Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag mailade systembolaget för att ta reda på hur det hänger ihop med deras beställningar, och för att reda ut om vi som kunder blir påverkade av olika beställningsdagar eller inte.

Se konversation nedan:
"Hej,

Jag har på ryktesvägar hört att de beställningar jag gör på er hemsida, exempelvis från beställningssortimentet, fastnar i era butiker.
Stämmer det att olika butiker har olika beställningsdagar? Är det då bättre att välja att hämta sina viner från en butik som har fler beställningsdagar per vecka?

Exempelvis: Jag beställer en flaska vin på en onsdag och att hämta ut i er butik "Bromma Blocks".
Bromma Blocks har kanske beställningsdagar på måndagar.
Kommer min beställning då att ligga öppen tills måndag, innan butiken skickar den vidare till leverantören?

Eller är det här helt fel? Skickas beställningarna som jag gör på hemsidan direkt till leverantören som sedan kan packa dem i den ordningen som de beställs? Att den som beställer vinet först, får vinet först?

Eller är det olika system mellan websläpp, små partier och beställningssortimentet?

Med vänliga hälsningar,
Tomas"

Svar från systembolaget:
"Hej Tomas. Tack för ditt mejl.

Det stämmer att olika butiker har olika beställningsdagar, olika leveransdagar, olika leveransscheman och leveranser olika ofta, ja. Mindre butiker med mindre varor i omlopp behöver inte ha lika mycket som större osv.

I de allra flesta fall så går din lagda order iväg direkt till aktuell distributör (som leverantören valt att samarbeta med vad gäller leveransen ut till våra olika butiker); inom 10-15 minuter, som max. Enstaka distributörer (främst de för bryggerierna t ex) utgår från butikernas orderscheman. Då går ordern i väg i samband med när den distributören har så kallad orderstoppstid för just den butiken. Vad gäller större butiker brukar det inte vara avgörande, men ibland, för vissa mindre, så kan det spela in; dock bara vid så kallade problemprodukter, där väldigt många kunder beställer på kort tid och det finns begränsade antal flaskor.

Och i de allra flesta fall berör det sällan den typen av distributörer, eftersom det (heta släpp i beställningssortimentet) främst gäller whisky och vissa vinsorter och aldrig öl från våra stora bryggerier. Med få undantag.

Vi kommunicerar förstås till distributörerna att de ska hantera alla ordrar de får in (som går från oss i tidsordning; alltså de allra flesta) i just tidsordning, men mer kontroll över det än så har vi inte, eftersom beställningssortimentsvaror ligger hos leverantören/distributören och vi ser dem först när de anländer till våra butiker.

Det är olika för våra inköpta produkter, dvs webbsläpp och Små Partier; de ligger på våra depåer och beställs via webblanseringsbokningen på hemsidan eller via webbsaldot/våra butiker och skickas ut därifrån. Där har vi exakt koll och exakt tidsordning och ordrarna kommer in direkt.

En bättre lösning för beställningsvarorna är på väg in nu efter årsskiftet, för vi är förstås medvetna om problematiken som kan uppstå där.

Trevlig fredag!"
 

chambertin

Medlem
Det står faktiskt "sponsrat inlägg". Hur mycket de fått betalt är oklart men att de fått det är klart.
Jag tycker det här hade räckt som informativt inlägg:
l-alcool-voila-l-ennemi4.jpg
 

anders

Medlem
Det är på tok för tyst här på forumet så nu jävlar...! :D
Efter ett stort antal år som utlandssvensk så är jag starkt FÖR Systembolaget.
Just det, ni läste rätt så ni kan fortsätta hicka. :eek:

