Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Systembolaget fick stänga – 40 grader i butiken
bigOriginal.JPG

Systembolaget tvingades akut stänga butiken vid Brommaplan på fredagen när temperaturen låg på 40 grader i lokalen. SMHI har en fortsatt klass två-varning för extrem värme i Stockholms län även nästa vecka.

Nedfällda jalusier och skyltar med texten ”stängt tills vidare” möter kunderna utanför Systembolagets butik på Brommaplan under lördagen. Allvarliga ventilationsproblem gjorde att Systembolaget under fredagen beslutade att akut stänga butiken när temperaturen enligt personal nådde 40 grader.

– Det har varit problem med ventilationen i flera dagar och nu blev det så pass allvarligt att vi måste stänga. Vi hänvisar kunderna till närliggande butiker, vi har ännu inte fått besked om butiken vid Brommaplan kan öppna på måndag, meddelar Systembolagets kundtjänst.

Monika Gustafsson var en av kunderna som fick vända i dörren.

– Jag skulle hämta en beställning och har ringt kundtjänst för information. Jag förstår att de stänger när det är så varmt, jag har själv 35 grader i min lägenhet, det är farligt för både kunder och personal, säger hon.
På lördagseftermiddagen låg temperaturen närmare 30 grader på flera platser i länet och rekordvärmen väntas hålla i sig de närmaste dagarna. SMHI har sedan den 15 juli haft en klass två- varning för extrem värme utfärdad för hela Stockholms län utom Roslagskusten. I Uppsala uppmättes rekordhöga 34 grader i veckan.

– Vi kan vänta oss temperaturer på uppemot 30 grader under eftermiddagen. Till morgon kan den dippa något till omkring 28 grader. Men till nästa vecka återkommer den värmen och det väntas bli riktigt varmt igen, kring 30 grader, säger Malva Lindborg, meteorolog på SMHI.
 

john b

Medlem
Systembolaget fick stänga – 40 grader i butiken
bigOriginal.JPG

Systembolaget tvingades akut stänga butiken vid Brommaplan på fredagen när temperaturen låg på 40 grader i lokalen. SMHI har en fortsatt klass två-varning för extrem värme i Stockholms län även nästa vecka.

Nedfällda jalusier och skyltar med texten ”stängt tills vidare” möter kunderna utanför Systembolagets butik på Brommaplan under lördagen. Allvarliga ventilationsproblem gjorde att Systembolaget under fredagen beslutade att akut stänga butiken när temperaturen enligt personal nådde 40 grader.

– Det har varit problem med ventilationen i flera dagar och nu blev det så pass allvarligt att vi måste stänga. Vi hänvisar kunderna till närliggande butiker, vi har ännu inte fått besked om butiken vid Brommaplan kan öppna på måndag, meddelar Systembolagets kundtjänst.

Monika Gustafsson var en av kunderna som fick vända i dörren.

– Jag skulle hämta en beställning och har ringt kundtjänst för information. Jag förstår att de stänger när det är så varmt, jag har själv 35 grader i min lägenhet, det är farligt för både kunder och personal, säger hon.
På lördagseftermiddagen låg temperaturen närmare 30 grader på flera platser i länet och rekordvärmen väntas hålla i sig de närmaste dagarna. SMHI har sedan den 15 juli haft en klass två- varning för extrem värme utfärdad för hela Stockholms län utom Roslagskusten. I Uppsala uppmättes rekordhöga 34 grader i veckan.

– Vi kan vänta oss temperaturer på uppemot 30 grader under eftermiddagen. Till morgon kan den dippa något till omkring 28 grader. Men till nästa vecka återkommer den värmen och det väntas bli riktigt varmt igen, kring 30 grader, säger Malva Lindborg, meteorolog på SMHI.

