Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

Pontus

Medlem
En liten aktör hade troligen gjort det och du hade slutat handla där. En större aktör hade antagligen inte makulerat den utan tagit förlusten och gått vidare. Eftersom SB inte är något av det här ovan så tror jag att de kommer undan med "brist på säljintresse" och således blir det ingen order ändå. De har liksom inget intresse av att se till att du får din order utan kommer hänvisa till att leverantören drog tillbaka varan och att de således inte kan verkställa din beställning. Huruvida det är lagligt eller ej har jag ingen aning om, men jag tror att det kommer bli väldigt svårt att få igenom det kravet som konsument.
Skulle nog vilja kalla det brist på kundintresse i första hand. Precis som @vintomas skriver ska man kräva mer av ett monopol. Misstag upprepas gång på gång utan att något avgörande händer.

Och ja, jag gnäller.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Skulle nog vilja kalla det brist på kundintresse i första hand. Precis som @vintomas skriver ska man kräva mer av ett monopol. Misstag upprepas gång på gång utan att något avgörande händer.

Och ja, jag gnäller.

Det är väl bättre att försöka bestrida alla misstag istället för att gnälla.:)
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Skickade en fråga till SB om vem som är avtalsmotpart när man beställer via beställningssortimentet och fick följande svar:

"Det är Systembolaget som är avtalsparten och säljer till dig."
 

Pontus

Medlem
Man kan lika gärna försöka skylla på ICA bara för att de har ett utlämningsställe åt PostNord när man beställer en annan slags vara på nätet (bok, kläder, osv).
Helt fel.
Skickade en fråga till SB om vem som är avtalsmotpart när man beställer via beställningssortimentet och fick följande svar:
"Det är Systembolaget som är avtalsparten och säljer till dig."
Helt rätt.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Men om nu Systembolaget är avtalsparten och säljer till oss. Har de då fortfarande alla rättigheter att valfritt välja att dra tillbaka en "felaktigt prismärkt produkt" och sedan skylla på leverantören?

Känns väldigt komplicerat och högst osannolikt att Systembolaget skulle ge vika och sälja vinet för 27kr flaskan till mig. Känns som att det är väldigt svårt att visa att man inte handlade i ond tro? Eller är jag ute och cyklar nu?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Känns som att det är väldigt svårt att visa att man inte handlade i ond tro?
Jag ser bara att det är en Bourgogne Chardonnay, inte om det är något speciellt med vinet eller att det ska vara någon speciell cru eller liknande. Så i mitt fall finns ingen ond tro eller vad ni nu kallar det. Var har ni andra fått för uppgifter?
upload_2018-6-7_21-12-59.png
 

Poussard

Medlem
Om leverantören gav bort vinet skulle priset för flaska vin på SB bli:
(5.21 kr + 19.64 kr) * 1.25 = 31 kr / flaska

Känns som att det är väldigt svårt att visa att man inte handlade i ond tro?

Så i mitt fall finns ingen ond tro eller vad ni nu kallar det.

Inte för att va sån men det är väl uppenbart att alla ni handlade i ond tro? Hade det varit ett blått vin på halvflaska hade jag gått med på det, men inte nu. PS. Ni får gärna sänka systemet för min del, men just den här blir nog svår att vinna, mina 2 cent.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Rent objektivt ett ganska klent argument, i mitt tycke. Hur du än vänder på den här slanten så måste du fortfarande beställa produkten du vill ha, oavsett om källan är Bolagets sortiment eller någon annan handlare. :p
...men man får ju inte handla vin på Blocket i det här landet...
 

ChristianB

DipWSET
@Pontus

Man kan lika gärna försöka skylla på ICA bara för att de har ett utlämningsställe åt PostNord när man beställer en annan slags vara på nätet (bok, kläder, osv).
Helt fel.

Skickade en fråga till SB om vem som är avtalsmotpart när man beställer via beställningssortimentet och fick följande svar:
"Det är Systembolaget som är avtalsparten och säljer till dig."
Helt rätt.
I så fall föreslår jag att ni tar det vidare och ser vad ni kan göra av det. Best of luck!

...men man får ju inte handla vin på Blocket i det här landet...
Nej, där har du en poäng som faktiskt gäller. :)
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Skickade en fråga till SB om vem som är avtalsmotpart när man beställer via beställningssortimentet och fick följande svar:

"Det är Systembolaget som är avtalsparten och säljer till dig."

Lite konspiratoriskt: Kanske givet svar: De anger ju beställningssortimentet (Systembolagets beställningssortiment) som sitt eget och skulle aldrig erkänna att det inte vore så.