Jag är som flertalet vet om för tillfället bosatt i Zürich och var tidigare bosatt i München.
Två städer vars invånare får den genomsnittliga östermalmsbon att framstå som just den överbelånade fattiglapp vederbörande är. :D
Med andra ord, det finns gott om pengar i de här städerna och dessutom en god koncentration av personer med just gott om pengar.
Trots detta så finns inte dessa superbutiker som läsarna här tycks fantisera om.
Varför?
Väldigt enkelt.
Vinaffärer, precis som alla andra affärer, måste drivas på affärsmässiga grunder annars blir det konken.
Detta gäller i allra högsta grad även för Systembolaget där det är helt uteslutet att ägaren dvs staten, skulle skjuta till pengar.
Alltså består sortimentet av vad man kan sälja till en tillräckligt stor mängd människor för att hålla affärerna flytande, inte vad ett par hundra "snobbdrickare" önskar.
Så låt oss då titta på vad som verkligen finns.
Det finns förvisso olika butiker med olika sortiment, så långt är fantasierna här verklighetsbaserade.
Men hur ofta växlar sortimentet?
Sällan.
I verkliga affärer ser man till att kontraktera samma producent år från år.
Så visst, du kan smaka.
Men räkna med att det enda som ändras är årgången.

Vidare ligger inte de här butikerna vägg i vägg precis.
Ska du ha tag på något så måste du först ta reda på vilken butik som har varan.
Sedan ska du ta dig till butiken.
Ska du ha tag på flera olika flaskor så kan det bli till att spendera hela lördagen med att fara runt.
Jag, liksom nästan alla andra människor, har betydligt bättre saker för oss och därmed så slutar det med att inköpet görs i den närmaste butiken. Det innebär att "marknaden" för butiken är i stort sett det närliggande området och det begränsar naturligt hur stort sortimentet kan vara. Det är en ren fråga om lagerkostnad.

Trots ett stort antal personer med gott om pengar i Zürich och München så är det inte särskilt många som vandrar ut från butikerna med lådvis med Krug.
De vandrar inte ens ut med lådvis med champagne.
Man får vara glad om de ens vandrar ut med champagne.
Det är frågan om prosecco.
Det champagnesortiment som Systembolaget kan uppvisa kan ni fullständigt glömma men gillar ni prosecco så kommer ni att bli nöjda med Systemets hädanfärd.
Det fantastiska utbud som många fantiserar om existerar inte.
En vinprovning med sex mediokra italienare kan man få till med förbundna ögon men en provning av något så enkelt som högklassig Alsace är en verklig utmaning.
Märkligt...
Kanske beror det på att mediokra italienare säljer väldigt bra med sin karaktärslösa frukt samtidigt som strama alsacare saknar publik...

En sådan liten detalj som att lämna tillbaka flaskor efter en vinprovning eller fest är i det närmaste uteslutet.
Har du byggt upp en lång relation med vinhandlaren så kan det gå men då blir det ett tillgodokvitto och inga stålars i näven.

Webbeställning tänker jag inte ta upp eftersom det fungerar exakt lika som på Systembolaget med den skillnaden att Bolagets hemsida generellt är avsevärt bättre än de flesta butikerna här.
Orsaken är enkel.
Systembolaget har de finansiella musklerna att bygga en ordentlig hemsida för det är inte särdeles billigt att implementera funktionalitet.

Nej, gnället i den här tråden påminner väldigt mycket om "debatten" innan Systembolaget släppte in bib för kom ihåg att Bolaget ville inte ha in bib alls.
Det skulle dock bli så himla bra enligt förespråkarna.
Det tar inte många minuter bland trådarna för att inse att flertalet här inte håller med...

Givet rent affärsmässiga grunder så kan jag tala om EXAKT vad gnället kommer att resultera i:
ICA och Axfood kommer att bli fullständigt dominerande och de kommer att fokusera på precis det som säljer mest: billigt skit.
Det kommer att finnas några enstaka butiker i hela Sverige med finewines för det finns helt enkelt inte en marknad för mer.
Systembolaget som vi känner det kommer att läggas ner.
Det kanske först säljs till några galningar med för mycket pengar men eftersom det är det billiga vinet (som alltså säljs av ICA och Axfood) som ger volymförsäljning och därmed intäkter till löner och hyror så kommer flertalet att stänga och de som blir kvar flyttar högst troligt från de topplägen de har idag för att därmed sänka hyran vilket naturligtvis leder till sämre tillgänglighet.

