Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Plockade bort länken, missade att det var en paywall, känns onödigt att länka till något som inte alla kan läsa, men jag håller med dig, det är ett allvarligare problem :)
Intressant detalj är att "insändaren" skriver "Jag är ju ganska skicklig på att bära hem och bort flaskor utan att det blir synligt för någon hur mycket det egentligen rör sig om," för att sedan avsluta med signaturen "Lådvinstant". Hur var det nu, flaskor eller lådvin? Känns som en hopsnickrad historia.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Intressant detalj är att "insändaren" skriver "Jag är ju ganska skicklig på att bära hem och bort flaskor utan att det blir synligt för någon hur mycket det egentligen rör sig om," för att sedan avsluta med signaturen "Lådvinstant". Hur var det nu, flaskor eller lådvin? Känns som en hopsnickrad historia.
Men likaväl med viss igenkänningsfaktor :) -Minus lådvinet då :)
 

J.Lidman

Medlem
Såg det här i mitt instagramflöde, känner det lite som min plikt att sprida vidare. Tycker en av de stora fördelarna med detta forum är att noterna till viner är obetalada, det tycker jag är viktigt i min vinresa. Vill tillägga att jag inte har provat denna Barolo för 199:-, den kanske är 90LGP och alldeles underbar, men för mig så får detta vin en bitter slut innan den har provats.

upload_2017-12-15_8-25-13.png


TEXT
" I morse hostade plötsligt den gamla bullshit-detectorn igång och blinkade rött. Vanligtvis välunderrättade @niklasjoergensen ägnar sig numera åt att författa så kallade vintips (läs: betalda reklamutskick) för @livetsgoda_magazine. Ingressen lyder som följer: ”Enzo Bartoli är en serie Piemonteviner som alla hyllar vinbonden Enzo. Han föddes 1897 i Nizza di Monferrato och vigde sitt liv till jorden, vinet och människorna i Piemonte. Han var en enkel och värdig man och idag lever hans arv vidare genom denna vinserie som bland annat innehåller en fin Barbera d'Asti Superiore och en Barolo. Enzo Bartoli är helt enkelt Piemonte personifierat.” Raden om den enkle och värdige bonden Enzo fastnar lite extra. Den kommer inte helt oväntat direkt från leverantörens pressrelease tillsammans med resten av texten, endast lätt omformulerad. Importören kallar sig Independent Wines och presenterar sig så här på sin hemsida: ”Bakom varje produkt vi säljer finns det en tydlig avsändare. Kort och gott, det finns en producent, en vinmakare och en adress till vinhuset. Kan låta som en självklarhet men ni skulle bli förvånade.” -Det är bara ett litet problem. Bonden Enzo existerar inte utanför Sveriges vinbransch - om han ens någonsin har funnits (Enzo Bartoli är för övrigt en nutida fransk deckarförfattare). I Piemonte existerar ingen producent med det namnet - inte ens som en hyllning till gamle Enzo. Det finns givetvis ingen adress eller telefon heller. Men alldeles säkert en vinmakare. Som till exempel arbetar på ett kooperativ eller handelshus där man emellanåt framställer ”buyer’s own brands”. Inget fel i det. Inte i ”branding by storytelling” heller. Men att slå blå dunster i ögonen på publiken är faktiskt allt annat än hederligt.
Länk till Livets goda
http://www.livetsgoda.se/2013-enzo-bartoli-barolo-en-argang-som-gar-till-historien
 

Larseman

Medlem
Såg det här i mitt instagramflöde, känner det lite som min plikt att sprida vidare. Tycker en av de stora fördelarna med detta forum är att noterna till viner är obetalada, det tycker jag är viktigt i min vinresa. Vill tillägga att jag inte har provat denna Barolo för 199:-, den kanske är 90LGP och alldeles underbar, men för mig så får detta vin en bitter slut innan den har provats.

Visa bifogad bild 11754

TEXT
" I morse hostade plötsligt den gamla bullshit-detectorn igång och blinkade rött. Vanligtvis välunderrättade @niklasjoergensen ägnar sig numera åt att författa så kallade vintips (läs: betalda reklamutskick) för @livetsgoda_magazine. Ingressen lyder som följer: ”Enzo Bartoli är en serie Piemonteviner som alla hyllar vinbonden Enzo. Han föddes 1897 i Nizza di Monferrato och vigde sitt liv till jorden, vinet och människorna i Piemonte. Han var en enkel och värdig man och idag lever hans arv vidare genom denna vinserie som bland annat innehåller en fin Barbera d'Asti Superiore och en Barolo. Enzo Bartoli är helt enkelt Piemonte personifierat.” Raden om den enkle och värdige bonden Enzo fastnar lite extra. Den kommer inte helt oväntat direkt från leverantörens pressrelease tillsammans med resten av texten, endast lätt omformulerad. Importören kallar sig Independent Wines och presenterar sig så här på sin hemsida: ”Bakom varje produkt vi säljer finns det en tydlig avsändare. Kort och gott, det finns en producent, en vinmakare och en adress till vinhuset. Kan låta som en självklarhet men ni skulle bli förvånade.” -Det är bara ett litet problem. Bonden Enzo existerar inte utanför Sveriges vinbransch - om han ens någonsin har funnits (Enzo Bartoli är för övrigt en nutida fransk deckarförfattare). I Piemonte existerar ingen producent med det namnet - inte ens som en hyllning till gamle Enzo. Det finns givetvis ingen adress eller telefon heller. Men alldeles säkert en vinmakare. Som till exempel arbetar på ett kooperativ eller handelshus där man emellanåt framställer ”buyer’s own brands”. Inget fel i det. Inte i ”branding by storytelling” heller. Men att slå blå dunster i ögonen på publiken är faktiskt allt annat än hederligt.
Länk till Livets goda
http://www.livetsgoda.se/2013-enzo-bartoli-barolo-en-argang-som-gar-till-historien
:neej::vägg::raseri::usch::mad:
 

