Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nu jävlar ska vi svära i kyrkan – den (misstänker jag) lilla alkoholfria tråden

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Leitz Eins Zwei Zero Riesling 2016. Det bästa alkoholfria vinet i min bok (detta är dock att sätta ribban VÄLDIGT lågt). Det klarar sig på grund av en hyffsad syra som kontrar sötman och jag gillar ju söta mosel sen tidigare. Men absolut inget spännande och egentligen bara drickbart. Sån ungefär 75-77p :gäspning:
Leitz är för all del en Rheingau- snarare än Moselproducent. Men du menar troligen att de tyska viner med restsötma man oftast hittar, är från Mosel? Lite kuriosa: när jag för ca två år sedan frågade om varifrån druvorna till just Eins Zwei Zero kom, var svaret dock inköpta druvor från Rheinhessen. Region (Anbaugebiet) anges inte för avalkoholiserade viner, förmodligen får man inte göra det eftersom de skyddade ursprungsbeteckningarna gäller vin, som måste komma upp i godkänd alkoholhalt. Förmodligen skulle det gå att skapa skyddade ursprungsbeteckningar även för avalkoholiserade viner, om de så småningom skulle betraktas som tillräckligt karaktäristiska för sitt ursprung. Men mig veterligen har hittills ingen vinregion försökt göra det. La Tâche Zéro kanske kommer så småningom. ;)
 

LarsW

Medlem
Leitz är för all del en Rheingau- snarare än Moselproducent. Men du menar troligen att de tyska viner med restsötma man oftast hittar, är från Mosel? Lite kuriosa: när jag för ca två år sedan frågade om varifrån druvorna till just Eins Zwei Zero kom, var svaret dock inköpta druvor från Rheinhessen. Region (Anbaugebiet) anges inte för avalkoholiserade viner, förmodligen får man inte göra det eftersom de skyddade ursprungsbeteckningarna gäller vin, som måste komma upp i godkänd alkoholhalt.
Hoppsan, helt missat den detaljen men vinet uppmuntrade inte till några djupare efterforskningar så att säga... :p
Men alltid kul med ny kunskap!
Helt rätt att det var stilen hos sötsyrliga rieslings från Mosel som jag syftade på inte bara viner från detta område.
 

fxr

Medlem
Jag drack det för ett eller två år sen då far bjöd på det av någon anledning.
Det gjorde uppenbarligen noll intryck då jag inte har några minnen av det vare sig positivt eller negativt...:rolleyes:
Kanske ska prova det igen men för det priset får man ju väldigt trevliga muster av olika slag.

Jag i princip tömde lokala ica affären på dessa under en 9 månaders period. Minns inte priset. men har för mig att det var betydligt billigare än på bolaget.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vad tycker du om Juhlins alkoholfria bubbel? Jag minns den som klart bättre än ikeas Päronbubbel iallafall.
Jag drack det för ett eller två år sen då far bjöd på det av någon anledning.
Det gjorde uppenbarligen noll intryck då jag inte har några minnen av det vare sig positivt eller negativt...:rolleyes:
Kanske ska prova det igen men för det priset får man ju väldigt trevliga muster av olika slag.
Ha provat Juhlins bubbel två gånger, men senaste gången var för nästan tre år sedan (ifall stilen har varierat). En då gravid kompis ordnade en blindprovning av sex olika alkoholfria bubbel som då fanns på SB. Det var då rätt stor skillnad i sötma mellan de olika. Tyvärr minns jag inte vilket som var bäst (eller kanske snarare minst dåligt), men det var inte Juhlins. Det som förvånade mig var att Julle-bubblet inte var ett av de torrare. Den som känner hans champagnesmak skulle ju ha förväntat sig att det var gjort i en klart torr stil, men icke.
Håller i grunden med - dricker mycket hellre mineralvatten, alkoholfri cider eller äppeljuice/äppelmust, om jag ska dricka något alkoholfritt i något "vindrickarsammanhang".
 

fxr

Medlem
Det var säkert minst halva priset på lokala ICA jämfört med bolaget(89kr) för juhlins bubbel. Smakade några andra men det mesta är nog inte prisvärt och inget jag lagt på minnet heller. Håller med om att cider funkar.
 
Last edited:

fxr

Medlem
Ett par "hälsorecept" som kanske passar i tråden. LarsW kan säkert fylla på med länkar till evidensbaserade studier.

Recept på morgonshot för er som gillar hög syra: färskriven ingefära, citron, vatten. Riv, pressa och blanda och häll på flaska. Kan med fördel tillredas kvällen innan konsumtion.

