Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nu jävlar ska vi svära i kyrkan – den (misstänker jag) lilla alkoholfria tråden

LarsW

Medlem
Så slutligen.
Hade tänkte jag skulle gå genom lite mer seriösa alkoholfria drycker denna gång och speciellt nu sista helgen.
Men så kom föräldrarna på besök helgen innan och hade med en låda hemgjord svart vinbärs- och äppelsaft och då var mina behov för resten av månaden fyllda. :)
Dock så hade de rensat bra i källaren den här gången och på kul tagit med flera olika årgångar med svartvinbärssaft så då måste man ju bara köra en vertikal! :D

Lite bakgrund om (svart)vin(bärs)gården: Ligger i Knivsta strax söder om Uppsala. Stockarnas ålder varierar från ca 10 till 30 år (tre buskar). Tillämpar typ ekologisk odling. Beskärs till hösten. Bären plockas för hand och tillbereds samma dag.

Så årgångarna som skulle testas var 2014, 2015, 2016 och som bonus hade de hittat en liten chopine med saft från 1999. :eek:
Alla blandades med samma mängd saft och vatten.

2015 och 2106 var snarlika. Mycket söt och solmogen svart vinbärsfrukt, klart fylligare än 2014 som börjat mjukna lite och fått en smula torrare ton. Men roligast var 1999an, spänstig och vital fortfarande om än med en klart torrare karaktär och en tydlig ton av blåbär som gjorde sig fint tillsammans med de svarta vinbären. Helt i klass med de lyxiga blåbärsdryckerna jag testat tidigare denna månad.
Kul observandum att när jag blandade dem så blev det inget skum på 1999an men de andra hade skum kvar i över en halvtimme.

Har vart en trevlig månad på flera sätt men nu ser jag fram mot vin snart igen!

thumbnail_20181001_212742.jpg
 
Last edited:

fxr

Medlem
Jag tänkte faktiskt på dig igår kväll när jag drack ett par glas och funderade lite på hur du skulle "landa" efter denna månaden, var faktiskt här inne och nosade också men såg att det var låg aktivitet. Med tanke på detta inlägget så verkar det ha gått ganska bra ändå. Skönt och sansat! Bra jobbat!
 

Poussard

Medlem
Tar gärna emot fler tips på alkoholfria drycker till julafton. Har redan noterat det ni skrivit upp, men har ni fler så! Är väl öl och lagrad julmust och sånt jag tänker på först, men allt är av intresse.
 
Så slutligen.
Hade tänkte jag skulle gå genom lite mer seriösa alkoholfria drycker denna gång och speciellt nu sista helgen.
Men så kom föräldrarna på besök helgen innan och hade med en låda hemgjord svart vinbärs- och äppelsaft och då var mina behov för resten av månaden fyllda. :)
Dock så hade de rensat bra i källaren den här gången och på kul tagit med flera olika årgångar med svartvinbärssaft så då måste man ju bara köra en vertikal! :D

Lite bakgrund om (svart)vin(bärs)gården: Ligger i Knivsta strax söder om Uppsala. Stockarnas ålder varierar från ca 10 till 30 år (tre buskar). Tillämpar typ ekologisk odling. Beskärs till hösten. Bären plockas för hand och tillbereds samma dag.

Så årgångarna som skulle testas var 2014, 2015, 2016 och som bonus hade de hittat en liten chopine med saft från 1999. :eek:
Alla blandades med samma mängd saft och vatten.

2015 och 2106 var snarlika. Mycket söt och solmogen svart vinbärsfrukt, klart fylligare än 2014 som börjat mjukna lite och fått en smula torrare ton. Men roligast var 1999an, spänstig och vital fortfarande om än med en klart torrare karaktär och en tydlig ton av blåbär som gjorde sig fint tillsammans med de svarta vinbären. Helt i klass med de lyxiga blåbärsdryckerna jag testat tidigare denna månad.
Kul observandum att när jag blandade dem så blev det inget skum på 1999an men de andra hade skum kvar i över en halvtimme.

Har vart en trevlig månad på flera sätt men nu ser jag fram mot vin snart igen!

