Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krug 2002

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
förstår inte varför alla är så oroliga om att inte få några flaskor?
det är ju ett massproducerat vin, den kommer säkert stå på flertalet hyllor hos bolaget, bara att den kommer komma in i omgångar

Håller med, men nu fick jag erbjudande från FRW på 1 250 £ IB för leverans 2017! Så nu börjar jag bli lite nervös...:nagelbitare:
 

Swedy

Medlem
"Det kommer en hel del flaskor till Systembolaget, finns ingen anledning att oroa sig..." :rolleyes:

Allting är ju relativt, någon här kanske köper 200 flaskor?!?
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Enligt Juhlins senaste bok så står det 650 000 flaskor per år och det är alla olika. men det är säkert upp mot mellan 100-200 tusen flaskor årgång iaf skulle ja tippa.

Jag har hört siffran 300.000 för årgångsvinet. Jag tror att vi alla kommer att hinna köpa så många flaskor Krug 2002 vi har råd med på Systembolaget. Precis som det var med Winston Churchill 2002 och alla tidigare årgångar av Krug.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Jag har hört siffran 300.000 för årgångsvinet. Jag tror att vi alla kommer att hinna köpa så många flaskor Krug 2002 vi har råd med på Systembolaget. Precis som det var med Winston Churchill 2002 och alla tidigare årgångar av Krug.
Håller helt med men om man ska lyckas knipa några innan dom lyckas höja priset så får man kanske hänga på låset. Men få tag på dom blir nog inga problem.
 

Keen

slan
Jag har hört siffran 300.000 för årgångsvinet. Jag tror att vi alla kommer att hinna köpa så många flaskor Krug 2002 vi har råd med på Systembolaget. Precis som det var med Winston Churchill 2002 och alla tidigare årgångar av Krug.

Här spekuleras det om en tiondel av det... http://www.wineberserkers.com/forum...d&sid=4f1bb4b741d944ec3c02c96333914dec#unread
Nån i tråden nämnde att allokeringen till Tyskland bara var 600 flaskor, men det är säkerligen bara första vågen.

Enligt denna artikel gör Krug i genomsnitt 450 000 flaskor, varav 10% skulle vara årgång. Så låter som 300 00 är på tok för högt. http://www.telegraph.co.uk/foodandd...-secrets-of-the-Rolls-Royce-of-champagne.html


Har inte heller nåt minne av att 96:an fanns att hitta på Bolaget i nån större utsträckning, men kan minnas fel.
 

Keen

slan
Jag fick (köpa) en låda från frw, tråkigt att höra att inte ni fick @Keen & @Jos

(long time lurker, men det här fick mig att registrera mig)
Hade också satt upp mig på listan från FRW, dock något sent. Blev erbjuden 6 st för 1150 och tja... tänkte att vad sjutton, man lever ju bara en gång. Jag vet inte om oron är befogad men om den hamnar som webbeställning på Systembolaget är ju risken att man bara kommer över en utan att behöva engagera hela bekantskapskretsen. Knappast bästa priset, men jag slipper ligga och oroa mig.


Hojta om ni vill samköra transport av Krug 02 från FRW. Annars väntar jag nog tills jag har fler flaskor att plocka hem.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag håller med @KockJohan, @Elvis m.fl. - Krug Vintage produceras i rätt hyggliga mängder. Så länge man inte "såsar" alltför mycket efter släpp brukar man få tag på den om man håller utkik. Fast det lär väl bli som med 2003:an, att den dyker upp i flera olika batcher, och inte samtidigt i alla länder, så det kommer efter ett tag att vara lite svårt att veta om den börjar ta slut "på riktigt" eller om det bara är den senaste batchen som börjar ta slut.
Visst kommer 2002 att vara mer efterfrågad än de övriga årgångar som kommit ut sedan 1996, men 1998, 2000 och 2003 har utan problem gått att få tag på i flera år efter släpp! (Ja, om man nu inte är så regimtrogen att man bara kan tänka sig att köpa sig i den statliga butiken med den gröngula skylten.)
Uppskattningar om 300 000 flaskor låter väl högt - då skulle de göra uppåt 50% som vintage givet de uppskattade totala produktionssiffrorna. 30 000 är dock på en på tok för låg, och jag tror att 100 000-200 000 är realistiskt för Krug Vintage.
Varför då? Jo, vi vet att Clos du Mesnil produceras i ca 10 000 flaskor per årgång (de är numrerade), och vanliga Krug vintage är betydligt vanligare. Bara 3x så många räcker inte på långa vägar. Salon ligger väl på ca 60 000 flaskor, och jag uppfattar Krug Vintage som vanligare än Salon.
Eftersom Krug kör med sådär 30-50% reservvin så lär de behöva sätta av en volym motsvarande 200 000-300 000 flaskor till detta ändamål i en genomsnittsårgång, kanske lite mer i en toppårgång. Det har hänt att de fått avstå från Krug Vintage p.g.a. att de behöver fylla på lagret av reservviner, bl.a. i årgång 2012. Om de bara siktade på att producera något 10 000-tal flaskor, skulle detta inte vara någon egentlig konkurrens med behovet av reservviner. Detta tyder också på att de producerar betydligt mer när chansen ges.
 

Keen

slan
Mnnngh, bra pris! Där får man för att man var girig och ville köpa snabbt. Men då kanske man kan stödköpa några fler och stoppa undan.
 

akaSami

Livsnjutare
Får nog vara snabb med att klicka hem de som kommer till oss, känns som vi samlat på forumet kommer äga merdelen av ransonen som går ut till konsumenterna :D
 

doda

Medlem
Krug 2002 släpps på Systembolaget den 1 april och bara till marginellt högre pris än Krug 2003, så det verkar som om det faktiskt blir bäst att köpa i Sverige.

En god vän ringde förresten Systembolagets kundtjänst i förra veckan och frågade när Krug 2002 släpps. Han fick svar att den redan har släppts och att det är Krug 2003 som säljs nu. När min vän svarade att Krug 2002 släpps efter Krug 2003 protesterade kundtjänsten och sa "Nej nej, de släpps alltid i ordning!". o_O
Du kanske redan svara på denna fråga i denna tråd, men när du skriver att Krug 2002 släpps på Systembolaget den 1 april så är det beställningssortimentet då, eller? Små partier eller webblansering har inget planerat för den 1 april. Tack på förhand! :)
 
Toppen