Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava - retrospektiv

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
-Hade varit skoj att se hela listan med alla placeringar klistrad här i denna tråden om du orkar någon gång @Mattias S :kyss::kyss::kyss:

Kanske någonting som jag kan ta på mig. Men kan du förklara så att jag förstår lite bättre?
Är det inte den sammanfattningen som Mattias har gjort i inlägg nummer två på den här tråden?
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Om man räknar med September månad 2017 till statistiken så ser månadens vinval ut såhär:

  1. Rött vin (24 tillfällen, 57%)
  2. Vitt vin (12 tillfällen, 29%)
  3. Mousserande (4 tillfällen, 10%) - Dock högt deltagande när det vankas mousserande. Det har varit minimum 20 deltagare vid alla dessa tillfällen.
  4. Övrigt, sött och portvin (2 tillfällen, 5%)
 

MartinE

Medlem
Om man räknar med September månad 2017 till statistiken så ser månadens vinval ut såhär:

  1. Rött vin (24 tillfällen, 57%)
  2. Vitt vin (12 tillfällen, 29%)
  3. Mousserande (4 tillfällen, 10%) - Dock högt deltagande när det vankas mousserande. Det har varit minimum 20 deltagare vid alla dessa tillfällen.
  4. Övrigt, sött och portvin (2 tillfällen, 5%)
Vi dricker alltså alldeles för lite champagne! ;)
 

Ekdahl

Medlem
Om man räknar med September månad 2017 till statistiken så ser månadens vinval ut såhär:

  1. Rött vin (24 tillfällen, 57%)
  2. Vitt vin (12 tillfällen, 29%)
  3. Mousserande (4 tillfällen, 10%) - Dock högt deltagande när det vankas mousserande. Det har varit minimum 20 deltagare vid alla dessa tillfällen.
  4. Övrigt, sött och portvin (2 tillfällen, 5%)
Tycker det hade varit intressant att se fördelning länder och regioner också.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Augusti månad är över och rösterna är räknade. @Sörplarn fick med sin 14 medlemmar på tåget och visade sig helt klart vara en spelare att räkna med. Priorat har knuffat bort 2009 Chateau Musar från top tre och klättrat in på en säker andraplats.

Ny ställning enligt följande:
  1. 3,33 FWP 2010 Fattoria dei Barbi Brunello di Montalcino (79013) (279 kr)
  2. 3,21 FWP 2008 Mas d'en Gil Como Vella (70641) (299kr) (NY)
  3. 3,19 FWP 2012 Clotilde Davenne Chablis Premier Cru Montmains (72879) (325 kr)
Jumboplats:
1,14 FWP Låt oss dela en pava över nätet - april 2016 - Wannborga Regent (30969
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Tycker det hade varit intressant att se fördelning länder och regioner också.

  1. Frankrike, 11 viner = 25,58%
  2. Italien, 7 Viner = 16,28%
  3. Spanien, 5 viner = 11,63%
  4. USA, 4 viner = 9,30%
  5. Österrike, Portugal, Sydafrika, och Tyskland, 2 viner var, 4,65% var
  6. Grekland, Ungern, Libanon, Luxemburg, Nya Zeeland, Kroatien, Australien och Sverige, 1 vin var, 2,33% var.
Kan återkomma med regioner lite senare om du vill?
 

Ekdahl

Medlem
  1. Frankrike, 11 viner = 25,58%
  2. Italien, 7 Viner = 16,28%
  3. Spanien, 5 viner = 11,63%
  4. USA, 4 viner = 9,30%
  5. Österrike, Portugal, Sydafrika, och Tyskland, 2 viner var, 4,65% var
  6. Grekland, Ungern, Libanon, Luxemburg, Nya Zeeland, Kroatien, Australien och Sverige, 1 vin var, 2,33% var.
Kan återkomma med regioner lite senare om du vill?
Lysande, tackar.
Måste säga att fördelningen är högst rimlig hittills. Noterbart att Sydamerika fortfarande saknar representation och Oceanien bara 2 viner, dessutom båda valda sista kvartalet.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
@petterkalle avslutade år 2017 starkt och har tagit aktiviteten till en ny nivå! Solklar etta med en snittpoäng på 3,6 FWP. Bra jobbat!
Clotilde Davenne faller bort från topp 3, och den nya listan ser ut såhär:

