Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - november 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    18

chambertin

Medlem
Så då var Novembervinet provat.

Det var en lätt alkoholstrykning som mötte i doften först men med några minuter i glaset så fläktade det bort.
Fortsätnningen är väldigt lättfotad och hallonsodan är det dominerande intrycket ihop med lite sura omogna körsbär.
Det finns även en svag anstrykning av ngt blommigt och muscatliknande men allt är väldigt blygt och tillbakadraget.
Hittar än så länge inte ett spår av fat eller ek i doften. Mina associatoner går till väldigt lätt Beaujolais eller Nebbiolo.
Kanske finns det en lätt gräddighet här också.

I munnen så händer det lite mer och tanninerna biter till ganska bra (upplever inte dom heller som komna från ngn ek ) men syran är ngt låg och ngn kropp att tala om har detta vinet inte riktigt och knappast ngn längd heller.

Känns som att det lider av samma problem som Pinot Noir och Nebbiolo när avkastningen inte hålls nere men kanske ännu ett snäpp sämre så det blir nog tummen ner från min sida. (Korrekt men ointressant)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Då kör vi:
I doften hallon och en ton av perfym, angenäm.
I smaken hallon och blåbär och med vissa tanniner.
Ett lätt vin som dracks till en Pasta Vongole och jag hamnade direkt i tankarna tillbaka på en Trattoria på någon undangömd Piazza.
Jag gillar detta vinet som ett trevligt vardagsvin till en enkel skaldjurspasta, dock håller jag tidigare årgång 2011 som ett mycket större vin, kanske för att det var ett bättre år kring Etna eller för att vinet fick ligga ett år i källaren innan jag drack det.
Jag ger det hur som helst 87p, frugan gillade det ännu mer och gav det 88-89, jag har fyra flaskor kvar och är verkligen inte ledsen för det men jag låter dem nog ligga några månader till innan jag öppnar någon igen.
Jag kommer även att fortsätta att köpa några stycken av kommande årgångar.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Så här halvvägs genom månaden börjar det väl även bli dags för @ChristianB att skicka stafettpinnen vidare så vi får veta vilket decembervin vi ska dricka? Kan det kanske bli en glögg månne? Eller kanske en maffig Ripasso till julens Jansson? :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hur är kraven på vår nya löpare? Ska det helst vara någon ny eller spelar det inte så stor roll?
Det spelar såklart ingen roll, men alltid kul med nytt blod. Det finns ju en del väldigt aktiva som ännu inte kört. Jag vet absolut vem jag skulle valt, men det säger jag inte. ;)

Valet ligger helt hos dig!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nyårschampagne?
Det är faktiskt en bra idé, men frågan är om budgeten borde höjas om det skall bli läge för Champagne? Samtidigt är det väl bara amatörer som ploppar dyr Champagne till tolvslaget; ett bra bubbel att skåla i behöver ju inte vara märkvärdigt, det dyra bubblet dricks ju tidigare på dan i samband med måltid!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Det är faktiskt en bra idé, men frågan är om budgeten borde höjas om det skall bli läge för Champagne? Samtidigt är det väl bara amatörer som ploppar dyr Champagne till tolvslaget; ett bra bubbel att skåla i behöver ju inte vara märkvärdigt, det dyra bubblet dricks ju tidigare på dan i samband med måltid!
Hur var reglerna för detta nu igen? Var det max 300 som gällde?
Och man får inte staka sig och inte ringa en vän?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hur var reglerna för detta nu igen? Var det max 300 som gällde?
Och man får inte staka sig och inte ringa en vän?
Vi har varit uppe i 300 kr, men från början så sa vi 200. Det är alltid kul om många vill vara med ur ett ekonomiskt perspektiv, men jag tycker den som väljer får välja fritt hur den vill göra. Själv har jag inga problem med lite högre tak, men är nog inte beredd att betala hur mycket som helst för något jag inte valt själv.

Aktivitetens syfte nås nog bäst med max 300 pix om du frågar mig, men jag bestämmer inte! :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Aktivitetens syfte nås nog bäst med max 300 pix om du frågar mig, men jag bestämmer inte! :)

-Säger man omkring 300 pix så finns det ju faktiskt en hel del kul och även några champagner som kvalar in så det kan jag tycka är rimligt... Självklart ska ju tillställningen fortsatt vara "folklig, festlig och fullsatt" så vi kanske inte skal börja krypa upp mot tusenlappen :)
 

Mats

Gone todash....
Så där, då har man fröjdat sin lever med månadsvinet och ett lämpligt referensvin.

Etnax2.jpg


2012 Tenuta delle Terre Nere Etna Rosso

Märker när jag läser mina anteckningar att jag knappt skrev något alls om det här men det jag skrev var: Lite utspädd tegelröd färg, ser äldre ut än vad det är. Lite unken doft och något som påminner om tegel eller sten som jag antar är det man bör kalla för "vulkanaska" när nu vinet kommer från Sicilien, hade det varit någon annanstans ifrån hade man nog bara sagt svavel och sten.... Uttalad syra och mycket diskreta tanniner. Lite bittert och alkoholen slår igenom lite för mycket. Rå fisk och lite övermogna äpplen. Samma "vulkanaska" som i doften. Totalt sett ett OK vin men inget jag går igång på. Har en flaska till som nog får ligga i några år till. 82p.

2012 Tenuta di Fessina Etna Erse

Bourgogneblaskig färg. Doftar hallon- och lakritsgodis, lite kryddor (kanel mm) och hallon/jordgubbsläsk. När man väl smakar på det tänker man på en godisaffär med smaker som lakrits, hallon och jordgubbar. Finns även en mjuk vaniljsmak och samma "vulkanaska" som i referensvinet. Framträdande syra och diskreta lite sträva tanniner. Extremt temperaturberoende, alkoholen slog igenom direkt det blev lite för varmt eller kallt. Det bestående minnet blev en hallon/jordgubbsläsk med sprit i, inget vin för mig, hugaligen. Min personliga poäng är lägre men som objektiv bedömning får det 78p.

Ska man jämföra de två vinerna kände man mycket tydligt att de kom från samma område, var i botten ganska lika men där Terre Neren gav intrycket av ett vin kändes den lite sötare Ersen som alkoläsk. Sparade en skvätt av båda vinerna i kylskåpet till dagen efter och båda var mer eller mindre oförändrade förutom att svavel- och stendoften var helt borta.

Ett mycket intressant månadsvin som var skoj att prova även om det nu inte föll mig på läppen. Jag har ett gäng olika av Terre Neres vingårdsbetecknade viner i källaren och jag hoppas de kan leverera mer än vad de här två gjorde.
 
Trådskapare
ChristianB

ChristianB

DipWSET
Då har jag kikat lite på vilka som har valt vin under årets gång! Det verkar som att april var första månaden att få ett eget vin, förresten. :)

Eftersom det förstås är roligt med en ny väljare så tänkte jag att @Emanuel skulle få utse december-vinet! Om jag inte såg helt fel någonstans så har han inte valt något ännu och entusiasmen för mitt val av vin blev lite av ett riskorn på vågen. ;)
 
Toppen