Ingen av leverantörerna har något intresse att motsäga sig detta ..vem vill inte slippa ansvar, så frågan är hur det egentligen är? Det lär ju ingen få veta? Kanske ett av problemen kring varför man har problem kring pris, tillgänglighet och årtal etc kring artiklarna vid beställning.... SB anses som ansvarig av alla inblandande, sen kan man ju undra hur kontollen hos SB ser ut av priserna och vilka avtal de har gentemot leverantörena vid misstag?
 

ChristianB

DipWSET
Jag har inte ens beställt, så knappast troligt :). Det ÄR SB som är avtalspart. Det är INTE ICA när du hämtar ut en vara på deras utlämningsställe. Ingen bra jämförelse med andra ord.
Min förhoppning var att någon skulle ta det vidare, för att se vad som hände, men jag ska inte tvinga dig i så fall. ;)
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Lite konspiratoriskt: Kanske givet svar: De anger ju beställningssortimentet (Systembolagets beställningssortiment) som sitt eget och skulle aldrig erkänna att det inte vore så.

Ingen av leverantörerna har något intresse att motsäga sig detta ..vem vill inte slippa ansvar, så frågan är hur det egentligen är? Det lär ju ingen få veta? Kanske ett av problemen kring varför man har problem kring pris, tillgänglighet och årtal etc kring artiklarna vid beställning.... SB anses som ansvarig av alla inblandande, sen kan man ju undra hur kontollen hos SB ser ut av priserna och vilka avtal de har gentemot leverantörena vid misstag?

Letade efter min fråga på Systembolagets hemsida (frågor som berör "Handla hos oss") och hittade den inte... Lite roligt att de också stängde inlägget direkt för ytterligare kommentarer... man kan dra vilka slutsatser som helst av det

upload_2018-6-15_19-11-4.png
 

carlaxel

Medlem
Hej,
Tack för mot-argumenten på mitt inlägg och beklagar sent svar.
Jag skall försöka svara de som ställde direkta frågor (ett par sidor bak i debatten).

DanielB
1. Är din positiva inställning till Systembolaget endast av personliga skäl, dvs. du tycker det är behändigt med ett ställe med stort utbud?

Ja och möjligheten att beställa, samt att de håller mycket bra priser.
2. Om du hade kunnat gå till en privat ägd butik och få samma typ av utbud och sortiment, hade du haft något emot det då?

Nej absolut inte.

magnum
Vad är de andra 4?
Utan inbördes ordning;
Låga förskolekostnader, naturen, att så många har ett stort mat/vin intresse som jag. Samt att saker och ting fungerar :)

Magikern
England är ju klart bättre än Sverige när det gäller utbud, inte minst om man vill provsmaka ikonviner i affären och dyl. Det finns hur mycket som helst i London, ibland är det dyrare men långt ifrån alltid. Vinerna finns ju inte att uppbringa i Sverige alls i regel.

I London stämmer det säkert, min utmaning var att i en mindre ort såsom Dublin (ca 1 milj invånare) eller en timma utanför London (Jämför Sverige utanför storstäderna skulle jag tro) så var det riktigt uselt. Jag tror att många utav utmaningarna skulle kunna överkommas med planering och förtidsbeställning online.

Mvh
 
Trådskapare
Sörplarn

Sörplarn

Medlem
Oavsett var du bor i landet ska du nu kunna få alkohol hemkörd från Systembolaget. Det vill i alla fall regeringen, som nu ändrar Systembolagets avtal. Försöket med hemkörning av alkohol blir permanent från första juli.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hemkorning-av-alkohol-blir-permanent-verksamhet

– Nu kommer det bli möjligt, oavsett var man bor i Sverige, att kunna beställa alkohol från Systembolaget. Man kan hämta den hos ett ombud och möjligheten till hemleverans utökas, säger socialminister Lena Hallengren (S).

Försöket med hemleverans av alkohol inleddes på hösten 2012 i ett mindre antal orter. Sedan dess har det kommit till fler platser, och nu vill regeringen att hemkört från systemet ska bli en permanent verksamhet.
Införs 1 juli

På regeringssammanträdet förra veckan beslutade man att ändra avtalet mellan staten och Systembolaget för att hemkörningen ska bli en ordinarie verksamhet från 1 juli.

