Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - november 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    18
Trådskapare
ChristianB

ChristianB

DipWSET
Provade månadens vin i fredags men har inte hunnit lägga in det här än. ;)

Appearance: Clear, pale intensity ruby colour, thin legs and no deposits.

Nose: Clean, medium intensity aromas of crushed lingonberry, cinnamon, wet chalkstone, note of oak, wet soil, maraschino cherry. Wine is developing.

Palate: Wine is dry, medium acidity, medium (-) tannin, medium alcohol and light body. Medium (-) intensity flavours of lingonberry, cherry, cinnamon, and oak. Stony, chalky mineral notes. Finish is short.

Conclusion: Wine of good quality, mid-priced. Can drink now, but has potential for ageing.

Ett lite småtråkigt vin får jag ändå säga, vilket verkar överensstämma med flera av era åsikter. Jag spekulerade lite kring att druvan är helt okänd för mig och att jag inte visste hur den "borde" vara, men kanske blir det inte mycket roligare än så här! Framtiden får visa om det blir fler tillfällen till lite Nerello-provningar. ;)
 
Last edited by a moderator:

Mattias Schyberg

Administratör
Provade månadens vin i fredags men har inte hunnit lägga in det här än. ;)

Appearance: Clear, pale intensity ruby colour, thin legs and no deposits.

Nose: Clean, medium intensity aromas of crushed lingonberry, cinnamon, wet chalkstone, note of oak, wet soil, maraschino cherry. Wine is developing.

Palate: Wine is dry, medium acidity, medium (-) tannin, medium alcohol and light body. Medium (-) intensity flavours of lingonberry, cherry, cinnamon, and oak. Stony, chalky mineral notes. Finish is short.

Conclusion: Wine of good quality, mid-priced. Can drink now, but has potential for ageing.

Ett lite småtråkigt vin får jag ändå säga, vilket verkar överensstämma med flera av era åsikter. Jag spekulerade lite kring att druvan är helt okänd för mig och att jag inte visste hur den "borde" vara, men kanske blir det inte mycket roligare än så här! Framtiden får visa om det blir fler tillfällen till lite Nerello-provningar. ;)
Glömt att spoilertagga dessutom. Nu är det dock gjort. ;)
 

Livermore

Medlem
Drack vinet i helgen, men här kommer mitt omdöme.

Genomskinligt rubinröd färg. Påtagligt vattnig kant.
Doften var ganska subtil med en hint av jordgubb. Det som sken igenom mest var dock en kryddighet som jag tyckte hade antydan till alkohollukt.
Smaken då? Ek kom som en käftsmäll vid första sipp och höll i sig hela vägen till flaskans botten. Hittade dock lite jästa körsbär och en eftersmak av hallon och mjölk. Alkoholen sken igenom väldigt mycket.

För mig var vinet alldeles för kraftigt ekat. Eken och alkoholen vägs inte upp av frukten och vinet faller ganska hårt på grund av detta.
Alkoholen och eken föll bort liite under kvällens gång men inte tillräckligt. Kanske lugnar vinet ner sig lite med ålder, men jag lär nog inte ta reda på det.

Roligt med ny druva men vinet var en besvikelse.
 

Gurto

Medlem
Dracks till parmesanpanerad kyckling med mozzarella och pasta i tomatsås med basilika.

Doftar jordgubbar och hallon och en massa feta fattoner tillsammans med torkade örter och stenig mineralitet. Lite alkoholstick.

I munnen lätt kropp med ljusa bär och mörk grusig mineralitet med jordiga och feta drag av eken. Alkoholen störande kännbar. Medelhög syra och inga tanniner att tala om.

Jag har inget emot lätta viner men då får man inte smeta ner det med så tung ek. Finns lite charm men den döljs väl av faten och alkoholen. Påminner om Beaujolais i smakprofilen - men inte en speciellt bra sådan då. 79p

Gick ok till maten.
 

merlotsmile

Medlem
Dracks till parmesanpanerad kyckling med mozzarella och pasta i tomatsås med basilika.

Doftar jordgubbar och hallon och en massa feta fattoner tillsammans med torkade örter och stenig mineralitet. Lite alkoholstick.

I munnen lätt kropp med ljusa bär och mörk grusig mineralitet med jordiga och feta drag av eken. Alkoholen störande kännbar. Medelhög syra och inga tanniner att tala om.