Så när ni sitter här och fantiserar så vore det önskvärt om det baseras på marknadsekonomi och avsevärt mindre på kommunistiska idéer. ;)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Lång post att läsa igenom, tack för att du delar med dig av dina tankar! Hoppas inte mina svar är alltför hetsiga/provocerande! =)

Vinaffärer, precis som alla andra affärer, måste drivas på affärsmässiga grunder annars blir det konken.

Jag tror inte att någon här sitter med idén att en privat vinbutik skulle drivas för att de är mysiga eller av något annat skäl, snarare tvärtom. Många här är fullt medvetna om att det riktiga argumentet för Systembolagets existens är att dra in pengar till staten. "Bevara folkhälsan och verka för ansvarsfullt intag av alkoholhaltiga blah blah..", ja, det låter fint men större delen av den svenska befolkningen struntar i det argumentet.

Jag är väl inte helt säker på hur det ligger till hos andra Systembolaget-motståndare här på forumet, men min ståndpunkt är ideologisk i den mening att jag inte anser att det är statens uppgift att driva en alkoholbutik. Att de sedan använder argumentet att de bibehåller folkhälsan gör det inte bättre på något sätt, snarare löjligare. Politisk övertygelse är dock inte något som det svenska folket bryr sig särskilt mycket om. Systembolaget är bekvämt på många sätt om man är en vanlig Svensson-drickare, så även om de är för en öppen marknad struntar de i monopolets existens för att det är enklare än så.

Det finns förvisso olika butiker med olika sortiment, så långt är fantasierna här verklighetsbaserade.
Men hur ofta växlar sortimentet?

Och hur stort sortiment har Systembolaget tror du? Rätt svar är ca. 2400 olika varor i grupperna vin, öl, sprit, alkoholfritt och blanddryck.
Läs gärna igenom det här: Myten om Systembolagets sortiment: ”Det är fantastiskt!”. Och försök hitta äldre årgångar på Systembolaget, eller personal som faktiskt förstår att en flaska 2012 inte alls är samma som 2008.

Vidare ligger inte de här butikerna vägg i vägg precis.
Ska du ha tag på något så måste du först ta reda på vilken butik som har varan.
Sedan ska du ta dig till butiken.

Igår skulle jag handla en julskinka på Kajsa Warg. Och sen skulle jag handla en leksak i julklapp till min systerdotter. De låg inte heller bredvid varandra. Big deal? Och om du som utlandssvensk minns Systembolaget som att varje butik hade alla varor så får du tänka om. Jag bor i Stockholms innerstad men måste alltid ta mig iväg för att kunna köpa det jag vill ha.

Trots ett stort antal personer med gott om pengar i Zürich och München så är det inte särskilt många som vandrar ut från butikerna med lådvis med Krug.
De vandrar inte ens ut med lådvis med champagne.

Jaha? Det finns "Zvenson"-schweizare också? Att de går ut med tolv flaskor prosecco istället för Krug säger väl mer om personen som handlar än om butiken de handlat i.

En sådan liten detalj som att lämna tillbaka flaskor efter en vinprovning eller fest är i det närmaste uteslutet.

Det här handlar ju bara om vilken butik man handlar i. Jag har också bott utomlands och har inte haft problem med att lämna tillbaka varor, öl som vin, eller byta. Men att helt "glömma" den möjligheten låter dumt.

Webbeställning tänker jag inte ta upp eftersom det fungerar exakt lika som på Systembolaget med den skillnaden att Bolagets hemsida generellt är avsevärt bättre än de flesta butikerna här.
Orsaken är enkel.
Systembolaget har de finansiella musklerna att bygga en ordentlig hemsida för det är inte särdeles billigt att implementera funktionalitet.

Det här är bara totalt felaktigt. Systembolagets hemsida fungerar tekniskt bra men är värdelöst utformad. Jag kan personligen bygga en bättre hemsida än den de har i dagsläget (jag arbetar som systemutvecklare), och att det skulle krävas massor med pengar för att åstadkomma något sådant stämmer inte.

