Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

Gredos

Medlem
Jag var på Systembolaget häromdagen och hämtade ut en beställning. Då berättade en anställd för mig att Systembolaget ska strukturera om sina butiker och sluta med indelningen i länder. De ska ha kvar uppdelning i rödvin, vitt vin, etc men i de olika kategorierna kommer alla produkter att sorteras efter pris/liter, inget annat.

Man undrar hur de tänker. Finns det någon annan butik i hela världen som sorterar sina varor efter pris?
Det är fortfarande uppdelat på länder, men nu efter literpris då det kommit in så många literflaskor.
Men om ni tittar på ölen så har de börjat dela in det på mera specifika kategorier, istället för Ale så är det underkategorier av ale, Pale ale, Mild, Sessionen, Black ipa mm så man kan lättare vidgad sina inom den stilen man kanske gillar.
Så i framtiden så även vi kommer få se att vinerna är uppdelade efter distrikt mm

Dock så har man på mousserande bara delat in de i pris istället för land...förutom att man tagit ut champagne för sig och även då har med rosé champagne där.
 

Poussard

Medlem
Men om ni tittar på ölen så har de börjat dela in det på mera specifika kategorier, istället för Ale så är det underkategorier av ale, Pale ale, Mild, Sessionen, Black ipa mm så man kan lättare vidgad sina inom den stilen man kanske gillar.
Så i framtiden så även vi kommer få se att vinerna är uppdelade efter distrikt mm
Vore det inte rimligare att dela in i stil precis som öl, istället för distrikt? Oxidativa viner står ihop även om de är från Jura eller Jerez exempelvis.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vore det inte rimligare att dela in i stil precis som öl, istället för distrikt? Oxidativa viner står ihop även om de är från Jura eller Jerez exempelvis.
I den mån det nu finns en entydig indelning av alla viner i stil? Ditt exempel innebär både att "oxidativ" ska ha företräde framför förstärkt-icke förstärkt och att denna indelning ska trumfa geografi. Modigt att föreslå detta när det finns så många militanta terroirister i vinvärlden. :)
Ditt exempel innebär att Tawny Port och Oloroso-sherry ska stå ihop, men inte Vintage Port och Tawny Port. Det skulle definitivt inte göra det lättare för mig att hitta i hyllorna.
 

Wintermute

Medlem
I den mån det nu finns en entydig indelning av alla viner i stil? Ditt exempel innebär både att "oxidativ" ska ha företräde framför förstärkt-icke förstärkt och att denna indelning ska trumfa geografi. Modigt att föreslå detta när det finns så många militanta terroirister i vinvärlden. :)
Ditt exempel innebär att Tawny Port och Oloroso-sherry ska stå ihop, men inte Vintage Port och Tawny Port. Det skulle definitivt inte göra det lättare för mig att hitta i hyllorna.
Därför är det gynnsamt att butikerna är tredimensionella. I nord-sydlig riktning kan vi ha land och region. I öst-västlig kan vi ha färg, typ osv. Avstånd från golvet speglar literpriset. :)
 

Poussard

Medlem
I den mån det nu finns en entydig indelning av alla viner i stil? Ditt exempel innebär både att "oxidativ" ska ha företräde framför förstärkt-icke förstärkt och att denna indelning ska trumfa geografi. Modigt att föreslå detta när det finns så många militanta terroirister i vinvärlden. :)
Ditt exempel innebär att Tawny Port och Oloroso-sherry ska stå ihop, men inte Vintage Port och Tawny Port. Det skulle definitivt inte göra det lättare för mig att hitta i hyllorna.
Ja, det skulle ju kanske bli lite knepigt att behöva gå till flera hyllor för att hitta ett antal port, det kan jag hålla med om. Jag tror dock det finns ett segment som hellre skulle gå till en naturvinshylla än att behöva leta lite i alla länder. OBS att detta bara var nåt jag hasplade ur mig och det kanske var en dålig idé, men man måste lufta lite olika idéer för att komma framåt. Själv handlar jag oerhört lite på SB så mig spelar det ingen roll.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ja, det skulle ju kanske bli lite knepigt att behöva gå till flera hyllor för att hitta ett antal port, det kan jag hålla med om. Jag tror dock det finns ett segment som hellre skulle gå till en naturvinshylla än att behöva leta lite i alla länder.
Det tror jag i och för sig du har rätt i, när det gäller naturviner! Utomlands händer det ju att samma vin står på mer än en plats i en butik, t.ex. om de har en "erbjudande"- eller "särskilt bra just nu"-hylla.
 

Peder

Medlem
Nu vet jag inte om det bara är en fördom, men jag har sett indikationer som inte finns något vetenskapligt bevis bakom att dom som vurmar över Systembolaget existens och dess fantastiska utbud också har Coop som sin favoritbutik när det gäller matvaror.
 
Nu vet jag inte om det bara är en fördom, men jag har sett indikationer som inte finns något vetenskapligt bevis bakom att dom som vurmar över Systembolaget existens och dess fantastiska utbud också har Coop som sin favoritbutik när det gäller matvaror.
Jo, även om Monopolet föll blev det med vin som med mat idag. På landsorten standardplonk på Coop och ICA. För exklusiva varor krav på resa till Stockholm, och Östermalmshallen...
 

