Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

Pontus

Medlem
Uppfriskande dialog är alltid givande.
@Adamanko och vingarderob fungerar bra. Vin tål ju betydligt mycket mer än vad som skräms om i litteraturen. Bara läsa in sig på hur tex Rivesaltes misshandlas i form... 24C är förmodligen inget problem vid långtidslagring. Applåderar ssk detta med att göra det bästa man kan med vad man har tillhands.

För att spara ström (har blivit dyrt i Japan efter Fukushima, men inte riktigt lika dyrt som i Swe efter nedstängningen av Ringhals) kör jag AC:n i rummet där vinerna bor, på 24C under den varma säsongen.

Ang politik och utbud har jag som person snöat in fullständigt på individens frihet. Den enda frihet jag saknar i Japan är tillräcklig med plats för att ha en redig vinkällare. Är positivt avundsjuk på dem av er som har. Är tacksam över friheten här att helt "okrångligt" kunna köpa vin på auktion. Det underlättar avsevärt då det handlar om att tillfredsställa min egen smak.

Har tillgång till stora mängder ungt vin också och klunkar i mig en hel del. Men de är mer goda än intressanta. Skriver sällan om dem. Cava, Rosé, Soave, Sancerre, Muscadet, ja hela Loire, CdR, Koshu mfl. Noterar fö att min CT-källare innehåller ett gäng Grasparossa. Men i verkligheten finns det inga flaskor kvar... Var stor njutning men blev inget skrivet.
Det här med den personliga friheten är ju liksom själva problemet här, som du skriver. Naturligtvis ska den alltid vägas mot andra perspektiv, jag är väl medveten om detta.

Jag har dock väldigt svårt att förstå hur man som vinintresserad kan tycka att det system (muhahaha) vi har i Sverige är helt ok, ur ett rent intresseperspektiv alltså. Ofta usel tilldelning av eftertraktade viner, köbildning, obefintligt utbud av mogna viner, årgångsproblematik... Den enda fördelen jag kan se är att viner ibland säljs till lägre, ej helt marknadsmässiga, priser. Det går att göra fynd, även om jag tycker mig se att den omvända prisbilden blir allt vanligare.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det här med den personliga friheten är ju liksom själva problemet här, som du skriver. Naturligtvis ska den alltid vägas mot andra perspektiv, jag är väl medveten om detta.

Jag har dock väldigt svårt att förstå hur man som vinintresserad kan tycka att det system (muhahaha) vi har i Sverige är helt ok, ur ett rent intresseperspektiv alltså. Ofta usel tilldelning av eftertraktade viner, köbildning, obefintligt utbud av mogna viner, årgångsproblematik... Den enda fördelen jag kan se är att viner ibland säljs till lägre, ej helt marknadsmässiga, priser. Det går att göra fynd, även om jag tycker mig se att den omvända prisbilden blir allt vanligare.
Jag kommer aldrig att förstå Systemkramarnas sätt att tänka. För i alla länder (utom arabvärlden) där man inte har monopol är det bättre. Utbud, service, tillgång, priser, konkurrens, tillgänglighet och de har löst det som för SB är omöjligt: rymdfysiken i att sälja kall öl...

Antal alkisar är fö ungefär sammalika i andel av befolkningen oavsett land (återigen undantaget arabvärlden.)

Det talas ju ofta om filterbubblor. Utifrån sett har Sverige en mycket stark sådan. En grav majoritet av svenskarna tror att SB ger dem världens bästa utbud, säkerhet, trygghet, kvalitet osv. Jag begriper det inte.
 

Vingubben

Medlem
Om vi idag hade haft en ”fri” marknad där vilken aktör som helst fick sälja alkohol på den svenska marknaden, endast begränsad av att det bara får ske till personer över 20 år, på specifika tider, tillstånd osv, dvs liknande krav som ställs på restauranger, skulle det då vara möjligt för något politiskt parti att driva frågan om att monopolisera distributionen? Hur stor del av svenskarna skulle vara för ett införande av monopol? Hur många här på forumet skulle tycka det var en bra idé?
 

Pontus

Medlem
Om vi idag hade haft en ”fri” marknad där vilken aktör som helst fick sälja alkohol på den svenska marknaden, endast begränsad av att det bara får ske till personer över 20 år, på specifika tider, tillstånd osv, dvs liknande krav som ställs på restauranger, skulle det då vara möjligt för något politiskt parti att driva frågan om att monopolisera distributionen? Hur stor del av svenskarna skulle vara för ett införande av monopol? Hur många här på forumet skulle tycka det var en bra idé?
Intressant tanke. Typ väldigt få skulle jag tro.
 

Wintermute

Medlem
Jag kan inte låta bli att tänka på kopplingen mellan SARA-restauranger och Systembolaget (mer än att de dessutom faktiskt hängde samman i början). Tanken med SARA, var om jag inte fått det om bakfoten, att ge fler människor en krogupplevelse bortom skulor och fylla. På samma sätt kanske en hylla med några tiotal viner över Premium Mediocre-segmentet kan få fler att prova vin som smakupplevelse snarare än som bedövning.
 

