Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava – januari 2019 – 2017 Craven Syrah The Firs Vineyard (72752)

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    49
  • Poll closed .

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Månadens vin med en Aussie från standardsortimentet som referens
craven calimna.jpg

2016 Penfolds Shiraz Bin 28 Kalimna: doft av björnbär, blåbär, lite rök och tobak. Frukten är våldsam: här finns blåbär, tjära, svarta vinbär och björnbär. Tjock och tät fruktbomb, utan ryggrad, med tydlig alkohol, men inte mycket till ek. I dagsläget är det rätt så klumpigt och behöver nog åtskilliga år för att lugna sig. 86p (idag)
2017 Craven Syrah The Firs Vineyard: Färgen är blekt röd, är det verkligen syrah? Doften domineras av viol, men här finns också körsbärssaft och vingummi. I smaken hittar vi svala plommon, djungelvrål, nyponros, maskrosstjälk och bläck. Slankt och svalt med lite känsla av rå köttfärs. Inga som helst drag av vare sig Sydafrika eller syrah, men snyggt och elegant. Den förhållandevis låga alkoholen är definitivt ingen nackdel. Bra syra och balans och förvånansvärt tillgängligt. Klart mindre publikt än Kalimna, men mycket godare. (89)-90p. Den bästa röda sydafrikan som @Carinasomm har druckit på mycket länge.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Månadens vin med en Aussie från standardsortimentet som referens
Visa bifogad bild 15383
2016 Penfolds Shiraz Bin 28 Kalimna: doft av björnbär, blåbär, lite rök och tobak. Frukten är våldsam: här finns blåbär, tjära, svarta vinbär och björnbär. Tjock och tät fruktbomb, utan ryggrad, med tydlig alkohol, men inte mycket till ek. I dagsläget är det rätt så klumpigt och behöver nog åtskilliga år för att lugna sig. 86p (idag)
2017 Craven Syrah The Firs Vineyard: Färgen är blekt röd, är det verkligen syrah? Doften domineras av viol, men här finns också körsbärssaft och vingummi. I smaken hittar vi svala plommon, djungelvrål, nyponros, maskrosstjälk och bläck. Slankt och svalt med lite känsla av rå köttfärs. Inga som helst drag av vare sig Sydafrika eller syrah, men snyggt och elegant. Den förhållandevis låga alkoholen är definitivt ingen nackdel. Bra syra och balans och förvånansvärt tillgängligt. Klart mindre publikt än Kalimna, men mycket godare. (89)-90p. Den bästa röda sydafrikan som @Carinasomm har druckit på mycket länge.
Lycko dig som redan fått leverans! :neej:
 

MHilv

Medlem
Hann inte med att lufta vinet och första doften som kommer skvallrar om körsbär. I munnen kommer körsbären starkt igen. Helt olik de syrah jag drack för några månader sedan. Någon bränd smak dröjer sig kvar i eftersmaken som inte är helt angenäm. Men ju längre tid vinet får i glaset desto mindre gör det brända sig till känna. Jag tycker att detta är gott! Jag trodde att övriga inte skulle gilla vinet så de fick en gamay istället och de klagade inte när jag hällde på med syrah :) Det passade för övrigt bra till lasagnen. Jag är novis när det gäller att hitta smaker så detta är nyttigt. 87poäng?
20190105_105140.jpg
 

rs14

Medlem
Intressanta noter. Blir nyfiken på att prova den själv, sitter på jobbet nu (puh!) men efter ett samtal med kärestan vankas det tydligen entrecote, ugnsrostade rotfrukter och bea framåt kvällen. Kanske läge att plocka fram och prova denna tillsammans med något annat gott. Ni skriver att den behöver luft - vågar man ringa hem och be om hjälp att hämta upp just den flaskan, öppna och slå upp i karaff? Det är frågan. Med risk att det kan bli ett helt annat vin som hamnar i karaffen:confused:.
 

MHilv

Medlem
Intressanta noter. Blir nyfiken på att prova den själv, sitter på jobbet nu (puh!) men efter ett samtal med kärestan vankas det tydligen entrecote, ugnsrostade rotfrukter och bea framåt kvällen. Kanske läge att plocka fram och prova denna tillsammans med något annat gott. Ni skriver att den behöver luft - vågar man ringa hem och be om hjälp att hämta upp just den flaskan, öppna och slå upp i karaff? Det är frågan. Med risk att det kan bli ett helt annat vin som hamnar i karaffen:confused:.
Sent svar men så stor skillnad var det inte kanske, men kul att följa utvecklingen i glaset så skit i karaffen ? :)
 

