Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

Wintermute

Medlem
Satsningen man gjort i Göteborg på Ölstudion är ju faktiskt rätt intressant. En butik med bara öl och i skrivande stund 1024 artikelnummer på hyllan (varar ca ett 50-tal som är kylda). Av dessa är tex 107 artikelnummer Porter & Stout. Kan vi hoppas på en liknande satsning på oss vinnördar?
Hoppas att den blir i Degerfors eller Karlskoga då. Eller Örebro. Eller något annat ställe som överraskar lite.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Lite jobbigt med vissa forummedlemmars osaklighet. Jag har ALDRIG predikat monopolets förträfflighet.
Då får jag be så mycket om ursäkt om jag missförstått. Det är dock inte lätt av dina inlägg att se att du är tveksam till monopolet eller ens monopolagnostiker?
 

matage

Medlem
Intressant tanke, att så länge vi håller oss "inom ramarna" är debatten fri.
Hur skulle då enligt dig en unacceptable opinion om Systemet se ut, utanför ramarna?
Argument att stoppa all ehandel, införsel, beställningssortiment eller privatimport och driva linjen att ENBART Systembolagets standardsortiment är fullt tillräckligt för den vinintresserade? ;)
 
Last edited:
Det finns och har väl aldrig funnit några ”ramar” på det här forumet?
Nej just det! Det var därför jag efterlyste exempel på en sån här unacceptable opinion som inte får yttras i debatten.
(Skulle möjligen vara att påstå att alla vindrickare - alt nykterister - är pedofiler och våldtäktsmän. Men några seriösa argument som sopats under mattan kan jag inte komma på...)
 

Vingubben

Medlem
Jag har egentligen inget problem med Systembolaget, även om jag inte tror på modellen. Man är ju bland annat bäst i världen på att sälja vin på dunk, och även grymma på lager på 7,2%, så borträknat från Svenska skatter så är det nog få andra aktörer i världen som slår dom på fingrarna vad gäller APK. Det som jag främst stör mig på är bolagets ambition att sätta käppar i hjulen för att vi vinnördar skall kunna handla viner från handlare i övriga Europa. Är verkligen ensamrätten (och att försvara den) en del av uppdraget, och hur rimmar det i så fall med tex Rosengrendomen? Att få ett uppdrag från staten som går stick i stäv med EUs regler om fri rörlighet för varor, och där det finns en dom i EU-domstolen känns ju märkligt.
 
Då får jag be så mycket om ursäkt om jag missförstått. Det är dock inte lätt av dina inlägg att se att du är tveksam till monopolet eller ens monopolagnostiker?
Du är förlåten.
(Minns en nätdebatt för länge sen om blindprovning. Försökte på skoj - trots att jag är stor blindprovarvän - hitta argument för att prova öppet (finns förstås även såna). Och plötsligt får jag ett surt svar som skäller mig för blindprovarfiende.
Att försöka sätta sig in i hur motståndarsidan tänker har alltid sina risker...)
 

Sarco

Medlem
Angående diskussionen om Hr Artbergs renlärighet i systembolagsfrågan har jag tyckt mig förstå att Systembolaget vinner gillande, dock inte monopolet.

Jag funderar fortfarande på om en sådan lösning skulle kunna fungera och vad jag i så fall tycker om den. Jag är principiellt emot monopolet. Jag är å andra sidan lätt oroad över att en helt fri marknad skulle innebära BiB för 29 kr vid köp av andra varor för 200 kr på ICA, ett bättre utbud på några få orter och ett stort mörker i övrigt. Jag får väl läsa tråden och få lite idéer.
 

Vingubben

Medlem
Angående diskussionen om Hr Artbergs renlärighet i systembolagsfrågan har jag tyckt mig förstå att Systembolaget vinner gillande, dock inte monopolet.