– Det är avtalsförändringen som gör det möjligt för Systembolaget att inte längre ha det här som försöksverksamhet utan en permanent verksamhet i hela Sverige. Det är klart att det byggs ut successivt, men ambitionen är att det ska ges på lika villkor i hela landet så fort som möjligt, säger Lena Hallengren.
”Viktig del för att kunna upprätthålla sitt förtroende”

Regeringen föreslog de här förändringarna i en lagrådsremiss redan i juni förra året. Enligt regeringen är det här ett försök att möta konsumenternas ändrade inköpsmönster.

– Eftersom Systembolaget har en väldigt stark ställning hos svenska folket är det också viktigt att de kan möta de förändrade konsumtionsmönster som vi ser, och då är det här en viktig del för att kunna upprätthålla sitt förtroende och fortsätta bedriva en restriktiv alkoholpolitik , säger Lena Hallengren.

Pris per flaska/kollin.
https://www.systembolaget.se/bestalla-drycker/hemleverans/

Är det därför den nya Plattformen kommer?
Vad tycker foratt, äntligen hemkört?
Lider Lena Hallgren av hybris?

Tycker det är ett bevis på att man inte främjar restriktiv alkoholpolitik, ska det bli alkolås på datorn? Så man inte köper full?
 

ChristianB

DipWSET
Innan Systembolaget ser till att deras leveranser går på samma tid som övriga leverantörer så tror jag att det kommer bli rätt liten skillnad mot dagsläget. En del har säkert "beställ idag, få imorgon" som ledtid redan idag. Om man som kund redan är ute efter större mängder så är det nog rätt många som ser till att ta bilen ned till Danmark eller Tyskland och köper det som behövs där. Men SB ska ju bygga nya depåer i bl a Stockholms-trakten så det kanske går att korta ned leveranstiderna också...

Politiskt sett så känns den väl inte så restriktiv utan snarare kontrollerad? ;)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Oavsett var du bor i landet ska du nu kunna få alkohol hemkörd från Systembolaget. Det vill i alla fall regeringen, som nu ändrar Systembolagets avtal. Försöket med hemkörning av alkohol blir permanent från första juli.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hemkorning-av-alkohol-blir-permanent-verksamhet

– Nu kommer det bli möjligt, oavsett var man bor i Sverige, att kunna beställa alkohol från Systembolaget. Man kan hämta den hos ett ombud och möjligheten till hemleverans utökas, säger socialminister Lena Hallengren (S).

Försöket med hemleverans av alkohol inleddes på hösten 2012 i ett mindre antal orter. Sedan dess har det kommit till fler platser, och nu vill regeringen att hemkört från systemet ska bli en permanent verksamhet.
Införs 1 juli

På regeringssammanträdet förra veckan beslutade man att ändra avtalet mellan staten och Systembolaget för att hemkörningen ska bli en ordinarie verksamhet från 1 juli.

– Det är avtalsförändringen som gör det möjligt för Systembolaget att inte längre ha det här som försöksverksamhet utan en permanent verksamhet i hela Sverige. Det är klart att det byggs ut successivt, men ambitionen är att det ska ges på lika villkor i hela landet så fort som möjligt, säger Lena Hallengren.
”Viktig del för att kunna upprätthålla sitt förtroende”

Regeringen föreslog de här förändringarna i en lagrådsremiss redan i juni förra året. Enligt regeringen är det här ett försök att möta konsumenternas ändrade inköpsmönster.

– Eftersom Systembolaget har en väldigt stark ställning hos svenska folket är det också viktigt att de kan möta de förändrade konsumtionsmönster som vi ser, och då är det här en viktig del för att kunna upprätthålla sitt förtroende och fortsätta bedriva en restriktiv alkoholpolitik , säger Lena Hallengren.

Pris per flaska/kollin.
https://www.systembolaget.se/bestalla-drycker/hemleverans/

Är det därför den nya Plattformen kommer?
Vad tycker foratt, äntligen hemkört?
Lider Lena Hallgren av hybris?

Tycker det är ett bevis på att man inte främjar restriktiv alkoholpolitik, ska det bli alkolås på datorn? Så man inte köper full?

Ett steg i rätt riktning. Noterade att svenska speditören ger mängdrabatt!:)
 

Adamanko

Medlem
Hade en trasig kork på en vinare köpt på vintern -17. Flaskan hade läckt så det var tydligt. Gick med den till bolaget och hade kvittot med mig. Vinaren hade kostat mig 119 spänn då. Killen i kassan tog emot den och såg på flaskan och kvittot och såg att det var ett tag sen men det var inga problem. Han slog in det i kassan och då fick jag helt plötsligt 129 kr tillbaka för priset hade stigit sen -17. Jag frågade om han inte ville ha tillbaka tian men inte. Helt underbart och gjorde verkligen min dag. :)
 
Toppen