Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Diskussion i 'Övrigt' startad av anders, 16 juni 2008.

  1. Poussard

    Poussard Medlem

    Ja, och gör det det så kommer marknadsekonomin säkert lösa det av sig självt (läs: går det att sälja bra Bdx där så kommer nån att göra det).
     
    vintomas och Kostjan gillar detta.
  2. danryd

    danryd :)

    Men sannolikt inte tillräckligt
     
    vintomas och Poussard gillar detta.
  3. Peder

    Peder Medlem

    Däremot genom distanshandel så kan vilken liten håla som ha ett fantastiskt utbud. Själv har jag inte burit hem en flaska i plastpåse på fyra år och man behöver ju inte direkt klämma och känna på en flaska innan man bestämmer sig för ett köp. Inom 10 år kommer ingen vilja handla i en fysisk butik om man inte har alkoholproblem eller är fotbollsfarsa!
     
    Helen, vintomas, Poussard och 4 andra gillar detta.
  4. Mouton

    Mouton Samlare med stor korkskruvs ångest

    Med andra ord, systembolaget kan leva kvar i nuvarande form. Fjoll träsk kan också handla på distans och inga små nischade butiker behövs någonstans i landet.
     
  5. Mouton

    Mouton Samlare med stor korkskruvs ångest

    Ibland blir det mer än önskvärt tydligt här på forumet, vad detta går ut på. Köp en prestige skumpa, helst då Cristal. Kasta skit på kunnigt folk (Artberg) och du är kung. Lite Uggla syndrom, kanske?? Och ja, jag har också 10,000:- och slösa på en fin skumpa.. Är jag på??
     
  6. vintomas

    vintomas Bloggare

    Börjar det inte bli dags för dig att skaffa alkolås på din dator?
     
  7. Mouton

    Mouton Samlare med stor korkskruvs ångest

    Minns faktiskt en diskution oss i mellan för ett par år sedan, och professor klipp å klistra hade ingen koll på luftfuktighet vinter kontra sommar.. Sånt går att klippa å klistra, slipping? Halt lim kanske,,..
     
  8. Wintermute

    Wintermute Medlem

    Pontus, vintomas, thunberg och 2 andra gillar detta.
  9. vintomas

    vintomas Bloggare

    Ett trevligt halvsteg framåt, även om Mölstad fortsätter att vara lite väl förstående till delar av hitte-på:et. Å andra sidan är väl inte traditionen av kritiskt granskande journalistik särskilt välutvecklad bland yrkesmässiga svenska vinskribenter? Särskilt inte sådan granskning som tar sikte på importörer eller Systembolaget.

    En hel del hitte-på är ju direkt olagligt i vinvärlden, t.ex. att hitta på att ett vin kommer från ett ställe med skyddad ursprungsbeteckning, och annat bör väl kunna utgöra vilseledande marknadsföring.
     
    Pontus och Wintermute gillar detta.
  10. ChristianB

    ChristianB Medlem

    Pontus och Kostjan gillar detta.
  11. Magnus L

    Magnus L urydhtfilgukj

    ChristianB och Wintermute gillar detta.
  12. IsKr

    IsKr Medlem

    Är väl knappt vanligt i resten av journalistkoren heller.
     
  13. vintomas

    vintomas Bloggare

    Aha, delar av etiketten ser ut att vara ripoff på Borgogno?
    Jag trodde Nero d'Avola snarare var Siciliens bulkdruva? Inte skulle ett sicilianskt vin stanna på 13,5% om det var särskilt sent skördat? Ska man verkligen tro att ett 99 kr-vin buteljerat i en annan del av Italien är producerat av något annat än i stort sett vilken bulk-Nero d'Avola som helst, som de har fått tag på? Nu kan det för all del bli "mycket vin för pengarna" även av sådant druvmaterial. Alkohol och frukt (och restsötma) går ju hem i stugorna. Och att ett vin på norra halvklotet är skördat på hösten känns väl inte som ett alltför tungt försäljningsargument? :)
     
    Magnus L gillar detta.
  14. vintomas

    vintomas Bloggare

    Mölstad nämner också en champagne:
    Alice Bardot hade gått mig förbi, men snabbt googlande ger i princip bara svenska träffar, d.v.s. det torde vara ett varumärke skapat för (eller möjligen av) en svensk importör. T.ex. har alla som skrivit på CellarTracker skrivit på svenska. Detta bubbel finns självklart även det på SvD Vin & Mat. Suck. Systembolaget anger producent: Iconic Wines och så gör även Iconic Wines själva, trots att de beskriver sig som "Iconic Estate grundades 2015 och har sedan start producerat egna viner tillsammans med ett fåtal utvalda producenter världen över". Silar man bullshiten betyder det väl snarast att de är importör, men sätter egna varumärken på det de importerar?