Ny ställning enligt följande:
  1. 3,61 FWP 2012 Luddite Shiraz (79473) (346kr)
  2. 3,33 FWP 2010 Fattoria dei Barbi Brunello di Montalcino (79013) (279 kr)
  3. 3,21 FWP 2008 Mas d'en Gil Como Vella (70641) (299kr)
Jumboplats:
1,14 FWP Låt oss dela en pava över nätet - april 2016 - Wannborga Regent (30969
 
Last edited by a moderator:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
@petterkalle avslutade år 2017 starkt och har tagit aktiviteten till en ny nivå! Solklar etta med en snittpoäng på 4,6 FWP. Bra jobbat!
Clotilde Davenne faller bort från top 3, och den nya listan ser ut såhär:

Ny ställning enligt följande:
  1. 4,61 FWP 2012 Luddite Shiraz (79473) (346kr)
  2. 3,33 FWP 2010 Fattoria dei Barbi Brunello di Montalcino (79013) (279 kr)
  3. 3,21 FWP 2008 Mas d'en Gil Como Vella (70641) (299kr)
Jumboplats:
1,14 FWP Låt oss dela en pava över nätet - april 2016 - Wannborga Regent (30969
Har vi börjat med en 6-gradig skala? Tyvärr tror jag att poängen för december "bara:D" är 3,61 och när jag kollar lite närmare så är nog oktober och november också fel. Eller har jag missat något?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
@petterkalle avslutade år 2017 starkt och har tagit aktiviteten till en ny nivå! Solklar etta med en snittpoäng på 3,6 FWP. Bra jobbat!
Clotilde Davenne faller bort från top 3, och den nya listan ser ut såhär:

Ny ställning enligt följande:
  1. 3,61 FWP 2012 Luddite Shiraz (79473) (346kr)
  2. 3,33 FWP 2010 Fattoria dei Barbi Brunello di Montalcino (79013) (279 kr)
  3. 3,21 FWP 2008 Mas d'en Gil Como Vella (70641) (299kr)
Jumboplats:
1,14 FWP Låt oss dela en pava över nätet - april 2016 - Wannborga Regent (30969
Intressant topp-tre!

(För övrigt, jag ändrade medelsiffran på Luddite från 4,6 till 3,6 FWP som är den korrekta siffran)

Edit: @petterkalle var snäppet snabbare!
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Och av lite tyngre slag. I det prisläge vi oftast hamnar är det inte konstigt att topplistan ser ut som den gör. En toppriesling borde dock lätt platsa och likaså något sött.
Du har helt rätt. Problemet med en toppriesling i unga år är ofta att syran och sötman spretar för mycket för bra poäng. Den behöver mogna lite för att växa. Sött är något helt annat. Jag kan glädja mig med förstaplatsen i en månad i alla fall:rolleyes:
(För övrigt, jag ändrade medelsiffran på Luddite från 4,6 till 3,6 FWP som är den korrekta siffran)
Du måste ändra på första sidan också. Kolla oktober och november - de är också fel.
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Du har helt rätt. Problemet med en toppriesling i unga år är ofta att syran och sötman spretar för mycket för bra poäng. Den behöver mogna lite för att växa. Sött är något helt annat, jag kan glädja mig med förstaplatsen i en månad i alla fall:rolleyes:

Du måste ändra på första sidan också. Kolla oktober och november - de är också fel.
Fixat. Har även anmält @Deppodi till en mattekurs. ;)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Har vi börjat med en 6-gradig skala? Tyvärr tror jag att poängen för december "bara:D" är 3,61 och när jag kollar lite närmare så är nog oktober och november också fel. Eller har jag missat något?
Skalan är 6-gradig, men den går från 0 till 5. Frågan är om vi skulle skulle ändra den till att gå från 1 till 6?
 
Toppen