Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Konjak

Tack för ditt svar och dina råd! Tesseron verkar intressant. Jag hade gärna köpt en Lot nr. 53. Men den verkar tyvärr inte finnas. :-( Finns ett fåtal flaskor av den fina Lot 29, men då är Delamins "Ancestral" återigen ett alternativ... Cognac i den mer blygsamma delen av prestigesegmentet tycks tråkigt nog inte längre finnas att tillgå i vårt land.
 

Bastardo

Medlem
Ett tips för alla er, som bor i Göteborgstrakten och relativt nära Norges gräns. Åk till vårt grannland i Väst och upptäck ett sortiment som är större än både Finlands och Sveriges tillsammans. Läs på sen och jämför priserna sinsemellan och ni kommer att hitta några guldkorn som är värt resan bara för att inhandla några av de rara dropparna. Förtjänsten kommer att vara större än vad resan kostar, om vi leker med tanken att ni köper mer än bara en flaska cognac. (Hemska tanke …)
Ni får bara ha lite tålamod, för just nu kommer ni inte över gränsen, men vi får hoppas att gränserna öppnas igen lite senare i år. :) Och en annan grej kan vara värt att tänka på. Försäkra er att just den butelj ni vill köpa ska finnas i den butik ni är ute efter. Eller kanske ännu bättre. försök om det är möjligt att beställa en vara till just den affär du tänker besöka. Jag tror inte att de är omöjligt svåra att handskas med hos Vinmonopolet, utom i mitt fall kanske … ;) Har rättat till saker och ting där några gånger, så kanske de är inte så glada för att träffa mig personligen. :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Ett tips för alla er, som bor i Göteborgstrakten och relativt nära Norges gräns. Åk till vårt grannland i Väst och upptäck ett sortiment som är större än både Finlands och Sveriges tillsammans. Läs på sen och jämför priserna sinsemellan och ni kommer att hitta några guldkorn som är värt resan bara för att inhandla några av de rara dropparna. Förtjänsten kommer att vara större än vad resan kostar, om vi leker med tanken att ni köper mer än bara en flaska cognac. (Hemska tanke …)
Ni får bara ha lite tålamod, för just nu kommer ni inte över gränsen, men vi får hoppas att gränserna öppnas igen lite senare i år. :) Och en annan grej kan vara värt att tänka på. Försäkra er att just den butelj ni vill köpa ska finnas i den butik ni är ute efter. Eller kanske ännu bättre. försök om det är möjligt att beställa en vara till just den affär du tänker besöka. Jag tror inte att de är omöjligt svåra att handskas med hos Vinmonopolet, utom i mitt fall kanske … ;) Har rättat till saker och ting där några gånger, så kanske de är inte så glada för att träffa mig personligen. :)
Vad rekommenderar du från Vinmonopolet?
 

LarsW

Medlem
Vad rekommenderar du från Vinmonopolet?
Delamain Ancestral , sån 1100 kr mindre i Norge med dagens valutakurs. Sen kostar den fortfarande nästan 3600 kr då...
Delamain Pale & Dry på magnum! Kostar runt 200 kr mindre än två halvmagnum på SB och brun sprit på magnum är ju bara så härligt rätt och dekadent!
Resten av utbudet på Delamain är svårare att värdera mor Sverige men är inte dyrt med dagens kurs! Deras Extra är alltid ett säkert kort om man känner man har råd.

A.E. Dor Napoleon en annan favoritproducent. "Nästan en XO"... Denna kostar drygt 1300 på SB och strax över 800 SEK i Norge.

