Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - november 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    18

kayaker

Cyklist
Beställt och kompletterat med Clos de Betz 2010, Sokol Blosser Pinot Noir 2010 och en Pinot noir från Greywacke. Jag utgår från att Gråvacka är den dominerande bergarten i vingården när firman är döpt efter den...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
All right, fellow drunks... ;)

Jag har efter moget övervägande och inte utan en stor portion ödmjukhet funderat på vad jag ska välja för vin till november. Till en början var jag till och med lite tveksam till att göra det, med tanke på alla fantastiska vinpersonligheter vi har här på forumet. Men så kom jag på att jag också är en j*vel på vin och så kändes det bättre! :p

Månadens vin är inget mindre än en Etna DOC med druvsorten Nerello Mascalese. Jag vet inte mer om vinet än ni, förutom att jag är oerhört nyfiken på vad en röd Etna är för något, när jag provat en vit på den traditionella druvsorten Carricante. Huruvida denna röda är en av de fantastiska vinerna som jag läst om vet jag inte, men jag vet så pass mycket att Etna DOC är en tämligen nygammal appellation som på senare tid fått en renässans med vinmakare som använder sig av gamla vinstockar, gamla metoder med jäsning i amfora (i vissa fall) och ofta från mycket höga höjder (1000 m ö h är inte ovanligt här tydligen!).

Utan krusiduller: November-vinet är Erse, Etna DOC, nr 70815 på det allmänt omtycka Systembolaget! Beställningssortiment och i skrivande stund så ser jag ingenting om att det skulle vara svårt att få tag på eller så!

Edit och tillägg:
Jag glömde ju förstås att säga att vi kör samma dekanteringstid som innan; en timme i karaff eller motsvarande och med tanke på hur ungt vinet är så kommer det säkert att utvecklas på spännande sätt under kvällen!

Jag hoppas att ni tycker att det här är lika intressant som jag!


Trevligt val :). Drack två flaskor i somras efter att @Emanuel (tror det var Emanuel :)) pushat för dem här på forumet :). Men det var 2011 har jag för mig.

Här går man AWOL bara några dagar från forumet så dyker detta upp som månadens vin! Kul!

Har druckit massor av 11:an men inte tolvan så detta ska bli extra roligt, och för att göra det hela ännu bättre så upptäckte jag att jag redan hade en låda ståendes i ett undangömt hörn av källaren! Goda tider, skoj val @ChristianB :)
 

chambertin

Medlem
Beställt och kompletterat med Clos de Betz 2010, Sokol Blosser Pinot Noir 2010 och en Pinot noir från Greywacke. Jag utgår från att Gråvacka är den dominerande bergarten i vingården när firman är döpt efter den...
Upplagt för mineral-bonanza på anteckningsfronten då. :)
 
Trådskapare
ChristianB

ChristianB

DipWSET
Här går man AWOL bara några dagar från forumet så dyker detta upp som månadens vin! Kul!

Har druckit massor av 11:an men inte tolvan så detta ska bli extra roligt, och för att göra det hela ännu bättre så upptäckte jag att jag redan hade en låda ståendes i ett undangömt hörn av källaren! Goda tider, skoj val @ChristianB :)
När man talar om trollen, älvorna och tandfén... ;) Roligt att du gillar det från tidigare, då blir det också spännande att höra hur du jämför årgångarna!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Först ut, är det någon som är förvånad så tillbringar ni alldeles för lite tid på forumet. ;)

image.jpg


2012 Tenuta di Fessina Etna Erse är
megaslankt, bärigt och friskt, lite som en Bourgogne, men på samma gång ganska enkelt och okomplicerat som en välgjord Beaujolais. Tranbär, hallon, lite jäst, apelsin och krutrök direkt vid första sniffen. Små puffar av rått kött letar sig fram efter en stund tillsammans med en lätt ton av vanilj, stenkross och möjligen ingefära. Lättfotat och finstämt i munnen med bra intensitet och syra. Stram och torr munkänsla med minimal tanninstruktur och ett uns sälta i eftersmaken.

Riktigt gott och prisvärt utan tvekan. Inte direkt min favoritstil av rödtjut, gillar mer kraft, men just idag så satt det som ett smäck. Det kunde dock varit aningen mer komplext. Bra vardagsmatvin. 87p
 
Trådskapare
ChristianB

ChristianB

DipWSET
Jag såg flaskan på jobbet idag; ska bli mycket spännande att prova den, men det blir inte ikväll tyvärr. ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
En lustig anekdot. När jag hämtade ut forumsvinet igår på SB i nordstan så möttes jag av kommentaren:

"Inte du också, har haft flera som hämtat ut just detta idag! Vad är det för speciellt med detta vin?", frågar biträdet.

"Ja du, det lär bli fler med tanke på att vi har en liten speciell aktivitet på forumet finewines.se", svarar jag med glimten i ögat.

