Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krav på skärpt lag för privatimport

Peder

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Anna Carlstedt anser fortfarande att vi som är godkända av Skatteverket, betalar alkoholskatt och följer EU-direktiven är olagliga aktörer! Hon säger också mer eller mindre att vi inte är seriösa aktörer trots att vi står för den folkhälsan som monopolet misslyckats totalt fatalt med.

Men jag börjar undra om IOGT-NTO vill ha alkoholproblem i samhället - Annars skulle det inte finnas något behov av IOGT-NTO och vad skulle dom då arbeta med?

http://annacarlstedt.wordpress.com/2011 ... /#comments
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Idag kom Systembolaget med en längre kommentar som publcerats i WoWnews: Systembolaget tillbakavisar kritik [...]


Bland annat denna lilla godsak står att finna:


"– Vi har en dialog med nykterhetsrörelsen i många frågor. Vi har bland annat diskuterat frågan om kommersiell förmedling av försäljning av alkoholdrycker, som strider mot gällande lagstiftning. Från Systembolaget har vi delat med oss av information. Både organisationer och myndigheter har fått ta del av rättsutlåtanden och andra rättsutredningar." -Lennart Agén, Systembolaget
[/size]
[/size]Vad innebär "dela med sig av information"? Skulle Systembolaget kunna anlita en advokatbyrå för att göra en utredning och sen delge den till IOGT-NTO och den advokatbyrå de använder? Faller det under ramen "dela med sig"?

Skulle vara intressant att veta.
 

chambertin

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Jimmy Forsman skrev:
Idag kom Systembolaget med en längre kommentar som publcerats i WoWnews: Systembolaget tillbakavisar kritik [...]


Bland annat denna lilla godsak står att finna:


"– Vi har en dialog med nykterhetsrörelsen i många frågor. Vi har bland annat diskuterat frågan om kommersiell förmedling av försäljning av alkoholdrycker, som strider mot gällande lagstiftning. Från Systembolaget har vi delat med oss av information. Både organisationer och myndigheter har fått ta del av rättsutlåtanden och andra rättsutredningar." -Lennart Agén, Systembolaget
[/size]

[/size]Vad innebär "dela med sig av information"? Skulle Systembolaget kunna anlita en advokatbyrå för att göra en utredning och sen delge den till IOGT-NTO och den advokatbyrå de använder? Faller det under ramen "dela med sig"?

Skulle vara intressant att veta.

Intressant att en detaljist låter och agerar som en myndighet.
Trodde att EUs och våra rättsinstanser prövade om det IOGT-NTO anmält strider mot gällande lagstiftning och inte SB.

Tänk om ICA uttalade sig som om dom arbetade på Livsmedelsverket.

Våra myndigheters tolkning förut av hur införsel får göras och gå till har ju inte varit så korrekt om man ser på Rosengrenmålet t.ex.
Tycker det skymtar en viss desperation trots allt från deras sida.

Kämpa på Jimmy , Peder och ni andra som dom försöker snärja !
 

Peder

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Tack Chambertin,

Vi kämpar på för för en frihet att få dricka eller beställa vilka viner som helst, så länge man betalar svensk alkoholskatt. Personligen är jag en vän av alkoholskatt även om det är en balansgång hur hög skatten kan vara.

Mina vänner nere i Österrike undrar vad det är för fel på svenskarna i den här frågan och en vinodlare skrev så här till mig:

I'm glad that here we've got a free market and I'm able to buy the wines I want

Att Systembolaget börjar orda i frågan är bra eftersom dom trots allt har varit med och utformat det här men satt IOGT-NTO som avsändare!

Med vänliga hälsningar

Peder Molin
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Peder skrev:
Tack Chambertin,

Vi kämpar på för för en frihet att få dricka eller beställa vilka viner som helst, så länge man betalar svensk alkoholskatt. Personligen är jag en vän av alkoholskatt även om det är en balansgång hur hög skatten kan vara.

Mina vänner nere i Österrike undrar vad det är för fel på svenskarna i den här frågan och en vinodlare skrev så här till mig:

I'm glad that here we've got a free market and I'm able to buy the wines I want

Att Systembolaget börjar orda i frågan är bra eftersom dom trots allt har varit med och utformat det här men satt IOGT-NTO som avsändare!

Med vänliga hälsningar

Peder Molin


Jag kämpar inte. Det är min chef som kämpar. Jag tycker bara att det är ruskigt intressant och kul att käfta. ;)
 

Peder

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Det är inte bara IOGT som samarbetar med Systembolaget och idag skrev Mikael Mölstad en artikel i SvD som bara har en mening. Meningen är att slå ner på oss vinklubbar och ge oss dåligt rykte!