Dessa två producenter, och särskilt då Delamain, är mina favoriter.
Sen är det ju såklart som @Bastardo skriver att Norge har ett väldans stort och spännande utbud med Cognac.
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Vad rekommenderar du från Vinmonopolet?
Har just fått detta av en forumvän: ”… när det gäller cognacpriser i Norge, är vissa från Normandin Mercier, Paul Giraud och Dudognon särskilt bra prissatta. Detta beror främst på att importören tar ut dem ur portföljen och har sänkt priset. Det finns inte många flaskor av var och en i lager …” Har ’översatt’ och formulerat innehållet en aning.
Synd i dagens läge. Kanske någon av er har goda vänner eller även släktingar i Norge som kan hjälpa till.
P.S. Jakobsson och Söderström AB har två bra märken som de säljer: Normandin Mercier och Jean-Luc Pasquet. Det sistnämnda finns bara som privatimport, men det går att beställa även flaskvis. Sök sidan där du kan ladda ner den här som PDF: RESTAURANG Produktlista #1-2020. Där ser ni produkter samt priser. Men det kommer till lite utgifter, dock inga våldsamma. Kontakta gärna deras kundservice hur man ska gå tillväga. :) Det ska vara ganska enkelt att göra en privatbeställning, men det är möjligt att man måste betala redan i förväg. Varför får man inte detta svar från själva Systembolaget? Alltså att det är även möjligt att beställa enstaka flaskor via privatimport. Nu hade jag turen genom att brevväxla med JS underbara kundtjänst, fast det var nästan två år sedan. Lycka till i jakten på de rara dropparna. :)
P.S.S. Men sen finns det nog lite ett och annat fler också. Jag återkommer efter mina forskningar i ämnet.
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
En flaska hittar jag, som kan vara intressant och som är inte just dyrare här än i Norge. Jean-Luc Pasquet Très Vieille Réserve Grande Champagne. Inget vardagsdricka precis, men om folk köper champagne som kostar ännu mer, kan jag inte förstå varför kan man inte spendera lite pengar på en god cognac också. :) En flaska fin cognac räcker flera månader. En flaska champagne kanske bara ett par timmar. I Norge avser cognacen 50 cl och här 70 cl.
Märk väl, att jag har INTE provat den, men jag litar på mina källor, med reservation gälllande vilken typ av cognac man gillar. Läs gärna den här artikeln:
http://blog.cognacsociety.se/cognacsskola/dyr-cognac-ar-billig/
Och kom ihåg, livet går inte i repris. Kanske ni kommer ångra en dag varför ni inte köpte den där fina flaskan, när ni hade gott ställt. Och hur många flaskor viner ska ni ha i er källare att ni ska vara nöjda? ;)
Och så klart de här två också: Normandin-Mercier Rare Petite Champagne & Normandin-Mercier Rare Grande Champagne. Inte ens svenska priser är så höga om man jämför internationellt, alla fall vad jag har sett. Det är frågan om exceptionellt högklassig gammal cognac!
Prunier 20 Years är också att rekommendera. Den säljs inte i Norge alls. Godare än deras billigare XO. Den här XO:n är 15 år gammal. Jag njuter precis nu av det sistnämnda och har druckit det andra förut.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ett tips för alla er, som bor i Göteborgstrakten och relativt nära Norges gräns. Åk till vårt grannland i Väst och upptäck ett sortiment som är större än både Finlands och Sveriges tillsammans. Läs på sen och jämför priserna sinsemellan och ni kommer att hitta några guldkorn som är värt resan bara för att inhandla några av de rara dropparna. Förtjänsten kommer att vara större än vad resan kostar, om vi leker med tanken att ni köper mer än bara en flaska cognac. (Hemska tanke …)
Ni får bara ha lite tålamod, för just nu kommer ni inte över gränsen, men vi får hoppas att gränserna öppnas igen lite senare i år. :) Och en annan grej kan vara värt att tänka på. Försäkra er att just den butelj ni vill köpa ska finnas i den butik ni är ute efter. Eller kanske ännu bättre. försök om det är möjligt att beställa en vara till just den affär du tänker besöka. Jag tror inte att de är omöjligt svåra att handskas med hos Vinmonopolet, utom i mitt fall kanske … ;) Har rättat till saker och ting där några gånger, så kanske de är inte så glada för att träffa mig personligen. :)
Jag vet inte hur "Polets" policy ser ut när det gäller prisjusteringar. Vi får väl hoppas att reserestriktionerna lyfts snabbare än prisjusteringar sker. För de förmånliga priserna räknat i SEK beror ju på att den norska kronan sjunkit i värde mot den svenska. Det betyder att den sjunkit ännu mer i värde mot euron än SEKinen har gjort, så norrmännen kan knappast fylla på lagret till de här priserna ifall leverantörerna i grodätarlandet vill ha lika många euro betalt som tidigare!
 