Prostataräddaren(45+, se hit): Alternativ ett "prata" med Lena Handén/eventuell partner oftare. Två: konsumera mer granatäpplen.
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Ett par "hälsorecept" som kanske passar i tråden. LarsW kan säkert fylla på med länkar till evidensbaserade studier.

Recept på morgonshot för er som gillar hög syra: färskriven ingefära, citron, vatten. Riv, pressa och blanda och häll på flaska. Kan med fördel tillredas kvällen innan konsumtion.

Prostataräddaren(45+, se hit): Alternativ ett "prata" med Lena Handén/eventuell partner oftare. Två: konsumera mer granatäpplen.
Alternativ 1: Tog alltför länge innan jag kom på vem Lena var...:oops:
Alternativ 2: http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=2437
 

gece

Man vänjer sig.
Standard alkoholfritt för mig denna sommar har varit kolsyrat vatten, smaksatt med en tur till - kryddlandet generösa mängder mynta (både vanlig och ingefärsmynta), citronverbena och två-tre blad salvia. Trevligt att kunna vara självförsörjande (förutom kolsyrepatronen då).
 

LarsW

Medlem
Nigrum svartvinbärsmust (41kr för 37,5cl). Mycket dominant doft och smak av svarta vinbär som sig bör, lite örtkrydda och en kul ton av ljung. God och inte så söt som befarat. Tycker dock den är hyfsat dyr då den består mest av vatten blandat med mustkoncentrat. Mors svartvinbärssaft är bättre! :) Så inte dålig på något sätt men dricker mycket hellre blåbärsdrickan!

thumbnail_20180909_204529.jpg
 

LarsW

Medlem
Två sorters äppeldrycker igår och idag.
Dessert de Luxe låter ju så fånigt men överraskade faktiskt lite... första dagen kändes det alldeles för sött och dödade ostarna nedan. Dag två känns sötman inte alls så påtaglig och det har nästan smygit in sig en liten syra som är riktigt trevlig nu. Inget jag kommer köpa igen, finns bättre äppelmuster i den prisklassen men klart drickvärdigt. Vill man ha något sött för barnen till salta ostar tänker jag denna funkar ganska bra.
Jus de Pommes Artisanal Pétillant, tillverkad av cideräpplen och kolsyrad. Avsevärt mindre socker än den förra men fortfarande lite söt i smaken för mig och lite tunn äppelsmak. Igen drickvärdig men kommer nog inte botanisera mer i systemets sortiment av alkoholfritt mer denna månad tror jag. Denna passade avsevärt bättre till ostarna då.

thumbnail_20180915_203951.jpg

Lite goda ostar!
20180914_191519.jpg

Från vänster: Fourme d'Ambert, Rove Thymé och Brie de Favieres Fermier.
 

LarsW

Medlem
Nu till öl...
Här finns ju mer trevligt att botanisera i då alkoholfri öl faktiskt funkar helt okej även om man aldrig når de högsta höjderna.

Några jag gillar:
Backyard Brew High-Wheeler - bra pils med hyffsad beska och kropp. God törstsläckare. Tyvärr utgående.
Mikeller Ambler - Den med fylligaste smaken jag hittat hittils... om det bara vart några IBU's till så hade den vart perfekt!
Sigtuna Non Alco Pale Ale - Har var det fin beska som inte tog överhanden. Bra smak överlag men lite tunn i kroppen...
Carlsberg Alcohol Free - Konstigt. Har inget till övers för Carlsberg i det vanliga sortimentet men som alkoholfri så funkar den en varm dag på balkongen. Säger nog mer om det mesta av resten av sortimentet...

Några jag verkligen inte gillar:
Bitburger Drive - Vanlig Bitburger hör till mina favoriter bland pils men denna blir bara helt fel! Tunn och snipig.
Innis & None Pale Ale - Är lite tveksam till Innis & Gunn i vanliga fall då jag inte gillar vanliljtonen från eken i deras öl och här är det nästan det enda som man smak ar... bortsett från beska då... men besk vanilj funkar inte!
Nanny State - Gillar mycket från Brewdog men denna är odrickabar! Bara beska och inget annat.


I kväll hade jag en flaska vardera av Mikeller och Sigtuna som jag tänkte ha till pizzan. Hum... en är fyllig men saknar lite beska, den andra har fin beska men saknar lite kropp.....:rolleyes:

:rolleyes::rolleyes:

:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Jajamen!
Såklart!
Sagt och gjort! :D

thumbnail_20180915_211501.jpg

Funkar så det grinar!
Har hittat den bästa alkoholfria ölen!:p
 

LarsW

Medlem
Alkoholfria drinkar. Eller Mocktails! :p
Färdigblandad mot egenblandad...ish.