Blir tidningsadvokaterna inte sura upphovsmässigt när man klistrar in hela artiklar? Typ mindre citat ok, annars sur OP
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Torkan har ju gjort att det pratas om att en del kossor behöver nödslaktas.
Måste nu även alla flaskor som finns inne i butiken hos SB Brommaplan nödslaktas? Behövs det kanske frivilliga för att hjälpa till med detta, precis som i samband med skogsbränderna? Jag ser framför mig hur en grupp frivilliga från finewines samlas hos @Kostjan i gryningen, försedda med oöm klädsel och korkskruvar, för att sedan tåga ner till Brommaplan och hugga i med flaskorna... :) Framåt lunchtid kör sedan Hemvärnet ut mat och vatten så att man orkar fortsätta med det tunga jobbet under eftermiddagen.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Torkan har ju gjort att det pratas om att en del kossor behöver nödslaktas.
Måste nu även alla flaskor som finns inne i butiken hos SB Brommaplan nödslaktas? Behövs det kanske frivilliga för att hjälpa till med detta, precis som i samband med skogsbränderna? Jag ser framför mig hur en grupp frivilliga från finewines samlas hos @Kostjan i gryningen, försedda med oöm klädsel och korkskruvar, för att sedan tåga ner till Brommaplan och hugga i med flaskorna... :) Framåt lunchtid kör sedan Hemvärnet ut mat och vatten så att man orkar fortsätta med det tunga jobbet under eftermiddagen.
Utmärkt plan!
Jag kommer på ett storsint sätt lämna den fina Amaronehyllan till dig.
Själv tar jag den tråkiga delen med sura och sockerförstärkta mousserande viner från norra Frankrike.
Och för dom som kommer långväga och kanske inte orkar släpa med sig sin korkskruv behövs det säkerligen hjälp vid BiB avdelningen :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag kommer på ett storsint sätt lämna den fina Amaronehyllan till dig.
Tja, jag ser att de har elva flaskor Tommasi hemma, så det passar ju! Men bara om jag också får ta hand om de 12 flaskorna Enzo Bartoli Barolo!
Själv tar jag den tråkiga delen med sura och sockerförstärkta mousserande viner från norra Frankrike.
Sockerdrickan, alltså? ;) (Förresten - varför har de tre magnum Krug GC hemma när de inte har någon annan Krug?)
Och för dom som kommer långväga och kanske inte orkar släpa med sig sin korkskruv behövs det säkerligen hjälp vid BiB avdelningen :)
Jäpp. 123 liter Tre Apor, 297 liter Castillo de Gredos vitt, 109 liter dito rött, 144 liter Zumbali, 216 liter Umbala, och så vidare!
 
Precis den ;)

Säg det!? Låter som någon har beställt men kanske inte hämtat ut?
Monika G kanske?
Monika Gustafsson var en av kunderna som fick vända i dörren.

– Jag skulle hämta en beställning och har ringt kundtjänst för information. Jag förstår att de stänger när det är så varmt, jag har själv 35 grader i min lägenhet, det är farligt för både kunder och personal, säger hon.
 
Då skulle jag vilja gratulera henne till att hon inte oförhappandes köpte tre magnum kokt Krug
dock litet osäkert hur det står till med hennes egna lagringsmöjligheter också... fast det är klart, har man köpt en massa Krug GC och har det för varmt i lägenheten kan man ju alltid slänga ut prästosten, mellanfilen och vitkålshuvudet ur kylen för att göra rum där till dess att vintern kommer
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag skickade en fråga till SB om värmeproblemet i butik på Brommaplan:
Er butik på Brommaplan i Stockholm har stängt på grund av hetta i butiken. Tydligen har det gått upp mot 40-gradersstrecket. Min fråga är hur ni säkerställer att de produkter ni säljer i den butiken inte har farit illa. Jag tänker främst på vin som inte klarar den typen av temperaturer. Rensar ni ut alla viner eller får man chansa som konsument?
En följdfråga på det, vad har ni för krav på temperatur i era butiker? Får det överstiga 20 grader?
Svaret tillbaka var följande:
Tack för dina fråga. Butiken har gjort flera tester på olika produkter och ingenting har varit påverkat på grund av värmen. Vi har inga regler över hur varmt det får vara i våra butiker men vi gör kvalitetskontroller när de behövs.

Nu är man ju oerhört nyfiken på vilka produkter de testat.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag skickade en fråga till SB om värmeproblemet i butik på Brommaplan:

Svaret tillbaka var följande:


Nu är man ju oerhört nyfiken på vilka produkter de testat.

Låter som ett hitte-på-svar som blir svårt eller nästan omöjligt att följa upp.
Coop i Bromma Blocks hade strömavbrott i dag, tror dom fick tömma både kyl och frys. Jobbigt ekonomiskt tapp.
 

jrick

Medlem
Jag är mer nyfiken på hur testet gick till. Tog de en Krug magnum och testade jmf med en från annan butik?
Låter som ett fullständigt påhittat svar som sas ovan. Jag känner mig väldigt lite övertygad att någon enda flaska öppnats i avseende att testa värmedefekt.
 

Wintermute

Medlem
Jag skickade en fråga till SB om värmeproblemet i butik på Brommaplan:

Svaret tillbaka var följande:


Nu är man ju oerhört nyfiken på vilka produkter de testat.
Undrar om det finns någon temperaturgräns där leverantörerna dömer ut varan som sekunda. Det borde det rimligen finnas.
 
Toppen