Elvis

Medlem
Jag var på Systembolaget häromdagen och hämtade ut en beställning. Då berättade en anställd för mig att Systembolaget ska strukturera om sina butiker och sluta med indelningen i länder. De ska ha kvar uppdelning i rödvin, vitt vin, etc men i de olika kategorierna kommer alla produkter att sorteras efter pris/liter, inget annat.

Man undrar hur de tänker. Finns det någon annan butik i hela världen som sorterar sina varor efter pris?
 

Pontus

Medlem
Jag var på Systembolaget häromdagen och hämtade ut en beställning. Då berättade en anställd för mig att Systembolaget ska strukturera om sina butiker och sluta med indelningen i länder. De ska ha kvar uppdelning i rödvin, vitt vin, etc men i de olika kategorierna kommer alla produkter att sorteras efter pris/liter, inget annat.

Man undrar hur de tänker. Finns det någon annan butik i hela världen som sorterar sina varor efter pris?
Kan inte komma på någon. Är det ett sista försök att håna oss, eller vad är det frågan om?
 

Per Stade

Lege artis
Jag var på Systembolaget häromdagen och hämtade ut en beställning. Då berättade en anställd för mig att Systembolaget ska strukturera om sina butiker och sluta med indelningen i länder. De ska ha kvar uppdelning i rödvin, vitt vin, etc men i de olika kategorierna kommer alla produkter att sorteras efter pris/liter, inget annat.

Man undrar hur de tänker. Finns det någon annan butik i hela världen som sorterar sina varor efter pris?

Toppen! Då blir det lätt att hitta såsvinerna.
De jag dricker har jag aldrig behövt leta efter,
 

Wintermute

Medlem
Jag var på Systembolaget häromdagen och hämtade ut en beställning. Då berättade en anställd för mig att Systembolaget ska strukturera om sina butiker och sluta med indelningen i länder. De ska ha kvar uppdelning i rödvin, vitt vin, etc men i de olika kategorierna kommer alla produkter att sorteras efter pris/liter, inget annat.

Man undrar hur de tänker. Finns det någon annan butik i hela världen som sorterar sina varor efter pris?
Det är å andra sidan inte helt olikt den rimligaste kundsegmenteringen. Det innebär att du kan hitta allt du rimligen kan vara intresserad av på 10 hyllmeter, fördelat på kanske 5 olika ställen.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Om vi idag hade haft en ”fri” marknad där vilken aktör som helst fick sälja alkohol på den svenska marknaden, endast begränsad av att det bara får ske till personer över 20 år, på specifika tider, tillstånd osv, dvs liknande krav som ställs på restauranger, skulle det då vara möjligt för något politiskt parti att driva frågan om att monopolisera distributionen? Hur stor del av svenskarna skulle vara för ett införande av monopol? Hur många här på forumet skulle tycka det var en bra idé?
En intressant kontrafaktisk fråga! Jag tror man får titta på monopolens historia. Ett antal länder i Västvärlden införde alkoholförbud, alkoholransonering eller monopol, eller en kombination därav, under senare delen av första världskriget och under tiden strax därefter. Det tycks egentligen mest vara protestantiskt dominerade länder som införde detta, dock inte ett antal protestantiska länder med stark liberal tradition som Danmark, Nederländerna och Storbritannien.
USA:s förbudstid (1920-1933) är den mest kända, men även Finland hade alkoholförbud 1919-1932, Norge hade ett brännvinsförbud 1916-1927 (men vin var fortfarande tillåtet att köpa via ett statligt monopol, därav namnet Vinmonopolet på butikerna) och Kanada hade ett nationellt förbud 1918-1920. I rusdrycksomröstningen 1922 undvek Sverige nätt och jämnt att drabbas av förbud, men "stockholmssystemet" med tillhörande motbok (ransonering av sprit) och regionala monopol hade införts i hela landet 1917. Starköl blev då också förbjudet, annat än på recept. Åtminstone i Sverige brukar utvecklingen helt tillskrivas nykterhetsrörelsen, men man måste ju komma ihåg att det rådde allehanda varubrist och ransonering i många länder under första världskriget, även sådana som inte var inblandade i kriget. I Sverige förekom det hungerkravaller 1917, men någon "rysk revolution" blev det inte. Det sågs nog helt enkelt inte som en så extrem åtgärd att införa förbud och ransonering ca 1917-1918 och åren strax därefter.
USA tycks ha varit sist med att avskaffa sitt alkoholförbud 1933. Erfarenheterna av USA:s förbudstid, som kallats "den mest korkade lagstiftningen i historien" p.g.a. sina konsekvenser med organiserad kriminalitet o.s.v., tycks mer eller mindre ha dödat frågan om alkoholförbud i hela Västvärlden. 1934 kunde t.o.m. det mest förbudsivrande av de svenska partierna, Frisinnade folkpartiet, tänka sig att återförena sig med sina rivaler i Sveriges liberala parti och bilda Folkpartiet. Dessa två partier hade splittrats från varandra 1923 efter att de frisinnade ville införa alkoholförbud trots att folket hade röstat emot det i en folkomröstning 1922!