"Ah, du menar den där aktiviteten när man dricker samma vin och delar upplevelsen på nätet?", frågar biträdet nyfiket.

"Precis!", svarar jag snabbt.

Vi lyckas i alla fall nå ut hyfsat med vår verksamhet, vilket är kul. Dessutom kan man ju tänka sig att ännu fler köper och provar de viner som är med utan att bry sig om att rapportera. :)
 

Silenos

Medlem
När Nerello kom på tal tänkte jag att det var dags att hoppa på detta. En tripp på ön gav mersmak för druvan, men utforskningsambitionen blev det sedan lite av; det har alltid varit något annat som kommit emellan. Nu var det läge. Snabb på bollen blev jag tydligen också, tvåa är inte illa...

Ja, ingen kan anklaga tenutan i fråga för att ha överjobbat urlakningen åtminstone, det är motsatsen till bläckigt. Bra så, mig stör det inte. Det doftar rätt gott, men inte speciellt mycket. Och kanske mer som något man hittar i lösgodishyllan än i fruktträdgården. Det är inte hela världen. Det första som slår en är syran, klar och fin. Vidare smakar det, får jag för mig -- för färgen borde signalera det omvända --, mer mörk- än ljusfruktigt. Tanniner finns det också, inte så många kanske, men de torkar ut slutet snyggt. Vad som inte känns lika snyggt är att slutet också bjuder på en del alkohol som slår igenom. 13,5% säger etiketten, det vet jag inte om jag tror på riktigt (det här inlägget har tagit alldeles för lång tid att skriva, och då är ändå inte flaskan urdrucken än) och skulle det vara sant så är det ändå för mycket för det här vinet. På det hela taget är det ändå rätt juste. Enkelt, syrligt (gomrensande till käk) och smågott. Synd det där med alkoholen.
 

chambertin

Medlem
En lustig anekdot. När jag hämtade ut forumsvinet igår på SB i nordstan så möttes jag av kommentaren:

"Inte du också, har haft flera som hämtat ut just detta idag! Vad är det för speciellt med detta vin?", frågar biträdet.

"Ja du, det lär bli fler med tanke på att vi har en liten speciell aktivitet på forumet finewines.se", svarade jag med glimten i ögat.

"Ah, du menar den där aktiviteten när man dricker samma vin och delar upplevelsen på nätet?," svarar biträdet nyfiket.

"Precis!", svarar jag snabbt.

Vi lyckas i alla fall nå ut hyfsat med vår verksamhet, vilket är kul. Dessutom kan man ju tänka sig att ännu fler köper och provar de viner som är med utan att bry sig om att rapportera. :)
Lär inte få samma reaktioner på "mitt" SB när dom behagar leverera min bestälnning.
Mest alkisar, Proletären-försäljare och så en och annan finewines-sillstrypare där.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Testat med mat (gåslever med brioche och pistagenötter)
foie gras.jpg
och ett referensvin:
etna.jpg


Fernand & Laurent Pillot Volnay 2010, kostar en femtiolapp mer, men det är väl det premium som man får betala för att det står bourgogne på flaskan? Doft av stall, parfym och fisksås i ordens bästa bemärkelse, smaken exploderar av jordgubbar och svartpeppar. Det finns en förförisk sälta i smaken också. Hela vinet är en explosion av smaker. Verkar som om man har försökt göra en Oregon Pinot, fast bättre och billigare - det här är hur bra som helst och den behöver inte ligga mer - en ren fullträff!

Erse Etna Rosso 2012, doftar som en rödvinbärsbuske med en del rosmarin och timjan, smaken har röda vinbär, jordgubbar och en del örter, funkar skitbra till den extremt feta maten, snyggt i sin stil, men relativt endimensionellt, så fort temperaturen stiger så sticker alkoholen iväg på ett oangenämt sätt - håll vinet lätt kylt! Till maten funkade vinet bra, kanske tilll och med bättre än referensvinet som var lite överdådigt, men utan mat så var det hjälplöst förlorat. Hursomhelst, var det det inte ett oävet vin i sin stil, men det saknas kanske lite komplexitet - 84p.
 

kayaker

Cyklist
Fernand & Laurent Pillot Volnay 2010, kostar en femtiolapp mer, men det är väl det premium som man får betala för att det står bourgogne på flaskan? Doft av stall, parfym och fisksås i ordens bästa bemärkelse, smaken exploderar av jordgubbar och svartpeppar. Det finns en förförisk sälta i smaken också. Hela vinet är en explosion av smaker. Verkar som om man har försökt göra en Oregon Pinot, fast bättre och billigare - det här är hur bra som helst och den behöver inte ligga mer - en ren fullträff!
Laurent var några år i USA innan han började på familjens vingård. Det påverkar nog stilen.
 
Toppen