Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krug 2002

MartinE

Medlem
Enligt livetsgoda.se så släpps den 20 maj och priset är 1959kr.
Det låter bra! Jag blev erbjuden att köpa den idag för 2 195 danska kr, men avstod. Mannen jag pratade med såg dock klart skeptisk ut när jag svarade att jag hoppades på ett pris i Sverige på under 2 000 svenska kr! :)
 
Svaret kanske redan är givet med hänsyn till vad som skrivs i tråden men för den (jag) som normalt anser att ett högre pris för en champagne ligger någonstans vid comtes eller churchill, är skillnaden mot krug rimligt i förhållande till vad man får?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Svaret kanske redan är givet med hänsyn till vad som skrivs i tråden men för den (jag) som normalt anser att ett högre pris för en champagne ligger någonstans vid comtes eller churchill, är skillnaden mot krug rimligt i förhållande till vad man får?
Håller ju Krug högre än dom men det hade räckt om Krug va ca 200kr dyrare än dem andra.
 
Tack för de ärliga svaren. Jag har dock aldrig druckit årgångskrug så man är ju lite nyfiken. Kan ska satsa på coeur de cuvee istället månne..
Krug Vintage är värd att prova, var så säker. En av de centralare viner man skall prova om man vill ha koll på prestigechampagne, vill jag nog påstå. Och en stor upplevelse för många champagnekännare.
Med det är det inte sagt att jag avråder dig från den andra, bara att jag kan rekommendera dig att prova Krug Vintage en gång, för att se om du gillar stilen. Särskilt av en toppårgång som 2002.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Håller ju Krug högre än dom men det hade räckt om Krug va ca 200kr dyrare än dem andra.
Tja, eftersom ägaren LVMH i grunden är vinvärldens största prisdrivare tror jag mest att vi ska vara glada för att de säljer årgångs-Krug till ett pris bara ca 30% över Krug Grande Cuvée även i en toppårgång som 2002. Det är obehagligt att så många utländska handlare uppenbarligen tar ut extra marginaler på 2002:an (jämfört med vad de tar för Grande Cuvée), för det kan indikera för LVMH att priset ska höjas märkbart på framtida releaser.
Vi får väl hoppas att de har bränt sig tillräckligt på den groteska överprissättningen på Clos d'Ambonnay som de uppenbarligen inte lyckas sälja (den finns alltid inne i välsorterade prestigebutiker trots liten upplaga, släpps senare än Clos du Mesnil = säljer inte slut, och har inte höjts i listpris sedan 1995:an lanserades), för att de inte ska våga skicka upp någon annan Krug till högre priser än de "etablerade".
 

MartinE

Medlem
Tack för de ärliga svaren. Jag har dock aldrig druckit årgångskrug så man är ju lite nyfiken. Kan ska satsa på coeur de cuvee istället månne..
I min värld går det inte att välja mellan Krug 2002 och Vilmart CdC 2008, det måste helt enkelt bli både och! Om tio år och framåt kommer vi alla förbanna oss själva varför vi inte köpte fler flaskor av dessa viner! Med det sagt: vill du inte spendera hur mycket pengar som helst och tvingas välja, samtidigt som du vill dricka champagnen ifråga inom de närmaste åren, hade jag tveklöst gått på CdC! Krug 2002 kommer att vara ett seriöst barnarov under överskådlig framtid, samtidigt som CdC brukar vara riktigt bra redan som ung!
 
Haha det var min känska också!

Obekant även med Vilmart drog jag hem en låda grand cellier för att lägga undan några mentala kronor till krug. Dubbla misstag då kanske!
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
I min värld går det inte att välja mellan Krug 2002 och Vilmart CdC 2008, det måste helt enkelt bli både och! Om tio år och framåt kommer vi alla förbanna oss själva varför vi inte köpte fler flaskor av dessa viner! Med det sagt: vill du inte spendera hur mycket pengar som helst och tvingas välja, samtidigt som du vill dricka champagnen ifråga inom de närmaste åren, hade jag tveklöst gått på CdC! Krug 2002 kommer att vara ett seriöst barnarov under överskådlig framtid, samtidigt som CdC brukar vara riktigt bra redan som ung!
Hade inte tänkt att köpa varken Krug -02 eller Vilmart CdC -08.
Nu efter att ha läst denna tråd så har jag precis beställt ett 3-pack Cdc -08 från FVL och sålt in idén om minst 1 st Krug -02 till frun hemma. Så den kommer om man får tag i nån.
Så jag får väl säga Tack alla, eller nåt sånt... :oops:
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vilmart CdC 2008... samtidigt som CdC brukar vara riktigt bra redan som ung!
Där håller jag inte med dig. Jag tycker mer eller mindre all Vilmart ska ligga till sig, eftersom ekfatskaraktären brukar vara väl framträdande när de är nylevererade, och Cœur de Cuvée är absolut en champagne som mår bra av lång tid i källaren! Provade CdC 08:an i måndags och den var klart ung och blyg (och samtidigt så elegant, mineraldriven och koncentrerad som man förväntar sig av årgången - så det var ett givet köp) trots att smakprovet kom från en flaska som varit öppen i flera timmar. Sedan må Krug ha ett track record av att vara riktigt långlivad.
 

doda

Medlem
Jag är faktiskt lite nervös över att inte komma över de flaskor Krug 2002 som jag tänkt mig. Jag skulle vilja ha tag på 2 eller 3 kartonger, och då gärna obrutna. FRW i England är ju katastrofala, och inte ett alternativ för mig. Det bästa vore ju att kunna köpa på Systembolaget, men jag känner mig osäker på vilken volymer de kommer att få. De första 200 flaskorna dom det ryktas om i maj, kommer ju knappast att bli möjliga att köpa per kartong. Tips? Tack! :)
 

MartinE

Medlem
Där håller jag inte med dig. Jag tycker mer eller mindre all Vilmart ska ligga till sig, eftersom ekfatskaraktären brukar vara väl framträdande när de är nylevererade, och Cœur de Cuvée är absolut en champagne som mår bra av lång tid i källaren! Provade CdC 08:an i måndags och den var klart ung och blyg (och samtidigt så elegant, mineraldriven och koncentrerad som man förväntar sig av årgången - så det var ett givet köp) trots att smakprovet kom från en flaska som varit öppen i flera timmar. Sedan må Krug ha ett track record av att vara riktigt långlivad.
Jag tycker det verkar som vi är ganska överens! :)

Jag tycker också att all Vilmart ska få chans att ligga till sig och att inte minst CdC mår bra av lång tid i källaren - men jag gillar den även som ung! Jag gillar verkligen den där ekfatskaraktären och tycker inte alls att den är för framträdande!

Kul (men inte oväntat) att provningen föll väl ut!
 
Toppen