Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

Wintermute

Medlem
Hade en trasig kork på en vinare köpt på vintern -17. Flaskan hade läckt så det var tydligt. Gick med den till bolaget och hade kvittot med mig. Vinaren hade kostat mig 119 spänn då. Killen i kassan tog emot den och såg på flaskan och kvittot och såg att det var ett tag sen men det var inga problem. Han slog in det i kassan och då fick jag helt plötsligt 129 kr tillbaka för priset hade stigit sen -17. Jag frågade om han inte ville ha tillbaka tian men inte. Helt underbart och gjorde verkligen min dag. :)
Jag misstänker att det dessutom hade funkat utan kvitto...
 
Trådskapare
Sörplarn

Sörplarn

Medlem
Systembolaget vill sänka lägstapriset på starköl.
Då skulle den billigaste burken kosta 6,90 kronor.

Prissänkningen kan ses som ett försök att begränsa den omfattande gränshandeln med starköl.

– Våra kunder ska inte behöva betala ett högre pris för att leverantörerna har satt lägre marginaler på andra marknader, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget.

https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/systembolagets-plan-sankta-priser-pa-starkol/

Varför inte helt enkelt lägga ner och införa licenser istället...
 

Pontus

Medlem
Systembolaget vill sänka lägstapriset på starköl.
Då skulle den billigaste burken kosta 6,90 kronor.

Prissänkningen kan ses som ett försök att begränsa den omfattande gränshandeln med starköl.

– Våra kunder ska inte behöva betala ett högre pris för att leverantörerna har satt lägre marginaler på andra marknader, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget.

https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/systembolagets-plan-sankta-priser-pa-starkol/

Varför inte helt enkelt lägga ner och införa licenser istället...
Amen. Hela anledningen till de avvikande priserna beror ju på att det är ett monopol, dvs de normala prismekanismerna är satta ur spel. Knappast leverantörernas fel... Detta slår ju även åt andra hållet ibland ska tilläggas. Inte ovanligt att eftertraktade viner säljs en bit under marknadspris.
 
Systembolaget vill sänka lägstapriset på starköl.
Då skulle den billigaste burken kosta 6,90 kronor.

Prissänkningen kan ses som ett försök att begränsa den omfattande gränshandeln med starköl.

– Våra kunder ska inte behöva betala ett högre pris för att leverantörerna har satt lägre marginaler på andra marknader, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget.

https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/systembolagets-plan-sankta-priser-pa-starkol/

Varför inte helt enkelt lägga ner och införa licenser istället...

Tyvärr inte i riksmedia men bra läsning när Systembolagets politiska reklam rullar på TVn

-Vad vi däremot inte behöver är ett hycklande Systembolag som lägger krokben för högkvalitativa mathantverkare samtidigt som de själva vill sälja billigare lågprisöl till svenska folket.

http://www.ystadsallehanda.se/ledare/ogenerad-dubbelmoral-i-alkoholpolitiken/

.
 

Johan L

Medlem
Tyvärr inte i riksmedia men bra läsning när Systembolagets politiska reklam rullar på TVn

-Vad vi däremot inte behöver är ett hycklande Systembolag som lägger krokben för högkvalitativa mathantverkare samtidigt som de själva vill sälja billigare lågprisöl till svenska folket.

http://www.ystadsallehanda.se/ledare/ogenerad-dubbelmoral-i-alkoholpolitiken/

.

Skribenten gör två av de vanligaste felen i den här debatten och visar därmed hur dåligt insatt han är i frågan. För det första är det inte alls givet att gårdsförsäljning skulle vara bättre för alla små dryckesproducenter, eftersom det nästan garanterat skulle innebära att Systembolaget tar bort sitt lokala sortiment (eller att Systembolaget avvecklas helt och hållet, se nedan) och många producenter bedömer att de har större nytta av Systembolagets lokala sortimentet än av gårdsförsäljning. Med det sagt finns det såklart också många som hellre skulle ha gårdsförsäljning, poängen är att det inte är givet att gårdsförsäljning skulle bli ett lyft för alla.

För det andra så är det inte gårdsförsäljningen i sig som motståndarna menar skulle hota folkhälsan, utan dess följder för alkoholpolitiken i övrigt. Det är nämligen hyfsat troligt att det skulle innebära att detaljhandelsmonopolet får avskaffas och det är det som motståndarna menar kommer hota folkhälsan.
 