Pontus

Medlem
Jo, även om Monopolet föll blev det med vin som med mat idag. På landsorten standardplonk på Coop och ICA. För exklusiva varor krav på resa till Stockholm, och Östermalmshallen...
I princip alla handlare kommer att erbjuda handel över webben, så det där argumentet känns något svagt.
 
Jo, även om Monopolet föll blev det med vin som med mat idag. På landsorten standardplonk på Coop och ICA. För exklusiva varor krav på resa till Stockholm, och Östermalmshallen...

Det är nonsens. Jag köper mycket intressanta och en del exklusiva varor redan idag. E-handel har förändrat sättet vi handlar på. Systembolaget har sällan de varor jag är ute efter och om de har så sker fördelning via webblanseringar. Så jag köper majoriteten via affärer som har sitt säte iLondon (inte efter Brexit), Amsterdam, Paris, Marseille, Milano, Munchen, Berlin, Köpehamn etc. Men jag reser aldrig.

Ett besök på ett Systembolag (förutom i någon av de tre stora städerna) är ett deprimerande tillfälle i livet, Boxar så långt ögat når, 9/10 viner i det övre prissegmentet är Appassimento , vita är någon överprisad Bourgogne, taskigt utbud av intressanta spritdrycker, inga söta viner och framförallt inga äldre årgångar.
 
Ditt exempel innebär att Tawny Port och Oloroso-sherry ska stå ihop, men inte Vintage Port och Tawny Port. Det skulle definitivt inte göra det lättare för mig att hitta i hyllorna.

Hur många Systembolag i Sverige har Tawny Port, Oloroso-sherry och Vintage Port inne?

Länge sedan jag hittade något kul på hyllorna i ett Systembolag. Det är ju inte så att man går in och blir överraskad, - "titta här, en ny champagne-odlare som jag aldrig hört talas om".
 
Last edited:
Det är nonsens. Jag köper mycket intressanta och en del exklusiva varor redan idag. E-handel har förändrat sättet vi handlar på. Systembolaget har sällan de varor jag är ute efter och om de har så sker fördelning via webblanseringar. Så jag köper majoriteten via affärer som har sitt säte iLondon (inte efter Brexit), Amsterdam, Paris, Marseille, Milano, Munchen, Berlin, Köpehamn etc. Men jag reser aldrig.

Ett besök på ett Systembolag (förutom i någon av de tre stora städerna) är ett deprimerande tillfälle i livet, Boxar så långt ögat når, 9/10 viner i det övre prissegmentet är Appassimento , vita är någon överprisad Bourgogne, taskigt utbud av intressanta spritdrycker, inga söta viner och framförallt inga äldre årgångar.
Mitt inlägg handlade inte om e-handel utan om landsortsbons gängse köp på Coop (alt ICA) som Peder fnös åt (och som skulle förbli alldagligt även om Monopolet försvann).
 

matage

Medlem
Mitt inlägg handlade inte om e-handel utan om landsortsbons gängse köp på Coop (alt ICA) som Peder fnös åt (och som skulle förbli alldagligt även om Monopolet försvann).
Påminner mig om en "incident" för många år sen (tidigt 90-tal) när jag jobbade i Funäsdalen. Närmaste systembolag låg i Sveg och vi hade en grupp gäster från Stockholm som behöver fylla på förråden lite i stugan då det var för kallt för att åka skidor.

Detta är då före självplockens tid och i Sveg var det om jag minns rätt fortfarande kö snarare än kölapp.
10-talet olika starköl fanns att erbjuda - om jag minns rätt var det olika lager på burk plus Carnegie Porter och Falcon Bayer.
När våra gäster frågar efter vad som jag antar var gängse dricka runt Stureplan vid den tiden fnissas det lite i kön medan expediten försöker erbjuda alternativ med korrekt min. När de avslutar med att be om en flaska vodka utbröt enligt uppgift skratt i kön och fniss bakom disken.
Cue - ett stycke flaska Absolut med ett ansenligt damm-lager på :D
 

Peder

Medlem
Jo, även om Monopolet föll blev det med vin som med mat idag. På landsorten standardplonk på Coop och ICA. För exklusiva varor krav på resa till Stockholm, och Östermalmshallen...

Nu hade jag ingen tanke på landsorten utan var bara baserat på mina monopol-vurmande vänner i Stockholm som verkar ha någon slags förkärlek till Coop för sina dagligvaror.
 

Johan L

Medlem
Argumenten kring utbud förstår jag sällan. Om min matvarubutik saknar någon vara i sitt sortiment som jag vill köpa så kan de med glad min beställa hem den åt mig så länge den finns hos någon av deras leverantörer. Lite som BS på SB alltså. Självklart skulle det funka så även med alkohol om detaljhandeln avreglerades, och det skulle alltså bli ganska likt dagens situation. Lite sämre utbud på hylla på landsbygden, men med möjlighet att beställa dit det man önskar.

Dessutom, har någon kikat på utbudet av folköl på ett vanligt ICA Maxi? Massvis!

Det man skulle slippa med en avreglerad marknad är att samma butik har femtielva mer eller mindre likadana boxviner och drösvis av 79-kronorsflaskor.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En av vår samtids klaraste tänkare beskriver Sverige och Systemet klockrent:
Screenshot_20210309-100859.png
 
Toppen