Jag funderar fortfarande på om en sådan lösning skulle kunna fungera och vad jag i så fall tycker om den. Jag är principiellt emot monopolet. Jag är å andra sidan lätt oroad över att en helt fri marknad skulle innebära BiB för 29 kr vid köp av andra varor för 200 kr på ICA, ett bättre utbud på några få orter och ett stort mörker i övrigt. Jag får väl läsa tråden och få lite idéer.
Lägsta priset är en fråga för hur staten beskattar alkohol, så den behöver du inte oroa dig för. Rättviseperspektivet kommer nog att gå åt bägge håll, där möjligheten att köpa en GD Vajra kanske försvinner i Bengtsfors, man samtidigt kommer du kunna köpa en JP Chenet i Hedekas.
 

Sarco

Medlem
Ja, vad man får göra är väl se hur vinutbudet ser ut utanför Köpenhamn, Århus och Odense. Det borde kunna ge en indikation.
 

chambertin

Medlem
Ja, vad man får göra är väl se hur vinutbudet ser ut utanför Köpenhamn, Århus och Odense. Det borde kunna ge en indikation.
Vinutbudet i Danmark som helhet är runt 5 ggr större än SB och det på ungefär halva befolkningen (uppskattat antal artiklar via Wine-seracher som jag gjorde för några år sedan). Då är ändå inte Wine-searcher heltäckande på ngt sätt och många vinhandlare finns inte med (Carlo Merolli t.ex med stort sortiment av Italienska viner) och jag hittade vid sökningen över 100 handlare som inte hade ngt antal produkter listade. Dom större finns ju både som butik och som näthandlare. Som vinintresserad har jag sällan ngt problem att plocka ihop ett 12-pack av viner som jag är intresserad av. Dom större livsmedelskedjorna i Danmark har alla en vinavdelning som utan problem tillfredsställer en vanlig genomsnittskonsument av vin. Deras sortiment syns över huvud taget inte på t.ex Wine-searcher så dessa artiklar är inte medräknade nedan.
Systembolaget sortiment (antal artiklar inkl BS): drygt 17000
Danska vinhandlare (endast viner): 71200

Det mesta idag finns tillgängligt via nätet och personligen köper jag i princip aldrig ngt vin pga att jag ser det i en butik jag råkar vara inne i (Undantaget på resor i typ Spanien och Frankrike då varuhusens utbud ofta är intressant att utforska och beställningsmöjligheterna begränsade). Kanske beror det på att jag sällan besöker en av de tre fullsortimentsbutiker som SB har i Sverige och personalen och utbudet på min förortsbutik är allt annat än inspirerande. Det enda jag köper där förutom mina BS-beställningar är Churchill LBV som jag regelbundet inhandlar.

Sen undrar jag ju rent retoriskt varför dom som förespråkar monopol för vin/sprit/öl utfrån ett utbudsperspektiv enbart nöjer sig med att vurma för monopol på detta område. Rent logiskt borde ju i så fall statliga monopol kunna tillgodose marknaden bättre än privata aktörer på många fler områden eller ?
 

Poussard

Medlem
Sen undrar jag ju rent retoriskt varför dom som förespråkar monopol för vin/sprit/öl utfrån ett utbudsperspektiv enbart nöjer sig med att vurma för monopol på detta område. Rent logiskt borde ju i så fall statliga monopol kunna tillgodose marknaden bättre än privata aktörer på många fler områden eller ?
Har tänkt samma sak. Det finns ju t.ex. varken motsvarande NK eller Östermalmshallen i Haparanda, men just alkohol det är tydligen ett grundläggande mänskligt behov som trumfar all marknadsekonomi i det fallet.
 

Sarco

Medlem
Nja, angående den retoriska frågan som kanske inte är så retorisk trots allt, så tror jag att det handlar om förändring och hur de flesta av oss fungerar. Att fortsätta göra som man gör, då vet vi hur det fungerar. Ställd inför ett förslag om genomgripande förändring, så vill jag vara någorlunda säker på att saker ändras till det bättre efter förändringen.

Men det var en bra jämförelse med Danmark du gjorde. Och när det gäller tillgänglighetsargumentet (kommer man att kunna dricka vettigt vin i Eksjö) så är ju internethandeln en väl så bra lösning som systembolaget, om ICA inte klarar att tillhandahålla en vettig nivå.
 
Toppen