Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Kan vi hitta alla viner som är fejk så sätter jag ihop en hemsida och en iOS/Android-app där man kan scanna streckkoder och se om det är äkta vara eller inte! :)

Det kanske kan få lite spridning hos svenska folket om man har tur!
Lysande ide! -Köp genast domänen vinfusk.se!

-Frågan är väl bara vad som skall anses som fusk, är ju rätt många viner där man misleder kunden att tro att vinet är gjort på en spansk vingård när det egentligen kokats ihop i en kemifabrik i skåne...
 

ChristianB

DipWSET
Skönt att se någon som har vettet i behåll; jag har inte läst boken och jag lär inte göra det, men jag har ju misstänkt att det inte är någon större behållning av det. Frågan är hur mycket det kommer inspirera vanliga BiB-konsumenten till att fråga efter naturvin på box?! :D
Av de naturviner jag provat så har några varit mycket bra, medan andra varit av betydligt sämre kvalitet. Man får det man betalar för, som vanligt!

Det är å andra sidan ganska roligt att diskutera det här med "tillsatser" med vanligt folk; betraktar de ek som tillsats? Hur är det egentligen med fällningar i vinet, är det ok? ;)
 

LarsW

Medlem
Skönt att se någon som har vettet i behåll; jag har inte läst boken och jag lär inte göra det, men jag har ju misstänkt att det inte är någon större behållning av det. Frågan är hur mycket det kommer inspirera vanliga BiB-konsumenten till att fråga efter naturvin på box?! :D
Av de naturviner jag provat så har några varit mycket bra, medan andra varit av betydligt sämre kvalitet. Man får det man betalar för, som vanligt!

Det är å andra sidan ganska roligt att diskutera det här med "tillsatser" med vanligt folk; betraktar de ek som tillsats? Hur är det egentligen med fällningar i vinet, är det ok? ;)
Jag gillade hans första bok "Äkta vara". Jag var medveten om diverse tillsatser innan dess men den fick mig att kolla mer systematiskt efter diverse e-nummer och räkna ingredienser. Är ingen fanatiker men har åsikten att ju fler tillsatser och ingredienser = sämre råvaror.
Sen har jag blivit hyfsat besviken på hans följande böcker då de egentligen inte tillför något nytt. Så känner inget behov att att läsa denna.

@ChristianB @Wintermute Får intrycket att boken är alldeles för svartvit och inte har nåt att ge oss vinnördar öht men kanske kan den upplysa några icke-vinnördar om något, även om den som sagt är alldeles för generaliserande.
Får hoppas att flera muggles får upp ögonen för lite bättre viner. Tror ju inte han har fel i sak med det han skriver egentligen, bara inte så nyanserat. För att utan att vara det minsta ironisk mot de som inte är så insatta i ämnet så är det väl bra att börja med lite mer lättsmält litteratur, sen med ökande intresse blir man mer kritisk.
 

Mattias Schyberg

Administratör
@ChristianB @Wintermute Får intrycket att boken är alldeles för svartvit och inte har nåt att ge oss vinnördar öht men kanske kan den upplysa några icke-vinnördar om något, även om den som sagt är alldeles för generaliserande.
Jag tycker allt pekar på att boken helt missar majoriteten av de kvalitetsviner som finns därute och vill få läsaren att tro att allt som inte är 100 % naturligt är massproducerat skräpvin där ”fusk” och manipulation hör till vardagen. Den skadar troligtvis mer än den upplyser.

Vi som är vinnördar låter oss inte luras, men alla andra riskerar att få en fullständigt galen bild av vinindustrin. I min värld borde boken ställas bland övrig skönlitteratur.

(Har dock inte läst boken för att bilda mig min egen uppfattning, men det jag hört räcker bra för att inse hur fel fokus den verkar ha.)
 

ChristianB

DipWSET
I och med att boken nyligen kommit ut så dröjer det nog lite innan vi kan se resultatet av det, men jag väntar med spänning på de eventuella åsikterna som kan tänkas dyka upp. Högst troligt kommer det bli som ni skriver här ovan; några är tillräckligt kloka för att läsa på lite i ämnet, medan andra sväljer det med hull och hår. Lite "trälåda på köpet"-fenomen liksom. :D
 

ChristianB

DipWSET
Man kan ju undra lite över vad nästa steg blir? "Naturöl"? Det finns ju faktiskt i den mening att en del (ofta syrlig) öl får dra igång och jäsa på egen hand... Jag ska prova tanken på någon som efterfrågar naturvin och se vad som händer! :D
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hantverksmässig öl finns ju redan och det är ju bra däremot är det knepigt att jämföra då hela metoden generellt vad gäller öl är otroligt interventionistisk i jfr med vin.
Det finns väl ingen automatisk koppling mellan hantverkmässig vinproduktion och det som vanligen betecknas naturvin? (Om det var det som man förmodades utläsa av ovanstående svar på begreppet "naturöl".) T.ex. har väldigt många Bourgogne-producenter (utöver de största négocianterna) länge haft något enstaka fat av respektive vingård/appellation och producerat sina viner på hantverksmässigt sätt, oavsett om de gjort bra eller dåliga viner, eller viner i modern eller traditionell stil. Produktionsval som svavelinnehåll, ekfatsanvändning, amforor och annat, är inget som kommer med automatik bara för att man jobbar i hantverksmässig skala.
 

Poussard

Medlem
Det finns väl ingen automatisk koppling mellan hantverkmässig vinproduktion och det som vanligen betecknas naturvin?
Det finns inget som säger att hantverksmässigt vin automatiskt är naturligt vin men jag skulle våga påstå att allt naturligt vin är hantverksmässigt.
 
Toppen