Varför då denna långa utläggning om alkoholförbud om frågan är död? Jo, därför att jag inte kan komma på ett enda västland som infört alkoholmonopol som en ensam åtgärd. De ursprungliga monopolen var ett sätt att införa ett partiellt alkoholförbud eller alkoholransonsering. När sedan alkoholförbuden avvecklades under 1920- och 1930-talen infördes i vissa fall monopol för den återupptagna alkoholförsäljningen.

Så min slutsats är att det bara är i mycket speciella historiska omständigheter (kombination av världskrig och politiskt inflytande av protestantiska rörelser) som alkoholmonopol i Västvärlden har tillkommit.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag var på Systembolaget häromdagen och hämtade ut en beställning. Då berättade en anställd för mig att Systembolaget ska strukturera om sina butiker och sluta med indelningen i länder. De ska ha kvar uppdelning i rödvin, vitt vin, etc men i de olika kategorierna kommer alla produkter att sorteras efter pris/liter, inget annat.

Man undrar hur de tänker. Finns det någon annan butik i hela världen som sorterar sina varor efter pris?
Alla vet väl att det är så mat- och vinkombinationer fungerar i seriösa sammanhang? Färdiggrillad kyckling passar till ett rosévin i prisklass 80-89 kr, pasta vongole matchar man med vitt vin 90-99 kr, lätt överstekt entrecôte tarvar rött vin 100-119 kr o.s.v! :D:D:D
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har fått nog av en del inskränkta stackare som tycks ha missat att jorden håller på att gå sönder omkring oss. Var glada att ni får dricka gott vin över huvud taget. Jag unnar inte dig, Stefan, mer än en tusendel av sortimentet på SB, och knappast mig själv heller. ”Jag har handlat på Yahoo auction jag.” Vilket självbelåtet skryt. Läs boken du ser på bilden nedan och börja fatta. Själv önskar jag bannas 14 gånger om, så att jag är säkwr på att uppnå tillräckligt säkerhetsavstånd från dylikt sandlådedravel för all framtid. Tackar er som tackas bör men här kan jag inte vara kvar.
Jag är både ett pretto och självbelåten:vägg: Annars skulle du ju kunna experimentera med att tillåta dig bli inspirerad av det du är avundsjuk på istället för stt bli neggo. Har jobbat hårt med mig själv och varje år känner jag att jag skäms över mitt ett år yngre jag. Känns som en lagom fart. Ditt första år lär inte bli en omöjlig utmaning.

Är inte auktioner bra för den cirkulära ekonomin och att jag tar över det Sven eller Hashimoto san inte längre behöver?

Jag läser fö bara böcker jag antingen växer eller njuter av. "Kometen Kommer!" och andra verk av Nostradamus läste jag som tonåring. Behöver inte fler av dem. Enda fanatikerboken jag nog kommer investera i är den som beskriver "alla" olika vindruvor.

Ang litteratur så läser jag just nu Emily Dickinson's samlade dikter. Magiskt upplyftande!
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Jag är både ett pretto och självbelåten:vägg: Annars skulle du ju kunna experimentera med att tillåta dig bli inspirerad av det du är avundsjuk på istället för stt bli neggo. Har jobbat hårt med mig själv och varje år känner jag att jag skäms över mitt ett år yngre jag. Känns som en lagom fart. Ditt första år lär inte bli en omöjlig utmaning.

Är inte auktioner bra för den cirkulära ekonomin och att jag tar över det Sven eller Hashimoto san inte längre behöver?

Jag läser fö bara böcker jag antingen växer eller njuter av. "Kometen Kommer!" och andra verk av Nostradamus läste jag som tonåring. Behöver inte fler av dem. Enda fanatikerboken jag nog kommer investera i är den som beskriver "alla" olika vindruvor.

Ang litteratur så läser jag just nu Emily Dickinson's samlade dikter. Magiskt upplyftande!
Hur står det till Hashimoto san, still going strong?
 
Jag var på Systembolaget häromdagen och hämtade ut en beställning. Då berättade en anställd för mig att Systembolaget ska strukturera om sina butiker och sluta med indelningen i länder. De ska ha kvar uppdelning i rödvin, vitt vin, etc men i de olika kategorierna kommer alla produkter att sorteras efter pris/liter, inget annat.

Man undrar hur de tänker. Finns det någon annan butik i hela världen som sorterar sina varor efter pris?

Det är å andra sidan inte helt olikt den rimligaste kundsegmenteringen. Det innebär att du kan hitta allt du rimligen kan vara intresserad av på 10 hyllmeter, fördelat på kanske 5 olika ställen.

Bag in box närmast ingången alltså. Lite som chipsen och godiset närmast kassan i vilket matvarubutik som helst.
 
Toppen