Skribenten gör två av de vanligaste felen i den här debatten och visar därmed hur dåligt insatt han är i frågan. För det första är det inte alls givet att gårdsförsäljning skulle vara bättre för alla små dryckesproducenter, eftersom det nästan garanterat skulle innebära att Systembolaget tar bort sitt lokala sortiment (eller att Systembolaget avvecklas helt och hållet, se nedan) och många producenter bedömer att de har större nytta av Systembolagets lokala sortimentet än av gårdsförsäljning. Med det sagt finns det såklart också många som hellre skulle ha gårdsförsäljning, poängen är att det inte är givet att gårdsförsäljning skulle bli ett lyft för alla.

För det andra så är det inte gårdsförsäljningen i sig som motståndarna menar skulle hota folkhälsan, utan dess följder för alkoholpolitiken i övrigt. Det är nämligen hyfsat troligt att det skulle innebära att detaljhandelsmonopolet får avskaffas och det är det som motståndarna menar kommer hota folkhälsan.

Varför skulle gårdsförsäljning innebära att Systembolaget tar bort sitt lokala sortiment? Kan förstå att man i korridorerna på Kungsträdgårdsgatan tar till maktspråk då man ju trots allt MONOPOLET men att några gårdar startar gårdsförsäljning innebär ju inte att alla gör det. Men ok, jag vet ju att Systembolaget också börjat arbetet med att ta bort importörer som arbetar med distansförsäljning från deras leverantörslista, allt under devisen "vi är ett kommersiellt företag när det passar oss". Så det är väl möjligt att man tar sin maktmedel i anspråk bara för att visa att man kan. Man gräver ju då bara sin egen grav lite snabbare, ju fler spadar Systembolaget
tar i bruk, desto bättre.

Förstår inte heller varför ett monopol skulle vara bättre för en gårdsleverantör. Utan monopol skulle de ju kunna sälja både lokalt och i andra delar av Sverige.

Att detaljhandelsmonopolet kommer avskaffas vid tillåten gårdsförsäljning är ingen självklarhet. Finland har båda och har utökat till att det även gäller öl. Men jag inser att Systembolagets PR-avdelning (för övrigt en av Sveriges största och mest välfinansierade) driver tesen då det möjligtvis skulle kunna påverka dem. Så som de gjort mot alla förändringar genom åren
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
För det andra så är det inte gårdsförsäljningen i sig som motståndarna menar skulle hota folkhälsan, utan dess följder för alkoholpolitiken i övrigt.
Nu tror jag du silar argumentationen från monopolförespråkarna ganska hårt för att få den att framstå som vettigare än vad den är. Förr om åren har jag definitivt sett påståenden om att enskilda aktörer inte skulle klara av ålders- och nykterhetskontroller.
Det är nämligen hyfsat troligt att det skulle innebära att detaljhandelsmonopolet får avskaffas och det är det som motståndarna menar kommer hota folkhälsan.
Finns det något rättsutlåtande från någon som är insatt EU-rätt som har kommit fram till det, eller är det enbart något som Systembolaget och IOGT-NTO hävdar för att de tycker att det låter bra? Finland har gårdsförsäljning av vissa lokalt producerade dryckeskategorier, har så haft i många år, och har aldrig dragits inför EU-domstolen av kommissionen (än mindre fällts där). Det skulle de gjort om deras gårdsförsäljning stred mot EU-rätten. Förr om åren hävdade Systembolaget och IOGT-NTO att Finland snart skulle dras inför EU-domstolen för sin gårdsförsäljning men det har aldrig hänt.

Sedan vill jag att monopolet ska läggas ner snarast, eftersom jag tycker det är en helt otidsenlig DDR-konstruktion. Men det ska ske genom politiska beslut i Sverige. Tills vi blir av med monopoleländet vore lite fler sprickor i Berlinmuren välkommet.
 

