Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Mattias Schyberg

Administratör
En väldigt intressant artikel måste medges. Om vi pratar om de "generiska" naturvinerna som präglas av mestadels "defekta inslag" och helt saknar druv- och ursprungskaraktär (dvs enbart flyktiga syror och funk från bristande stabilitet och kvalitet), håller jag nog med Ulf, men nog har jag under åren stött på en hel del vin i kategorin som levererar hur bra som helst. De bör ju givetvis välja vin med omsorg och inte förkasta en hel "vinstil".

Jag kan också tycka att begreppet "naturvin" måste definieras en gång för alla. Vad innebär det? Är syftet att vinet ska vara så druvtypiskt och transparent som möjligt utan påverkan från tillsatser och/eller fat eller innebär det att vinet ska ha "defekta inslag" och i så fall var drar man gränsen där ett vin faktiskt bör ses som defekt snarare än att det borde kallas för naturligt?

Jag tror att hela naturvinstrenden kommer att stabilisera sig. De generiska naturvinerna lär vi tröttna på när vi inser att allt smakar likadant på samma vis som de överfyllda hyllorna av boxar. Kvar finns då goda viner gjorda så ekologiskt och naturligt som möjligt med adekvat/lokal jäst, minimalt med fat och med lite lagom funkiga toner från spontanjäsningen. Sen om dessa viner borde kallas för "naturviner" eller enbart ses som självklara kvalitativa viner inom sin appellation – möjligen med någon form av ekologisk klassning – det får någon annan avgöra.
 
Jag har samma inställning som @Mattias S och @Pessoa
Det blir för mig lika ohållbart att neka att det finns kvalitet hos producenter som Labet, Souhaut, Arnot-Roberts m fl (har i o f s ingen riktig koll på vilka som är naturvinmakare strictly speaking, men gissar att en del av de europeiska vinerna på finarevinares instagramflöde kvalificerar dit), som att förkasta alla viner som har haft någon form av intervention eller ekfatslagring - det skulle ju vara samma som att säga DRC inte är drickbart vin för att dra det till sin spets.
Men all form av dogmatisk hållning blir ju problematisk med mat och vin - finns ju egentligen bara en riktig grundval för domslut - hur det smakar... jag tror också att en ny syntes är på gång där denna fajt mellan olika vinmakarstiler blir mindre motsättningsfull och mer av ett kontinuum där olika vinmakare väljer olika stilar och de bästa låter sig inspireras av olika tekniker.
 

Ekdahl

Medlem
Som vanligt en bra artikel av Filter, numera det enda magasin jag prenumererar på. Och tänk då på att det är ett generellt magasin och de har inget fokus/spetskunskap kring vin. Men de vänder på stenens alla sidor och betraktar.

Personligen har jag inte så bra koll på olika naturvinsproducenter och är ganska ambivalent i min inställning till dessa viner så passar denna gång till att ha en åsikt i sakfrågan. Men tänk om Filters redaktion hade gjort Uppdrag Granskning, vilket program det blivit!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nu är det dags igen för debatten om försäljning av alkohol hos svenska producenter.
http://www.aftonbladet.se/matdryck/a/6ELeO/gardsforsaljning-av-alkohol-kan-snart-bli-verklighet
Glöm inte riskerna för folkhälsan - om det blir fritt fram att köpa skånsk Rondo och Solaris för 200 kr/flaska direkt från gårdarna, kommer alla svenskar omedelbart att supa ihjäl sig! :eek::eek::eek::eek::eek: (För inte ljuger IOGT-NTO, Sven Andréasson, Carl B. Hamilton och liknande halmhattar, allehanda frimicklare, folkhälsobyråkrater m.fl.?)
 

Peder

Medlem
Det var nog inte boxviner som grundaren av Boxtoppen (även skribent på Livets Goda) bjöd på när han för skattebetalarnas räkning köpte viner på Systembolaget för 50.000 kronor. Källa: http://www.expressen.se/dinapengar/notan-for-landshovdingens-avtackningsfest-234-000/

Capture+_2017-09-25-12-01-31.png
 

Pontus

Medlem
Det var nog inte boxviner som grundaren av Boxtoppen (även skribent på Livets Goda) bjöd på när han för skattebetalarnas räkning köpte viner på Systembolaget för 50.000 kronor.
Säg inte det, det kan ha varit ett fylleslag utöver det vanliga! Med 350 inbjudna och under antagande att det var några avbokningar respektive fyllechaffisar räcker pengarna till en box var av denna: https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/torero-7350308
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
EDIT; Missade att detta inlägg låg bakom en paywall så jag valde att plocka bort det.
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Hmm, nu har jag ju redan sex vita månader om året på grund av jobbet men fick ändå ett sting av igenkänning när jag läste detta eftersom jag själv har min "favoritvinstund" under tiden jag lagar middag :)

https://www.dn.se/insidan/hur-kan-jag-bryta-min-vana-att-dricka-vin-varje-kvall-nar-jag-lagar-mat/
Nu är ligger artikeln bakom en spärr, men jag har lite svårt att förstå rubriken. Vari ligger problemet? Borde det inte vara "hur ser jag till att alltid har ett passande vin tillgängligt när jag ska laga mat"?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Nu är ligger artikeln bakom en spärr, men jag har lite svårt att förstå rubriken. Vari ligger problemet? Borde det inte vara "hur ser jag till att alltid har ett passande vin tillgängligt när jag ska laga mat"?
Plockade bort länken, missade att det var en paywall, känns onödigt att länka till något som inte alla kan läsa, men jag håller med dig, det är ett allvarligare problem :)
 
Toppen