Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nu jävlar ska vi svära i kyrkan – den (misstänker jag) lilla alkoholfria tråden

gece

Man vänjer sig.
Jag sprang på den här vid ett besök på SB igår och som deltidsberlinare och en sucker för veteöl kunde jag givetvis inte låta bli att köpa ett litet gäng! Och tur var väl det för det här är riktigt bra! Det är en riktigt syrlig sak med massor av citron, surdeg, yoghurt och lite örter.


Kan säkert passa @Per Stade också!? Inte mycket till överhumlade toner här! :)
Drack den häromveckan och tyckte mest den smakade drav, måste jag säga. Drink'in the Sun gillas bättre trots att jag gillar både vete och surt bättre än humle
 

Per Stade

Lege artis
Jag sprang på den här vid ett besök på SB igår och som deltidsberlinare och en sucker för veteöl kunde jag givetvis inte låta bli att köpa ett litet gäng! Och tur var väl det för det här är riktigt bra! Det är en riktigt syrlig sak med massor av citron, surdeg, yoghurt och lite örter.


Kan säkert passa @Per Stade också!? Inte mycket till överhumlade toner här! :)

Veteöl är hemskt - smakar spya redan i munnen.
 

MartinE

Medlem
Nää, det smakar fantastiskt .. bland de bästa på SB är: Weihenstephaner
http://www.systembolaget.se/dryck/ol/weihenstephaner-152601 inte alkoholfri dock:)

Och i riktig FineWines anda har vi kommit off topic och diskuterar alkoholhaltiga drycker i den alkoholfria tråden! :)

Fast den här finns ju också:

IMG_0146.jpg

Synd bara att den är så blaskig. Låångt från det underbara originalet! Paradoxalt nog föredrar jag faktiskt alkholhofri Erdinger framför ovanstående - trots att jag tycker original-Erdinger är en ganska trist weissbier...
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Must är gott. Den kan drickas när som helst på dagen. Den släcker törsten och den skickar upp blodsockret en aning när det behövs.
Lokalproducerat är också bra. Denna must produceras av Ulla bara någon kilometer härifrån (ganska centralt i Karlstad) samt i Munkfors. Råvarorna tas från lite olika ställen i Värmland och varje batch är lite olika beroende på var frukten tas från och vilken sort det är.

Just denna päronmust har en frisk syra samtidigt som klart fruktsöta toner kommer fram. Inte helt olikt en pinot gris :) lång eftersmak som inte blir kladdigt söt utan bibehåller sina friska toner hela vägen. 100% päron och inget annat. Som det ska vara alltså.
image.jpeg
image.jpeg
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Nu har jag inte druckit en droppe alkohol på två månader. *Suck*. Nu kan den här lilla tjejen i Linneas mage komma ut tycker vi!! Men med det rådande vädret i Stockholm så förstår vi henne. Tur att vi inte behövde åka till BB i onsdags. Hur hade det slutat? Kanske hade fått föda i bilen utan smärtlindring!

Håller hur som helst till godo med den här ikväll, och den håller ihop riktigt bra! Helt klart min favorit när det gäller alkoholfria alternativ.

IMG_0153.JPG
 

MartinE

Medlem
Jag har hittat en ny (nästan) alkoholfri favorit! Den här är (ännu) bättre än Drink'in the Sun:

IMG_3265.jpg

Mikkeller Ambler: Hade jag druckit den blint hade jag inte trott att den var "alkoholfri" (den innehåller 0,3 %)! Underbar blommig doft med tydlig humlekaraktär och aningen söta toner. Inslag av citrus, kavring, fikon, farinsocker, tallbar och blöt kartong. Även i smaken är det mycket humle; en härlig beska i kombination med viss sötma. Här hittar jag rågbröd, gräddkola och citrusskal.
 

Wintermute

Medlem
Jag skall välja drycker till en herrmiddag till helgen. En av herrarna är absolutist (av rimliga skäl). Har ni några idéer om vad det finns för alkoholfritt som passar till en choklad/maräng/nötter-efterrätt? Just nu tänker jag på "Jus de Pommes Artisanal Pétillant" (bolaget).
 
