Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava - retrospektiv

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Vi har fått ännu en förändring efter senaste sammanställningen som summerar hela året. Det vankas numera bubbel även på tredjeplats. Tack till alla som förgyller denna aktivitet genom ert aktiva deltagande. Det är så in i bänken kul att se tillbaka på alla viner som har passerat sedan starten och förhoppningen är att det bara blir ännu mer populärt under 2016!

Ny ställning ser ut enligt följande, där @Elvis som synes lyckades alldeles förträffligt i november och lyckades knipa en bronsplats, dock så tog han förstaplatsen i antalet provdeltagare (28 st), vilket är väl värt en applåd:
  1. 3,33 FWP 2010 Fattoria dei Barbi Brunello di Montalcino (79013)
  2. 3,05 FWP 2008 Camille Savès Millésime Brut Grand Cru
  3. 2,86 FWP 2008 Vincent Joudart Special Club (NY)
Jumboplats:
1,23 FWP Låt oss dela en pava över nätet - oktober 2015 - Roxanich Malvazijica 2010

@gece får tyvärr ha kvar jumboplatsen ett tag till, kanske för evigt, vem vet. ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det tog inte mer än drygt en månad innan @Elvis trillade bort från sin bronsplats med sitt bubbel och ersattes av en madeira som valts av @m_trobeck. Vår etta verkar dock väldigt stabil och nästintill orubblig.

Ny ställning enligt följande:
  1. 3,33 FWP 2010 Fattoria dei Barbi Brunello di Montalcino (79013)
  2. 3,05 FWP 2008 Camille Savès Millésime Brut Grand Cru
  3. 2,91 FWP Barbeito Madeira Rainwater Reserva (76513)
Jumboplats:
1,23 FWP Låt oss dela en pava över nätet - oktober 2015 - Roxanich Malvazijica 2010
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag trodde aldrig att det skulle ske, men nu har det hänt. Vi har fått ett tronskifte på jumboplatsen där @gece huserat stabilt en längre tid. Det krävdes tydligen lite svenskt vin för att klå honom. Grattis @Gurto! ;)

Ny ställning enligt följande:
  1. 3,33 FWP 2010 Fattoria dei Barbi Brunello di Montalcino (79013)
  2. 3,05 FWP 2008 Camille Savès Millésime Brut Grand Cru
  3. 2,91 FWP Barbeito Madeira Rainwater Reserva (76513)
Jumboplats:
1,14 FWP Låt oss dela en pava över nätet - april 2016 - Wannborga Regent (30969) (NY)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Vad roligt – vi har fått en ny tredjeplats på topplistan och det är en av våra yngsta medlemmar som lyckats knipa den. Så imponerande! Det är trots allt en kräsen skara vinnördar som behöver tämjas. Grattis @Deppodi för det utmärkta valet och grattis @vinifierat.se till ett välgjort vin!

Edit: Som påpekats nedan så är det dessutom avsevärt billigare än de två som ligger marginellt före!

Ny ställning enligt följande:
  1. 3,33 FWP 2010 Fattoria dei Barbi Brunello di Montalcino (79013) (279 kr)
  2. 3,05 FWP 2008 Camille Savès Millésime Brut Grand Cru (344 kr)
  3. 3,00 FWP 2011 Mazuelo de la Quinta Cruz (endast 185 kr!) (NY)
Jumboplats:
1,14 FWP Låt oss dela en pava över nätet - april 2016 - Wannborga Regent (30969
 
Last edited:
Vad roligt – vi har fått en ny tredjeplats på topplistan och det är en av våra yngsta medlemmar som lyckats knipa den. Så imponerande! Det är trots allt en kräsen skara vinnördar som behöver tämjas. Grattis @Deppodi för det utmärkta valet och grattis @vinifierat.se till ett välgjort vin!

Ny ställning enligt följande:
  1. 3,33 FWP 2010 Fattoria dei Barbi Brunello di Montalcino (79013)
  2. 3,05 FWP 2008 Camille Savès Millésime Brut Grand Cru
  3. 2,94 FWP 2011 Mazuelo de la Quinta Cruz (NY)
Jumboplats:
1,14 FWP Låt oss dela en pava över nätet - april 2016 - Wannborga Regent (30969

Jag vill minnas att mazuelon är betydligt billigare än de två vinerna ovanför på pallen. Även om jag gillar dem också.

Med det sagt, intressant att prova wannborga också. Men vi kunde ha delat på en flaska. Det hade räckt åt alla.
Nu lät jag min familj prova blint och det blev litet pinsamt då ingen gillade vinet men de flesta trodde att jag öppnat något dyrt och alla satt och skruvade på sig nervöst...

Jag vill inte driva prisvärdigheten alltför långt (även om vi skulle - som hyllning till BGK och AoM/AoV - kunna ha en lista med alla månadens vin som kostar mindre än 110 kr och utropa alla de fem bästa vinerna till FYND!!! - oavsett poäng) men det är betydligt enklare i kategorin 300+ än under tvåhundringen att hitta riktigt trevliga viner.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag vill minnas att mazuelon är betydligt billigare än de två vinerna ovanför på pallen. Även om jag gillar dem också.

Med det sagt, intressant att prova wannborga också. Men vi kunde ha delat på en flaska. Det hade räckt åt alla.
Nu lät jag min familj prova blint och det blev litet pinsamt då ingen gillade vinet men de flesta trodde att jag öppnat något dyrt och alla satt och skruvade på sig nervöst...