rs14

Medlem
Kvällen blev faktiskt precis som jag hade tänkt mig. En rejäl köttbit serverat på en tallrik tillsammans med fuskbea (Erik's Provencale) och diverse rotfrukter på en långpanna i ugnen. Väldigt vinvänligt och det är sällan man går bort sig här men lite kraft i vinerna skadar inte, Gamay och Dolcetto är inte förstavalet kanske. Hursomhelst så korkade jag upp månadens vin, slog upp 2/3 i en karaff (provar resterande om ett par dagar) och serverade den lite svalare, ca 14-15 grader. Dracks ur Riedel Vinum Syrah samt Riedel Veritas Old World Syrah. I ett parallellt glas hällde jag upp en annan sydafrikan, en Cabernet 2003 från Thelema, som i mitt tycke producerar en av de bästa caberneterna i SA, som dessutom tåler många år av lagring vilket jag än en gång fick ett kvitto på i afton. Hos Thelema lyckas man få till en speciell symbios av mynta, eukalyptus och cassis som tilltalar mig skarpt. Mer aussie-cab än SA, svaga år så tittar brandröken fram och avslöjar ursprunget men inte i denna - svalt, elegant, finlemmat men ändå med tillräcklig kraft för att matcha maten. Nåväl, nu var det ju inte detta vin som stod i fokus.

Färgen skvallrar om ett lättare vin, inte bläckigt lila som många unga Syrah brukar vara, snarare mer Pinot-lik. Snurrar runt vinet i glaset och drar en sniff - möts av en tilltalande doft av plommon, körsbär, lakritsremmar, mosade skogsbär, ett uns baconfett och en liten gummiton. Hade inte gissat på en syrah från SA utan snarare från NZ eller kanske ännu mer - norra rhone, vilket man förmodligen också eftersträvar. I munnen är vinet medelfylligt , ungt, svalt och balanserat. Mycket av det man hittar i doften återfinns även i smaken, men där kanske körsbär, skogsbär och lakrits blir lite mer framträdande. Ganska bra bett i tanninerna, inte strävt utan mer tuggbara, inte samma elegans som exempelvis en St Joseph utan lite mer grovkornigt, bra balans och med en fin längd. Slår på ett glas till efter maten och nu upplever jag det lite mer elegant, den lilla gummitonen samt baconfettet var nu borta och istället hittade jag viol, en lätt pepprighet (vitpeppar) och en kvist av örter/blommor som jag inte riktigt kan härleda till, den bara finns där men jag vet inte vad det är. Kan det månne vara det man brukar benämna Fynbos i många viner från just SA?
Jag gillar det här! Välgjort, okomplicerat och funkade ganska bra till maten (även om cabben var snäppet bättre här), är säkert klockrent till en charkbricka men även ett vin som går fint att klunka utan mat, långtifrån alla rödviner som är det. Somliga vill säkert ha ett vin med lite mer "kralle" och kan uppfatta det som lite mesigt men det handlar nog helt enkelt mer om vilken smakprofil man gillar - kraft före elegans. Jag går mer mot det omvända. Har som sagt en lite skvätt kvar + en flaska till. Kommer att hålla koll på producenten fortsättningsvis och är faktiskt lite småsugen på att beställa en flaska av deras cinsaut också. Jag drämmer till med 90 poäng!
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
18E90C39-5C7D-4300-A2F5-1E772CB4CE0D.jpeg

Sval björnbärsfrukt och lite rotfrukt med svarta oliver, brända pinjenötter och sandelträ samt lite toner av torkade kryddor, lagerblad, lättrostat kaffe och varm jord. Elegant, slankt och relativt stramt med frisk syra och hygglig längd. Tillgängligt nu. Ser inget behov av lagring.

Ett intressant vin med fin komplexitet och svårgreppad aromatik. Det finns en bränd ton som skvallrar om Sydafrika och oliver som pekar åt syrah, men blint hade jag förmodligen spekulerat kring en tysk pinot noir. Med tanke på pris finns det få saker att klaga på, men som ansvarig vinväljare hade jag hoppats på något snäpp till. Hade gärna velat passera 85-89-gränsen i omröstningen, men jag måste dessvärre landa på 89p. Lite mer intensitet och koncentration hade inte skadat för att motivera ett steg högre på poängskalan, men kanske är det den låga alkoholen som luras en aning, eller rättare sagt – som gör upplevelsen mindre ”sminkad”.