Jag har inget emot lätta viner men då får man inte smeta ner det med så tung ek. Finns lite charm men den döljs väl av faten och alkoholen. Påminner om Beaujolais i smakprofilen - men inte en speciellt bra sådan då. 79p

Gick ok till maten.
Ek? Den har väl bara sett rostfria tankar?? http://handpicked.se/dryck/erse/
 

Mattias Schyberg

Administratör
Även italienska källor talar endast om jäsning och lagring i ståltankar
Ek? Den har väl bara sett rostfria tankar?? http://handpicked.se/dryck/erse/
För att stötta @Gurto och @Livermore: Jag upplevde inte några uppenbara drag av fat, dock hittade jag vanilj och allmänt en del malo (fethet), vilket ger en del liknande karaktär. Även om jag inte skrev fat i min smaknot så kändes det nog som vinet åtminstone har varit i närheten av fat, men det är kanske den vulkaniska mineraliteten som talar. ;)

Kul med lite olika omdömen, en vattendelare av rang. :)
 

Gurto

Medlem
För att stötta @Gurto och @Livermore: Jag upplevde inte några uppenbara drag av fat, dock hittade jag vanilj och allmänt en del malo (fethet), vilket ger en del liknande karaktär. Även om jag inte skrev fat i min smaknot så kändes det nog som vinet åtminstone har varit i närheten av fat, men det är kanske den vulkaniska mineraliteten som talar. ;)

Kul med lite olika omdömen, en vattendelare av rang. :)

I efterhand kan jag mycket väl tänka mig att det är malo och inte fat som bidrar med det där feta. Inte första gången jag tagit miste på malo och ek om jag ska vara ärlig :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Drack vinet tidigare, men har inte haft tid att få ner det digitalt. Men då diskussionen verkar komma igång så vill jag nu dra mitt strå till stacken!

Ljus färg med lätta drag av brunt.
I nosen är det fullt av ljusa bär, lingon örter, vanilj, träplanka, jord och lite sura körsbär.
Slankt, men med tydlig alkoholrondör. Alkoholen slår också igenom en aning på slutet, men inte så farligt som det verkar ha gjort för vissa andra. Väldigt mjukt, och på sin höjd medelsyra.

För mig saknar vinet lite struktur. Det är ganska gott att dricka rakt upp och ner och jag har inga problem med lätta viner. Så fort det dök upp lite ost&chark så föll vinet totalt och förvandlades till saft.

83-85 poäng vilket är på tok för lågt för sitt pris.
 

chambertin

Medlem
Efter lite googleöversättning av Tenuta di Fessinas hemsida
(http://www.tenutadifessina.com/filiera-di-produzione/) kunde jag konstatera att det verkar som
att vinerna jäser på rostfria tankar men lagras på ekfat.

The wines come from Fessina musts macerated on the skins at a controlled low temperature in
stainless steel - in fifteen tanks 25, 50 and 75 hl. - That the wine is naturally enriched with precious
organoleptic and preservatives and antioxidants.

The fermentation process is followed carefully, through various checks daily, and oenologist from
the property.

The wine from Fessina rest in an old basement cellar built entirely of lava stone, the optimal
situation for the long evolution and refinement. We use twenty barrels in oak cooperage of Sylvain
and six large barrels of 35 hl, made by the historic factory Piedmontese Leg Castell'Alfero, where
the climate is particularly well suited to the seasoning of the wood. The barrels at Fessina are
characterized by the so-called "roasting sweet", so that the wood does not dominate the natural
fruit and accompany the wine over time.
 

kayaker

Cyklist
Översatte själv så gott det gick. 20 tonneaux, storlek okänd, från Sylvain och 6 lättrostade botti på 35hl från Gamba.
 

Silenos

Medlem
Det hela är inte helt solklart... Under scheda tecnica så nämns inte hur vinet lagras, bara att det jäser i tank. Däremot så står de lagringssätt som Kayaker nämner när det kommer till storebrorsvinet. Inte heller webbutiker m.m. bjuder på några data när det kommer till Erse. Jag har dock hittat några rapporter från bloggar där tutto in accaio, endast ståltank, nämns vid just Erse.
 
Last edited:

merlotsmile

Medlem
Ok. Jag mailade vinmakaren av nyfikenhet och fick svar inom en timme :)
"good Morning,

thank you very much for the compliments made my wine red rose up 2012. The wine is fermented in stainless steel and is not aged in wood. I attach the data sheet.
Please do not hesitate to contact me for any further information
Kind Regards
Silvia Maestrelli"
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ok. Jag mailade vinmakaren av nyfikenhet och fick svar inom en timme :)
"good Morning,

thank you very much for the compliments made my wine red rose up 2012. The wine is fermented in stainless steel and is not aged in wood. I attach the data sheet.
Please do not hesitate to contact me for any further information
Kind Regards
Silvia Maestrelli"
finewines.se - forumet som aldrig nöjer sig innan sanningen har lagts på bordet!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Intressant för mig att malolaktisk jäsning kan ge sådan kraftig karaktär som jag uppfattade som ek. Helt klart behövs mer träning :cool:
Så är det, men vi tränar ju så gärna. :) Det är tur att vin är så svårt för annars hade man nog lätt tröttnat på att nörda ner sig i ämnet.
 
Toppen