Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Men hon citerade ju Per Styregård i sin artikel och det var ju just dessa citat som @ChristianB tog upp. Skall man misstro dessa det första man gör menar du ?
Det jag menade var att det är fullt möjligt att det Per sagt inte är korrekt citerat i artikeln, att författaren har blandat ihop det hela vilket gör att det hela låter konstigt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Här en intressant jämförelse av betygsättning i CT kontra "professionella" vinkritiker.
Mycket intressant jämförelse. CT är oslagbart som en balanserad totalbedömning och jag brukar själv ligga skrämmande nära medelvärdet på CT i mina bedömningar med få undantag.

Man kan ju dock inte undgå att misstänka att många nog sneglar på de professionella recensenterna och sätter snarlika poäng. Och då olika personer har olika favoriter så tenderar nog medelvärdet på CT att hamna ganska nära medelvärdet av de professionellas betyg, vilket jag även tycker mig ana skulle få bäst korrelation med CT:s medelvärde.

Mitt favoritexempel är Faustino I Gran Reserva som efter det att Decanter hyllat årgång 2001 plötsligt började få mängder med poäng över 90p medan de recensioner som skrevs innan hypen ligger klart under. ;)
 

chambertin

Medlem
Mitt favoritexempel är Faustino I Gran Reserva som efter att Decanter hyllat årgång 2001 plötsligt började få mängder av poäng över 90p medan de recensioner som skrevs innan hypen låg klart under på samma årgång. ;)
Och det efter att traddo-Rioja varit fullständigt osynligt på finewines-scenen (undantaget La Rioja Alta då kanske) under två decennier.
Knappast blev väl Faustino så mkt bättre iom årgång -01 än det varit förut eller ?
Själv hade jag ju Rioja som inkörsport till mitt vinintresse i början av 80-talet (det dracks flitigt av -68, -70, -73 -75 och -76 Rioja) och kunde inte riktigt förstå nyhajpen efter Decanters hyllning. Det var ju bara en vanlig bra Rioja.
Antar att det bara är en vinvariant av hur man i modevärlden med jämna mellanrum dammar av gamla trender i brist på annat.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Och det efter att traddo-Rioja varit fullständigt osynligt på finewines-scenen (undantaget La Rioja Alta då kanske) under två decennier.
Knappast blev väl Faustino så mkt bättre iom årgång -01 än det varit förut eller ?
Själv hade jag ju Rioja som inkörsport till mitt vinintresse i början av 80-talet (det dracks flitigt av -68, -70, -73 -75 och -76 Rioja) och kunde inte riktigt förstå nyhajpen efter Decanters hyllning. Det var ju bara en vanlig bra Rioja.
Antar att det bara är en vinvariant av hur man i modevärlden med jämna mellanrum dammar av gamla trender i brist på annat.
Japp, dessutom är årgång 2000 avsevärt mycket bättre än 2001 som startade nyhypen!
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
Bra artikel i helgen i G-P där Svenska Läkaresällskapets rapporter om alkohol (ihop med IOGT-NTO och CERA) ifrågasätts av Fredrik Nyström (Professor i internmedicin vid Linköpings Universitet).
Den här dokumentären från BBC är bra och informativ (vilket de flest dokumentärer från BBC är). Inga direkta pekpinnar utan upp till var och en att ta till sig. Påpekas bör att BBC är ökända för att plocka bort sitt material från YouTube så om ni vill vara säkra på att se den så skjut inte upp det för länge...
 

vininfo.nu

Medlem
Min fru läser en hälsoblogg och igår skrev de ett kort inlägg som hette Ekologiskt vin - bu eller bä? De bad även om input från läsarna. Kanske någon kunnig här kan bidra med lite kunskap i kommentarsfältet?

"men jag pratade med person som importerar vin och han berättade att ekologiskt vin var det värsta man kunde köpa ur besprutningssynpunkt. Tydligen regleras besprutningen av vinplantorna bara av att de inte får besprutas på blad och vindruvor däremot är det fritt fram att bespruta jord och rotsystem. Det är tydlig detta de gör istället på de ställen där de odlar ekologiskt vin."

Tänker inte ge mig in i debatten huruvida jorden/marken förstörs exempelvis av framförallt tungmetallen koppar. Men ekologisk odling är mycket mer kontrollerat såtillvida med att man är signifikant mer begränsad över vad man får använda och bara det borde göra att ekologiska druvor/viner är bättre m.a.p. halter av bekämpningsmedel i desamma. Dessutom så finns det områden, specifika vindistrikt, där terrorren (framförallt klimatet) gör att man bara i undantagsfall behöver bespruta med något överhuvudtaget. Exempelvis områden där sol, vind, värme och/eller kyla håller odlingar fria från skadliga angrepp från svampar och parasiter. Tänkte spontant på La Mancha i Spanien, men det finns många fler dylika områden/distrikt.
 

magnum

Epernay, Frankrike
"men jag pratade med person som importerar vin och han berättade att ekologiskt vin var det värsta man kunde köpa ur besprutningssynpunkt. Tydligen regleras besprutningen av vinplantorna bara av att de inte får besprutas på blad och vindruvor däremot är det fritt fram att bespruta jord och rotsystem. Det är tydlig detta de gör istället på de ställen där de odlar ekologiskt vin."

