Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Låter bra, men man får hoppas att inte Han räknar med att det dröjer ytterligare 1-2 år innan en ny lag finns på plats sätter käppar i hjulen :nagelbitare:
Jag är rädd för att ett år är klart i underkant om det krävs en ny utredning följt av ett normalt lagstiftningsförfarande. Risken är ju uppenbar att det inte tillsätts någon utredning före valet. Då är utredningen klar tidigast våren 2019. Två år kan gå, men det räcker inte om regeringen (den kommande alltså) avsiktigt "såsar". Risken är också att man tillsätter en socialbyråkratisk eller IOGT-NTO-styrd utredare som kommer fram till att det inte går med tanke på EU-regler (trots att det går i Finland som också har monopol), och då är man tillbaka på ruta ett om 1-1,5 år.
 

tobbe81

Medlem
Valde mellan och lägga detta här eller i tråden dagens garv men det får bli här. Får fortfarande ibland tidningar hem från leverantörer sedan man sprang på div konsument vinmässor tillbaka i tiden. Denna fick jag i fredags från enjoywine, och tyckte att vinets rekommendation var lite rolig. så jag ställde en rolig och relevant fråga tillbaka till leverantören och fick ett ännu mera roligare svar tillbaka.
IMG_20180601_150356_883.jpg
Screenshot_20180602-161054.png
 

Mattias Schyberg

Administratör
Valde mellan och lägga detta här eller i tråden dagens garv men det får bli här. Får fortfarande ibland tidningar hem från leverantörer sedan man sprang på div konsument vinmässor tillbaka i tiden. Denna fick jag i fredags från enjoywine, och tyckte att vinets rekommendation var lite rolig. så jag ställde en rolig och relevant fråga tillbaka till leverantören och fick ett ännu mera roligare svar tillbaka. Visa bifogad bild 13377 Visa bifogad bild 13378
Borde inte samma frågeställning gälla med alla andra matmässiga kombinationer också? Jag ser inget fel på att rekommendera ett vin till kebab, lika lite som bolognese eller en redig köttbit funkar trots att inte de exakta tillbehören eller kryddningen specificeras.

Jag gillar att de nämner kebab som en tänkbar parning!
 

tobbe81

Medlem
Borde inte samma frågeställning gälla med alla andra matmässiga matkombinationer också? Jag ser inget fel på att rekommendera ett vin till kebab, lika lite som bolognese eller en redig köttbit funkar trots att inte de exakta tillbehören eller att kryddningen specificeras.

Jag gillar att de nämner kebab som en tänkbar parning!
Ja Mattias Men om man läser deras svar igen först så rekommenderar de ett vin till en specifik maträtt som alternativ sedan så skriver de själva "de handlar mera om tycke och smak än vad som passar bäst till vinet" bara något sådär vilseledande.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ja Mattias Men om man läser deras svar igen först så rekommenderar de ett vin till en specifik maträtt som alternativ sedan så skriver de själva "de handlar mera om tycke och smak än vad som passar bäst till vinet" bara något sådär vilseledande.
Tycke och smak handlar väl om vilken kebabsås i det här fallet. Nåväl, spelar ingen roll. :D
 

jrick

Medlem
Jag tycker att det verkar lite konstigt att vinet ligger med skalen på amfora nedgrävd i marken sex timmar innan det pumpas upp för att avlägsna skalen och sedan läggs tillbaka. Verkar onödigt mycket jobb....
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag tycker att det verkar lite konstigt att vinet ligger med skalen på amfora nedgrävd i marken sex timmar innan det pumpas upp för att avlägsna skalen och sedan läggs tillbaka. Verkar onödigt mycket jobb....
Jo, och skalen verkar dessutom inte räknas in i begreppet "inget borttaget". :)

Det är den avgörande lilla detaljen för att det ska fungera med valfri kebabsås.
Jag tror det krävs att kebabsåsen också är lagrad på amfora! Är det förresten bara jag som stör mig på att de skriver "amphoras"/"Amphoror", d.v.s. varken svenska eller konsekvent?
 

Poussard

Medlem
Jag tycker att det verkar lite konstigt att vinet ligger med skalen på amfora nedgrävd i marken sex timmar innan det pumpas upp för att avlägsna skalen och sedan läggs tillbaka. Verkar onödigt mycket jobb....

Det är ju en Cerasuolo så det stämmer säkert med 6 h.
 

jrick

Medlem
Det är ju en Cerasuolo så det stämmer säkert med 6 h.
Ja fast det jag invände emot var att hälla ner vinet i en amfora nedgrävd i marken för att skalmacerera där och sedan pumpa upp efter 6 h, ta bort skal och därefter pumpa/hälla tillbaka. En mer rimlig metod hade väl varit att skalmacerera i någon annan behållare och efter den korta tiden på skalen låta vinet mogna på amforan under marken. Om jag inte tänker fel innebär dessutom den beskrivna metoden ovan att pressningen sker i amforan alternativt att tid från pressning till överföring till amfora är extremt kort, och att vinet jäser där under marken också. Jag tror helt enkelt inte att beskrivningen av vinifieringen är korrekt, jag tror att amforan endast används efter att vinet är vinifierat.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Ja fast det jag invände emot var att hälla ner vinet i en amfora nedgrävd i marken för att skalmacerera där och sedan pumpa upp efter 6 h, ta bort skal och därefter pumpa/hälla tillbaka. En mer rimlig metod hade väl varit att skalmacerera i någon annan behållare och efter den korta tiden på skalen låta vinet mogna på amforan under marken. Om jag inte tänker fel innebär dessutom den beskrivna metoden ovan att pressningen sker i amforan alternativt att tid från pressning till överföring till amfora är extremt kort, och att vinet jäser där under marken också. Jag tror helt enkelt inte att beskrivningen av vinifieringen är korrekt, jag tror att amforan endast används efter att vinet är vinifierat.
Kul att det inte bara var jag som inte fick ihop det. Då jag är helt obildad vad det gäller amfora så kände jag att jag inte skulle ifrågasätta.
 

Poussard

Medlem
Ja fast det jag invände emot var att hälla ner vinet i en amfora nedgrävd i marken för att skalmacerera där och sedan pumpa upp efter 6 h, ta bort skal och därefter pumpa/hälla tillbaka.

De kanske forslar bara musten från amfora 1 till amfora 2 efter 6 h. Just i det exemplet är det orimligt att amfora 1 är nedgrävd eftersom man måste gräva upp den för rengöring efter bara 6 h. Så ja, det finns en del frågetecken....
 
Last edited:
V

Vincent H

Alkoglass ska enbart kunna säljas på Systembolaget. Hur tänkte de nu? Glass frysförvaras ju och uppmanar till omedelbar förtäring, vilket omöjligen kan vara bra för folkhälsan! Innebär det att vi även kan få in kylar på Systembolaget i samma veva som frysarna installeras, eller är det smält glass som kommer att säljas? :eek:
https://www.aftonbladet.se/matdryck/a/8wkz4G
Jag tror alkoglassen är liknande den som fanns från 2015 från kopparberg som hette något frozen cider eller liknande. Mer eller mindre är det bara en plastpåse med vätska som du slänger in i frysen i några minuter för att bli liknande en isglass ;)
 
Toppen