Jag vill inte driva prisvärdigheten alltför långt (även om vi skulle - som hyllning till BGK och AoM/AoV - kunna ha en lista med alla månadens vin som kostar mindre än 110 kr och utropa alla de fem bästa vinerna till FYND!!! - oavsett poäng) men det är betydligt enklare i kategorin 300+ än under tvåhundringen att hitta riktigt trevliga viner.
Håller med, olika prissättning gör topplistan aningen orättvis i vissa fall. Kanske borde man skriva in priset så det synliggörs bättre? Ja, det tror jag faktiskt kan bli ganska bra trots allt. :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Med det sagt, intressant att prova wannborga också. Men vi kunde ha delat på en flaska. Det hade räckt åt alla.
Nu lät jag min familj prova blint och det blev litet pinsamt då ingen gillade vinet men de flesta trodde att jag öppnat något dyrt och alla satt och skruvade på sig nervöst...

Håller med - Jag tycker att Wannborga var det bästa valet hittills av månadens vin, men samtidigt det sämsta vinet (i hård konkurrens med Roxanich Malvazijica och Heinrich Blaufränkisch). Det vore kul om vi kunde forsätta att ha en blandning av "intressanta uddaviner som möjligtvis smakar skit", med "viner med uppenbar potential i sin prisklass"
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Nu har jag äntligen fått tummen ur att sammanställa vinvalen för juni och juli. Vi har en ny andraplats i vår aktivitet. @Per Stade verkar ha gjort ett bra och taktiskt val av vin. Vem kan motstå en bra chablis i sommarvärmen liksom? Grattis!

Ny ställning enligt följande:
  1. 3,33 FWP 2010 Fattoria dei Barbi Brunello di Montalcino (79013) (279 kr)
  2. 3,19 FWP 2012 Clotilde Davenne Chablis Premier Cru Montmains (72879) (325 kr) (NY)
  3. 3,05 FWP 2008 Camille Savès Millésime Brut Grand Cru (344 kr)
Jumboplats:
1,14 FWP Låt oss dela en pava över nätet - april 2016 - Wannborga Regent (30969
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Vi har en ny andraplats i vår aktivitet. @Per Stade verkar ha gjort ett bra och taktiskt val av vin. Vem kan motstå en bra chablis i sommarvärmen liksom? Grattis!

Ny ställning enligt följande:
  1. 3,33 FWP 2010 Fattoria dei Barbi Brunello di Montalcino (79013) (279 kr)
  2. 3,19 FWP 2012 Clotilde Davenne Chablis Premier Cru Montmains (72879) (325 kr) (NY)
  3. 3,05 FWP 2008 Camille Savès Millésime Brut Grand Cru (344 kr)
Jumboplats:
1,14 FWP Låt oss dela en pava över nätet - april 2016 - Wannborga Regent (30969
Tycker fortfarande det är orättvist att när vi började och jag valde så låg prisbilden en bit under 200kr. :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Sent ska syndaren vakna! @Åskar slog till hårt och besinningslöst med sitt vinval för oktober och knuffade ut den enda champagnen som fanns kvar på listan. Bra jobbat!

Ny ställning enligt följande:
  1. 3,33 FWP 2010 Fattoria dei Barbi Brunello di Montalcino (79013) (279 kr)
  2. 3,19 FWP 2012 Clotilde Davenne Chablis Premier Cru Montmains (72879) (325 kr)
  3. 3,13 FWP 2009 Chateau Musar (7463) (299 kr) (NY)
Jumboplats:
1,14 FWP Låt oss dela en pava över nätet - april 2016 - Wannborga Regent (30969
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Vi har fått en nykomling på topp-tre. Platsen är dock delad med tanke på att vinerna fått (på decimalen) exakt samma poäng, dessutom har de på öret samma pris. Grattis @jrick! Och då @lukastollig valde att ge ett högt betyg så sent som igår så gick förra månadens pinot upp till en delad tredjeplats. Tur för vinet – och @jrick – att jag ännu inte hade hunnit sammanställa!

Ny ställning enligt följande:
  1. 3,33 FWP 2010 Fattoria dei Barbi Brunello di Montalcino (79013) (279 kr)
  2. 3,19 FWP 2012 Clotilde Davenne Chablis Premier Cru Montmains (72879) (325 kr)
  3. 3,13 FWP 2009 Chateau Musar (7463) (299 kr) – 3,13 FWP 2014 Castell d'Encus Acusp (99796) (299 kr) (NY)
Jumboplats:
1,14 FWP Låt oss dela en pava över nätet - april 2016 - Wannborga Regent (30969
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Vi har fått en nykomling på topp-tre. Platsen är dock delad med tanke på att vinerna fått (på decimalen) exakt samma poäng, dessutom har de på öret samma pris. Grattis @jrick! Och då @lukastollig valde att ge ett högt betyg så sent som igår så gick månadens pinot upp till en delad tredjeplats. Tur för vinet – och @jrick – att jag ännu inte hade hunnit sammanställa!

Ny ställning enligt följande:
  1. 3,33 FWP 2010 Fattoria dei Barbi Brunello di Montalcino (79013) (279 kr)
  2. 3,19 FWP 2012 Clotilde Davenne Chablis Premier Cru Montmains (72879) (325 kr)
  3. 3,13 FWP 2009 Chateau Musar (7463) (299 kr) – 3,13 FWP 2014 Castell d'Encus Acusp (99796) (299 kr) (NY)
Jumboplats:
1,14 FWP Låt oss dela en pava över nätet - april 2016 - Wannborga Regent (30969
-Hade varit skoj att se hela listan med alla placeringar klistrad här i denna tråden om du orkar någon gång @Mattias S :kyss::kyss::kyss:
 
Toppen