Bastardo

Medlem
Jag vet inte hur "Polets" policy ser ut när det gäller prisjusteringar. Vi får väl hoppas att reserestriktionerna lyfts snabbare än prisjusteringar sker. För de förmånliga priserna räknat i SEK beror ju på att den norska kronan sjunkit i värde mot den svenska. Det betyder att den sjunkit ännu mer i värde mot euron än SEKinen har gjort, så norrmännen kan knappast fylla på lagret till de här priserna ifall leverantörerna i grodätarlandet vill ha lika många euro betalt som tidigare!
Precis. Jag trodde att jag såg i synes när jag kollade hur mycket priserna var på svenska kronor. Och det går inte sia om heller hur länge det här ekonomiska läget håller. Men det finns några få exempel också att vi har en aning billigare vara på cognacfronten.
Jag tror att grundregeln när det gäller att köpa lite finare cognac är att inte köpa grisen i säcken. Alltså det är säkrast om man har möjlighet att prova först, om man gillar den eller inte. Och vi alla har nog vår egen smak, hur det ska vara. Jag själv föredrar lite mer finlemmad och elegant cognac. Har precis ställt en fråga på nätet om lite olika alternativ. Vi får se om det kommer några svar. Det är alltså Cognac-Ambassadors, ett norsk forum på Facebook med 3100 medlemmar.
Länken var den här:
https://www.systembolaget.se/sok-dryck/?subcategory=Cognac&bottletypegroup=Helflaska glas&alcoholpercentagefrom=40&alcoholpercentageto=45&pricefrom=869&priceto=1769&sortfield=Name&fullassortment=1&pageto=2
 
Last edited:

vita

Medlem
En god vän ska gifta sig inom kort och jag tänker att en festlig present vore att ge bort en champagneprovning. Någon som har tips och förslag på bra och festliga provningar (gärna med höga glas, flygande korkar, sabrering, osv...) i Stockholm?

Det blivande äkta paret gillar bubbel men har kanske inte fördjupat drycker nått särskilt. En festlig, lättsam och minnesvärd afton som kanske även kan locka fram en begynnande ådra för intresse i vin vore ett idealt tips.

Tar tacksamt emot alla förslag!
 

Bastardo

Medlem
En god vän ska gifta sig inom kort och jag tänker att en festlig present vore att ge bort en champagneprovning. Någon som har tips och förslag på bra och festliga provningar (gärna med höga glas, flygande korkar, sabrering, osv...) i Stockholm?

Det blivande äkta paret gillar bubbel men har kanske inte fördjupat drycker nått särskilt. En festlig, lättsam och minnesvärd afton som kanske även kan locka fram en begynnande ådra för intresse i vin vore ett idealt tips.

Tar tacksamt emot alla förslag!
Inget illa menat, men den här tråden handlar om konjak. Kanske moderatorn kan flytta din fråga till ett passande ställe? :)
 

vita

Medlem
Inget illa menat, men den här tråden handlar om konjak. Kanske moderatorn kan flytta din fråga till ett passande ställe? :)
oj, det blev helt fel tråd! ledsen för det. tacksam om mod kan flytta tråden till passande tråd, eller egen för kanske "champagne och bröllop" :-D
 

Bastardo

Medlem
Jag förkortade min lista av cognac till bara de här två på cognacforumet:
Frapin Château De Fontpinot XO, 1039 kr
Lhéraud Cuvée 20, 949 kr

Fick svaret att av de skulle den första motsvara bäst mina förväntningar, som är, att jag gillar mer elegant och en aning mjukare cognac. Men sen var det en kille som rekommenderade den här flaskan:
Braastad 1919 Nr 81790 Celebration, 1199 kr
http://www.mynewsdesk.com/se/arcus/...fraan-braastad-med-hoegt-samlarvaerde-2942336

… och många andra höll med honom. Det finns mängder av poster på forumet om den, men jag har inte ännu sett recension om den, fast den borde finnas om man söker. På nätet har jag inte hittills sett en enda värdering av den. Det kan vara därför att de har inte gett bort några flaskor bara för det ändamålet. Annars kan jag fråga mina snälla kompisar som brukar hjälpa och guida mig. Och tro mig, många av de befinner sig på en helt annan nivå än de allra flesta. Riktiga cognackännare och -samlare.

