Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Konjak

n_micke

Medlem
Braastad XO semesterkvållen till ära. Evigheter sen jag drack ”sprit” och ännu längre jag avnjöt en cognac. Fasen så gott det är. Tycker denna är riktigt bra för sin peng även om det finns flashigare (det gör det väl alltid?).

Ingen som är på jakt efter en gammal cognac ”låda”? Tom då alltså och utan flaska. Bara själva trädelen samt glasknoppen som fanns däri? Dra ett pm isf.
 
Last edited:

Sigdarve

Medlem
Braastad XO semesterkvållen till ära. Evigheter sen jag drack ”sprit” och ännu längre jag avnjöt en cognac. Fasen så gott det är. Tycker denna är riktigt bra för sin peng även om det finns flashigare (det gör det väl alltid?).

Drack den flashigare Martell Cordon Bleu 1986. Köpte den på Mallis samma år, tror jag betalade 250-300. Ni som sett Apocalypse Now, kanske minns Martin Sheen drickandes Martell CB i napalmångorna på en strand.

cordon.jpg
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag tänkte inhandla min första cognac. Mest för att variera och bredda vyerna lite mer. Om
det är till någon hjälp så gillar jag Zacapa XO rom.

Har ni lite lite tips på vad jag ska köpa? Kanske ett alternativ runt 500kr och ett alternativ i 1000-1500kr (är det värt det? Stor skillnad?)
 

LarsW

Medlem
Jag tänkte inhandla min första cognac. Mest för att variera och bredda vyerna lite mer. Om
det är till någon hjälp så gillar jag Zacapa XO rom.

Har ni lite lite tips på vad jag ska köpa? Kanske ett alternativ runt 500kr och ett alternativ i 1000-1500kr (är det värt det? Stor skillnad?)
Ska du börja prova cognac så föreslår jag "svenskt"... :) Finns mycket annat kul men dessa är riktigt bra i sina respektive prisklasser.

XO eller Extra är bra, Extra brukade jag ofta köpa på Taxfree till bra pris när jag flög mellan Norge o Sverige.
Trippelaskken är faktiskt inte så dum heller om man vill botanisera lite.

Delamain är en annan favorit men då börjar man i en högre prisklass och går uppåt.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Ska du börja prova cognac så föreslår jag "svenskt"... :) Finns mycket annat kul men dessa är riktigt bra i sina respektive prisklasser.

XO eller Extra är bra, Extra brukade jag ofta köpa på Taxfree till bra pris när jag flög mellan Norge o Sverige.
Trippelaskken är faktiskt inte så dum heller om man vill botanisera lite.

Delamain är en annan favorit men då börjar man i en högre prisklass och går uppåt.

Delamain var riktigt bra. Testade fyra olika i februari. På Johan lidby. Men dyrt :vägg:
 

LarsW

Medlem
Sista slatten i flaskan, kan inte minnas hur länge sen jag öppnade denna men fortfarande så... jäkla... god!

Delamin 1968

Ek, vanilj och apelsin i näsan. Mörk choklad och marsipan. Nästan inget stick av alkoholen oavsett hur djupt jag sniffar.
Så mjuk en konjak kan bli i smaken. Kanderad apelsin och mandlar. Kanel och pomerans. Fat. Gummi. Diskret sötma, nästan lite åt det torra hållet. Tycker mig känna lite tanniner också.
Eftersmak i en halv evighet.

Lycklig nu! :cigarr:

thumbnail_20191221_162021.jpg
 

Victorious

Medlem
Var nere hos Delamain i somras och fick en rundtur och fenomenal provning. Kan inte annat än hålla med om att det i min mening är den klart bästa producenten om man tar hänsyn till priset.

Fick då äran att fiska upp lite reserve de la famille i glasampull direkt från fatet. Känslan av detta och att stå bland alla vackra fat tillsammans med vad som närmast kan beskrivas som en perfekt cognac gjorde mig nästan tårögd!

Tyvärr så berättade dem också då att priserna kommer att öka en del framåt, så man får väl börja bunkra upp lite mer hemma nu! :)

Kul att höra att de nu även fått köpa loss en del mark och börjat odla själva.

Btw, Ancestral är inte samma som reserve de la famille.
 

Bastardo

Medlem
Då jag inte riktigt har några referenser så kan jag bara säga att jag är nöjd med mitt köp :)
Vad glad jag blir, Tomas!
Jag vågar nästan slå vad att du hittar inte godare cognac för det priset. Vi får bara hoppas att producenten inte upptäcker samma sak, för då kan det vara adjöss med det låga priset, för att alltså vara XO-kvalitet.
Sen finns det ju olika smaker inom cognac. En del gillar oerhört kraftig cognac och andra lite mer finlemmad produkt. Jag gillar mer lite elegantare cognac med inte så mycket boasering med stark eksmak.
Läs gärna den här sajten, så får du veta lite mer vad andra tycker om cognac:
https://klocksnack.se/threads/den-bästa-cognac-tråden.54232/
 
Jag köpte min Delamain Reserve de la Famille runt 2008. Betalade då 2000 kr för den. Nu är den slut. Tips på vad man ska köpa nu? Delamain har blivit dyr. Deras "Ancestral", som påstås vara samma som "Reserve de la Familje" kostar 4700 kr och är i princip slutsåld. Och det kan väl inte vara det enda alternativet? Sist jag handlade cognac fanns Pierre Ferrand, Ragnaud-Souberin, Daniel Bouju och A.E Dor. Men nu finns ju ingenting (bortsett från kristallkarafferna)...??
 

Daniel A

Administratör
Jag köpte min Delamain Reserve de la Famille runt 2008. Betalade då 2000 kr för den. Nu är den slut. Tips på vad man ska köpa nu? Delamain har blivit dyr. Deras "Ancestral", som påstås vara samma som "Reserve de la Familje" kostar 4700 kr och är i princip slutsåld. Och det kan väl inte vara det enda alternativet? Sist jag handlade cognac fanns Pierre Ferrand, Ragnaud-Souberin, Daniel Bouju och A.E Dor. Men nu finns ju ingenting (bortsett från kristallkarafferna)...??

A.E. Dor finns på bolaget, men tycker att de är ganska dyra där. De blir ju bra på riktigt i deras nummerserie, men där är den gamla "insteg men fortfarande prestige"-flaskan uppe i 3000 kr. Om du vill ha Daniel Bouju så finns det hos Vinoble i Danmark.

Du får ju inte Rerseve de la Famille-klass på grejerna för 2000 kr längre (det var tider det...!), men eventuella alternativ att överväga i den prisklassen på bolaget kan vara Leopold Gourmel, Ages de Epices (1799 kr) eller Tesseron Lot nr. 53 (2595 kr). Tesseron Lot nr. 76 (1199 kr) är inte fy skam heller. Vill du ha cognac med lite udda personlighet är det Pruniers årgångsbuteljeringar som gäller (cask strength dock, så om det är "milt och avrundat" du är ute efter så får du inte det här), men de startar på cirka 3000 kr.
 
Toppen