Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Fredrik L

Medlem
Livets Goda är en märklig publikation. Antingen är artiklarna illa dolda annonser (typ om hur otroligt god Amarula är), eller så är det reportage om enhörningsviner som de flesta konsumenter inte har en chans att få tag på. Ibland är det dock intressanta artiklar med fokus på någon region som förtjänar att lyftas fram. Blev dessutom lite sur på att den prenumeration som jag tecknade billigt för något år sedan inte gav tillträde till deras låsta innehåll på webbsidan. Jag kommer inte att förnya den.
 

J.Lidman

Medlem
Det finns alltså journalistik i Livets Goda som inte utgörs av köpta annonser??? :eek::eek::eek:
Förlåt, men jag kunde inte låta bli...:cool:
Förstår din reaktion och förstår att du inte kunde låta bli, men som "nybörjare" kan det vara förvirrande, och det är inte bara livets goda som använder sig av denna förklädnad. Dessutom vet jag inte om jag skulle benämna det journalistik, då journalistiks första förpliktelse är sanningen :)
 

J.Lidman

Medlem
Längst ned under själva länken till SB står det: "Annons". Jag tror att det räcker faktiskt...
Tycker faktiskt att det inte är så tydligt. Så här ser det ut för mig,

upload_2017-12-17_14-47-8.png


Annonsen är för någon produkt du inte ska äta om du har sjuka leder.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Den här hade jag missat, självklar egentligen men samtidigt en till parameter som ändrar sig hela tiden.
Kan det då vara det som gör att man ofta finner att viner blir bättre med luft? Är det så generellt, att det egentligen enbart har med alkoholkoncentrationen kontra frukten? Det skulle förklara en del varför jag upplevt många äldre viner som bra mycket bättre med en massa luft då jag utgår ifrån att mängden frukt minskat men alkoholen hållits kvar på liknande nivå som när vinet tappades på flaska.

Detta måste testas!!!
Men hur?
 

Silex

Medlem
Intressant! Det borde ju vara enkelt att hälla upp vin dels i glas där öppningen täcks med plast, dels i samma glas utan att täcka det och kanske även i ett stort fat eller öppen bunke som ställs under fläkten för maximalt luftutbyte (gärna under omrörning). Vänta 3 timmar och prova vinerna mot varandra (samtliga ur likadana glas). Om det verkligen går så fort som de säger i artiklen borde det vara en märkbar skillnad mellan glasen. Vore ett intressant koncept för en blindprovning.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Den här hade jag missat, självklar egentligen men samtidigt en till parameter som ändrar sig hela tiden.
https://www.therealreview.com/2017/10/11/evaporate-your-high-alcohol/
Det som är lustigt i sammanhanget är att glasindustrin ofta förespråkar mindre kupor till alkoholstarkare viner och eleganta lågalkoholviner i stora akvarium, medan det snarare borde vara optimalt om man gör tvärtom ur artikelns perspektiv (om man nu inte har luftat adekvat innan förtäring vill säga).
 

chambertin

Medlem
Mer intressant läsning om Brettanomyces:
However, Bisson cautioned that unlike saccharomyces, brett is unpredictable. The same strain might give floral aromas in one vintage, and sewer-gas aromas the next.
"There's a lot of interest in identifying brett strains that will always be good," she said. "We've almost given up on the search. You think you have one, and then you put it in the next wine and it goes crazy. Bottom line: Brettanomyces cannot be trusted metabolically."
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare

Christer J

Medlem
https://www.svd.se/forskning-prosecco-gor-dig-berusad-snabbare
Artikeln handlar om ett försök som gjordes med Champagne (och avslagen dito). Varför skriver man Prosecco i titeln?

Det är förvirrande hur de använder begreppen i SVD. Man ska nog tolka detta gamla (17 år sen) resultat med försiktighet och ett kritiskt öga. Nu har jag inte läst originalstudiens artikel men 12 personer i en cross-over studie förefaller för få för att säkerställa skillnader. Jag tycker inte skillnaderna är så stora, varken efter 5 min eller 40 min.
Men som sagt, jag ska läsa studien, och andra som har gjorts senare.
 
Toppen