Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

ChristianB

DipWSET
Hantverksmässig öl finns ju redan och det är ju bra däremot är det knepigt att jämföra då hela metoden generellt vad gäller öl är otroligt interventionistisk i jfr med vin.
Modern bulköl och modernt bulkvin har ju rätt mycket gemensamt när det kommer till att man gärna tillsätter jäst, filtrerar det på något sätt och pumpar ut det snabbt för att släcka marknadens törst. ;) Min poäng är helt enkelt att öl inte MÅSTE ha tillsatt jäst för att det ska bli något. Dessutom är ju den huvudsakliga jäststammen av samma slag, cerevisiae, för både öl och vin.

Nästan all öl görs i rostfria tankar med tillsatt jäst (och humleextrakt för de riktigt stora sorterna) men det är inget som man vill belysa när det kommer till vad konsumenten får veta. Då är det idel årtal från 1800-talet, unikt källvatten och de bästa råvarorna... Om man verkligen vill hårddra det som Mats-Eric Nilsson vill lyfta fram så borde det gälla hela alkoholindustrin, inte bara vinbranschen.
 

Poussard

Medlem
Hela den här diskussionen, vill jag påstå, borde gälla vad vi upplever blint. När jag känner "Vad fan är det här för skit?" är förklaringen ofta "eko" eller "naturvin".
Bra producenter skryter aldrig med sånt på etiketten - det gör bara de som har ekostämpeln som enda merit...
Har du med industri-bulkviner och/eller bibbar ofta i dina blindprovningar?
 

Poussard

Medlem
Om man verkligen vill hårddra det som Mats-Eric Nilsson vill lyfta fram så borde det gälla hela alkoholindustrin, inte bara vinbranschen.
Så är det nog. Men bara för att författaren valde att avgränsa sig till vin, trots att det finns liknande problem med öl, så betyder ju inte det att hans tes (angående vin) är helt fel för det.
 

Poussard

Medlem
Nej, jag provar aldrig BiBs. Men samtidigt gillar jag dem för att de är så lätta att sortera bort vid blindprovning.
(Få BiBs görs väl f ö som naturviner...)
Min poäng var att om du tycker man ska ha den här diskussionen blint borde du blindprova bibbar mot ”naturviner” eftersom det hårt draget är vad boken handlar om. Den handlar inte om att blindprova ”naturviner” (av typen lustiga etiketter) mot biodynamiska ocertifierade producenter som Roederer eller DRC. Sen har jag sedan tidigare kommenterat att boken är onyanserad.
 
Om du tror/tycker att det inte finns bra naturliga viner får jag utgå från att du inte provat särskilt många, your loss.
Jag provar de som släpps på Systemet. Tyvärr är väl de inte de bästa. Naturvin kostar normalt lite mer att göra - och SB tycks favorisera de billigaste (som har ekostämpeln som enda merit, men ändå uppfyller SB:s krav på sortimentsandelen eko...).
 

Vingubben

Medlem
Sorglig läsning, speciellt för oss som gillar viner med låg alkoholhalt och hög syra. https://www.svd.se/sex-livsmedel-som-hotas-av-globala-uppvarmningen
Kanske dags att investera? Åkermarken i mellansverige ligger på ca 170.000 kr per hektar. 1 hektar och 3.000 rieslingplantor á 100 kr så får vi en vingård och en lösning på fritidsproblemen. Totalt knappt 0,5 mkr investerat och om ca fem år kan vi få loss sisådär 5.000 flaskor om året. 50 finewinesmedlemar som pyntar in tio lakan var så är vi igång och blir någorlunda självförsörjande på vitt vin. Kanske till och med blir prisvärt:D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ömsom vin, ömsom piss är den underbara rubriken om Systembolaget i Resumé:

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2018/11/15/omsom-vin-omsom-piss/
Har inget att klaga på med artikeln förutom att det är lastgammal skåpsmat som nämns. Det som möjligen har ändrats den senaste tiden är att kreti och pleti har fått ett mycket stort intresse för odlarchampagne och naturviner, vilket i hög grad har börjat dyka upp. Visserligen mest i små partier, men ändå.

Det är sällan man hör att vanligt folk (i alla fall i min akademiska omgivning) att folk pratar gott om sockrade boxar och ripasso. Nu vill man ha ekologiskt och gärna naturvin. Acceptansen för det strama och "skitiga" har blivit avsevärt större än för bara några år sedan är min uppfattning.
 

ChristianB

DipWSET
Ömsom vin, ömsom piss är den underbara rubriken om Systembolaget i Resumé:

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2018/11/15/omsom-vin-omsom-piss/
Får sälla mig till Mattias här och hålla med; det är gamla argument och det är väl bekvämt att slippa komma på egna. Dessutom missar krönikören sitt eget upplägg om "kundmakt" när han nämner att det är gemene mans fel att Bordeaux under 250 kr fasas ut. Ja, då får han väl utbilda folk i att köpa lite bättre och lite mindre istället för att lyfta fram ett stort namn på box som nu kommer att köpas av ren nyfikenhet. :p

En del av de här rävarna kliver minsann på sin egen svans. :)
 

Poussard

Medlem
Får sälla mig till Mattias här och hålla med; det är gamla argument och det är väl bekvämt att slippa komma på egna. Dessutom missar krönikören sitt eget upplägg om "kundmakt" när han nämner att det är gemene mans fel att Bordeaux under 250 kr fasas ut. Ja, då får han väl utbilda folk i att köpa lite bättre och lite mindre istället för att lyfta fram ett stort namn på box som nu kommer att köpas av ren nyfikenhet. :p

En del av de här rävarna kliver minsann på sin egen svans. :)
Jag håller inte med. Kundmakt kommer aldrig kunna fixa till ett systembolag som ska ha samma sortiment över hela landet. Det är därför jag gärna hade sett intresserade entreprenörer få lov att öppna egna butiker varpå en del av dem kunnat bli små butiker med nischat sortiment som såklart bara funnits i en storstad, men nej det går ju inte - alla små hålor måste ju ha samma sortiment. Lite konstigt egentligen, det finns ju inte en Acne-butik i Piteå så varför ska alkohol va nån form av mänsklig rättighet?
 
M

Mouton

Jag håller inte med. Kundmakt kommer aldrig kunna fixa till ett systembolag som ska ha samma sortiment över hela landet. Det är därför jag gärna hade sett intresserade entreprenörer få lov att öppna egna butiker varpå en del av dem kunnat bli små butiker med nischat sortiment som såklart bara funnits i en storstad, men nej det går ju inte - alla små hålor måste ju ha samma sortiment. Lite konstigt egentligen, det finns ju inte en Acne-butik i Piteå så varför ska alkohol va nån form av mänsklig rättighet?
Nu kan det ju finnas vin intresserade männskor i dessa små hålor också, inte bara i fjoll träsk.
 
Toppen