Just nu kommer jag inte vara själv spekulant, men jag ämnar mig att i bästa falla knipa en av de sista flaskorna som finns kvar, då jag har kännedom på ett ungefär hur många flaskor som finns kvar i Sverige. I Norge är den förmodligen slutsåld länge sen, och det kan man förstå.
P.S. OM någon skulle beställa en flaska, så berätta gärna sen hur den smakar. Fast jag har full förståelse om ni vill spara den till kommande behov. Jag menar, det finns många här som tycker att 1200 riksdaler är inga pengar alls. Oavsett sammanhanget. :)
 
Efter tips från ett flertal i den här tråden så beställde jag hem en flaska Le Reviseur XO. Härligt kryddig och pepprig smak, kanel, lite nyanser av något rött bär jag inte kan sätta fingret på. Det som slår mig mest däremot är doften - den luktar precis som ett starkvin!? Känns som att jag luktar på en madeira eller rivesaltes med all torkad frukt, nötter och sötma.
 

Bastardo

Medlem
Jag tror att vi ”vanliga dödliga” lever i vår lilla värld och sen är det cognacsproffsen som lever i så oerhört annan division, att vi har inte så mycket att snacka sinsemellan. Och jag känner mig ungefär som en wannabee cognacnörd som håller på att lära mig. Det går inte att förena poäng som proffs ger åt sina urgamla cognac och en glad amatör som vill dricka en god flaska cognac nån gång. Det är bara att acceptera. ;)
Visst har jag druckit cognac tidigare en del, men då visste jag inte så mycket om den.

De flesta finlirare dricker nästan bara cognac som har fått högt betyg och som är minst 30–50 år gamla och även äldre. Det är ganska få unnad som kan slänga ut låt oss säga 20 lakan för att dricka riktigt rara droppar. Men så är det nog inom vinets värld också.
Det mesta som de flesta medlemmar på cognacforumet dricker landar ändå i relativt beskedliga priser.

Jag har inte upplevt att det är så inom vinvärlden. Där kan även en liten människa hänga med i diskussioner om det mesta, men destillerat värld verkar vara lite annorlunda. Under bara några år som jag har försökt nörda ner mig i konjakträsket har jag lärt mig ändå ganska mycket. Men har inte provat så många sorter ännu.
Med vinet är det annorlunda. Nästan vem som helst kan prova även lite dyrare viner, men det går inte när det gäller cognac. OM man inte råkar vara med i en privat cognacklubb.

Det känns nästan som att börja från noll igen, när man knappt visste vad vin var för något. Det är precis likadant med cognac. Det är ganska brett ämne att försöka bemästra och mig veterligen kryllar det inte precis cognackännare i vårt land. Eller kanske de bara inte hörs så väl som sina vinkännande kusiner.

Och det är mycket svårare gissa sig fram hur cognac kommer att smaka än när man läser recensioner om viner. Då får man alla fall ett litet hum hur det kan smaka. Ni är lyckliga som bor i storstäder där man kan gå på lite finare restauranger och köpa sig en liten skvätt fincognac för att prova sig fram. Sånt finns inte i mindre städerna. :)
P.S. Den godaste cognac som jag själv har provat hittills var Hennessy Le Paradis som jag inmundigade nån gång på en finlandsfärja länge sen. Då kunde en helflaska kanske kosta nånstans runt tre lakan och i dag kostar det minst tredubbelt så mycket.
Det finns jättefin cognac som inte kostar lika mycket som Delamain Reserve de la Famille. Enligt flera kännare har den inte fått de allra högsta poäng, den har bara rykte att vara den bästa bland ’vanligt folk’. Men det är min åsikt, och någon annan kan tycka annorlunda. Ifall någon är intresserad så kan jag lista ut de riktigt fina cognac-sorter som finns. Naturligtvis är det hela en smaksak och ingen kan veta hur någonting smakar just i din munn. Och vi har alla lite olika smak gällande findricka. Men i stort tror jag på de människor som har stor vana att dricka och prova cognac. :) Mig veterligen finns det inga andra pålitliga källor där man kan hitta recensioner av riktigt fin cognac. Det kanske finns, men kan ligga bakom något betalvägg etc.
Sen tycker jag även att det är lite bortkastad att betala över 3000 kronor för en flaska cognac. Eller i så fall bör man har provat den förut så att man vet vad man köper. Om det skulle röra sig om en årgångscognac som har samma årgång som en jubilerare som fyller år, kan räcka till för en orsak att man går över tre tusen spänn. :)
Don’t be shy, give your thoughts here.
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
Jag tror att vi ”vanliga dödliga” lever i vår lilla värld och sen är det cognacsproffsen som lever i så oerhört annan division, att vi har inte så mycket att snacka sinsemellan. Och jag känner mig ungefär som en wannabee cognacnörd som håller på att lära mig. Det går inte att förena poäng som proffs ger åt sina urgamla cognac och en glad amatör som vill dricka en god flaska cognac nån gång. Det är bara att acceptera. ;)
Visst har jag druckit cognac tidigare en del, men då visste jag inte så mycket om den.

