Låt oss dela en pava – januari 2019 – 2017 Craven Syrah The Firs Vineyard (72752)

Diskussion i 'Vin' startad av Mattias Schyberg, 31 december 2018.

?

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

Poll closed 3 mars 2019.
  1. 95-100 Klassiskt, ett stort vin

0 röst(er)
    0,0%
  2. 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

2,0%
  3. 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

24,5%
  4. 80-84 Bra, ett välgjort vin

12,2%
  5. 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

10,2%
  6. 50-74 Kan inte rekommenderas

0 röst(er)
    0,0%
  7. Deltar inte, men vill se omröstningen!

51,0%
  1. lukastollig

lukastollig Pudelfantast

Månadens näst sista dag fick jag till att dricka månadens vin.
    Doften är först rätt knuten då viner kommer direkt från en 9 gradig källare. Där finns dock lite olivspad, rök och gröna stjälkar. Med stigande temperatur kommer tranbär, lingon och kanske ett och annat lite mörkare bär också. Lite mer ek och krydda. Röken blir också tydligare och jag finner den lite sur och störande.

I munnen rätt tunn frukt. Tranbärsjuice. Bra syra. Igen rök och en viss kryddighet. Också rätt mycket grönt. Finishen är kort och lite bitter.

Nä, för mig är det här för tunnt, för bittert och för rökigt. Jag gillar lite rök och grönt men då får det vara bättre förpackat än så här. Det bästa är kanske ändå den där känslan av tranbärsjuice (som jag gillar) och det är ändå friskt och lättklunkat men det spretar för mycket och någon balans vill inte infinna sig. 84 poäng.

Last edited: 31 januari 2019
    Trydebull, LarsW, Elvis och 3 andra gillar detta.
  2. Laigaard

Laigaard Medlem

Björnbärssaft, peppar, gräs och punchpralin på såväl doft som smak. Doftar även hängmörat oxkött. Väldigt intressant på aromfronten. Okej syra och strävhet, längd och balans finns. 91 poäng, praktexemplar av en nya världen-Syrah.

petterkalle, Trydebull, Håkan och 2 andra gillar detta.
  3. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Kul med åsikter som sticker ut lite extra och som till och med ”tänjer” den redan breda omdömesintervallen! :)

Trydebull gillar detta.
  4. andfa

andfa Medlem

Efter att januaris förkylning äntligen släppt så ska även jag komma med noter.
    Jag har provat vinet över två dagar, vid första provningen var det ganska angenämt med mycket pepprighet och krutrök i doften, dag 2 så är det mer återhållsamma röda bär.
    Smaken känns rätt obalanserad med väldigt hög syra och lite lingon och tranbär, jag får nåt lite grönt och beskt i eftersmaken som dör av snabbt. Vinet är lite eldigt som av hög alkohol, vilket känns märkligt med tanke på 12,5%.
    Hyfsat lättdrucket men ingen höjdare i min bok.
    78 poäng.

5. Laigaard

Laigaard Medlem

Äh vi drar till med flaskvariation alternativt alla andra är konstiga, jag är normal :)

JonasBo, thunberg, Trydebull och 1 annan gillar detta.
  6. Håkan

Håkan Medlem

Kolla månkalendern, kolla dessutom currykryssen, där är säkerligen förklaringen:D

Laigaard och JonasBo gillar detta.
  7. JonasBo

JonasBo Medlem

Jag har återbesökt flaskan som varit i kylen utpumpad med luft
    Idag är den mjuk. Smakerna utslätade men rätt trevligt ändå men ger inget förändrat betyg.

Mattias Schyberg gillar detta.
  8. gece

gece Man vänjer sig.

Det var rotdag i fredags...

Håkan gillar detta.
  9. Tomas Lindblom

Tomas Lindblom fd Deppodi Moderator

Rösterna räknade här. Klistring av tråd borttagen.

Mattias Schyberg gillar detta.
  10. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape

Först nu fick jag chansen att prova januarivinet.

Såg att det var Handpicked Wines som importerade vinet vilket lovade gott. Dessutom glad för att det blev syrah och inte något annat.;)

Initialt björnbär men ingen powernäsa direkt. Lite örtighet med viss pepprighet. I bakgrunden en svag acetondoft.

I munnen händer inte mycket alls. Tunn, kort smak och utan komplexitet. Tillkommer lite plommon med eftersmak av anis samt något grönt.

Händer inget med luft heller. För mig ett riktigt dåligt vin. Inte i bemärkelsen äckligt men trist och lämnar mig helt oberörd. Drack en syrah by Farr dagen innan och den körde 8or om det här vinet.

79 p

Last edited: 12 februari 2019
    Elvis, petterkalle och Mattias Schyberg gillar detta.

Dela sidan