Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - november 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    18

ChristianB

DipWSET
All right, fellow drunks... ;)

Jag har efter moget övervägande och inte utan en stor portion ödmjukhet funderat på vad jag ska välja för vin till november. Till en början var jag till och med lite tveksam till att göra det, med tanke på alla fantastiska vinpersonligheter vi har här på forumet. Men så kom jag på att jag också är en j*vel på vin och så kändes det bättre! :p

Månadens vin är inget mindre än en Etna DOC med druvsorten Nerello Mascalese. Jag vet inte mer om vinet än ni, förutom att jag är oerhört nyfiken på vad en röd Etna är för något, när jag provat en vit på den traditionella druvsorten Carricante. Huruvida denna röda är en av de fantastiska vinerna som jag läst om vet jag inte, men jag vet så pass mycket att Etna DOC är en tämligen nygammal appellation som på senare tid fått en renässans med vinmakare som använder sig av gamla vinstockar, gamla metoder med jäsning i amfora (i vissa fall) och ofta från mycket höga höjder (1000 m ö h är inte ovanligt här tydligen!).

Utan krusiduller: November-vinet är Erse, Etna DOC, nr 70815 på det allmänt omtycka Systembolaget! Beställningssortiment och i skrivande stund så ser jag ingenting om att det skulle vara svårt att få tag på eller så!

Edit och tillägg:
Jag glömde ju förstås att säga att vi kör samma dekanteringstid som innan; en timme i karaff eller motsvarande och med tanke på hur ungt vinet är så kommer det säkert att utvecklas på spännande sätt under kvällen!

Jag hoppas att ni tycker att det här är lika intressant som jag!
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
All right, fellow drunks... ;)

Jag har efter moget övervägande och inte utan en stor portion ödmjukhet funderat på vad jag ska välja för vin till november. Till en början var jag till och med lite tveksam till att göra det, med tanke på alla fantastiska vinpersonligheter vi har här på forumet. Men så kom jag på att jag också är en j*vel på vin och så kändes det bättre! :p

Månadens vin är inget mindre än en Etna DOC med druvsorten Nerello Mascalese. Jag vet inte mer om vinet än ni, förutom att jag är oerhört nyfiken på vad en röd Etna är för något, när jag provat en vit på den traditionella druvsorten Carricante. Huruvida denna röda är en av de fantastiska vinerna som jag läst om vet jag inte, men jag vet så pass mycket att Etna DOC är en tämligen nygammal appellation som på senare tid fått en renässans med vinmakare som använder sig av gamla vinstockar, gamla metoder med jäsning i amfora (i vissa fall) och ofta från mycket höga höjder (1000 m ö h är inte ovanligt här tydligen!).

Utan krusiduller: November-vinet är Erse, Etna DOC, nr 70815 på det allmänt omtycka Systembolaget! Beställningssortiment och i skrivande stund så ser jag ingenting om att det skulle vara svårt att få tag på eller så!

Jag hoppas att ni tycker att det här är lika intressant som jag!
Det var ju helt klart intressant. Det blir till att beställa snarast om man skall få hem det i tid. :eek:

Lysande startinlägg by the way! Omröstningen lägger jag in så småningom...
 
Trådskapare
ChristianB

ChristianB

DipWSET
Det var ju helt klart intressant. Det blir till att beställa snarast om man skall få hem det i tid. :eek:

Lysande startinlägg by the way! Omröstningen lägger jag in så småningom...
Jag tror jag fick till omröstningen, men kika gärna på den! Om jag gjorde någon miss i den tekniska biten så är jag tacksam för all hjälp!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tror jag fick till omröstningen, men kika gärna på den! Om jag gjorde någon miss i den tekniska biten så är jag tacksam för all hjälp!
Missade att du hade fått till den! Jag kollar och ändrar om något är konstigt...

Edit: Det enda du hade missat var att göra omröstningen öppen samt att man inte skall kunna se resultatet innan man själv har avlagt sin röst. :)
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
Drack samma producents Nero d'Avola för ett tag sen. Blev inte överdrivet intresserad, men det är en druva jag har lite svårt för överlag.

De Etna rosso jag druckit tidigare har legat mig betydligt mer i smaken så ser fram emot att prova denna!
 
Trådskapare
ChristianB

ChristianB

DipWSET
Drack samma producents Nero d'Avola för ett tag sen. Blev inte överdrivet intresserad, men det är en druva jag har lite svårt för överlag.

De Etna rosso jag druckit tidigare har legat mig betydligt mer i smaken så ser fram emot att prova denna!
Av det jag läst om Nerello så ska det vara mer som en Pinot så jag är hoppfull! Jag vill inte vara fördomsfull men med Nero d'Avola i kombination med en ö som mest gör IGT-/IGP-viner och väldigt lite DOC så blir jag lite anti per automatik. ;) Nu när det dessutom lanseras Nero d'Avola Appassimento på SB så blir det inte bättre...
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Oj! Jag råkade rösta.. fick för mig att det var förra månadens vin av någon anledning..! Nåväl, BUSTED!

On topic:
Ser fram emot att testa det här vinet! Det skiljer sig ganska ordentligt från de vanliga italienare jag frekventerade förut..
 

chambertin

Medlem
Kul och spännande val @ChristianB !
Har druckit både högt och lågt av viner på Nerello Mascalese men väldigt få trots allt.

Eftersom det är ett vin i BS så tänkte jag bara pusha lite för att ni eventuellt kollar om Handpicked Wines har ngt annat på BS som intresserar er. Jag säger det pga de villkor som leverantörerna lever under på BS. En order på 1 flaska är med stor sannolikhet en förlustaffär för leverantören och varje extra flaska man kan lägga i en och samma order gör ekvationen lite bättre (jobbar INTE på Handpicked Wines skall jag väl tillägga). Själv tänkte jag slänga med Greywacke Pinot Noir (78341), Bouchard Finlayson Galpin Peak Pinot Noir (nr 72830) och kanske ngt från Betz (Washington).

Här är Handpicked Wines alla viner på SB: http://www.systembolaget.se/Sok-dry...ltersheader=Default&filters=searchquery,&ny=1
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Så. Beställt.
Dags att vara med i denna övning känns det som.

Nu. Bara att vänta på att flaska (+lite annat gott) levereras.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Eftersom det är ett vin i BS så tänkte jag bara pusha lite för att ni eventuellt kollar om Handpicked Wines har ngt annat på BS som intresserar er. Jag säger det pga de villkor som leverantörerna lever under på BS. En order på 1 flaska är med stor sannolikhet en förlustaffär för leverantören och varje extra flaska man kan lägga i en och samma order gör ekvationen lite bättre (jobbar INTE på Handpicked Wines skall jag väl tillägga). Själv tänkte jag slänga med Greywacke Pinot Noir (78341), Bouchard Finlayson Galpin Peak Pinot Noir (nr 72830) och kanske ngt från Betz (Washington).
Varför bara beställa 1 flaska?
 
Toppen