    Liten utvikning: Får man verkligen göra så, d.v.s. ange importören som producent av en champagne? På alla champagneflaskor måste det finnas en producentangivelse, och denna måste vara någon som har en producentkod i regionen, vilket så vitt jag förstår alltid innebär att man måste vara ett företag i regionen (inom zone de production) som är registrerat hos CIVC. Är man néogciant-distributeur, ND, får man köpa färdiga flaskor av andra. Det normala på byers own brand-marknaden (något som är mycket vanligare i bl.a. Storbritannien än i Sverige) verkar dock vara att den anlitade producenten i regionen sätter sin kod på flaskorna, oftast en négociant-manipulant, NM, ett "champagnehus" eller cooperatur-manipulant, CM, d.v.s. ett kooperativ. (Alternativt att det står MA, marque d'acheteur, men att faktisk producent ändå anges.) Ibland är det olika producenter för sådana flaskor olika år, fast etiketten ser väldigt lik ut. Oftast gör man då sitt bästa för att dölja producentidentiteten genom att använda små bokstäver, skriva producentnamnet som en förkortning, och bara ange postnummer snarare än ortnamn. Men det krävs oftast bara en googling på postnumret för att identifiera faktisk producent, för det finns inte så många att välja på per ort. ;)

    Nåväl, på Cellartracker anges producent som Champagne CVCA (någon har väl läst etiketten) och googlar man på etiketter kan man ana ortnamnet Ville-sur-Arce, som mycket riktigt ligger i Aube, som reklamen anger som Alice Bardots hem ("I en utav Champagnes mest södra dalar..."). Jag bjuder på en inbäddning av deras Youtube-klipp nedan:

    Då är producenten given, CVCA betyder Coopérative/Cave Vinicole Chassenay d'Arce, ett stort kooperativ som numera föredrar att kalla sig Champagne Chassenay d'Arce.

    Det skumma är att Iconic Wines anger sammansättningen till 51% Pinot Meunier, 48% Pinot Noir, 1% Chardonnay. Det är verkligen ingen Aube/Côte des Bar-sammansättning, där det mest finns Pinot Noir och rätt lite Meunier! I Youtube-reklamen från 2016 anges dessutom Pinot Noir som enda druva. Chassenay d'Arce-kooperativet anger dessutom att deras medlemmar har 90% Pinot Noir, 9% Chardonnay och knappt 1% Pinot Blanc, och jag ser ingen Pinot Meunier i en enda av de champagner som säljs under deras eget namn. Endera har Iconic Wines bytt producent sedan CellarTracker-användarna och Google-fotograferna läste av etiketten, eller så köper de in Pinot Meunier från annat håll för att hålla ner kostnaden? Fördelen med Meunier (förutom att den är lättodlad och kan vara lite billigare att få tag på än de två mer ikoniska druvorna) är att den kan ge fruktigare och tillgängligare cuvéer. (Sedan finns det seriös Meunier som är mer jordig o.s.v., men den mesta Meunier är rätt pang-på.) I Aube/Côte des Bar, d.v.s. södra delen av Champagne, brukar man dock inte behöva ta till den druvan för att få lättillgängliga skumpor, utan även Pinot Noir fyller den rollen där.

    Men det är klart, varför skulle Mölstad lägga en halvtimme på att reda ut detta, snarare än att skriva att många har undrat, och vem kan ligga bakom? :confused:

    Eftersom jag aldrig provat Alice Bardot vill jag trots allt inte utesluta att det är en prisvärd skumpa för sina 199 pix, men visst går bullshit-detektorn igång.
     
    Last edited: 27 november 2018
    lukastollig, Stina, Christer J och 7 andra gillar detta.
  15. Anders Landström

    Anders Landström Dricker mest, skriver lite

    sunqan gillar detta.
  16. thunberg

    thunberg Flaskfantast Moderator

  17. ChristianB

    ChristianB Medlem

    På temat är det här blogginlägget väldigt aktuellt kan jag känna:
    http://www.wineanorak.com/wineblog/business-of-wine/beware-the-wine-consumer-champions
    Endera veckan passar man skamlöst på att göra reklam för ett vin, nästa ska man vända sig i avsky för allt som inte är "äkta vara"... Jamie Goode sätter också fingret på en öm punkt som känns extra aktuell för Sverige: Vin ska vara folkligt och okomplicerat. Fast det är det ju inte. Man kan dricka vin hur man vill, ur mjölkglas från BiBen eller i kristallglas, men oavsett vilket så är det en rätt komplex process att omvandla druva till vin.
     
    vintomas, gece, Tomas Lindblom och 3 andra gillar detta.
  18. petterkalle

    petterkalle It´s just wine, drink it

    Quite interesting reading. So I'm a baddie :cool:. Can cope with that! Some interesting comments too..
     
    ChristianB och Mattias Schyberg gillar detta.
  19. chambertin

    chambertin Medlem

    Kollade lite efter etiketter på Alice Bardot och på en etikett stod det Maison Burtin - Epernay.
    Vidare koll efter vad detta hus gör i champagneväg så hittar man en rad av liknande "varuhusskumpor" och efter lite mer sökande så dök denna sida upp där Maison Burtin verkar ha 50 olika varumärken registrerade.
    https://www.trademarkia.com/ctm/ctm-company-maison-burtin-socit-anonyme-212925-page-1-2
    Alice Bardot fanns dock inte med på den listan vilket då indikerar att varumärket är ngn annans vilket då skulle kunna vara Iconic Wines t.ex.
    Maison Burtin #2.jpg
    Maison Burtin #1.jpg
    Maison Burtin #3.jpg
     
    Ekdahl, ChristianB, Tomas Lindblom och 4 andra gillar detta.
  20. vintomas

    vintomas Bloggare

    Det förklarar de 51% Pinot Meunier, trots att de 2016 påstod att det var en Pinot Noir-skumpa! Tant Bardot har väl fått flytta ifrån den där sydliga dalen till en mer västlig dal i Champagne.
    https://www.trademarkia.com/ctm/trademarks-search.aspx?tn=alice bardot
    Alice Bardot Cuvée Belle Noire -> Iconic Wines AB enligt samma databas.
     
    Ekdahl, ChristianB och Tomas Lindblom gillar detta.

Dela sidan