Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

ChristianB

DipWSET
Saxar det svar jag gav på FB till artikeln...

Tänkvärd text men full av dumheter, som man kan förvänta sig av en genomsnittlig vinskribent i Sverige.
Till att börja med så skulle personalen på SB inte göra annat än att rekommendera hantverksmässigt producerade varor, om nu bara Svennebanan ville betala för det.
Sedan undrar jag hur det kommer sig att vin från södra Italien skulle innehålla mindre svavel än vin från norra?
Och ja, visst finns det en massa skräpvin på hyllorna, men hur kommer det sig att Hagström glömmer bort sin egen (misslyckade) satsning på boxvin? Är det avundsjuka som ligger till grund för texten? Eller bara den vanliga okunskapen från Sveriges "vinelit"?
1f609.png
Systemet har sina fel, men Hagström ska nog inte vara så snabb att gnälla...


Men för att dissekera texten lite ytterligare...
Enligt EU:s lagstiftning får ett ekologiskt vin innehålla 37 olika tillsatser! Det är löjligt att tala om ekologi.
Möjligen är Hagström lite bitter för att han själv gått på den ekologiska trenden, men vad spelar det för roll i det här sammanhanget vad EU säger? Tanken med ekologiska produkter är väl att det ska vara en smärre förbättring, oavsett hur liten den är? Dåligt argument av artikelförfattaren.
Eftersom en plats i ordinarie sortimentet enbart baseras på försäljningsstatistiken så favoriseras viner som tillverkas i industriell skala.
Förslag till Hagström: Börja missionera om vinets kvalitet istället för att sucka konspiratoriskt; om gemene man kan tänka sig att betala lite mer för det som finns i flaskan så kommer de här industrivinerna att försvinna (på sikt förstås, inte över en natt). Jag kan ju också undra hur bekvämt kläderna sitter efter ett uttalande som detta, angående det egna vinet:
"Det känns fantastiskt att kunna presentera ett sådant här italienskt toppvin från regionen Apulien med tanke på att priset på en bag in box Solens Vin motsvarar ett flaskpris under 60 kr!” "

Ett praktexempel är tv-kocken Per Morbergs rödvin. Trots att det sågades av en enig vinexpertis lanserades vinet i landets samtliga butiker; en ouppnåelig dröm för en seriös producent.
Morbergs vin såldes i beställningssortimentet när det lanserades och har därefter kvalat in via massiv reklam, precis som en massa annat billigt krafs på hyllorna... Idagsläget finns det i 272 av ca 430 butiker. Jag misstänker att Hagström syftar till att det ratades till lanseringen av ett billigare rödvin, varefter det lanserades i BS till ett högre pris och sedan påbörjade man en reklamkampanj för att få in det i butikerna. Inget nytt under solen där.

Och för att förtydliga lite, de flesta är bekanta med att jag är rätt kritisk till monopolet överlag, men om nu någon missat det så nej, jag är fortfarande inte monopolkramare, bara allergisk mot bullshit. ;)
 

ChristianB

DipWSET
Man kan ju undra vad som fick Mölstad att så snabbt ändra sig? Att göra en pudel och erkänna att han har fel gällande eken vore ju ett sätt att återta något av sitt (i mina ögon tveksamma) rykte som vinskribent, men så här långt har jag inte sett det i någon krönika... Det är ett ämne som också tagits upp flera gånger här i tråden. Man kanske skulle skicka ett mail och helt enkelt fråga varför det får fortsätta. ;)

EDIT: Sagt och gjort, klipper in mitt mail här under, tack till m_trobeck för urklippen som jag lite fräckt lånade utan att fråga. ;)
Hej!

Jag skriver detta med anledning av att en av SvDs vinskribenter har staplat frågetecken i huvudena på Sveriges största vinforum, www.finewines.se.

I återkommande krönikor och recensioner växlar Mikael Mölstad mellan att antingen såga användandet av ek i vin, för att i nästa stund lyfta fram ett vin som inte bara är lagrat på ekfat, det har dessutom lagrats på både amerikanska fat OCH fat som innehållit skotsk whisky. Jag har tidigare frågat mig varifrån en vinskribent får tanken att ek inte skulle vara nödvändigt för somliga viner, men det kan få stå för Mölstad själv att hans smak växlar så oerhört fort, även om det verkar lite tveksamt. Däremot känns det rent oärligt att förvirra läsare och kunder som regelbundet handlar efter hans tips.

Jag arbetar själv i vinbranschen och har under de senaste åren följt Sveriges vinskribenter med måttlig lusta, då de gör misstag som ovan nämnda i parti och minut. Visst, jag förstår att Mölstad skriver för andra läsare än mig, men å andra sidan så är det just de som faktiskt litar på att han kan någonting.