De flesta finlirare dricker nästan bara cognac som har fått högt betyg och som är minst 30–50 år gamla och även äldre. Det är ganska få unnad som kan slänga ut låt oss säga 20 lakan för att dricka riktigt rara droppar. Men så är det nog inom vinets värld också.
Det mesta som de flesta medlemmar på cognacforumet dricker landar ändå i relativt beskedliga priser.

Jag har inte upplevt att det är så inom vinvärlden. Där kan även en liten människa hänga med i diskussioner om det mesta, men destillerat värld verkar vara lite annorlunda. Under bara några år som jag har försökt nörda ner mig i konjakträsket har jag lärt mig ändå ganska mycket. Men har inte provat så många sorter ännu.
Med vinet är det annorlunda. Nästan vem som helst kan prova även lite dyrare viner, men det går inte när det gäller cognac. OM man inte råkar vara med i en privat cognacklubb.

Det känns nästan som att börja från noll igen, när man knappt visste vad vin var för något. Det är precis likadant med cognac. Det är ganska brett ämne att försöka bemästra och mig veterligen kryllar det inte precis cognackännare i vårt land. Eller kanske de bara inte hörs så väl som sina vinkännande kusiner.

Och det är mycket svårare gissa sig fram hur cognac kommer att smaka än när man läser recensioner om viner. Då får man alla fall ett litet hum hur det kan smaka. Ni är lyckliga som bor i storstäder där man kan gå på lite finare restauranger och köpa sig en liten skvätt fincognac för att prova sig fram. Sånt finns inte i mindre städerna. :)
P.S. Den godaste cognac som jag själv har provat hittills var Hennessy Le Paradis som jag inmundigade nån gång på en finlandsfärja länge sen. Då kunde en helflaska kanske kosta nånstans runt tre lakan och i dag kostar det minst tredubbelt så mycket.
Det finns jättefin cognac som inte kostar lika mycket som Delamain Reserve de la Famille. Enligt flera kännare har den inte fått de allra högsta poäng, den har bara rykte att vara den bästa bland ’vanligt folk’. Men det är min åsikt, och någon annan kan tycka annorlunda. Ifall någon är intresserad så kan jag lista ut de riktigt fina cognac-sorter som finns. Naturligtvis är det hela en smaksak och ingen kan veta hur någonting smakar just i din munn. Och vi har alla lite olika smak gällande findricka. Men i stort tror jag på de människor som har stor vana att dricka och prova cognac. :) Mig veterligen finns det inga andra pålitliga källor där man kan hitta recensioner av riktigt fin cognac. Det kanske finns, men kan ligga bakom något betalvägg etc.
Sen tycker jag även att det är lite bortkastad att betala över 3000 kronor för en flaska cognac. Eller i så fall bör man har provat den förut så att man vet vad man köper. Om det skulle röra sig om en årgångscognac som har samma årgång som en jubilerare som fyller år, kan räcka till för en orsak att man går över tre tusen spänn. :)
Don’t be shy, give your thoughts here.
Vad gäller pengarna, är det intressant hur vi ryggar för beloppen (Som i dina exempel är 3000 kr och 20000 kr). Om vi tänker oss att en servering är 3 cl, ryms 25 serveringar i en flaska, med en kostnad per servering om 120 kr respektive 800 kr. Det ena motsvarar en biobiljett. Det andra motsvarar knappt en full tank drivmedel i bilen, eller 2--3 inbundna böcker, eller bio eller en dag extra på charter...
 