Johan L

Medlem
Varför skulle gårdsförsäljning innebära att Systembolaget tar bort sitt lokala sortiment? Kan förstå att man i korridorerna på Kungsträdgårdsgatan tar till maktspråk då man ju trots allt MONOPOLET men att några gårdar startar gårdsförsäljning innebär ju inte att alla gör det. Men ok, jag vet ju att Systembolaget också börjat arbetet med att ta bort importörer som arbetar med distansförsäljning från deras leverantörslista, allt under devisen "vi är ett kommersiellt företag när det passar oss". Så det är väl möjligt att man tar sin maktmedel i anspråk bara för att visa att man kan. Man gräver ju då bara sin egen grav lite snabbare, ju fler spadar Systembolaget
tar i bruk, desto bättre.

Förstår inte heller varför ett monopol skulle vara bättre för en gårdsleverantör. Utan monopol skulle de ju kunna sälja både lokalt och i andra delar av Sverige.

Att detaljhandelsmonopolet kommer avskaffas vid tillåten gårdsförsäljning är ingen självklarhet. Finland har båda och har utökat till att det även gäller öl. Men jag inser att Systembolagets PR-avdelning (för övrigt en av Sveriges största och mest välfinansierade) driver tesen då det möjligtvis skulle kunna påverka dem. Så som de gjort mot alla förändringar genom åren

Det lokala sortimentet är ju mer eller mindre infört för att ge en marknad åt små producenter och därmed stävja konsumenternas rop för gårdsförsäljning. Jag vet inte vad de svenska vinodlarna säger, men i bryggeribranschen verkar de flesta räkna med att lokalsortimentet försvinner om gårdsförsäljning införs. Eller åtminstone begränsar det.

Lokalsortimentet är ju oerhört generöst mot producenterna. Knappt någon kvalitetskontroll och ingen begränsning i hur många produkter man kan få in. I och med att det är monopol får man utan något sälj- eller marknadsarbete 100 % marknadstäckning på den lokala detaljhandelsmarknaden, bara lite administrativt arbete som krävs. Dessutom kan kunder beställa deras öl till alla butiker i landet, bara producenten skickar kollin till Systembolagets depå i Örebro. Systembolaget tar sedan hand om ompackning och vidare transport, utan någon extra kostnad för vare sig kund eller producent.

Skulle de istället ha gårdsförsäljning skulle de behöva ordna med personal, administration osv för att hantera det och det är det många som uttryckt att de inte skulle vara intresserade av.

Jag har inte heller påstått att det är en självklarhet att införd gårdsförsäljning skulle innebära detaljhandelsmonopolets fall, men de två eller tre statliga utredningar som har gjorts visar på att de inte är förenliga. Finlands tidigare gårdsförsäljning går inte att jämföra med då den bara omfattade varor som bara producerades i Finland och därmed inte påverkade konkurrensen gentemot andra producenter i EU. Deras nya gårdsförsäljning är däremot klart intressant, men är fortfarande rätt ny och har ännu inte prövats av EU. Även om det skulle funka i Finland är det heller inte säkert att det skulle funka i Sverige, vi har ju individuella avtal med EU kring hur våra respektive detaljhandelsmonopol ska fungera och under vilka förutsättningar.

Med allt det sagt skulle jag som konsument gärna se att gårdsförsäljning införs :)
 

Johan L

Medlem
Nu tror jag du silar argumentationen från monopolförespråkarna ganska hårt för att få den att framstå som vettigare än vad den är. Förr om åren har jag definitivt sett påståenden om att enskilda aktörer inte skulle klara av ålders- och nykterhetskontroller.

Finns det något rättsutlåtande från någon som är insatt EU-rätt som har kommit fram till det, eller är det enbart något som Systembolaget och IOGT-NTO hävdar för att de tycker att det låter bra? Finland har gårdsförsäljning av vissa lokalt producerade dryckeskategorier, har så haft i många år, och har aldrig dragits inför EU-domstolen av kommissionen (än mindre fällts där). Det skulle de gjort om deras gårdsförsäljning stred mot EU-rätten. Förr om åren hävdade Systembolaget och IOGT-NTO att Finland snart skulle dras inför EU-domstolen för sin gårdsförsäljning men det har aldrig hänt.

Sedan vill jag att monopolet ska läggas ner snarast, eftersom jag tycker det är en helt otidsenlig DDR-konstruktion. Men det ska ske genom politiska beslut i Sverige. Tills vi blir av med monopoleländet vore lite fler sprickor i Berlinmuren välkommet.