Visa bifogad bild 14447
fantastiskt inlägg! mycket trevligt
 

LarsW

Medlem
Så var september snart slut och några nya erfarenheter, både trevliga, mindre trevliga och nån katastrof eller två, bland alkoholfria alternativ till vin, öl och drinkar.

Öl:
Konx Non-Alcoholic Mini Pale Ale
-Nej, nej och åter nej! Tänk en frukt och citrusdriven modern IPA/Ale helt utan kropp. Var tvungen att kolla innehållsförteckningen då jag var helt säker på att de blandat citron eller nåt iden men icke. Inte kul!:baksmälla:
Big Drop Pale Ale -Inte dum om man gillar moderna och fruktiga Ale. Långt kvar till en Sierra NEvada Pale Ale men som alkoholfritt så dricker jag gärna detta igen. :)
Big Drop Stout -Var med stor tvekan jag provade denna men... som stout inte dum alls. Visst saknar man lite oomph men eoner bättre än förväntat.
Brooklyn Special Effects Hoppy Lager -Trevlig lager. Men man får en Allkoholfri Carlsberg Lager för halva priset som gör samma jobb. Inte dålig då.
20190929_123805.jpg


Till Drinkar:
RumISH
-Funkar faktiskt som bas i en Mojito till exempel. Doftar som en enklare rom. Men 130 kr för en halvflaska är ju en del och jag tänker man får samma effekt själv med lite romessens och vatten för en bråkdel av priset.:rolleyes:
Ceder's Classic non-alc alt-gin -F*n!. Jag ville så gärna att denna skulle vara bra. :( Doften lovade gott med typiska gin-toner men smaken är... vatten. Dyr är den också 230 kr för en halvliter. Helt bortkastat. :neej:
20190929_123910.jpg


Bäst (igen):
Fentimans Ginger Beer
-Sagt det förut. Alkoholfritt blir inte bättre än detta! :p Och härmed bevisas också än en gång att allt blir bättre på magnum! :cigarr: Kryddig, lite rivig ingefära med bra sötma. All mat i det asiatiska köket lyfts. Mums!
20190929_124011.jpg


Oktober, skynda dig...
 

Kevinator

Medlem
Så var september snart slut och några nya erfarenheter, både trevliga, mindre trevliga och nån katastrof eller två, bland alkoholfria alternativ till vin, öl och drinkar.

Bäst (igen):
Fentimans Ginger Beer
-Sagt det förut. Alkoholfritt blir inte bättre än detta! :p Och härmed bevisas också än en gång att allt blir bättre på magnum! :cigarr: Kryddig, lite rivig ingefära med bra sötma. All mat i det asiatiska köket lyfts. Mums!
Visa bifogad bild 18088

Oktober, skynda dig...

Intressant att smaker kan vara så olika. Själv föredrar jag Bundaberg Ginger Beer :rolleyes:
 

grondahl

Medlem
Gillade också Konx. Tror dock att mina ölreferenser skiljer sig från LarsW då Sierra Nevada Pale Ale inte direkt är det som poppar upp när man tänker "modern fruktig ale"
 

LarsW

Medlem
Och jag tycker Konx är ett av de bättre tillskotten till den alkoholfria marknaden.
Intressant! :) har du provat Big Drop Pale Ale? Nyfiken på ditt omdöme där.
Gillade också Konx. Tror dock att mina ölreferenser skiljer sig från LarsW då Sierra Nevada Pale Ale inte direkt är det som poppar upp när man tänker "modern fruktig ale"
Helt säkert!:)
Jag tycker egentligen bäst om klassisk brittisk Ale och Bitter. Så Sierra Nevada är ungefär så långt jag sträcker mig med fruktig, citrusosande öl.;)
 

Johan L

Medlem
Intressant! :) har du provat Big Drop Pale Ale? Nyfiken på ditt omdöme där.

Ja, den är också bra. Lite annan stil än Konx så de är ju väldigt olika, men båda gör sin grej bra tycker jag. Hade faktiskt Big Drop Pale Ale som ett av två alkoholfria ölalternativ på mitt bröllop (den andra var Mikkeller Weird Weather).
 

