Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

kristerb

Medlem
Kan inte tänka mig att jag tar in dylika viner, om det nu inte var någon av @kristerb kaliber som satte nivån för kvällen
:)
Nu är det ju alldeles för längesen vi drack skumpa på Tweed tillsammans, och då var det faktiskt 1998 Comtes som gick vid sidan om en del annat gott (1996 Enchanteleurs, 1995 Krug). Alla tre var i strålande form. Dags för en re-match!
 
:)
Nu är det ju alldeles för längesen vi drack skumpa på Tweed tillsammans, och då var det faktiskt 1998 Comtes som gick vid sidan om en del annat gott (1996 Enchanteleurs, 1995 Krug). Alla tre var i strålande form. Dags för en re-match!

Då var det väl en annan gång :). Och det är dags för en re-match. Träffas gärna, efter sommaren eller så och kör en helkväll :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Där var du snabb, skulle precis posta samma länk :)

Hans nonchalanta uttalande om att förbjuda e-handel; " Det är tämligen enkel juridik eftersom effektiva bestämmelser redan finns i både Norge och EU-landet Finland. Det är mest att kopiera dessa." skrämmer.
-Som vanligt är det e-handeln som skall utrotas trots avsaknaden av bevis för att den skulle vara någon bidragande orsak till överkonsumtion av alkohol.
Han avslutar ju åtminstone med att konstatera att även utbudet på Systemet är viktigt, jag antar att han syftar på att de erbjuder 160 olka undermåliga bulkviner på box i standardsortimentet.
 

Peder

Medlem
Hans nonchalanta uttalande om att förbjuda e-handel; " Det är tämligen enkel juridik eftersom effektiva bestämmelser redan finns i både Norge och EU-landet Finland. Det är mest att kopiera dessa." skrämmer.
-Som vanligt är det e-handeln som skall utrotas trots avsaknaden av bevis för att den skulle vara någon bidragande orsak till överkonsumtion av alkohol.
Han avslutar ju åtminstone med att konstatera att även utbudet på Systemet är viktigt, jag antar att han syftar på att de erbjuder 160 olka undermåliga bulkviner på box i standardsortimentet.

En gammal artikel från BKWine men kan alltid vara bra att lyfta hur Carl B Hamilton älskar att ljuga för sitt arvode från Systembolaget. Det finns alltid en baktanke från Hamilton. http://www.bkwine.com/sv/debatt/carl-b-hamilton-ljuger-om-systembolagets-stora-utbud/
 

gece

Man vänjer sig.
Han är bra på retorik, den gamle CB.
Ungefär tre fjärdedelar av all alkohol som dricks i Sverige köps på Systembolaget och restauranger. En stor andel kommer alltså från annat håll: från laglig privatinförsel, olaglig smuggling eller e-handelsimport.
Vips, så har vi genast kopplat ihop (laglig) e-handel med "olaglig smuggling" (finns det någon annan smuggling än olaglig?) och särskiljt det från "laglig privatinförsel".

Förresten skulle väl inte e-handelns försvinnande ens ge en buckla i plåten på den där fjärdedelen som inte går via SB med sin 0,6% marknadsandel år 2012. Fast vad vet jag, det kanske har skjutit i höjden sedan dess. Eller är det kanske irrelevant för moralens väktare om det man gör har nån effekt eller inte, och det viktiga istället att man gör något som känns rätt (och leder till att man säkrar sitt sköna arvode i ett par år till).
 

ChristianB

DipWSET
Per Gudmunson på SvD ger svar på tal. Dags att skrota monopolet helt och hålet!

http://www.svd.se/skrota-alkoholmonopolet-helt-och-hallet/om/ledarbloggen
Jag tycker det är en väldigt välformulerad artikel han skriver! Särskilt tanken att omreglera politiken så att nya aktörer kan ge sig in på marknaden verkar intressant! SB får ju gärna finnas kvar och sälja vad de nu vill sälja (jag misstänker att kundefterfrågan ger BiB och så billig öl som möjligt), medan nya handlare kan slå upp portarna till expert-butiker för Bordeaux och Champagne-barer där man också kan köpa en flaska om man inte vill dricka på plats. :)

Tråkigt att Hamilton får skriva sina spaltmeter också, när han uppenbarligen är ute och cyklar i flera ämnen... Det är lika dålig journalistik som vanligt.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Kunde inte låta bli att kommentera på min blogg: Söndags- och kvällsöppet på Systembolaget? - eller: har Carl B. Hamilton blivit liberal på gamla dar?
Hade faktiskt missat att Carl B. satt kvar i Systembolaget AB:s styrelse, och omvaldes i våras. Han åkte ju ur riksdagen i höstas och har knappt hörts av sedan dess, bl.a. inga uppdateringar sedan oktober på hans blogg. Tja, han kanske behöver 110 000 kr extra per år, för vi vet ju alla att riksdagpensionerna är snålt tilltagna...
 

