Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Poängsättning/scores

Skrutt

Medlem
Nä, 98 är reserverat till vassare pennor än dessa.... (skojjar såklart)
Den som visar vad jag misstänker, att de flesta av oss gör värderingar som inte bara är subjektiva utan t o m avgörs av sådana saker som situation, sällskap, lokal, humör, ostördhet, musikval, sittande eller stående position, ljudnivå, grad av sinnesfrid, behov av sinnesfrid, ett förutsättningslöst eller förväntansfullt sinne, mm, den får 98 p av mig.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Den som visar vad jag misstänker, att de flesta av oss gör värderingar som inte bara är subjektiva utan t o m avgörs av sådana saker som situation, sällskap, lokal, humör, ostördhet, musikval, sittande eller stående position, ljudnivå, grad av sinnesfrid, behov av sinnesfrid, ett förutsättningslöst eller förväntansfullt sinne, mm, den får 98 p av mig.
Kanske är detta inlägg värt dina 98p? ;)

Multisensorik - Våra sensoriska sinnens komplexa natur.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Nu börjar dock parkerskalan på 50p, så dina 20p är nog i praktiken helt orealistiska, lite som att ge 11p på en 10-gradig skala. Men visst, din skala kan ju se annorlunda ut såklart. ;)
måste man följa parker-skalan när man har 100p skala ?
 

Pontus

Medlem
Är väl inte kontisgare än att man har bestämt sig för att skalan 0-20 slutar på 20.
Jo, det är det. 20 representerar 100%. Och man brukar liksom börja från början. Tycker du att det är naturligt att en skala börjar på, låt oss säga 59,7?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Vad har det med saken att göra? Lika störigt och lika konstigt.
Om det nu är ett etablerat system i USA där RP har sina flesta läsare (i början förmodligen samtliga) varför är det då konstigt att använda ett system som "alla" känner till?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jo, det är det. 20 representerar 100%. Och man brukar liksom börja från början. Tycker du att det är naturligt att en skala börjar på, låt oss säga 59,7?
Det finns goda anledningar till att 100-poängsskalan ser ut som den gör, och dom överväger uppenbarligen det "onaturliga" i att den börjar på 50.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Men den börjar väl i praktiken på runt 14 och slutar på 19 när det gäller viner vi dricker å andra sidan? Kan själv uppleva att den till och med känns trubbigare än en komprimerad 100-skala.
Kan ju ha fel, men tycker mig ändå minnas att jag sett poäng runt 9 hos bland annat munskänkarna.
 
Toppen