ICA och Axfood kommer att bli fullständigt dominerande och de kommer att fokusera på precis det som säljer mest: billigt skit.
Det kommer att finnas några enstaka butiker i hela Sverige med finewines för det finns helt enkelt inte en marknad för mer.
Systembolaget som vi känner det kommer att läggas ner.

Här kanske mina åsikter går isär från andra på forumet, och det är av politiska skäl, men; so what? Det är snart 2017. Statens uppgift är att göra det möjligt för företag att etablera sig på en fri och öppen marknad. Om ICA kan sälja tusentals liter sydafrikanskt vin från Ulricehamn så varför ska de inte få göra det? Kommer Kalix bli lidande för att de inte har en vin- och delibutik? Ja, kanske det, men att det är synd om de stackars Kalix-borna är inte skäl nog för att argumentera för ett förlegat monopol.

Så när ni sitter här och fantiserar så vore det önskvärt om det baseras på marknadsekonomi och avsevärt mindre på kommunistiska idéer.

Ett statligt monopol ÄR kommunism.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Det är på tok för tyst här på forumet så nu jävlar...! :D
Efter ett stort antal år som utlandssvensk så är jag starkt FÖR Systembolaget.
Just det, ni läste rätt så ni kan fortsätta hicka. :eek:

Jag är som flertalet vet om för tillfället bosatt i Zürich och var tidigare bosatt i München.
Två städer vars invånare får den genomsnittliga östermalmsbon att framstå som just den överbelånade fattiglapp vederbörande är. :D
Med andra ord, det finns gott om pengar i de här städerna och dessutom en god koncentration av personer med just gott om pengar.
Trots detta så finns inte dessa superbutiker som läsarna här tycks fantisera om.
Varför?
Väldigt enkelt.
Vinaffärer, precis som alla andra affärer, måste drivas på affärsmässiga grunder annars blir det konken.
Detta gäller i allra högsta grad även för Systembolaget där det är helt uteslutet att ägaren dvs staten, skulle skjuta till pengar.
Alltså består sortimentet av vad man kan sälja till en tillräckligt stor mängd människor för att hålla affärerna flytande, inte vad ett par hundra "snobbdrickare" önskar.
Så låt oss då titta på vad som verkligen finns.
Det finns förvisso olika butiker med olika sortiment, så långt är fantasierna här verklighetsbaserade.
Men hur ofta växlar sortimentet?
Sällan.
I verkliga affärer ser man till att kontraktera samma producent år från år.
Så visst, du kan smaka.
Men räkna med att det enda som ändras är årgången.

Vidare ligger inte de här butikerna vägg i vägg precis.
Ska du ha tag på något så måste du först ta reda på vilken butik som har varan.
Sedan ska du ta dig till butiken.
Ska du ha tag på flera olika flaskor så kan det bli till att spendera hela lördagen med att fara runt.
Jag, liksom nästan alla andra människor, har betydligt bättre saker för oss och därmed så slutar det med att inköpet görs i den närmaste butiken. Det innebär att "marknaden" för butiken är i stort sett det närliggande området och det begränsar naturligt hur stort sortimentet kan vara. Det är en ren fråga om lagerkostnad.

Trots ett stort antal personer med gott om pengar i Zürich och München så är det inte särskilt många som vandrar ut från butikerna med lådvis med Krug.
De vandrar inte ens ut med lådvis med champagne.
Man får vara glad om de ens vandrar ut med champagne.
Det är frågan om prosecco.
Det champagnesortiment som Systembolaget kan uppvisa kan ni fullständigt glömma men gillar ni prosecco så kommer ni att bli nöjda med Systemets hädanfärd.
Det fantastiska utbud som många fantiserar om existerar inte.
En vinprovning med sex mediokra italienare kan man få till med förbundna ögon men en provning av något så enkelt som högklassig Alsace är en verklig utmaning.
Märkligt...
Kanske beror det på att mediokra italienare säljer väldigt bra med sin karaktärslösa frukt samtidigt som strama alsacare saknar publik...

