Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - november 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    18

Mattias Schyberg

Administratör
Då har jag kikat lite på vilka som har valt vin under årets gång! Det verkar som att april var första månaden att få ett eget vin, förresten. :)

Eftersom det förstås är roligt med en ny väljare så tänkte jag att @Emanuel skulle få utse december-vinet! Om jag inte såg helt fel någonstans så har han inte valt något ännu och entusiasmen för mitt val av vin blev lite av ett riskorn på vågen. ;)
Bra val! Vill också passa på att tacka dig för ett roligt vinval denna månad. Aldrig har vi haft så spridda skurar i omdömerna vilket är kul och berikande. Nästan så jag vill köpa på mig en flaska till bara för att stämma av mot allas åsikter!

@Emanuel kommer troligtvis vaska fram något trevligt tror jag. :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Då har jag kikat lite på vilka som har valt vin under årets gång! Det verkar som att april var första månaden att få ett eget vin, förresten. :)

Eftersom det förstås är roligt med en ny väljare så tänkte jag att @Emanuel skulle få utse december-vinet! Om jag inte såg helt fel någonstans så har han inte valt något ännu och entusiasmen för mitt val av vin blev lite av ett riskorn på vågen. ;)
Oj, vilken ära, jag är skakad men inte störd. Tackar och bockar för förtoendet!

Pressen blev plötsligt enorm kände jag, ska vi äntligen få testa en zinfandel gjort på ripassometoden, blir det ett vin från Malta eller kanske Glögg? -Ingen vet, inte ens jag själv faktiskt.
Detta kräver lite finurlande, jag återkommer! Kul!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Oj, vilken ära, jag är skakad men inte störd. Tackar och bockar för förtoendet!

Pressen blev plötsligt enorm kände jag, ska vi äntligen få testa en zinfandel gjort på ripassometoden, blir det ett vin från Malta eller kanske Glögg? -Ingen vet, inte ens jag själv faktiskt.
Detta kräver lite finurlande, jag återkommer! Kul!
Glögg! Glögg!! Glögg!!!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Vad är det för fel på @Emanuel s förslag på ripasso-Zinfandel? Om en trehundring är taket borde vi få plats med en box. Njutning som räcker länge... :D
-Sitter precis och undersöker utbudet av maltesiska viner gjorda enligt ripassometoden som man kan få på trelitersbox. -Låter nästan för bra för att vara sant, håller jag på att återuppfinna hjulet?
 

Mats

Gone todash....
Fantastiskt roligt att läsa alla andras smaknoter och de andra diskussionerna ovan nu när man får läsa dem efter att man själv druckit och bedömt vinet. :)
Jag hittade definitivt vanilj i vinet, men lite sprödare, renare och mer finstämd vanilj än i kraftigt ekade viner. Kommer alltså den här vaniljen från malojäsningen? Eller?? Är det så har jag verkligen lärt mig något på det här månadsvinet som bara den saken gör att den här månadens vin var något riktigt positivt oavsett vad jag tyckte om själva vinet! :)
 
Trådskapare
ChristianB

ChristianB

DipWSET
Bra val! Vill också passa på att tacka dig för ett roligt vinval denna månad. Aldrig har vi haft så spridda skurar i omdömerna vilket är kul och berikande. Nästan så jag vill köpa på mig en flaska till bara för att stämma av mot allas åsikter!

@Emanuel kommer troligtvis vaska fram något trevligt tror jag. :)
Det var lärorikt för mig också att inte bara gå på något som är vanligare än Etna Rosso och därmed troligare att gå hem hos mig och er andra vinnördar. ;) Fantastiskt roligt med ett sådant här initiativ (det har vi konstaterat förr men det tål att sägas då och då) och jätteroligt att få välja vin!
 

merlotsmile

Medlem
Vinet är svagt rubinrött.

Det doftar inte speciellt mycket (medium intensitet) men där finns aromer av mörka solmogna jordgubbar, örter, kryddor, lite lakrits

Vad gäller strukturen så är det ett torrt vin och jag upplevde inte alkoholen som störande (medium nivå). Där finns en hyfsat frisk syra (medium+) som kombinerat med låga nivåer av frukttanniner ger en lätt kropp. Vinet är lite mer intensivt i smaken än i doften (kanske medium+) och där återkommer aromerna som fanns i doften + lite mer rödsyrliga bär och jag tycker att jag hittar massor med blodapelsin. Finishen är medium och syrlig.

Sammantaget så är det ett ganska enkelt vin som jag ändå gillar. Det saknar dock komplexitet, intensitet, koncentration och längd. Hade förväntat mig mer för 169 kronor. Tycker nog 2011’an levererade mer, kanske var 2012 en sämre årgång. 84 p
 

Larseman

Medlem
Sent omsider så har även jag provat november-vinet.