Tänker inte ge mig in i debatten huruvida jorden/marken förstörs exempelvis av framförallt tungmetallen koppar. Men ekologisk odling är mycket mer kontrollerat såtillvida med att man är signifikant mer begränsad över vad man får använda och bara det borde göra att ekologiska druvor/viner är bättre m.a.p. halter av bekämpningsmedel i desamma. Dessutom så finns det områden, specifika vindistrikt, där terrorren (framförallt klimatet) gör att man bara i undantagsfall behöver bespruta med något överhuvudtaget. Exempelvis områden där sol, vind, värme och/eller kyla håller odlingar fria från skadliga angrepp från svampar och parasiter. Tänkte spontant på La Mancha i Spanien, men det finns många fler dylika områden/distrikt.
Men då kan man också bortse från alla andra bekäpningsmedel och bara ta hänsyn till koppar och då blir icke ekologisk odling bättre.
 

ChristianB

DipWSET
bara det borde göra att ekologiska druvor/viner är bättre m.a.p. halter av bekämpningsmedel i desamma
Just de halterna är väl i och för sig så små att de är ovidkommande? Visst fanns det några siffror som skickades runt i samband med att Kalla Fakta gjorde ett inslag om vin, eller "russingate" som kom senare angående glöggrussinen... Men mängden man får i sig blir ju obetydlig när man jämför med alkoholen i produkten.
 

vininfo.nu

Medlem
Just de halterna är väl i och för sig så små att de är ovidkommande? Visst fanns det några siffror som skickades runt i samband med att Kalla Fakta gjorde ett inslag om vin, eller "russingate" som kom senare angående glöggrussinen... Men mängden man får i sig blir ju obetydlig när man jämför med alkoholen i produkten.

Tja, här är en länk till en tysk undersökning där man testat 29 "vanliga" och 19 ekologiska viner efter 550 bekämpningsmedel.
http://cvuas.untersuchungsämter-bw.de/pdf/WinePM035.pdf
bekämningsmedel.jpg


Resultaten är ju - åtminstone i den här undersökningen - "hypertydligt"!

Här länk till en annan text om analyser av bekämpningsmedel i Franska viner.
French Wine Test Finds Pesticides in Each of 92 Bottles Analyzed
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
Spännande! Jag saknar däremot gränsvärden för var den övre gränsen går; med tanke på de ytterst små mängderna så är jag fortfarande tveksam till att det spelar någon roll för konsumenten. Att det är dåligt för arbetarna i vingården har vi pratat rätt mycket om, men än så länge tycks det saknas siffror och belägg för att vi konsumenter också påverkas.

Jag tittade lite på EUs hemsida för vad som är tillåtet i druvor och jämförde med listan som tyskarna tagit fram. Tar man ämnet pyrimethanil så finns en topp på 0.010 i organiska druvor av Sangiovese. Enligt undersökningen fanns det ca 4 gånger mer av ämnena i konventionella viner och snabbt räknat blir det alltså 0.04 mg/kg druvor. Det högsta tillåtna gränsvärdet i druvor avsedda för vin är 5.0 mg/kg. Med andra ord talar vi om mängder som är så små att de knappast betyder något alls, även om jag måste betona att det är min egen slutsats, inte något som jag har i svart på vitt! ;)

Bra sida för övrigt: http://ec.europa.eu/food/plant/pest...event=pesticide.residue.selection&language=EN

Kanske borde slänga in en brasklapp ändå; det låter naturligtvis dåligt att man hittar sådana här ämnen i druvor och viner, men känns det inte lite som att vi gör en höna av en fjäder här?
 

Mats

Gone todash....
Spännande! Jag saknar däremot gränsvärden för var den övre gränsen går; med tanke på de ytterst små mängderna så är jag fortfarande tveksam till att det spelar någon roll för konsumenten. Att det är dåligt för arbetarna i vingården har vi pratat rätt mycket om, men än så länge tycks det saknas siffror och belägg för att vi konsumenter också påverkas.

Jag tittade lite på EUs hemsida för vad som är tillåtet i druvor och jämförde med listan som tyskarna tagit fram. Tar man ämnet pyrimethanil så finns en topp på 0.010 i organiska druvor av Sangiovese. Enligt undersökningen fanns det ca 4 gånger mer av ämnena i konventionella viner och snabbt räknat blir det alltså 0.04 mg/kg druvor. Det högsta tillåtna gränsvärdet i druvor avsedda för vin är 5.0 mg/kg. Med andra ord talar vi om mängder som är så små att de knappast betyder något alls, även om jag måste betona att det är min egen slutsats, inte något som jag har i svart på vitt! ;)

Bra sida för övrigt: http://ec.europa.eu/food/plant/pest...event=pesticide.residue.selection&language=EN

Kanske borde slänga in en brasklapp ändå; det låter naturligtvis dåligt att man hittar sådana här ämnen i druvor och viner, men känns det inte lite som att vi gör en höna av en fjäder här?
Finns inget gränsvärde för vin, bara druvor, men för dricksvatten är det 0,5 mikrogram/liter (totalt för alla pesticider och 0,1 för varje enskild) dvs 0,0005 mg/liter om man ska använda enheten i diagrammet som @vininfo.nu postade. Så jämför man med det ligger alla viner högt över gränsvärdet men det är å andra sidan satt på vatten som man både dricker och får i sig i diverse andra livsmedel. Sen får vi som @ChristianB säger inte glömma att vi även frivilligt stoppar i oss alkohol som är ett nervgift och troligen farligare än pesticiderna, men det är ju klart, bara för att man stoppar i sig en farlig sak rättfärdigar ju inte det att i onödan stoppa i sig fler. Själv väljer jag dock njutningen framför oron här, jag vill ha de godaste vinerna och råkar det vara lite mer onyttiga bryr jag mig inte så mycket om det utan njuter på så mycket jag kan!
 
Last edited:

vininfo.nu

Medlem
Toppen