Wintermute

Medlem
Utöver att man kan hitta berättelsen om den strävsamme vinbonden Enzo lite överallt (det verkar som att deras pressrelease har fåt en tämligen okritisk spridning), noterar jag att det fanns en italiensk basketspelare (1916--2012) som hette just så. 1938 spelade han tre matcher för det italienska landslaget...
 

Silex

Medlem
Såg det här i mitt instagramflöde, känner det lite som min plikt att sprida vidare. Tycker en av de stora fördelarna med detta forum är att noterna till viner är obetalada, det tycker jag är viktigt i min vinresa. Vill tillägga att jag inte har provat denna Barolo för 199:-, den kanske är 90LGP och alldeles underbar, men för mig så får detta vin en bitter slut innan den har provats.

Visa bifogad bild 11754

TEXT
" I morse hostade plötsligt den gamla bullshit-detectorn igång och blinkade rött. Vanligtvis välunderrättade @niklasjoergensen ägnar sig numera åt att författa så kallade vintips (läs: betalda reklamutskick) för @livetsgoda_magazine. Ingressen lyder som följer: ”Enzo Bartoli är en serie Piemonteviner som alla hyllar vinbonden Enzo. Han föddes 1897 i Nizza di Monferrato och vigde sitt liv till jorden, vinet och människorna i Piemonte. Han var en enkel och värdig man och idag lever hans arv vidare genom denna vinserie som bland annat innehåller en fin Barbera d'Asti Superiore och en Barolo. Enzo Bartoli är helt enkelt Piemonte personifierat.” Raden om den enkle och värdige bonden Enzo fastnar lite extra. Den kommer inte helt oväntat direkt från leverantörens pressrelease tillsammans med resten av texten, endast lätt omformulerad. Importören kallar sig Independent Wines och presenterar sig så här på sin hemsida: ”Bakom varje produkt vi säljer finns det en tydlig avsändare. Kort och gott, det finns en producent, en vinmakare och en adress till vinhuset. Kan låta som en självklarhet men ni skulle bli förvånade.” -Det är bara ett litet problem. Bonden Enzo existerar inte utanför Sveriges vinbransch - om han ens någonsin har funnits (Enzo Bartoli är för övrigt en nutida fransk deckarförfattare). I Piemonte existerar ingen producent med det namnet - inte ens som en hyllning till gamle Enzo. Det finns givetvis ingen adress eller telefon heller. Men alldeles säkert en vinmakare. Som till exempel arbetar på ett kooperativ eller handelshus där man emellanåt framställer ”buyer’s own brands”. Inget fel i det. Inte i ”branding by storytelling” heller. Men att slå blå dunster i ögonen på publiken är faktiskt allt annat än hederligt.
Länk till Livets goda
http://www.livetsgoda.se/2013-enzo-bartoli-barolo-en-argang-som-gar-till-historien
Jag blev oerhört förvånad när jag såg denna reklam. Jag postade en kort smaknot för bara några dagar sedan och skrev följande:
Enzo Bartoli Barolo 2013 - Blev bjuden på denna. Konstig flaskform, konstigt vin. Hittar knappt något som indikerar Barolo, utan mest toner av vanilj, smörkola, fat och söt mörk frukt. Blint skulle jag trott Zinfandel.
Visst, den kanske blev lite bättre efter några timmars luft, men i min mun fortfarande inte alls vad annonsen beskriver. Fast det är klart - trälåda måste ju ge några poäng extra ;-)
 

Wintermute

Medlem
När man klickar runt lite finner man att det enbart verkar vara svenska butiker som säljer vinet och att det bara är personer med typiskt svenska namn som har provat det. Kan det vara en riktad beställning från bolaget? "Barolo med viss överdrift vad gäller torkad frukt i smaken, gärna med namn efter någon italiensk basketidol".
Men... elegant låda vid köp av tre!