Bastardo

Medlem
Vad gäller pengarna, är det intressant hur vi ryggar för beloppen (Som i dina exempel är 3000 kr och 20000 kr). Om vi tänker oss att en servering är 3 cl, ryms 25 serveringar i en flaska, med en kostnad per servering om 120 kr respektive 800 kr. Det ena motsvarar en biobiljett. Det andra motsvarar knappt en full tank drivmedel i bilen, eller 2--3 inbundna böcker, eller bio eller en dag extra på charter...
Mycket sund perspektiv, Wintermute! Men detta stämmer inte riktigt, för alkohol säljs på flaskor som innehåller 70 cl. Bara ytterst få buteljeringar kan fortfarande finnas som en sjuttifemma. :) Men du har helt rätt i sak. De dyra droppar har en vana att räcka ganska länge, för man dricker inte så fina drycker som vatten. ;) Och jag tog 3000 SEK som bara ett personligt högsta pris, som jag eventuellt skulle kunna betala för en riktig fin cognac om tillfället gavs. Den andra summan är bara en vild gissning vad de finaste cognacsorterna kan kosta. Sen finns det en hel del jippocognac där innehållet är inte så märkvärdigt alls men som säljs för hutlösa summor för rika spekulanter som inte vet bättre.
Som ett exempel hur riktiga kännare kan använda poäng i sammanhanget:
75 poäng – Normal XO-kvalitet
65 poäng – Normal VSOP-kvalitet
55 poäng – normal VS-kvalitet
Och de bästa har fått cirka 98 poäng! Där kanske ni kan förstå vidden av det hela.
 
Last edited:

Per Stade

Lege artis
Den kanske bästa provningen, som jag varit med om var denna:
http://blog.cognacsociety.se/evenem...pport-fran-cognac-academy-connaisseur-summit/
Det mest intressanta, var att Delamains representant hade med sig råsprit, som han skickade runt i ett glas.
Förskräckligt.
Sprit, terpentin och lite fotogen.
Otroligt hur de kan sniffa på ett sådant prov och sedan avgöra om de skall köpa destillatet eller inte.
För sedan ska det lagras i minst 20 år, och först då vet de om det var rätt beslut.
Nåväl enligt min smak så sopade Delamain banan med de övriga,
Pale & Dry, som är Delamains billigaste cognac, var i klass med Martells XO, som är nästan dubbelt så dyr.
Vesper var inte så stor skillnad mot Pale & Dry, men Réserve de la Famillie var himmelsk.
Den kallas nu ”Ancestral” och kostar i Sverige 4699:- vilket nog är rätt prisvärt.
Du dricker ju inte hela flaskan på en gång.
Så även om du tar en rejäl skvätt på 5cl så kostar det inte mer än en anständig flaska vin.
Braastad vill jag helst inte nämna.
Deras VS doftade och smakade som råspriten, som Delamain hade låtit oss dofta på.
Så jag gick hem.
 

Bastardo

Medlem
Tack så mycket, Per!
Du hade fullständigt rätt angående La Gabare’s Cognac de Collection från Cognac Grosperrin. Har sett på cognacforumet och även lite andra ställen att deras flaskor ligger i absoluta toppen vad gäller cognac.
Du kunde kanske prova på Braastad 1919? Det har många rekommenderat på Cognac-Ambassadors. Det är en samlarobjekt som kommer garanterad stiga i värde på de kommande åren. Och även Normandin-Mercier Rare Petite Champagne har fått fina recensioner. Riktigt fyndpris i Norge just nu, och prisvärt även hos oss, anser jag.
Hur ofta kan man köpa en 50-årig maltwhisky eller rom under 3000 kronor per flaska?
 
Last edited:

Silex

Medlem
Jag brukar oftast köpa Delamain Pale & Dry, men tänkte prova något ett snäpp dyrare. Nu står valet mellan Delamain Vesper eller AE Dor XO. Ni som har provat båda, vad är skillanden i stil, och vilken skulle ni rösta på?
 
Toppen