En sådan liten detalj som att lämna tillbaka flaskor efter en vinprovning eller fest är i det närmaste uteslutet.
Har du byggt upp en lång relation med vinhandlaren så kan det gå men då blir det ett tillgodokvitto och inga stålars i näven.

Webbeställning tänker jag inte ta upp eftersom det fungerar exakt lika som på Systembolaget med den skillnaden att Bolagets hemsida generellt är avsevärt bättre än de flesta butikerna här.
Orsaken är enkel.
Systembolaget har de finansiella musklerna att bygga en ordentlig hemsida för det är inte särdeles billigt att implementera funktionalitet.

Nej, gnället i den här tråden påminner väldigt mycket om "debatten" innan Systembolaget släppte in bib för kom ihåg att Bolaget ville inte ha in bib alls.
Det skulle dock bli så himla bra enligt förespråkarna.
Det tar inte många minuter bland trådarna för att inse att flertalet här inte håller med...

Givet rent affärsmässiga grunder så kan jag tala om EXAKT vad gnället kommer att resultera i:
ICA och Axfood kommer att bli fullständigt dominerande och de kommer att fokusera på precis det som säljer mest: billigt skit.
Det kommer att finnas några enstaka butiker i hela Sverige med finewines för det finns helt enkelt inte en marknad för mer.
Systembolaget som vi känner det kommer att läggas ner.
Det kanske först säljs till några galningar med för mycket pengar men eftersom det är det billiga vinet (som alltså säljs av ICA och Axfood) som ger volymförsäljning och därmed intäkter till löner och hyror så kommer flertalet att stänga och de som blir kvar flyttar högst troligt från de topplägen de har idag för att därmed sänka hyran vilket naturligtvis leder till sämre tillgänglighet.

Så när ni sitter här och fantiserar så vore det önskvärt om det baseras på marknadsekonomi och avsevärt mindre på kommunistiska idéer. ;)
Jag konstaterar att ditt inlägg enbart handlar om fysisk butik?
-De flesta näthandlare för icke monopoliserade varor levererar ofta din vara inom två dagar, det vill säga snabbare än om du beställer vin via beställningssortimentet idag så varför skulle det bli sämre av att kapa bort mellanhanden som bara kostar tid och pengar?
Plus att du inte behöver bära eftersom det kommer rätt till dörren.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Det argumentet jag mest använder och tänker på när jag pratar SB varande eller icke varande är följande (undantaget folkhälsan givetvis, endast när diskussionen om sortiment och utbud kommer på fråga):
OM nu staten, via systembolaget, erbjuder sån otroligt bra service och utbud av varor och tjänster, varför låter vi inte staten ta hand om all försäljning? - Kläder, tomater, kött, bilar, diskmaskiner, leksaker osv osv.
Varför tycker så många att alkoholhaltiga drycker, speciellt vin, är en sådan exceptionell produkt att den faller utanför de marknadsekonomiska drivkrafterna?

Jag tror personligen inte att vi skulle få ett bättre utbud av kläder i Sverige om det endast finns en butik att handla i.
 

Peder

Medlem
Jag konstaterar att ditt inlägg enbart handlar om fysisk butik?

Jag konstaterar också att @anders inlägg bara handlar om fysisk butik. Jag kanske är en mer modern människa än @anders då jag föredrar att handla på nätet än att springa runt med tunga kassar. Är man modern i sin tanke så suddas även det dåliga utbudet på små orter ut eftersom man även i Kiruna med en dator kan få hem viner av äldre årgångar eller exempelvis österrikiska viner som lyser med sin frånvaro hos Systembolaget, men inte hos vinhandlare i Tyskland. Våra fantastiska vinimportörer i Sverige skulle nog inte lägga ner sin verksamhet om Systembolagets fall skulle bli verklighet, men en del stora aktörer tycker det är väldigt bekvämt däremot med Systembolaget eftersom man lyckats få in 3 apor och bulkvin från Sydafrika i sortimentet, men tror knappast ens dom skulle lägga ner sin verksamhet men däremot satsa mer krut på Axfood, Coop och ICA.

