Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava – januari 2019 – 2017 Craven Syrah The Firs Vineyard (72752)

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    49
  • Poll closed .
Drack flaskan igår. Tyvärr har förkylningar och sjukdom drabbat mig och respektive vilket påverkade upplevelsen en del. Och framförallt smak- och doftförmågan. Men men..

Färgen är något ljusare än vad jag förväntade mig. Doft av röd frukt/bär. En angenäm doft som markerar vissa Pinot Noir toner. Tar en första sipp.. mmm, rätt mycket syra, men inte surt. Syrliga körsbär och får tankarna att springa till norra Italien. I slutet bränner det till av en slags bitter alkoholstyrka som inte var direkt positiv. Märkligt då alkolhstyrkan enligt flaskan ligger på 12,5%.

Jag ger vinet lite tid i flaska och glas. Vinet mjukar upp och blir behagligare att dricka. Mycket mer balanserat och jag finner det väldigt gott. Funkar fint till charkbrickan. Även den bittra alkoholsmaken försvinner. Ett trevligt, angenämt och gott vin. Men av enkel karaktär. Jag ger det 87-88P
 

ChristianB

DipWSET
Vinet öppnar upp med slank frukt och stenkross, där mörka körsbär, omogna björnbär, grönpeppar, lakrits och en mycket lätt rökig fatton finns. Allt eftersom det får lite luft så kommer nyanser av svarta vingummin och vildhallon.
På tungan är de omogna björnbären tillbaka tillsammans med en hög dos syra, på gränsen till för mycket. Tanninerna är små, lite argsinta men mycket behagliga och utan träig bitterhet (tio månader på fat, enligt uppgift efter första smakprovet!) Nåväl, vinet är ju ungt så det är kanske inte så konstigt att syran biter ifrån. Kryddan är mindre i smaken än i doften, så mörka bär och lakritsrot är mest framträdande här. Aningen låg viskositet och lite tom i mitten, något som jag möjligen skyller den låga alkoholhalten för.
Enligt importörens hemsida så vill producenten göra vin som speglar ursprunget och druvans växtplats, men jag kan inte riktigt känna att det är så upphetsande som det borde vara. Syran skulle nog också må bra av lite mer substans att balansera mot. 86 p.
 
Lingon, szechuan peppar, nånting medicinskt eller bränt. Lätt, nätt för att vara Syrah, känns mer som en lättare druva (typ kadarka), men rejäl pepprighet. Mycket trevligt, krävde/kräver en hel del luft.
88-89p
IMG_20190113_204839.jpg
 

Elvis

Medlem
Jag är inte så förtjust i Rhône-viner men just rena Syrah-viner från Norra Rhône brukar jag gilla och innan mitt vinintresse vaknade till på allvar drack jag ofta Syrah-viner från Nya Världen. En filtrering på Syrah på CT visar att jag satte 92 poäng på Domaine Johann Michel Cornas Cuvée Jana 2016 i höstas. Därför var det med stor nyfikenhet jag korkade upp månadens vin igår:

Lite körsbär och hallon på näsan men framför allt väldigt grönt (gräs? paprika?). I munnen märkligt lätt, dåligt med frukt och sedan en kryddighet i eftersmaken. Jag associerar till dillkött i en skolmatsal på 80-talet. Jag tycker att det här är riktigt dåligt och sätter 76 poäng.

Blint hade jag aldrig gissat på varken Syrah eller Sydafrika. Jag hade nog gissat på något obskyrt vin från Grekland eller Kroatien.

Min fru tyckte att det smakade som ”husets röda på en dålig restaurang” och krävde att jag skulle korka upp något annat åt henne.
 

glenn_peter

Medlem
Har med sedvanlig månadens-pava-spändhet väntat på att få prova vinet.
Initialt får jag en doft av något lätt metalliskt, blodlikt, men efter tid även sötlakrits, björnbär, nagellack och en klar och tydlig grönstjälkighet.
Smaken innehåller syrliga körsbär, lite omogna björnbär, blåbär, sötlakrits igen och cement damm som man inandas en varm sommardag.
Vinet växer helt klart med mer luft och främst lakritstonerna som jag gillar. Har dock lite svårt för den ihållande gröna stjälkigheten.
Blir också lite förvånad när jag läser alkoholhalten. Trodde den skulle vara högre än vad den var.
Ett finlemmat vin snarare än svulstigt. Jag tycker det är gott men blir sittande funderandes över vad för slags mat jag skulle ha ätit till...tror det behövs något för att det ska lyfta ytterligare.
Prickar in den på 86 p.
Kul att prova så tack @Mattias Schyberg
 