Enda Etna Rosso jag har druckit tidigare är Tenuta delle Terre Nere vilken har gillats bra.
Den här öppnar väldigt försiktigt, trots 30 minuters luftning. Frugan säger spontant att "det här var inget roligt!". Själv ligger jag lågt men kan hålla med om att det är ett svalt och elegant, men lite försynt vin i doften.
Kryddigt, kanske lagerblad och timjan, röda bär, lite lakrits och våt betong. Hittar även lite målarfärg, frågan är om jag inte hade gissat Nebbiolo blint.
I munnen ganska slankt, med fina tydliga tanniner, syrliga röda bär typ lingon eller tranbär. Friskt och lättdrucket. Finner mig själv gilla vinet bättre och bättre efter hand. När poängen var uppe på 88 så var tyvärr flaskan slut, ingen vet var det hade slutat annars :D
 

mnor

Medlem
Drack vinet i torsdags med mina föräldrar som var på besök för att vara barnvakter. Här är omdömet.

Doft av hallon och lakrits
Smak av hallonbåtar, salmiak, jordgubbar och kryddor
Just kombinationen av hallon och salmiak är något som jag har väldigt svårt för i vin. Saknade tanniner! Saftvarning, inte ett vin i min smak.

(Mina föräldrar tyckte att detta var ett mycket gott vin, medans min bättre hälft påpekade att detta vin inte skall inhandlas någon mer gång).
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Sent ska syndaren vakna.
Sitter just nu med en hel bunt tack-kort från bröllop (alldeles för sent, gifte oss i Augusti….). det, om något, tarvar en flaska rött!
Tänkte att månades röda skulle fixa biffen…
Här kommer det:

Ljust, genomskinligt och svartvinbärssaftig till utseende. Den första viffen stänker till av alkohol, men det försvinner till viss del efter någon minut i glaset och byts mot hallon-lakrits-dödskalle (från plockgodishyllan), lite långkokt bolognese och någon bränd komponent. I munnen är det otroligt lätt men de finns små och samstämda tanniner som ger en viss riktning i vinet mot en ganska menlös syra. Inte så mycket frukt eller någon kropp att prata om. Det som kan hittas om man vrider och vänder på smaken är godispåsens röda och svarta beståndsdelar, lite artificiellt på något sätt.
För mig skulle vinet behöva en ryggrad. Då varken kroppen eller frukten tar sitt ansvar måste syran kliva fram och sätta på sig kaptensbindeln. Nu blir det lite mellanmjölk av det hela, ett njaaaeeääää.
Ett kul vin att prova men nog inget jag ska köpa på mig mer av.
 
Kanske sist ut denna månad? Men det tog lite tid att få till en beställning. Men jag hade eventuellt varit först om lagersaldot på en flaska i butiken vid Fridhemsplan hade varit korrekt.. Det blev även ett "bonusvin", lite italienskt mousserande.
image.jpg image.jpg
2009 Rotari Alpe Regis Extra Brut. Äpple, citron och en aning brödigt med hög syra. Inte något att skriva hem om, när man dricker det utan mat. Dock så blev det betydligt trevligare med en antipasto-tallrik med en dressing på balsamvinäger och kapris då syran inte blev lika påträngande.

Dag 1:
Antipasto: Grillade grönsaker med San Daniele-skinka, bresaola, tre olika sorters mild salami, rökt burrata, parmesan, ruccola samt dressing med balsamvinäger och kapris.
Primo piatto: Pasta alla Norma. Hemmagjord tagliatelle med aubergine, tomat och ricotta.
Secondo piatto: Caponata di melanzane e tonno. Grillad tonfisk och caponata med aubergine, fänkål, selleri, chili och tomat.
image.jpg image.jpg image.jpg
Dag 2:
Antipasto: Samma sorters kött som dagen innan nu med italienska ostar(robiola, pecorino, talleggio, casatica och parmesan), ruccola och pinjenötter.
Secondo piatto: Tonno alla Ghiotta. Stekt tonfisk med sås med kapris, tomat, lök och fiskbuljong.
image.jpg image.jpg
Doft: Körsbär och lite lakrits. En aning åt Nebbiolohållet?
Smak: Inte jättemycket. Lite körsbär och röda bär(vinbär och hallon?). Hög syra och medel tanniner.

Det fungerade bra till Pasta alla Norma, dock så var det en aning mycket chili i caponatan. Så tanninerna, som från en början knappt märktes, blev lite för mycket och det blev bara strävt och hett.

Dag 2 så föll det ganska platt till antipaston också. Det hade antagligen behövts lite mer syra i maten för att möta syran i vinet. Däremot så fungerade det otroligt bra till den stekta tonfisken med tomat och kapris efter en justering av syran och sältan(tanninerna stack ut en aning mycket här, kanske p.g.a den lite beska kaprisen).

Sammanfattningsvis ett ganska enkelt vin som saknade en dimension eller två men som kan komma till sin rätt om man väljer rätt maträtt att servera till.
 
Toppen