Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lanseringar från Caviste

mackan92

Medlem
Torsdag 6 maj - ny release - ny bild. Vart är vi? Georges Descombes?

CAV0130-PRE-560x250.jpg
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Den bilden är ifrån Hure freres men jag skulle ändå vilja gissa på att logiskt ordning borde det vara dax för Pehu Simonet om du kollar historisk ordning?
 
Ja det är bra champagne. Förra sommaren körde jag en blindprovning med Savart och Pehu;s roséchampagner. Savart vann men det var oerhört jämt. Och dem två enklare flaskorna i detta släpp håller oerhört hög kvalité om man jämför med övriga skumpor i detta segment. Pehu-släppet är ett av dem jag rankar högst bland alla kanonviner från Caviste, tycker absolut man borde köpa en låda om man vill ha en härlig mix av bra bubbel hemma.
 

rs14

Medlem
Jag tycker de är helt okej, fruktdrivna och lätta att ta till sig. Inga syraspjut som får tänderna att skallra utan matvänliga och användbara, utan att vara mesiga, och som framförallt dricks bra redan när de lanseras. Tycker framförallt att utvecklingen har gått framåt då jag upplever senare versioner bättre än de som släpptes för, säg sex-sju år sedan. Årgångsvinerna brukar i vanlig ordning vara de bästa mest intressanta och lådan brukar innehålla 2 sådana varje gång, fast från olika vingårdar (”Fins Lieux”) och dessa bör helst lagras några för största behållning. Grunden är alltid 2 fl vardera av de årgångslösa instegsvinerna Face Nord och Face Nord Rosé.
 

mackan92

Medlem
Spännande.
Efter lite mer research så det som utmärker Pehu Simonets stil är att man undviker malolaktisk jäsning samt att man väljer att tillsätta druvmust som dosage istället för socker. Sen är champagnerna Pinot dominerande.

Druvorna kommer från byarna Verzenay, Verzy, Sillery och Mailly.

Kuriosa är att han endast vill ha Grand Cru druvor i sina champagner resten av produktionen han äger väljer han att sälja vidare till andra producenter.
 
Toppen