Nu jävlar ska vi svära i kyrkan – den (misstänker jag) lilla alkoholfria tråden

Diskussion i 'Övrigt' startad av Jimmy Forsman, 16 april 2016.

1. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Jag drabbas med visst mellanrum av en vurm att vara alkoholfri under perioder. Detta kan bero på mycket jobb, för lite jobb men för mycket i skallen eller bara en ren tanke få att man ska "börja ta tag i sitt liv." Jag har under åren lärt mig att helt alkoholfri är inte någonting som man kommer att bli, speciellt inte när det gäller vin, som är så förbålt gott och som är ännu förbåltare godare till mat – och som de som känner mig vet så är jag förtjust i mat. Och vin.
    Nåväl, i helgen som var drabbades jag ännu en gång av viljan att vara alkoholfri en stund. Träningen ska tas upp igen och jag ska försöka få ordning och struktur på jobb; och lite på livet. Sådär. Jag har länge varit barnsligt förtjust i god äppelmust – Magnus på Gastronomigruppen gör ett fantastiskt jobb – men när jag i torsdags gick in på Djuret i Gamla stan för att söka lite värme i väntan på bussen hem så fick jag någonting enastående i glaset då jag sa att jag ville ha sin alcohol; nämligen "La Vigannerie" jus de pomme pétillant årgång 2015, från Normandie.

Satan i min lilla låda så bra. Ett par lådor måste införskaffas till sommaren, bara för att det var så jäkla gott. Misstänker att jag i sommar kommer att dricka drinkar med calvados, äppelmust och mängder med krossad is. Och iskall, lätt mousserande äppelmust i egen hög person.

Vilka är era alkoholfria favoriter?

Wintermute, MartinE, m_trobeck och 5 andra gillar detta.
  2. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

100 % blåbär! Nästan vinöst gott!

image.jpeg

MartinE, gece, kayaker och 3 andra gillar detta.
  3. Jimmy Forsman

Den är bra. Gillar den.

4. Jimmy Forsman

Dryck Sthlm importerar massor med grejer som är alkoholfria. Är nu väldigt sugen på att prova genom deras druvmuster.

Mattias Schyberg gillar detta.
  5. Mattias Schyberg

En annan intressant upplevelse är Bonny Doons exellenta druvmust gjort på ojästa vita rhônedruvor – Verjus de Cigare. Var grymt god sist jag provade. Vet dock inte hur man får tag i det numera. :)

6. Mattias Schyberg

Gillar man ingefära så är ju Ginger Beer en höjdare. Bra sting dessutom. Alltid supergott!

image.png

7. thunberg

thunberg Flaskfantast Moderator

Eller Blue Ganjal Nr 1975

8. thunberg

thunberg Flaskfantast Moderator

Hittade även en enbärsdricka som påminde mycket om vanlig must men utan att vara översliskig.

9. m_trobeck

m_trobeck Ständigt sökande. Rotlös.

Nu när jag har en gravid fru hemma så blir det mycket alkoholfritt. Testat det mesta som kommer vår väg. Fastnat för Nigrum och div must, gärna av Ingrid Marie. Även mousserande från Normandie har seglat upp som favorit.
    Det som är riktigt bra med dessa drycker: det går lika bra att dricka dem till middag som till lunch, även när man jobbar!

10. MartinE

MartinE Medlem

Med uppenbar risk att få mothugg från @Per Stade... Och den är förvisso inte helt alkoholfri (men nästan):

Mikkeller DITS.jpg

Elvis, gece, Omar Khayyam och 2 andra gillar detta.
  11. karl.1480

karl.1480 Denim Demon

Golden Ganjal, den där juicen från kallpressade hjortron, är helt sagolik.

12. Wintermute

Wintermute Medlem

13. KockJohan

KockJohan Cioccolato Catering Leverantör

bästa jag testat är precis som ni skriver 100% blåbär och Gastronomigruppens äppelmust(er)
    ett annat tips är den mycket strama och syrliga Nigrum (på svartavinbär)

vad ni än gör, köp inte alkoholfritt vin, så hemskt :confused:

Mattias Schyberg och Crist(al)ian 77 gillar detta.
  14. Omar Khayyam

Omar Khayyam Provningsskribent

Även min röst går till "in the sun". Grymt god öl. Strax över överjäst kefir i alkoholhalt. Det gäller bara att inte berätta om denna tyngdlagstrotsande magiskt alkoholfria öl för nykterhetsfolket...

MartinE och gece gillar detta.
  15. Omar Khayyam

Omar Khayyam Provningsskribent

Och som god tvåa, till den typen av mat som franska viner inte riktigt rår på:
    Bild från http://ste.india.com/sites/default/files/2015/10/08/420841-coconut-water.jpg.

16. MartinE

MartinE Medlem

Fast jag kan svära på att jag blev lite påverkad av den häromveckan! Kan i o f s ha berott på vårsolen och att det var fredag eftermiddag... :rolleyes:

Omar Khayyam gillar detta.
  17. Elvis

Elvis Medlem

Jag älskar också Drink'in the Sun!

Jag tog med mina söner (6 och 3 år gamla) på Systemet för några månader sedan och därinne kommer min 6-årige son springande med en Drink'in the Sun och ropar högt: "Titta pappa, din favoritöl!". Då kändes det väldigt bra att det var just en alkoholfri öl. :D

namkrad, Omar Khayyam, kayaker och 4 andra gillar detta.
  18. MartinE

MartinE Medlem

Ha-ha! Ja, tur att han inte kom springande med en flaska Skeppet! :D

Explorer.jpg

Elvis, Omar Khayyam, Skumpagne och 1 annan gillar detta.
  19. KimHartman

KimHartman Medlem

Grym är den, har druckit 6 st på de senaste 7 dagarna! :)

kayaker och Mattias Schyberg gillar detta.
  20. MartinE

MartinE Medlem

Jag sprang på den här vid ett besök på SB igår och som deltidsberlinare och en sucker för veteöl kunde jag givetvis inte låta bli att köpa ett litet gäng! Och tur var väl det för det här är riktigt bra! Det är en riktigt syrlig sak med massor av citron, surdeg, yoghurt och lite örter.

IMG_0063.jpg

Kan säkert passa @Per Stade också!? Inte mycket till överhumlade toner här! :)

Dela sidan