Oavsett vad, ett vin väl värt att plocka på sig. :)
 

Anders Å

Vinnörd. Dario Argento-nörd. Nörd.
Mattias, du bör definitivt prova deras Pinot Gris (när den nu kommer in igen).
Mötte ena halvan av duon Craven när Mick var i Stockholm förra året.
Av vinerna vi fick prova då rankar jag de så här:
1. Pinot Gris
2. Clairette Blanche
3. Syrah The Firs Vineyard
4. Cinsualt
Handpicked ska ta in deras Cabernet Sauvignon också, den ska tydligen vara exceptionellt bra.
Jag gillar verkligen Cravens viner, även om prislappen kan kännas lite hög :)
 
Last edited:

kimnyblom

Medlem
Hämtade ut månadens vin idag och kunde inte låta bli att prova ett glas
Färg: Rött med något lila stick. Vad som slår en är att det har en lägre opacitet än vad man hade väntat sig.

Doft: Mörka bär, mörk choklad, vitpeppar, ”grönt” - något växt etc men kan inte placera det riktigt, Lätt touch av bacon. Nån liten liten hint av något mintigt och kanske lite vanilj också?

Smak: mer syrlig och rödare frukt, körsbär, finns nog lite svarta oliver också. I eftersmaken tycker jag det finns lite charkighet. Bra tanniner. Medium längd. Saknar lite koncentration i smakerna.

Tyckte att vinet var lite tråkigt initialt men blev betydligt bättre med lite tid i glaset. Sista sippen var riktigt smarrig och man blev sugen på att hälla upp ett till glas.

Tycker det är svårt med betyg men för mig skulle jag säga att det landar någonstans i intervallet 85-89p. 88p om man måste avge en exakt dom.
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
25E16CFB-CA0E-4E0E-905E-633C658E7839.jpeg

Chark, lite brandrök, lite viol och en lätt gräston i doften. I smaken påtaglig syra, röda bär men i övrigt lite frukt. Tyckte först att alkoholen störde men när jag kollade så var den på 12,5% vilket jag inte fick ihop. Tunn kropp och nästan vattnig. Obalanserad kanske är ordet? Utvecklades något under kvällen och skulle kanske sparas till nästa dag men var lite för törstig. 82p
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Precis vid öppning - en rejäl dos av sulfis :död:. Den försvann dock fort tack och lov. Efter ett tag med luft så var det ganska ok doft med lite peppar. Smak: Var är frukten? Var är tanninerna? Det jag inte behöver leta efter är syran - den är rejäl! Obalans är ordet sa Bull. Vet inte var detta tar vägen? Ändock ett ganska klunkbart vin som var bäst i slutet av dag 1 efter rejält med luft. Då var eftersmaken också lite längd på. En flaska kvar som nog ryker på terassen till sommaren. Inte toppen men ej heller speciellt dåligt. 86p
 

LarsW

Medlem
Dag ett ganska vresig mycket syra, tanniner och röd frukt som drog åt olika håll.... höll mig avvaktande.
Dag två och tre helt annorlunda!
Doften är mjukare, lite jordgubbar nästan som en rustik bourgogne, tobak, metall, timjan och lite ek.
Smaken blandar körsbär och jordgubbar. Moderata tanniner. Örtkryddor. Lakrits. Rött kött. Blöt tobak. Trevlig rökighet. Får igen vibbar snarare till rustika bourgogne än till mer klassiska syrah-områden. Kul vin, konstigt men kul!!
Dag ett krävde det verkligen mat, dag två/tre gick det bra att klunka för sig själv men funka bra till pizza också!
Såpass kul att jag nog beställer 2-3 flaskor till för att prova om 1-2-3 år.
88p
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Sitter nu med sista två matskedarna av vinet...
NU dyker alla klassiska Syrah-toner upp! Jordgubbarna är bortblåsta. Rosmarin, granbarr (Firs), svartpeppar och eucalyptus tar täten!
Jag är förvirrad! :confused:.
Fortsatt kul vin! Och ser fram mot att prova igen!
 
Alltid trevligt att vidga sina vyer, aldrig fel med Syrah. Sagt och gjort.

Efter ett tag öppnat är det rätt mycket doft, inte helt otypisk heller, med bär och örter, fruktig men inte jolmig. Habil Syrah-doft. I munnen kanske litet mer ojämnt, något tunn i mitten, liten beska på slutet, något alkoholspretigt, men det håller faktiskt ihop och är en bra balans mellan fruktig ekad stil och ett mer örtigt, syradrivet uttryck. Hittar flera klassiska Syrah-markörer efter en del luft.

Helhetsintrycket är att detta är helt ok och till och med litet småtrevligt. Som en helt rimlig Crozes-Hermitage från en mer ordinär producent (dvs litet lättare i stilen än tyngre syrah-pjäser) och jag kan tycka att den prismässigt borde hamnat någon tia under 200 kr. 87 poäng efter luft första dagen, 86 poäng dag 2, och kul att ha provat
 
Toppen