Jag är inte "Kjell ger igen" men han lyckades reta upp mig. Vilket inte är bra eftersom jag äter alldeles för fetmat och är en livsnjutare!

http://handlavin.blogspot.com/2011/11/m ... lstad.html
 

chambertin

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Peder skrev:
Det är inte bara IOGT som samarbetar med Systembolaget och idag skrev Mikael Mölstad en artikel i SvD som bara har en mening. Meningen är att slå ner på oss vinklubbar och ge oss dåligt rykte!

Jag är inte "Kjell ger igen" men han lyckades reta upp mig. Vilket inte är bra eftersom jag äter alldeles för fetmat och är en livsnjutare!

http://handlavin.blogspot.com/2011/11/m ... lstad.html

Lysande med lilla vinskolan på slutet Peder ! :D
 
Trådskapare
A
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Peder skrev:
Det är inte bara IOGT som samarbetar med Systembolaget och idag skrev Mikael Mölstad en artikel i SvD som bara har en mening. Meningen är att slå ner på oss vinklubbar och ge oss dåligt rykte!

Jag är inte "Kjell ger igen" men han lyckades reta upp mig. Vilket inte är bra eftersom jag äter alldeles för fetmat och är en livsnjutare!

http://handlavin.blogspot.com/2011/11/m ... lstad.html
200% pålägg stämmer väl rätt bra för det här vinet som såldes på Systembolaget. Jag fick för övrigt aldrig ett svar från SB.

http://www.finewines.se/ovrigt/systemsb ... de-priser/
 

Peder

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Eftersom jag har varit i kontakt med andra vinklubbar så vet jag att Mölstad inte försökt få ta del av sortimentet hos flera av dom andra klubbarna, kan dock inte svara för samtliga. Så att det är nästan så att den här artikel skulle kunna gå under medvetet sabotage mot företag som följer lagen genom att utnyttja sin position i en tidning som har närmare 200 000 prenumeranter om jag inte är helt ute och cyklar.

Men jag håller mig lugn på den punkten! Man skall vara snäll mot människor som inte har det så lätt med logiken!

Med vänliga hälsningar

Peder
 
Trådskapare
A
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

http://www.svd.se/mat-och-vin/vin-ol/riskabelt-att-kopa-grisen-i-vinsacken_6662200.svd är en väldigt illa skriven artikel. Fullt av generella kommentarer och dålig självinsikt.

De artiklar jag läst av Herr Mölstad , framförallt hans egen blogg, framhäver ofta viner där vinskribenten har fått deltaga på olika event/resor eller provningar. Bollingerartikeln var ett lågvattenmärke och nu följer han upp med bloggar om sin resa till Argentina (vet inte om det är SVD som står för kostnaden eller någon annan?) där alla viner han provar är fantastiska.

Det är väl ganska uppenbart att han slåss för sin egen roll.
 

Elvis

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Den där krönikan av Mikael Mölstad är verkligen ett lågvattenmärke. Pinsamt för både Mölstad själv och hans arbetsgivare. Jag undrar vilka de "stora seriösa näthandlarna" som han sågar är. Jag handlar mycket vin på nätet och känner inte igen mig alls.
 

chambertin

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

shorepower skrev:
http://www.svd.se/mat-och-vin/vin-ol/riskabelt-att-kopa-grisen-i-vinsacken_6662200.svd är en väldigt illa skriven artikel. Fullt av generella kommentarer och dålig självinsikt.

De artiklar jag läst av Herr Mölstad , framförallt hans egen blogg, framhäver ofta viner där vinskribenten har fått deltaga på olika event/resor eller provningar. Bollingerartikeln var ett lågvattenmärke och nu följer han upp med bloggar om sin resa till Argentina (vet inte om det är SVD som står för kostnaden eller någon annan?) där alla viner han provar är fantastiska.

Det är väl ganska uppenbart att han slåss för sin egen roll.

Ja han formligen sprutar ur sig artiklar från Argentina (det är väl 5 stycken sen han åkte tror jag).
Inga bekymmer om marginalen där inte.

Han kanske skulle prova punkarns koncept med symboler för betald/gratis och öppen/blind när han skriver en recension.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Elvis skrev:
Den där krönikan av Mikael Mölstad är verkligen ett lågvattenmärke. Pinsamt för både Mölstad själv och hans arbetsgivare. Jag undrar vilka de "stora seriösa näthandlarna" som han sågar är. Jag handlar mycket vin på nätet och känner inte igen mig alls.

