Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava – januari 2019 – 2017 Craven Syrah The Firs Vineyard (72752)

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    49
  • Poll closed .

lukastollig

Pudelfantast
Månadens näst sista dag fick jag till att dricka månadens vin.
Doften är först rätt knuten då viner kommer direkt från en 9 gradig källare. Där finns dock lite olivspad, rök och gröna stjälkar. Med stigande temperatur kommer tranbär, lingon och kanske ett och annat lite mörkare bär också. Lite mer ek och krydda. Röken blir också tydligare och jag finner den lite sur och störande.

I munnen rätt tunn frukt. Tranbärsjuice. Bra syra. Igen rök och en viss kryddighet. Också rätt mycket grönt. Finishen är kort och lite bitter.

Nä, för mig är det här för tunnt, för bittert och för rökigt. Jag gillar lite rök och grönt men då får det vara bättre förpackat än så här. Det bästa är kanske ändå den där känslan av tranbärsjuice (som jag gillar) och det är ändå friskt och lättklunkat men det spretar för mycket och någon balans vill inte infinna sig. 84 poäng.
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Björnbärssaft, peppar, gräs och punchpralin på såväl doft som smak. Doftar även hängmörat oxkött. Väldigt intressant på aromfronten. Okej syra och strävhet, längd och balans finns. 91 poäng, praktexemplar av en nya världen-Syrah.
Kul med åsikter som sticker ut lite extra och som till och med ”tänjer” den redan breda omdömesintervallen! :)
 

andfa

Medlem
Efter att januaris förkylning äntligen släppt så ska även jag komma med noter.
Jag har provat vinet över två dagar, vid första provningen var det ganska angenämt med mycket pepprighet och krutrök i doften, dag 2 så är det mer återhållsamma röda bär.
Smaken känns rätt obalanserad med väldigt hög syra och lite lingon och tranbär, jag får nåt lite grönt och beskt i eftersmaken som dör av snabbt. Vinet är lite eldigt som av hög alkohol, vilket känns märkligt med tanke på 12,5%.
Hyfsat lättdrucket men ingen höjdare i min bok.
78 poäng.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Först nu fick jag chansen att prova januarivinet.

Såg att det var Handpicked Wines som importerade vinet vilket lovade gott. Dessutom glad för att det blev syrah och inte något annat.;)

Initialt björnbär men ingen powernäsa direkt. Lite örtighet med viss pepprighet. I bakgrunden en svag acetondoft.

I munnen händer inte mycket alls. Tunn, kort smak och utan komplexitet. Tillkommer lite plommon med eftersmak av anis samt något grönt.

Händer inget med luft heller. För mig ett riktigt dåligt vin. Inte i bemärkelsen äckligt men trist och lämnar mig helt oberörd. Drack en syrah by Farr dagen innan och den körde 8or om det här vinet.

79 p
 
Last edited:

Skrutt

Medlem
Vår flaska blev liggande av något skäl jag inte minns men har nu konsumerats till 90%. Jag sällar mig till dem som placerade det i 85-89-spannet. Doften antydde betydligt mer än så - fullständigt ljuvlig - men smaken var något tunn i mellanregistret. Men det fanns fina peppar-, paprika-, träflis- och mörkfrukttoner, och även en del rotfrukt, som jag känner igen från Nya världen-PN. . Bättre dag 2 än dag 1. 88p.
 
Toppen