Om jag silade argumentationen så var det för att plocka ut de argument som faktiskt är vettiga och värda att diskutera kring :)

Det finns två-tre statliga utredningar som kommit fram att det troligen är svårt att förena gårdsförsäljning med fortsatt detaljhandelsmonopol. Något klart svar finns inte, och jag gissar att det bland annat är därför som debatten tenderar att vara rätt förvirrad.

Se min post innan denna angående Finlands gårdsförsäljning.

IOGT-NTO lyssnar jag överhuvudtaget inte på, varken i denna debatt eller någon annan, och Systembolagets argument kring sitt eget existensberättigande har jag petat hål på i andra sammanhang (och publicerat på andra platser än FW), så de bitarna är inget jag går på.
 

Swedish

Medlem
Sedan vill jag att monopolet ska läggas ner snarast, eftersom jag tycker det är en helt otidsenlig DDR-konstruktion. Men det ska ske genom politiska beslut i Sverige. Tills vi blir av med monopoleländet vore lite fler sprickor i Berlinmuren välkommet.
Frågan är väl vad det ska bli av oss Stasi-agenter?
Kommer vi bli mobb-lynchade i efterhand som landsförrädare? Ska vi genomgå ett Clockwork Orange-liknande rehabiliteringsprogram? Eller kommer vi bli tvingade att emigrera till Norge?

Always look on the bright side of life... :D
 

gece

Man vänjer sig.
Frågan är väl vad det ska bli av oss Stasi-agenter?
Kommer vi bli mobb-lynchade i efterhand som landsförrädare? Ska vi genomgå ett Clockwork Orange-liknande rehabiliteringsprogram? Eller kommer vi bli tvingade att emigrera till Norge?

Always look on the bright side of life... :D
Jag röstar på dehabilitering och retox!
 

Adamanko

Medlem
Jag röstar på att vi aldrig släpper monopolet. Och tar tillbaka många av dom monopol vi släppt där allt funkat sämre sen dess.
 

Pontus

Medlem
Det är nämligen hyfsat troligt att det skulle innebära att detaljhandelsmonopolet får avskaffas och det är det som motståndarna menar kommer hota folkhälsan.
Detta stämmer inte enligt vad jag har kunnat läsa mig till i de senaste utredningarna. Tvärtom är det osannolikt att detaljmonopolet påverkas överhuvudtaget, i alla fall initialt, vad jag kan förstå. Däremot finns en viss osäkerhet på längre sikt naturligtvis, om det visar sig att gårdsförsäljning blir populärt och det mot alla odds (ironi) skulle visa sig att folkhälsan inte påverkats nämnvärt.

Sen kan man ju titta sig runt omkring lite grand. Alla våra grannländer och alla övriga nationer inom EU har gårdsförsäljning.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Utövade lite internetarkeologi och hittade detta guldkorn från tiden då Systembolaget i alla fall försökte upprätthålla någon form av fasad.

84924908_10157064525016483_2912136127613763584_o.jpg
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Utövade lite internetarkeologi och hittade detta guldkorn från tiden då Systembolaget i alla fall försökte upprätthålla någon form av fasad.

84924908_10157064525016483_2912136127613763584_o.jpg

Om man skulle försöka leka med tanken att monopolet skulle upphöra, vad tror forumet skulle hända med vad folk skulle köpa för vin?

Tror inte det skulle ske några större skillnader för gemeneman om monopolet upphörde för vin, de flesta skulle köpa polk på flaska för under 100 pix alt köpa bib fortfarande... tror jag inte att utbudet för bättre vin skulle bli bättre för de flesta om man vill köpa dessa i butik. För vissa områden där det finns många människor med köpkraft för bättre viner skulle säkert blir lite roligare... Stora delar av Sverige skulle antagligen få ett sämre eller likvärdigt utbud som idag om SB slutade sälja viner. Och då vet vi hur dåligt utbud det finns ute i landet utanför de bolag som inte tillhör de 50 största bolagen. Så länge man kan köpa över nätet i EU, så finns alltid möjligheten att köpa det man vill, men det kan man ju redan idag oavsett SB. Oavsett vad man tycker om SBs propaganda (inte de som rör konsumtion), så har de säkert torrt på fötterna kring utbudet för gemeneman utanför storstäderna, dvs icke köpstarka områden.
 
Last edited:
Toppen