Trydebull

Medlem
Richard Juhlin Non-Alcoholic Sparkling Wine Rosé

6EB4A51B-2A89-4DF4-A9AE-ADEC2B389D9D.jpeg


Doftar artificiellt med smultron och sommarjordgubbar.

Lite fläder, gröna äpplen, omogna rabarber, kokt gulbeta och socker-ersättning.

Smakar först odrickbart men efter tio minuter har det plast-artificiella lagt sig och den känns faktiskt helt ok!

Ett tag senare, efter tre timmar i kylen med kork smakar den plastartificiell igen.

Skönt att den inte är översötad alls, den har tydliga drag av rabarber, smultron, röda vinbär och omogna gröna äpplen.

Måste vara skitsvårt att göra något som ska likna en något så när vettig drickbar Champagne. Totalt sett drickbar och även om jag egentligen tycker att det smakar f-n så tycker jag ändå att det är ett ok försök...
 

sunqan

Vinös
Trodde först det var ett skämt så var tvungen att kolla.
Visa bifogad bild 19959
Självklart ska Cola vara på magnum! Inget skämt således vilket gör det ännu roligare.:D
Jag snubblade över det när jag försökte hitta nåt om "vine and co, dry land red", ett sydafrikanskt rödvin som jag hittade på tillfälligt sortimemtshyllan idag. Mina träffar hade tom årgång hos winesearcher, men inte hos säljaren.

Sen är jag miljöskadad... i systembolagets system står det "wine & co" men etiketten säger "vine and co" (det är varumärket) - väldigt väldigt slarvigt av både importör och återförsäljare.varumärken ska man vara rädd om, annars riskerar man en ny xerox eller kleenex (dvs varumärket försvagas).
 

Daniel A

Administratör
2020 Grevlunda bär o vingård, druvjuice Solaris
Vin på solaris är ju ibland riktigt trevligt, men hur fungerar det som ojäst dryck? Fantastiskt! Ren och fräsch smak, som har en hel del vitvinsvibbar även om det huvudsakligen doftar och smakar vindruva (som vin trots allt sällan gör!). Det är ju onekligen sött (passar nog bäst till efterrätten), men det finns en rejäl syra som balanserar ut det. Kul att testa! Kommer köpa mer.

(Tror inte riktigt att det här går att få tag på utanför Skåne, tyvärr).
 

Per Stade

Lege artis
Tvärt emot de flesta andra i Sverige, så brukar jag vara relativt alkoholfri under sommaren.
Tog en vit vecka (drygt) och dumt nog avslutade jag med ett alkoholfritt vin.
Doft och smak av svarta vinbär och liten men nästan obefintlig tanninstruktur.
Trots låg sockerhalt enligt etiketten så hade vinet en klar sötma, kanske för att det hade så tunn kropp. Lite jolmigt med andra ord.
Kändes mer som osockrad saft, vilket det ju egentligen är, än vin.
Hittills har jag aldrig provat något alkoholfritt vin, som egentligen är värt att dricka.
Bättre då med vatten eller alkoholfri öl.
70576550-8E63-4105-9BE5-09A2553E0137.jpeg
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
28BFD6A4-15EC-4B55-94F3-00D650BC135C.jpeg
Tvärt emot de flesta andra i Sverige, så brukar jag vara relativt alkoholfri under sommaren.
Tog en vit vecka (drygt) och dumt nog avslutade jag med ett alkoholfritt vin.
Doft och smak av svarta vinbär och liten men nästan obefintlig tanninstruktur.
Trots låg sockerhalt enligt etiketten så hade vinet en klar sötma, kanske för att det hade så tunn kropp. Lite jolmigt med andra ord.
Kändes mer som osockrad saft, vilket det ju egentligen är, än vin.
Hittills har jag aldrig provat något alkoholfritt vin, som egentligen är värt att dricka.
Bättre då med vatten eller alkoholfri öl.
Visa bifogad bild 23825
Prova 100 % blåbär som alkoholfritt rödtjut! Grymt!

28BFD6A4-15EC-4B55-94F3-00D650BC135C.jpeg
 
Toppen