Skaffar man ett betalkonto på wine-searcher.com så ser man vilket enormt utbud det finns utanför Sverige och du kan även få tag på gamla årgångar, något som är totalt omöjligt oftast på Systembolaget om dom inte lyckats få in någon vaniljstinn Rioja från 2004. Många butiker i Tyskland erbjuder ofta fri leverans inom Tyskland och jag kan personligen bara konstatera att det finns ett bra vinutbud i Europa eftersom jag inte handlat på Systembolaget sedan februari 2014.

Så varför stirra sig blind på fysiska butiker @anders eftersom du verkar behärska en dator så bra att du lyckas skriva inlägg på Finewines.se?
 

anders

Medlem
Jag tror inte att någon här sitter med idén att en privat vinbutik skulle drivas för att de är mysiga eller av något annat skäl, snarare tvärtom. Många här är fullt medvetna om att det riktiga argumentet för Systembolagets existens är att dra in pengar till staten. "Bevara folkhälsan och verka för ansvarsfullt intag av alkoholhaltiga blah blah..", ja, det låter fint men större delen av den svenska befolkningen struntar i det argumentet.

Jag är väl inte helt säker på hur det ligger till hos andra Systembolaget-motståndare här på forumet, men min ståndpunkt är ideologisk i den mening att jag inte anser att det är statens uppgift att driva en alkoholbutik. Att de sedan använder argumentet att de bibehåller folkhälsan gör det inte bättre på något sätt, snarare löjligare. Politisk övertygelse är dock inte något som det svenska folket bryr sig särskilt mycket om. Systembolaget är bekvämt på många sätt om man är en vanlig Svensson-drickare, så även om de är för en öppen marknad struntar de i monopolets existens för att det är enklare än så.

När ideologi går före verkligheten så brukar det kallas för fanatism.
Sällan som något gott kommer ur fanatism.

Och hur stort sortiment har Systembolaget tror du? Rätt svar är ca. 2400 olika varor i grupperna vin, öl, sprit, alkoholfritt och blanddryck.
Läs gärna igenom det här: Myten om Systembolagets sortiment: ”Det är fantastiskt!”. Och försök hitta äldre årgångar på Systembolaget, eller personal som faktiskt förstår att en flaska 2012 inte alls är samma som 2008.

Det där har varit upp vid tidigare tillfällen och det som ÅTERIGEN slår mig är att trots all den kunskap om vinförsäljning som den här herren påstår sig ha så har han inte startat någon vinaffär någonstans.
Varför säljer inte han vinerna från Tjeckien, Juracon och så vidare?
Märkligt nog kan jag inte påminna mig ha sett mycket vin från Tjeckien någonstans...
Kan det bero på att MARKNADEN inte är villiga att köpa detta?
Marknaden, du vet, den där som är raka motsatsen till kommunism...

Sedan är det också ett förbannat märkligt påstående att sortimentet i Sverige skulle vara sämre än i Danmark bara för att du måste hämta flaskorna på ett visst ställe.
Det som räknas är antalet viner som finns tillgängliga.

Tror du dessutom att 'äldre årgångar' magiskt dyker upp bara för att butiken är privatägd?

Igår skulle jag handla en julskinka på Kajsa Warg. Och sen skulle jag handla en leksak i julklapp till min systerdotter. De låg inte heller bredvid varandra. Big deal? Och om du som utlandssvensk minns Systembolaget som att varje butik hade alla varor så får du tänka om. Jag bor i Stockholms innerstad men måste alltid ta mig iväg för att kunna köpa det jag vill ha.

Nu brukar inte bra julskinka säljas i samma butiker som fina leksaker utan man är nödd och tvungen att gå till olika butiker.
Vi talar här om samma produkt: alkoholhaltig dryck.
Skulle du åka först till Beijer för att köpa en hammare, sedan till ByggMax för att köpa virke och slutligen till Jem & Fix för att köpa spik?
Eller skulle du köpa allt byggmaterial på samma ställe?

Butikerna här har oftast heller inte hela sortimentet på hyllan utan det blir till att beställa och vänta.