Vill man i stället hävda att det är redigeringen av hans färdiga texter som ställer till det så bör texterna i så fall korrekturläsas till den grad att varken SvD eller Mikael Mölstad blir förlöjligade på det här sättet.

Bifogat i mailet finner ni tre bilder från Mikael Mölstads recensioner och tyckande, skrivna inom ramen för ett drygt halvår.

Mvh,

Christian
Wine and Spirits Education Trust Diploma
www.wsetglobal.com
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Man kan ju undra vad som fick Mölstad att så snabbt ändra sig? Att göra en pudel och erkänna att han har fel gällande eken vore ju ett sätt att återta något av sitt (i mina ögon tveksamma) rykte som vinskribent, men så här långt har jag inte sett det i någon krönika... Det är ett ämne som också tagits upp flera gånger här i tråden. Man kanske skulle skicka ett mail och helt enkelt fråga varför det får fortsätta. ;)

EDIT: Sagt och gjort, klipper in mitt mail här under, tack till m_trobeck för urklippen som jag lite fräckt lånade utan att fråga. ;)
Jag längtar efter att ta del av svar. Välskrivet, sakligt och lagom vasst mail!
 

Per Stade

Lege artis
Devalverat kvalitetsbegrepp.
Är det inga som reagerat på BG Kronstams nya stil? I sin spalt i SvD sätter han numera högsta betyg, full tärning, på allt som kluckar, röd- som vittjut.

Det är väl ingen som läser vad han skriver längre?
Vad hände förresten med det stora projektet, som han skrev om i samband med att han slutade/fick sluta skriva i DN?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Devalverat kvalitetsbegrepp.
Är det inga som reagerat på BG Kronstams nya stil? I sin spalt i SvD sätter han numera högsta betyg, full tärning, på allt som kluckar, röd- som vittjut.
Jo, jag har noterat att det är gott om sex tärningsprickar på budgetviner de gånger jag ramlat på spalten. Frågan är om det kanske finns en alternativ förklaring: kan Kronstam ha blivit rollspelare på gamla dar? Och ha upptäckt sådant som 8-, 12- och 20-sidiga tärningar? Med en t20 som bas kanske en 6:a är en ganska lagom siffra för många av dessa viner? :)
 

ChristianB

DipWSET
Tack! Efteråt funderade jag på om det var för vasst, men det slog mig att det också är en del av journalistiken att få lite hård kritik ibland!

Jag misstänker att vi får vänta lite på svar, det tar nog mer än ett en dag att få rätsida på det för SvD.
Jag har ännu inte fått svar av SvD eller Mikael Mölstad himself... Så vi kan nog räkna med att det inte blir något. :p
 

Larseman

Medlem
Uppdrag Granskning gräver vidare, nu om vad vin egentligen innehåller:
https://www.svtplay.se/video/14016264/ug-mat/ug-mat-det-hemliga-vinet
Verkar bara sändas på nätet och inte i ång-TV.
Programmet har en del intressanta vinklingar även om jag störs på sättet man väljer sina fakta. Det är lysande att konsumenter får klart för sig hur "lite" vin det egentligen är i boxen, men lite synd att allt vin dras över en kam. Den enkla lösningen om man vill ha mindre tillsatser och mer/bättre vin är att välja dyrare viner med ursprungsbeteckning, men detta budskap går inte riktigt fram.
 

gece

Man vänjer sig.
Uppdrag Granskning gräver vidare, nu om vad vin egentligen innehåller:
https://www.svtplay.se/video/14016264/ug-mat/ug-mat-det-hemliga-vinet
Verkar bara sändas på nätet och inte i ång-TV.
Programmet har en del intressanta vinklingar även om jag störs på sättet man väljer sina fakta. Det är lysande att konsumenter får klart för sig hur "lite" vin det egentligen är i boxen, men lite synd att allt vin dras över en kam. Den enkla lösningen om man vill ha mindre tillsatser och mer/bättre vin är att välja dyrare viner med ursprungsbeteckning, men detta budskap går inte riktigt fram.
Tänkte säga nåt om att det blir lite fånigt att prata om (det notoriskt odefinierade begreppet) "naturvin" som "vin utan industriellt framställd jäst", och att Oenoforos ska ha en del kudos för att de inte hymlar med vad de pysslar med, osv, men @vinifierat.se har skrivit samma saker fast bättre. http://vinifierat.se/2017/06/13/ug-jast-verkligheten/
 
Toppen