Det där med att "de stora seriösa" handlarna gör det svårt för honom är ett intressant ordval. Tror inte att det finns någon större mässa i Sverige där inte APW varit med. Det finns inte en skribent som kommit fram och provat någonting. Någonsin. Men de kanske menar att "göra svårt för" är samma sak som att "inte bjuda in och servera på silverfat". Det ligger ju lite på skribenterna att aktivera sig. Men när det inte finns någon omedelbar möjlighet att sälja knäcket till någon tidning (då möjligheterna att sälja annonser inte är lika stora som för BIB-viner på bolaget) så sinar de journalistiska ambitionerna ganska snabbt.
 

Peder

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Jag kan bara instämma från "Goda Köket" förra året när DN's skribent bara stod några meter i från vår monter och pratade med andra vinimportörer utan att komma fram till oss. Men inga skribenter kom fram och provade våra viner under dessa dagar. Däremot så kom flera personer från APW fram till oss och hälsade och presenterade sig trots högtryck i deras egna monter.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

chambertin skrev:
shorepower skrev:
http://www.svd.se/mat-och-vin/vin-ol/riskabelt-att-kopa-grisen-i-vinsacken_6662200.svd är en väldigt illa skriven artikel. Fullt av generella kommentarer och dålig självinsikt.

De artiklar jag läst av Herr Mölstad , framförallt hans egen blogg, framhäver ofta viner där vinskribenten har fått deltaga på olika event/resor eller provningar. Bollingerartikeln var ett lågvattenmärke och nu följer han upp med bloggar om sin resa till Argentina (vet inte om det är SVD som står för kostnaden eller någon annan?) där alla viner han provar är fantastiska.

Det är väl ganska uppenbart att han slåss för sin egen roll.

Ja han formligen sprutar ur sig artiklar från Argentina (det är väl 5 stycken sen han åkte tror jag).
Inga bekymmer om marginalen där inte.

Han kanske skulle prova punkarns koncept med symboler för betald/gratis och öppen/blind när han skriver en recension.

Chambertin, Elvis, Shorepower och ni andra!
Jag tror ni skulle vara bra för debatten på t ex kommentarsfältet på SvD. Just nu ser jag mest Peder och Jimmy kämpa för att rätt ska vara rätt. Själv har jag bidragit på twitter. Men vi behöver alla delta i debatten på andra ställen än här.

Så kom igen, gör inlägg med välgrundad fakta - på t ex SvD och IOGT sajten.

Ni alla behövs NU!
 
Trådskapare
A
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Peder skrev:
Ny artikel från Göteborgs Posten undertecknad Anders Andersson (KD) och Barbro Westerholm (FP)

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.78397 ... lpolitiken


Samma personer är däremot positiva till hemleverans från Systembolaget så kanske dom också finns med på lönelistan hos SB:

http://www.kuriren.nu/arkiv/2011/07/19/ ... temet.aspx
Centrum för mycket verkar vara Alkoholpolitiskt Forum. Många namn dyker upp tillsammans med denna organisation om man googlar lite.

Blir nog inte sista artikeln

PS Bubblaren, jag har deltagit både på flera bloggar och även genom att länka artiklar (titta under blogglänkar på exempelvis Mölstads artikel) där så möjligt till denna tråd.

PS2. Om ni lägger in en länk, lägg den högst upp i ert inlägg , då hittar man den från de sidor som länkar till bloggar
 

Bubblaren

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Peder skrev:
Ny artikel från Göteborgs Posten undertecknad Anders Andersson (KD) och Barbro Westerholm (FP)

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.78397 ... lpolitiken


Samma personer är däremot positiva till hemleverans från Systembolaget så kanske dom också finns med på lönelistan hos SB:

http://www.kuriren.nu/arkiv/2011/07/19/ ... temet.aspx

Just läst artikeln som GP-länken leder till. Uppenbart det hänger ihop med allt det andra, inte förvånad. Kanske mer förvånad över MM publicerar sin kassa artikel. Vi kan nog vänta fler artiklar som typ den i GP.

Bra du är med i debatten Shorepower. Ni alla behövs för att få en mer balanserad argumentation på de olika ställena där det skrivs.
 

Aqua Vitae

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Skrev detta som svar på MMs krönika - vet att jag kanske borde föra debatten här men orkar inte dubbelposta - och andra verkar referera till sina egna bloggar etc.

Jag vet dock inte riktigt vad det ger att skriva i tidningars kommentarsfält, tyvärr har de en tendens att sjunka till en ganska låg nivå, tror det är bättre att skriva på twitter, här eller på bloggar och se till att länka till vederbörande istället.

Magnus Reuterdahl
 
Toppen