Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava – januari 2019 – 2017 Craven Syrah The Firs Vineyard (72752)

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    49
  • Poll closed .

Mattias Schyberg

Administratör
Vill inleda med att tacka för att jag fick chansen att välja vin igen och även tacka forumet för att ni har lyckats hålla liv i aktiviteten så länge. Minns väl hur en del uttryckte skepsis att hålla liv i den här typen av aktiviteter när jag inledde de första stapplande stegen för drygt 4 år sedan! Inte en månad har missats sedan premiären. Tack för det!

Nåväl. Mitt vinval har efter noga omtanke hamnat på en ny hipp producent i Sydafrika och deras syrah. Hade helst velat ha deras skalmacererade pinot gris som jag hört en del gott om, men den var tyvärr helt slutsåld. Valde därför min favoritdruva syrah och hoppas vinet kommer leverera klass. Vinet hittas på följande länk i Systembolagets beställningssortiment: 72752

Hoppas ni känner sug att delta? Perfekt att hålla nere priset i januari dessutom. ;)

5EBF3AEF-1A3E-4232-88BF-FF732F3BA77C.jpeg


Så här skriver Handpicked Wines om vinet:

”Syrah är en druva Mick och Jeanine älskar och speciellt för att det finns sådana unika lägen och att förutsättningarna för syrah är fantastiska i just Stellenbosch. Craven Wines gör två olika viner gjorda på syrah från lägen med olika jordmån.

Det här är den tredje årgången de gör från Firs Vineyard och växtplatsen är från ett varmare läge i Devon Valley än deras andra syrah som kommer från Faure. Det är en rödaktig och lerig jordmån som går ner djupt i marken.

Vinet får uteslutande jäsa i hela klasar med mycket varsam omrörning. Mick försöker så långt det går att behålla klasarna hela för så lite extraktion som möjligt. Efter åtta dagar dras vinet över på gamla stora franska ekfat och lagras i dessa under tio månader.

Namn: Craven Syrah ”The Firs Vineyards”
Producent: Craven Wines
Vinmakare: Mick Craven
Land: Sydafrika
Region: Stellenbosch
Druvor: 100% Syrah
Årgång: 2017
Lagring: 10 mån på stora neutrala ekfat
Pris 224,00 kr inkl moms”
 
Vill inleda med att tacka för att jag fick chansen att välja vin igen och även tacka forumet för att ni har lyckats hålla liv i aktiviteten så länge. Minns väl hur en del uttryckte skepsis att hålla liv i den här typen av aktiviteter när jag inledde de första stapplande stegen för drygt 4 år sedan! Inte en månad har missats sedan premiären. Tack för det!

Nåväl. Mitt vinval har efter noga omtanke hamnat på en ny hipp producent i Sydafrika och deras syrah. Hade helst velat ha deras skalmacererade pinot gris som jag hört en del gott om, men den var tyvärr helt slutsåld. Valde därför min favoritdruva syrah och hoppas vinet kommer leverera klass. Vinet hittas på följande länk i Systembolagets beställningssortiment: www.systembolaget/72752 Hoppas ni känner sug att delta? Perfekt att hålla nere priset i januari dessutom. ;)

Visa bifogad bild 15354

Så här skriver Handpicked Wines om vinet:

”Syrah är en druva Mick och Jeanine älskar och speciellt för att det finns sådana unika lägen och att förutsättningarna för syrah är fantastiska i just Stellenbosch. Craven Wines gör två olika viner gjorda på syrah från lägen med olika jordmån.

Det här är den tredje årgången de gör från Firs Vineyard och växtplatsen är från ett varmare läge i Devon Valley än deras andra syrah som kommer från Faure. Det är en rödaktig och lerig jordmån som går ner djupt i marken.

Vinet får uteslutande jäsa i hela klasar med mycket varsam omrörning. Mick försöker så långt det går att behålla klasarna hela för så lite extraktion som möjligt. Efter åtta dagar dras vinet över på gamla stora franska ekfat och lagras i dessa under tio månader.

Doft och smak

Härlig doft av plommon, peppar, lakrits och mörka körsbär. Smaken är komplex och koncentrerad med bra textur där tanninerna är supertydliga men inte på något sätt kärva. Den mörka frukten är koncentrerad och det finns en fin mineralton som ger vinet fräschör och djup.

Namn Craven Syrah ”The Firs Vineyards”
Producent Craven Wines
Vinmakare Mick Craven
Land Sydafrika
Region Stellenbosch
Druvor 100% Syrah
Årgång 2017
Lagring 10 mån på stora neutrala ekfat
Förpackning Flaska (750ml)
Pris 224,00 kr inkl moms
Restaurangpris 159,00 kr exkl moms
Artnr 72752”
utmärkt val! gott nytt @Mattias Schyberg och övriga forumiter!
 
Toppen