Färdigblandad: Gordon's Non-Alcoholic Gin & Tonic. OK, jag borde vetat bättre! Verkligen! Men som hardcore GT-fan så måste man faktiskt prova detta om inte annat för... science! :rolleyes: Ska börja med att skriva något snällt... den är inte alls så söt som jag befarat, och man kan ana både lite kinin och enbär i smaken. Men!!! Jag har druckit GT i Sri Lanka gjord på deras lokala ful-gin och tonic som fortfarande smakar bättre än detta! Tunn och bitter och... tråkig!

Egenblandad...ish: Sanbitter med mynta! 1 flaska Sanbitter, 1 lätt muddlat myntablad från balkongen. 1 isbit. Söt men med en fin bitterhet som matchar. Kraftig smak av blod-grape med en hint av malört och färsk mynta. Mums!

thumbnail_20180918_203959.jpg
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Blir alkoholfritt bättre än detta? :D

Fentimans Ginger Beer!

Fantastiskt intensiv smak av ingefära med en trevlig hetta som rensar både gom och näsa. Lagom sötma. Lte kryddpeppar och lime.
Mumma!

Provar alla Ginger Beer och Ale jag kommer över, både med och utan alkohol, då jag älskar dessa drycker.
Om någon har druckit bättre Ginger Beer/Ale än denna var så snäll och berätta för den toppar listan hos mig just nu.

thumbnail_20180921_203655.jpg
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
Blir alkoholfritt bättre än detta? :D

Fentimans Ginger Beer!

Fantastiskt intensiv smak av ingefära med en trevlig hetta som rensar både gom och näsa. Lagom sötma. Lte kryddpeppar och lime.
Mumma!

Provar alla Ginger beer och Ale jag kommer över, både med och utan alkohol, då jag älskar dessa drycker.
Om någon har druckit bättre Ginger Beer/Ale än denna var så snäll och berätta för den toppar listan för mig just nu.

Visa bifogad bild 14324

Håller med om att den är riktigt riktigt bra! Har du testat den från Fever Tree? Tycker den spelar i samma liga utan att för den sakens skull vara likadan.

Såg att du tidigare i tråden nämnde 100% Blåbär (hur gott som helst!). Har du skymtat 100% Lingon från samma producent? Inget att klunka i sig, men riktigt bra för sig själva eller till stabbig husmanskost. Inte lika lätt att få tag på dock.
 

LarsW

Medlem
Håller med om att den är riktigt riktigt bra! Har du testat den från Fever Tree? Tycker den spelar i samma liga utan att för den sakens skull vara likadan.

Såg att du tidigare i tråden nämnde 100% Blåbär (hur gott som helst!). Har du skymtat 100% Lingon från samma producent? Inget att klunka i sig, men riktigt bra för sig själva eller till stabbig husmanskost. Inte lika lätt att få tag på dock.
Jajamen! Har provat den från Fever Tree, den är mycket bra och på min topp-tre-lista men inte allra först. :)
Fever Tree gör ju också riktigt bra tonics och som GT-fantast så brukar jag oftast växla mellan Fentiman's och Fever Tree's tonics beroende på vilken gin jag använder.
Fick reda på att det fanns 100% Lingon nyligen men inte hittat någon återförsäljare vare sig fysisk eller webbaserad än. Älskar ju lingon i alla dess former så ska smaka den nån gång!
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Blir alkoholfritt bättre än detta? :D

Fentimans Ginger Beer!

Fantastiskt intensiv smak av ingefära med en trevlig hetta som rensar både gom och näsa. Lagom sötma. Lte kryddpeppar och lime.
Mumma!

Provar alla Ginger Beer och Ale jag kommer över, både med och utan alkohol, då jag älskar dessa drycker.
Om någon har druckit bättre Ginger Beer/Ale än denna var så snäll och berätta för den toppar listan hos mig just nu.

Visa bifogad bild 14324
Prova med is och lime i nästa gång, höjer den ännu ett snäpp!
 

LarsW

Medlem
Om man ska dricka cola. Återigen får jag slå ett slag för Fentimans!
Curiosity Cola! Cola för vuxna! Inte alltför söt smak med klassisk colasmak och ton av både citrus och ingefära.
Eoner framför den kryddade batterisyra som man vanligtvis förknippar med cola.
Här har jag inte alls provat lika många varianter som med Ginger Beer, så kan gott vara att det finns både lika bra och bättre cola därute men måååååånga fler sämre.

img_4140.jpg
 
Toppen