Redan mitt i månaden har jag hunnit testa detta.
Nej detta var inget som föll mig på läppen. Bloggar i stort bara viner jag gillar eller har någon relation till. Så inget på bloggen den här gången. Doftar dåligt vi säger hustrun. Själv tycker jag doften är bara svag näst intill obefintlig. Något litet mörkt bär kan jag nog inbilla mig att jag anar och gröna toner på det. I munnen unset frukt, lite mer kryddor och rätt mycket grön paprika. När jag dag två ensam tar ett litet glas tycker hustrun jag luktar dåligt vin. Ett enkelt vin och tämligen ointressant. Det får räcka så 78p
 
Jag får be om lite överseende med att jag inte går direkt på recensionen utan tar tre rader att presentera mig själv..
Jag har en tioårig karriär som öldrickare, hembryggare och sen de senaste åren även skribent (i nedläggningshotade magasinet c/o HOPS), men har det senaste halvåret börjat fokusera mer på vin. Tänker försöka haka på dessa månadens pavor eftersom jag insett att mina smaklökar och vokabulär måste kalibreras mot mer erfarna drickares. Så, nu till vinet!

Första intrycket är att färgen känns lite för klen för Syrah. Doften är bra märklig initialt, frugan säger spadet som man blötlägger kikärtor över natten i (dvs lite smågasigt och pruttigt), jag tycker snarare att det är en rökighet blandat med bränd plast (som i fenoler från jäsningen). Sen är det något väldigt grönt i doften också, nästan kvistigt. Det är en väldigt knepig doft som inte är speciellt trevlig, visst finns det en del frukt av typ tranbär/björnbär - men doften är rörig, knepig. Hade det här varit öl så hade jag sagt att jästen varit stressad. Dock ändrar vinet karaktär under kvällens lopp och efter några timmar har det spretiga lagt sig och mycket av det brända är bortblåst. Jag har fortfarande inte stenkoll på alla markörer från druvor och regioner - men den här doften tycker jag drar åt pinot noir från Otago.

Smaken bjuder på en tydligt markerad syra, diskreta tanniner. Det är hyfsat hög koncentration på frukten och vinet har en bra struktur tack vare syran. (Funkade finfint till entrecote med cafe de paris-smör).

På det stora hela är det ett trevligt vin (efter några timmars luftning), fast med en riktigt märklig doft som jag inte kan riktigt sätta. Läser att vinet är uteslutande jäst i hela klasar, men det ska väl ge mer bubbelgum i doften?

Och visst är väl det här lite i lättaste laget för vad man kan förvänta sig av Syrah?

Vad gäller poängen då, ja i min bok har detta vin vissa skönhetsfel och betyget blir därför endast 80p.

Kul, men svårt!
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Eftersom jag hörde rykten om att detta vin kunde må bra av luft så ringde jag hem till frun som hällde över allt i en karaff. När jag kom hem hade vinet stått i karaff 3-4 timmar och första doften ur karaffen var unken och dammig samt bränd el. Vispade runt i karaffen och helt andra dofter kommer fram. Det är övervägande grönt, nyklippta rosstjälkar, nyklippt gräs och grön paprika. Bakom ligger en lite artificiell körsbärston. Inte mycket till Syrah enligt mig, mer Loire Cab.Franc förutom körsbärstonen.

Smaken drar åt omogna plommon, mer körsbär, lakrits och lätt pepprig. Slank med nedfilade tanniner, ok längd. Vinet höll sig så under den närmsta timmarna sedan hade både jag och min fru tröttnat på det. Sparade en del men dagen efter var det helt utom drickbarhet. Inte det mest fantastiska vinet och inget jag kommer köpa igen. 82 pinnar får det bli, ett knappt ok vin.
 
Fredagen öppnades flaskan till en till en trevlig charkbricka och hemma gjord pizza. Doften var svag och små toner dyker upp i näsan. Lite pepprig ton men små hintar av röda bär. Efter första smaken så kändes det lite lovande. Diskussioner med sambon av smakerna men lämna vi det tomt och sa att vi testar lite till maten. Något på bordet sabba hela matupplevelsen, endast ett lite glass var gick åt.
Söndagsmiddagen bjöds svärföräldrarna över och resten av flaskan skulle drickas upp. Den matcha bättre med denna middagen och syran blev mindre och tanniner i en bra nivå. Smaken var fortfarande svag och små toner av röda bär.

