Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nu jävlar ska vi svära i kyrkan – den (misstänker jag) lilla alkoholfria tråden

Wintermute

Medlem
Nigrum är också bra.
681767_400.png
 

Johan L

Medlem
Roomi Svarta Vinbär & Aronia är också ett kul alternativ som alkoholfritt "rödvin". På vita sidan är Leitz Ein Zwei Zero helt okej.

Finns också bra alkoholfri äppelmust, både Grönsöömust och Svinaberga är goda. Visserligen rätt söta men också med fyllighet och djup som annars är svårt att hitta i alkoholfri dryck.
 

Johan L

Medlem
Leitz Ein Zwei Zero är bland det värsta jag någonsin druckit. Smakar förskräckligt :baksmälla:

Ojdå, då har vi verkligen olika erfarenheter av det. Eller olika referensramar kanske, jag jämför det med andra alkoholfria alternativ och inte med vanliga vita viner. Jag har druckit betydligt värre alkoholfria vita viner.
 

LarsW

Medlem
Ch delLISH ... :rolleyes:
Ska försöka skriva ngt positivt först.
Here goes.
Den smakade inte så dåligt att man blev illamående.

Egentligen smakade den väldigt lite överhuvudtaget.
Verkar som man tog bort allt i vinet när man tog bort alkoholen.
Kvar är bara en syra som jag misstänker är mest kolsyra.
Vansinnigt tråkigt och helt meningslöst.
Poängmässigt hade den fått 50p då den inte är skadlig men inget annat heller.

thumbnail_20210829_184427.jpg
 

LarsW

Medlem
Halloj vinvänner! :)

Några förslag på bra alkoholfri dryck?
Nu snart 2/3 genom årets prövning så börjar jag bli seröst uttråkad och inte ens Fentimans Ginger Beer klarar att få fart på mig.

Vart igenom tillräckligt av olika viner och kommer inte gå tillbaka dit! :deprimerad:

Har hittat några öl som funkar så klarar mig där.
Äppelmust och alkoholfri cider likaså.

Men det måste finnas annat kul!
Har provat några olika kombucha utan att det faller i smaken.
 

zippan

Medlem
Halloj vinvänner! :)

Några förslag på bra alkoholfri dryck?
Nu snart 2/3 genom årets prövning så börjar jag bli seröst uttråkad och inte ens Fentimans Ginger Beer klarar att få fart på mig.

Vart igenom tillräckligt av olika viner och kommer inte gå tillbaka dit! :deprimerad:

Har hittat några öl som funkar så klarar mig där.
Äppelmust och alkoholfri cider likaså.

Men det måste finnas annat kul!
Har provat några olika kombucha utan att det faller i smaken.
Rudenstam mousserande vitavinbär. Mycket gott.
 

Dejzan

Medlem
Jag brukar gilla att testa igenom olika sorters tonic. Det finns ju verkligen en mängd roliga alternativ nuförtiden. I med is och sippa på. Sen att man får lite inspiration till framtidens GT skadar ju inte :ängel:
Bra tips!
Jag gick in i den här tråden för att tipsa om det här. Jag och frun valde just tonic som alternativ till alkohol under en vit period.
Det händer fortfarande att vi väljer att dricka tonic utan gin bara för att det är gott
 
Last edited:

YKW

Medlem
Det verkar komma fler och fler alkoholfria alternativ med lite högre gastronomisk ambition. Danska MURI gör t ex ett mousserande vitt som verkar riktigt spännande (och kostar därefter): https://www.muri-drinks.com/drinks/p/passing-clouds

Vinhandeln viniculture i Berlin har också en egen "no & low"-kategori med en handfull intressanta brygder att botanisera bland: https://www.viniculture.de/weine/no-low/

Tror detta är en dryckeskategori som kommer fortsätta växa i den allmänna fermenteringsyran.
 

Johan L

Medlem
Halloj vinvänner! :)

Några förslag på bra alkoholfri dryck?
Nu snart 2/3 genom årets prövning så börjar jag bli seröst uttråkad och inte ens Fentimans Ginger Beer klarar att få fart på mig.

Vart igenom tillräckligt av olika viner och kommer inte gå tillbaka dit! :deprimerad:

Har hittat några öl som funkar så klarar mig där.
Äppelmust och alkoholfri cider likaså.

Men det måste finnas annat kul!
Har provat några olika kombucha utan att det faller i smaken.

Hemgjort iste. När vi hade citronverbena i trädgården brukade jag göra ett te på citronverbena och pepparmynta som efter att ha svalnat blandades med lite flädersaft och honung efter smak. Mycket fräscht och gott, har använt detta som måltidsdryck, dock passar det kanske bättre under sommaren.

San Pellegrinos kolsyrade "lemonader" är också goda. Pompelmo (vit grapefrukt) är min favorit, men tror den tyvärr bara säljs på sommaren. Finns också många andra roliga italienska läsksorter och lemonader.
 

Wintermute

Medlem
Hemgjort iste. När vi hade citronverbena i trädgården brukade jag göra ett te på citronverbena och pepparmynta som efter att ha svalnat blandades med lite flädersaft och honung efter smak. Mycket fräscht och gott, har använt detta som måltidsdryck, dock passar det kanske bättre under sommaren.

San Pellegrinos kolsyrade "lemonader" är också goda. Pompelmo (vit grapefrukt) är min favorit, men tror den tyvärr bara säljs på sommaren. Finns också många andra roliga italienska läsksorter och lemonader.
Bekräftas härmed. Sanpellegrinos fruktdrycker är strålande!
 

Attachments

  • 20220720_220516.jpg
    20220720_220516.jpg
    47,6 KB · Visningar: 85

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Citronsaft (hemkokt naturligtvis) som kryddats med enbär.
Hallonsaft (likaledes hemkokt) som spetsats med Tabasco.
Uppkokt finare grönt Oolongte som sen isas. **MJUFF**
Coca Cola Zero

Tonic är ett spår jag skall ge mig på att gräva lite i. Tänkte inte på det. Bra tänkt!

...men det är förmodligen alltid godare med riktig öl eller riktigt vin! :cool:
 
Toppen