ChristianB

DipWSET
Det kom en snabb replik på den aktuella frågan; att en alkoholforskare inte gillar tanken på ökade öppettider säger väl sig självt? Jag hoppas att hon inte fick alltför mycket lön för att säga en sådan sak... ^^

http://www.dn.se/ekonomi/alkoholforskare-sagar-forslag-om-sondagsoppet-pa-systembolaget/

En snabb googling ger mig också att siffrorna på försäljningen på SB säger en sak, medan officiell statistik över konsumtion ger en annan: 2004 konsumerade svensken 10,5 liter ren sprit per person och år (toppnotering). 2012 hade det sjunkit till 9,2 liter per person och år.
Det känns lite väl magstarkt av alkoholforskaren att peka på hur SBs försäljning av ren sprit har gått från 4,63 liter per person och år under 2001, upp till 5,7 liter per person och år 2014. Detta då den totala konsumtionen tydligt minskar... Jag antar att man kan vända kappan efter vinden på det sätt som man behagar så länge det handlar om att bevara monopolet, men jag tycker det är dålig journalistik och pinsamt av en alkoholforskare att inte ta med en sådan sak.

Källa: http://www.sorad.su.se/om-oss/nyhet...sumtion-i-sverige-visar-ny-statistik-1.136452

Egentligen borde väl SB vara glada för att deras försäljning ökar när totalkonsumtionen går ned över åren?
 
Last edited:

Mmm

Medlem
http://www.svd.se/systembolagets-rodviner-blir-allt-sotare/om/debatt

Ajaj…. Delar hans åsikt om de allt mer sötade vinerna och alkoholstarka viner som svensken trycker i sej, men han skjuter ju på helt fel måltavla.

För det första finns det inga bevis för att söta smaker höjer insulinnivåerna i blodet. Det är en gammal fördom från debatten om sötningsmedel. För det andra så måste det vara en väldigt liten del av svenskens sockerkonsumtion som kommer från vin. Även om vinet råkar innehålla 10 gram socker per liter är det rätt långt kvar till t.ex mjölk (50 g/lit) eller äppeljuice (100 g/lit).

Det allvarligaste giftet är så klart alkoholen. Det som artikel borde handla om är hur dessa storsäljare tillverkas och används. Hur dåligt bulkvin importeras till Sverige och sen genomgår all möjlig manipulation innan de tappas på box. Det tillsätts socker (ofta som druvjuice), olika syror och rena smakaromer. Kanske även alkohol? Drycken som finns i boxen är egentligen inte ens vin längre.

Det som kommer ut är alkoholstarka söta viner som är lätt att ta stora klunkar av. Boxar klunkas ur på altaner. Boxar som innehåller alkohol motsvarande upp till en liter 40% brännvin, men det är ju ”bara vin”.

I det läget är nog sockret det minsta problemet
 

ChristianB

DipWSET
Hm, hyfsat välformulerad artikel men varför slänger han fram "Grekland, Kroatien eller Ungern" som fina vinländer? :p Nog för att de gör vin och säkert vin av bra klass (även om väldigt lite hittar hit) men det vore ju rimligare att framhålla alternativ från de klassiska vinländerna som har lång tradition av helt torra röda viner (Italien, Frankrike, Spanien, m.fl.).

Nu kanske ni tycker att jag är lite hård som hakar upp mig på det, men för mig blir artikeln mindre alarmerande med sådana exempel och istället mer av allmänkritisk mot att SB säljer vin som inte passar Urban Laurins egen smak. Personligen kan jag hålla med om att socker är en hälsobov i samhället, men precis som @Mmm säger är det nog alkoholen man ska oroa sig för innan mängden socker kommer på tal.
 

gece

Man vänjer sig.
Nu kanske ni tycker att jag är lite hård som hakar upp mig på det,
Nä, jag håller med. Det är ju inte som att det kryllar av kroatiskt, grekiskt eller ungerskt vin i andra sortiment än Uppsalas centrala Systembolagsbutik, oavsett om man ser till SBs totala sortiment, BS eller för den delen andra handlare (på nätet etc). Tar tillsammans med de tämligen löst grundade påståendena om söta smakers inverkan på insulinproduktion udden av budskapet...
 

Peder

Medlem
Uppsnappat från Vinbanken.se's nyhetsbrev (30/7-2015) om Systembolaget och designade viner, ålderskontroll.

Förvånande är däremot den sortimentspolitik Systembolaget för vilken driver på utvecklingen av kommersiella viner. Nästan till vilket pris som helst på bekostnad av kvalitet. I tydliga offertförfrågningar specificeras bl a stil, typ och område för kommande köp och här menar jag att bolaget kommit långt i sin utveckling av 'egna varumärken'. Dess är utan tvekan designade viner. Ett bra exempel är passimento och italienska zinfandeltrenden, båda har få, om alls några likheter, med ursprungstypicitet. Lägg till att båda kategorier får stor plats på hyllorna, i alla butiker. Det finns andra exempel. Att denna superkommersialism kan fortgå i skydd av monopolverksamhet är svårt att förstå. I detta läge vore det bättre att vara rak och släppa in andra aktörer, konkurrens är bra och det skulle städa upp bottenskiktet. Låt vin vara sitt urpsrung, årtal, druvsort och odlare - eller har vi i Sverige skippat den 'detaljen'?

De vars ståndpunkt är för monopol lyfter fram argument som ökande konsumtion, ungdomsfylla och ett sortiment som urholkas med 'undermåliga' viner som skräckexempel. De sista finns redan på bolaget, många av dem tar stor plats i butik.Vad gäller leg kontrollen fungerar den uppenbarligen utmärkt då bolaget själva utökar tjänsten 'hemleverans'. Andra kan alltså sköta leg kontroll. Ökande konsumtion då, ja förmodligen eftersom bland annat gränshandelförsäljningen (som är gigantisk) till viss del kan komma ut ur garderoben - men kriminella initiativ borde minska och kanske, kan det i framtiden också leda till beskattning i Sverige.
 
Toppen