V

Vincent H

Jag skall välja drycker till en herrmiddag till helgen. En av herrarna är absolutist (av rimliga skäl). Har ni några idéer om vad det finns för alkoholfritt som passar till en choklad/maräng/nötter-efterrätt? Just nu tänker jag på "Jus de Pommes Artisanal Pétillant" (bolaget).

Jag tycker du är ute ganska rätt, däremot tycker jag det finns roligare muster än Jus de Pommes, skickar två stycken som jag tycker håller lite högre kvalité!
https://www.systembolaget.se/dryck/alkoholfritt/appelcider-gold-1191803
https://www.systembolaget.se/dryck/alkoholfritt/maglehem-no-4-194601
Den första är en äppelmust med som är kolsyrad, så inga andra tillsatser så egentligen en must.
Den andra är helt enkelt lite komplexare och godare helt enkelt skulle jag säga! :)
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Jag skall välja drycker till en herrmiddag till helgen. En av herrarna är absolutist (av rimliga skäl). Har ni några idéer om vad det finns för alkoholfritt som passar till en choklad/maräng/nötter-efterrätt? Just nu tänker jag på "Jus de Pommes Artisanal Pétillant" (bolaget).
Jag drack ett alkoholfritt alternativ på hjortron för ett tag sedan. Kan vara ett alternativ om man vill gå mer åt det söta hållet
https://www.systembolaget.se/dryck/alkoholfritt/golden-ganjal-190404
 

LarsW

Medlem
Återupplivar denna tråd då jag har en vit månad nu i september.
Kommer fylla på allteftersom och tar gärna emot tips på roliga förslag som kan ersätta viner.

Har tidigare år tröskat genom utbudet av alkoholfria drycker och kan väl i korthet sammanfatta att inga av de som vanligtvis har alkohol blir bättre och ganska få är speciellt roliga att dricka överhuvudtaget. Öl och cider klarar sig ibland bra medan alkoholfritt vin praktiskt taget undantagslöst är rena katastroferna...
Så först en liten sammanfattning från tidigare år:
Vin:
Allt rött totalt odrickbart! :död: Dålig söt druvsaft! <55p Duger inte ens att använda som matlagningsvin

Allt vitt (utom Leitz Eins Zwei Zero) aningen mindre odrickbart än de röda, fortfarande konstant för söta och/eller sura och helt utan kropp. :deprimerad: <60p

Leitz Eins Zwei Zero Riesling 2016. Det bästa alkoholfria vinet i min bok (detta är dock att sätta ribban VÄLDIGT lågt). Det klarar sig på grund av en hyffsad syra som kontrar sötman och jag gillar ju söta mosel sen tidigare. Men absolut inget spännande och egentligen bara drickbart. Sån ungefär 75-77p :gäspning:

Då var vinerna avklarade och kommer näppe prova några flera detta år.

Nu till något mycket trevligare provat i helgen!
Saxhyttegubbens Blåbär 100% (72kr för 33cl) och Nyckelbryggerier 100% Blåbär (49kr för 33cl). Prövade mot varandra över två dagar. Doft och smak domineras av… Blåbär! (doh!). Båda är väldigt sträva till att börja med och blir avsevärt bättre efter dekantering och några timmars luftning. Provade några olika glas och bäst blev de i Riedels Hermitage.
Saxhyttegubbens känns lite strävare och är klart mer grumlig i färgen. Faktiskt svårt att välja en favorit här, båda är riktigt, riktigt goda och funkar så det grinar till lättare kötträtter. Men till slut går förstaplatsen till Nyckelbryggeriet då den är lite mer tillgänglig än Saxhyttegubben. Båda rekommenderas starkt! :)
Måste rimligtvis vara mer blåbär i Saxhyttegubben då det ska vara 2300 blåbär i denna och 500 gram i Nyckelbryggeriet (per flaska), vet inte hur mycket blåbär det går på 500 gram men torde vara avsevärt mindre än 2300.

thumbnail_20180908_201453.jpg


To be continued!
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Vad tycker du om Juhlins alkoholfria bubbel?
Jag drack det för ett eller två år sen då far bjöd på det av någon anledning.
Det gjorde uppenbarligen noll intryck då jag inte har några minnen av det vare sig positivt eller negativt...:rolleyes:
Kanske ska prova det igen men för det priset får man ju väldigt trevliga muster av olika slag.
 
Toppen