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Italian_men's_basketball_players
https://it.wikipedia.org/wiki/Categoria:Cestisti_italiani
 

Larseman

Medlem
När man klickar runt lite finner man att det enbart verkar vara svenska butiker som säljer vinet och att det bara är personer med typiskt svenska namn som har provat det. Kan det vara en riktad beställning från bolaget? "Barolo med viss överdrift vad gäller torkad frukt i smaken, gärna med namn efter någon italiensk basketidol".
Men... elegant låda vid köp av tre!

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Italian_men's_basketball_players
Knappast troligt att det är SB som ligger bakom eftersom det är beställningssortimentet. Mer troligt ett försök av en leverantör att med "smart" marknadsföring få in en tveksam produkt i ordinarie sortiment genom inkvalning.
 

J.Lidman

Medlem
Jag är som sagt ganska ny i vinvärlden (dvs ganska "blåögd") men i och med att jag blir mer insatt så drar jag öronen åt mig när jag läser t.ex. http://www.livetsgoda.se , http://www.dinvinguide.se , https://vinbanken.se och så vidare. Ställer mig frågan, hur infiltrerade är dessa sidor av producenter och försäljare, och vad får dom för motprestationen. Har ganska snabbt konstaterat att det inte är någon oberoende journalistik som dom bedriver och i vissa fall falsk "story telling", vilket är synd eftersom de exponeras mot en stor mängd människor (via annons facebook, instagram osv.)

Som nybörjare vill jag samla in så mycket information kring viner som möjligt från källor som har mer erfarenhet än mig själv, detta forum är ett sådant. Det finns ju till och med en avdelning för "reklam" och regler för det, "Producenter och leverantörer", väldigt lättöverskådligt.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Finns ju jätte många viner av den här typen. Viner som är producerade av något kooperativ eller stor producent för specifika marknader. MGM Mondo del Vino är ett exempel på en sådan producent just från Piemonte. Dom står bakom bland annat Ricossa Barolo (billig Barolo som kvalat in i systembolagets sortiment med liknande marknadsföring) samt en massa annat "skräp".

Det tråkiga är väl att LG har svårt att hålla isär sin journalistik från de rätt så uppenbara köpta annonserna och förlorar då i trovärdighet. Men deras kunder är ju trots allt inte läsarna utan annonsörerna.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Enzo Bartoli är en serie Piemonteviner som alla hyllar vinbonden Enzo. Han föddes 1897 i Nizza di Monferrato och vigde sitt liv till jorden, vinet och människorna i Piemonte.
Låter som närmast fransk terroirromantik, eller hur? En sådan vinbonde skulle nog knappast känt sig hemma i en hel region, utan snarast i sin egen by. (Ortens namn verkar för övrigt vara Nizza Monferrato, utan "di".)
Det är då intressant att se hur @Niklas J :s reklamtext beskriver vinets ursprung:
...hämtas från ett antal skilda lägen i Barolo; detta för att fånga respektive vingårds särdrag och öka komplexiteten i vinet.
Precis som alla vet att en Bourgogne Rouge är mer komplex än en La Tâche? ;) Lite märkligt att man då inte ens kan få veta vilka av Barolobyarna vinet kommer från, om nu gamle Enzo vigde sitt liv till jorden? Independent Wines har ingen beskrivning alls av var i Barolo vinet kommer från!
Att en "Barolo normale" kommer från flera olika vingårdar, och ofta flera byar, är förstås inget konstigt. Det är oftast en nödvändighet om vinet ska kunna erbjudas i rimlig volym. Men kan man inte ens ange vilka byar det kommer från, håller man rimligtvis på och shoppar på bulkmarknaden beroende på vad som finns tillgängligt. Kooperativ-vin kanske? Ospecifik bulkbarolo behöver inte vara fel, förutsatt att den säljs billigt nog. Men den förnuftige köper nog hellre högklassig Langhe Nebbiolo från samma årgång om man vill hålla sig på den prisnivån...

Något som märkligt nog inte kommit med i Torstens (finare vinares) citat ovan är detta:
Vi jobbar inte med egna varumärken av den enkla anledningen att vi inte tror att vi kan producera bättre produkter än våra producenter.
Samtidigt verkar det som att Enzo Bartoli är ett varumärke som bara finns på den svenska marknaden? Varumärket är då kanske inte deras egna utan något kooperativs?

För övrigt undrar jag om inte Bartoli är valt för att vara så likt Barolo som de vågar? Bartolo vågade de kanske inte välja med tanke på Bartolo Mascarello, men Bartoli var kanske ledigt. De har dock placerat honom i en Barbera-by.

Independent Wines skriver för övrigt:
Independent Wine Company grundades ur den svenska vinmarknadens förändring. Med en ägarledd, smal organisation; fokus och avsaknad och intressekonflikter samt långsiktiga relationer har vi hittat framgångsreceptet.
Undrar om det är något ord som blivit fel i den beskrivningen? :p
Mycket corporate bullshit när ett företag som enligt sin egen logga är grundat 2016 pratar om långsiktiga relationer och att de hittat framgångsreceptet. Tar kanske lite längre innan man kan hävda sådant med någon trovärdighet?
 
Toppen