Detta måste vara årets sämsta vin.. ;)
Inga höga poäng men troligen kommer något sämre vin att smakas på i år : 78p

Skönt att valen är så olika så man får vidga sina vyer.
img-0710.JPG

s!AonyjuSt_xeSgRENxafG2MQmv59w
 
Last edited:

Håkan

Medlem
Jag skall erkänna att jag är väldigt svag för Syrah och egentligen gäller ju slankare desto bättre. Så helst inga Aussie Shirazer eller 17%iga fruktbomber för mig. Knappt återställd från förkylning så kanske jag hade gett annat betyg helt frisk.
Jag sitter länge och letar i doften, den är inte stor men angenäm. Vinet är väldigt ungt och frukten går åt det sötare/rödare sorten, med en del jordgubbar och hallon. Först får jag inga Syrahvibbar alls utan det kändes mer som en Pinot Noir. Smaken skvallrar om att det inte är Pinot, tanninerna är kärvare och smaken pepprigare. I smaken är frukten fortfarande söt med dominans av jordgubbar, kanske med en ton av lite mer mörkare bär. Smaken är väldigt slank och syran är tydlig, men jag störs i princip aldrig av hög syra i röda viner, och här känns den behaglig. Men söker man kraftiga och fruktdrivna viner skall man leta annorstädes. Jag drack vinet tillsammans med en älgstek, rödvinssås och en fransk potatisgratäng, det kändes som det behövdes lite fetma i maten för att vinet verkligen skulle kunna komma till sin rätt. Och ca 2 h börjar det ändå känns igen några Syrahtoner, frukten dras åt björnbär, toner av vitpeppar blir mer tydliga. Vinet är matvänligt och är utomordentligt som måltidsdryck, det är dock gjort i en stil som i princip kräver mat, iallafall just nu. Det är mycket möjligt att det kommer att utvecklas till en mer personlig stil. Ett vin i en stil jag själv gärna letar efter, men så dricker jag i princip alltid vinet till mat. Ett betyg då? 87 p med en utveckling någon poäng plus.
 

JonasBo

Medlem
Första gången för mig. Tog bara ett glas. Kanske kompletterar allt eftersom flaskan tar slut .

Doften: Skälkar, smörkola, grönt gräs körsbär
Smaken: Eukalyptus grönt, mjuka tanniner
Kort men runt avslut
Hyggligt vin. Skulle dricka det igen
 

Trydebull

Medlem
Blålila tjock tät färg. Konsistensen lätt åt målarfärgshållet.

Började på ganska låg temperatur eftersom herr Schyberg valt en purung Syrah...

Doften vid första näsberöringen är angenäm. Boysenbär och slånbär möter timida toner av vinranksstjälkar

Med 45 minuter luft tillkomer lite lila plommon och katrinplommon. Rött kött som man precis börjat röka. Breasola känns det kanske mer som. Rött torkat kött utan speciellt mycket röktoner alls således.

Sen till smakupplevelsen. Inte oväntat kvistig och stjälkig. Kantig, spretig och även tunn faktiskt. Färgen lurar en ordentligt. Den lovar mig något fylligt. Inte någon speciellt angenäm upplevelse tyvärr. Väntar lite

Fyra timmar senare. Kring 15 grader. Det har inte blivit bättre. Tyvärr snarare sämre. Sura körsbär, lätt bitter ton, någonting bränt plastigt där bakom.

Det lustiga är att doften fortfarande är väldigt inbjudande kring 17 grader och fyra-fem timmar på karaff. Stjälkigheten är nästan borta och kvar nu är en väldigt angenäm lätt, lätt sötaktig fruktig och mild mörkt blå-rödbärig doft.

Tyvärr påminner varje ny klunk om omdömena ovan.

Väntar ytterligare en timme och konstaterar att det lugnar ner sig smakmässigt. Samtidigt känns det här inte som ett material som kommer att vinna på eller ens klara lagring speciellt bra. Jag tror därmed att det är som bäst om två-tre år, men att det inte kommer att vara speciellt attraktivt ändå.

Det här är inte min kopp med vin (för att parafrasera Skifs gamla hit). Jag stannar tidigt ovanför 80. Någon har försökt men inte lyckats. Doften tar den ovanför 80, i annat fall tror jag att den hade landat än lägre tyvärr...
 

Trydebull

Medlem
Oj! Det här verkar vara en vattendelare av rang. Ser att en del är ganska positiva och en del mer negativa än vad jag själv är.

Tittar närmre på kommentarer och ser att vi uppfattat vinet delvis annorlunda och att några uppfattar samma adjektiv positivt som någon annan uppfattar det negativt! Intressant!
 
Toppen