Den som visar vad jag misstänker, att de flesta av oss gör värderingar som inte bara är subjektiva utan t o m avgörs av sådana saker som situation, sällskap, lokal, humör, ostördhet, musikval, sittande eller stående position, ljudnivå, grad av sinnesfrid, behov av sinnesfrid, ett förutsättningslöst eller förväntansfullt sinne, mm, den får 98 p av mig.
Nu börjar dock parkerskalan på 50p, så dina 20p är nog i praktiken helt orealistiska, lite som att ge 11p på en 10-gradig skala. Men visst, din skala kan ju se annorlunda ut såklart.
...vilket egentligen är otroligt fånigt. Personligen föredrar jag Richard Juhlins 100-poängsskala där han använder hela registret.
Amerikaner använder Fahrenheit, pound, två sorters ounce och en massa annat mög också. Several wrongs don't make a right.
Jo, det är det. 20 representerar 100%. Och man brukar liksom börja från början. Tycker du att det är naturligt att en skala börjar på, låt oss säga 59,7?
Men den börjar väl i praktiken på runt 14 och slutar på 19 när det gäller viner vi dricker å andra sidan? Kan själv uppleva att den till och med känns trubbigare än en komprimerad 100-skala.
Om det nu är ett etablerat system i USA där RP har sina flesta läsare (i början förmodligen samtliga) varför är det då konstigt att använda ett system som "alla" känner till?
Det finns goda anledningar till att 100-poängsskalan ser ut som den gör, och dom överväger uppenbarligen det "onaturliga" i att den börjar på 50.