Jaha? Det finns "Zvenson"-schweizare också? Att de går ut med tolv flaskor prosecco istället för Krug säger väl mer om personen som handlar än om butiken de handlat i.

Jag talar om butiker som ligger i de mest exklusiva lägena med världens i särklass högsta hyror, vägg i vägg med de välkända lyxmärkena.
De HAR alltså Krug på hyllan.
"Zvenson"-schweizare motsvarar folket på Östermalm vad gäller inkomst etc.

Det här handlar ju bara om vilken butik man handlar i. Jag har också bott utomlands och har inte haft problem med att lämna tillbaka varor, öl som vin, eller byta. Men att helt "glömma" den möjligheten låter dumt.

På Systembolaget är det inget diskussion angående vilken butik du handlat i (eftersom det endast finns en butikskedja).
Jag vill också minnas att gränsen för återlämnande ligger på två år, låter dock detta vara osvuret.

Det här är bara totalt felaktigt. Systembolagets hemsida fungerar tekniskt bra men är värdelöst utformad. Jag kan personligen bygga en bättre hemsida än den de har i dagsläget (jag arbetar som systemutvecklare), och att det skulle krävas massor med pengar för att åstadkomma något sådant stämmer inte.

Nu arbetar jag också som systemutvecklare och det har jag gjort i en herrans massa år.
Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har hört "det där kan jag göra bättre och billigare".
Det slutar ALLTID med enorma problem när personer med den attityden släpps loss.
Och det blir garanterat mycket dyrare och sämre.
Det tar evigheter innan det är levererat med önskvärd kvalitet och budgeten är slagen i småbitar för länge sedan.

För övrigt är Bolagets hemsida väldigt lik Winefinders.
Ska du bygga om den också?
Dessutom noterar jag betydligt fler sökmöjligheter på bolagets hemsida...

Att hacka ihop en liten hemsida är inte det samma som att koppla ihop ett antal ytterst affärskritiska databaser som säkert är flera decennier gamla för att kunna leverera all information till hemsidan.

Ett statligt monopol ÄR kommunism.

För att vara då ideologiskt emot monopolet uppvisar du onekligen en total oförståelse för hur affärer verkligen bedrivs.
Det är rakt igenom ett önsketänkande utan någon som helst tanke på hur du (eller någon annan) ska få verksamheten att gå runt.
Jag utmanar därför dig till att starta en importfirma och ta in just de viner som BKWine listar som saknade på Bolaget så får vi se hur länge det håller....
 

Pontus

Medlem
Nu arbetar jag också som systemutvecklare och det har jag gjort i en herrans massa år.
Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har hört "det där kan jag göra bättre och billigare".
Det slutar ALLTID med enorma problem när personer med den attityden släpps loss.
Och det blir garanterat mycket dyrare och sämre.
Det tar evigheter innan det är levererat med önskvärd kvalitet och budgeten är slagen i småbitar för länge sedan.

För övrigt är Bolagets hemsida väldigt lik Winefinders.
Ska du bygga om den också?
Dessutom noterar jag betydligt fler sökmöjligheter på bolagets hemsida...

Att hacka ihop en liten hemsida är inte det samma som att koppla ihop ett antal ytterst affärskritiska databaser som säkert är flera decennier gamla för att kunna leverera all information till hemsidan.
Många direkta felaktigheter i ditt inlägg kan jag tycka, men jag vänder mig särskilt mot att det skulle vara svårt eller dyrt att förbättra SB:s sida, även om den blivit betydligt bättre i vissa avseenden. Och det säger jag med lång erfarenhet av systemutveckling. Dels har dom problem med överbelastning (har varit återkommande så länge jag kan minnas), dels finns det allvarliga designmissar både här och där. Det är t ex rent löjligt dåligt att dom har samma artikelnummer på flaskor med olika årgångar i det ordinarie sortimentet och heller inget annat som håller isär årgångarna. Man har alltså egentligen ingen aning om vilken årgång man får när man beställer, eller vilken årgång som står på hyllan på det lokala bolaget. Bara som ett exempel.
 

Mattias Schyberg

Administratör
När ideologi går före verkligheten så brukar det kallas för fanatism.
Sällan som något gott kommer ur fanatism.



Det där har varit upp vid tidigare tillfällen och det som ÅTERIGEN slår mig är att trots all den kunskap om vinförsäljning som den här herren påstår sig ha så har han inte startat någon vinaffär någonstans.
Varför säljer inte han vinerna från Tjeckien, Juracon och så vidare?
Märkligt nog kan jag inte påminna mig ha sett mycket vin från Tjeckien någonstans...
Kan det bero på att MARKNADEN inte är villiga att köpa detta?
Marknaden, du vet, den där som är raka motsatsen till kommunism...

Sedan är det också ett förbannat märkligt påstående att sortimentet i Sverige skulle vara sämre än i Danmark bara för att du måste hämta flaskorna på ett visst ställe.
Det som räknas är antalet viner som finns tillgängliga.

Tror du dessutom att 'äldre årgångar' magiskt dyker upp bara för att butiken är privatägd?



Nu brukar inte bra julskinka säljas i samma butiker som fina leksaker utan man är nödd och tvungen att gå till olika butiker.
Vi talar här om samma produkt: alkoholhaltig dryck.
Skulle du åka först till Beijer för att köpa en hammare, sedan till ByggMax för att köpa virke och slutligen till Jem & Fix för att köpa spik?
Eller skulle du köpa allt byggmaterial på samma ställe?

Butikerna här har oftast heller inte hela sortimentet på hyllan utan det blir till att beställa och vänta.



Jag talar om butiker som ligger i de mest exklusiva lägena med världens i särklass högsta hyror, vägg i vägg med de välkända lyxmärkena.
De HAR alltså Krug på hyllan.
"Zvenson"-schweizare motsvarar folket på Östermalm vad gäller inkomst etc.



På Systembolaget är det inget diskussion angående vilken butik du handlat i (eftersom det endast finns en butikskedja).
Jag vill också minnas att gränsen för återlämnande ligger på två år, låter dock detta vara osvuret.



Nu arbetar jag också som systemutvecklare och det har jag gjort i en herrans massa år.
Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har hört "det där kan jag göra bättre och billigare".
Det slutar ALLTID med enorma problem när personer med den attityden släpps loss.
Och det blir garanterat mycket dyrare och sämre.
Det tar evigheter innan det är levererat med önskvärd kvalitet och budgeten är slagen i småbitar för länge sedan.

För övrigt är Bolagets hemsida väldigt lik Winefinders.
Ska du bygga om den också?
Dessutom noterar jag betydligt fler sökmöjligheter på bolagets hemsida...

Att hacka ihop en liten hemsida är inte det samma som att koppla ihop ett antal ytterst affärskritiska databaser som säkert är flera decennier gamla för att kunna leverera all information till hemsidan.



För att vara då ideologiskt emot monopolet uppvisar du onekligen en total oförståelse för hur affärer verkligen bedrivs.
Det är rakt igenom ett önsketänkande utan någon som helst tanke på hur du (eller någon annan) ska få verksamheten att gå runt.
Jag utmanar därför dig till att starta en importfirma och ta in just de viner som BKWine listar som saknade på Bolaget så får vi se hur länge det håller....
Kan inte påstå att jag är övertygad om alla dina argument, men jäklar vad dina åsikter och din argumentation behövs för debatten och takhöjden på forumet.

Det krävs mod att kasta sig in i lejonkulan och jag tycker du gör det med bravur. Detta säger jag oberoende av min åsikt i ämnet. :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det är på tok för tyst här på forumet så nu jävlar...! :D
Efter ett stort antal år som utlandssvensk så är jag starkt FÖR Systembolaget.
Just det, ni läste rätt så ni kan fortsätta hicka. :eek:

Jag är som flertalet vet om för tillfället bosatt i Zürich...
Nej, jag visste inte var du bor, men det verkar som du skulle trivas i Nordkorea!
 
Toppen