Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sine Qua Non

J.S.

Medlem
SV: Sine Qua Non

Keen skrev:
Jag har också tjatat :(

Hur många lillian fick du?


Var samma som jag har, druvorna kommer från White Hawk-vingården som jag misstänkte :) Hoppas jag får mina 5 :D

3, hoppas att du får dina flarror också, har du provat Ojai White Hawk Syrah 2004 nån gång? Har några hemma av den oxå. Hoppas man har lite tur med tilldelningen av SQN oxå ;D
 

CH

Medlem
SV: Sine Qua Non

J.S. skrev:
3, hoppas att du får dina flarror också, har du provat Ojai White Hawk Syrah 2004 nån gång? Har några hemma av den oxå. Hoppas man har lite tur med tilldelningen av SQN oxå ;D

Jag har testat den och det är svårt att tro att båda kommer från samma vingård. Stora skillnader i smaken till Lillians fördel.
 

J.S.

Medlem
SV: Sine Qua Non

CH skrev:
Jag har testat den och det är svårt att tro att båda kommer från samma vingård. Stora skillnader i smaken till Lillians fördel.

Det var ju tråkigt att höra :'( men å andra sidan, så har jag några lillian nu :D
 

CH

Medlem
SV: Sine Qua Non

J.S. skrev:
Det var ju tråkigt att höra :'( men å andra sidan, så har jag några lillian nu :D

Ojai är inite dålig utan det skiljer dem väldigt mycket åt bara.
 

kayaker

Cyklist
SV: Sine Qua Non

CH skrev:
Ojai är inite dålig utan det skiljer dem väldigt mycket åt bara.
Nu har jag ju inte smakat Lillian men Tensleyn var ju helt klart bättre än din Ojai White Hawk. :)
 

CH

Medlem
SV: Sine Qua Non

kayaker skrev:
Nu har jag ju inte smakat Lillian men Tensleyn var ju helt klart bättre än din Ojai White Hawk. :)

Och Tensleyn tyckte jag var väldigt lik Lillian i smaken.
Provade förövrigt den andra av Tenslys, Colson Canyon Syrah i helgen och den var inte alls lika bra. Det kändes som den aldrig öppnade upp sig och fick lika tydliga smaker som Three Creek Syrah gjorde vilken var den vi provade.
 

J.S.

Medlem
SV: Sine Qua Non

kayaker skrev:
Nu har jag ju inte smakat Lillian men Tensleyn var ju helt klart bättre än din Ojai White Hawk. :)

kayaker: Vilken Tensley menar du?


CH skrev:
Och Tensleyn tyckte jag var väldigt lik Lillian i smaken.
Provade förövrigt den andra av Tenslys, Colson Canyon Syrah i helgen och den var inte alls lika bra. Det kändes som den aldrig öppnade upp sig och fick lika tydliga smaker som Three Creek Syrah gjorde vilken var den vi provade.


CH: Jag såg att båda fanns på SS, men du skulle inte alltså inte rekommendera någon av dom?
 

CH

Medlem
SV: Sine Qua Non

J.S. skrev:
kayaker: Vilken Tensley menar du?



CH: Jag såg att båda fanns på SS, men du skulle inte alltså inte rekommendera någon av dom?


Jag, Kayaker & Bubblarn testade Tensley Threee Creek Syrah, Ojai White Hawk Syrah och Ojai Bien Nacido Syrah + ytterligaren en Amerikans PN (Fort Ross?) som jag inte minns namnet på.

Alla var väll överens om att Tensley var den bästa för kvällen med White Hawk tät efter. Bien Nacido var inte alls på samma nivå och hade jag haft några fler av den så hade jag lämna tillbaka dem.


Tensley levererade direkt och påminde extremt mycket om Lillian som jag provade helgen innan.
White Hawk behövde mycket luft (minst 5 timmar) innan den blir riktigt bra.
 

J.S.

Medlem
SV: Sine Qua Non

CH skrev:
Jag, Kayaker & Bubblarn testade Tensley Threee Creek Syrah, Ojai White Hawk Syrah och Ojai Bien Nacido Syrah + ytterligaren en Amerikans PN (Fort Ross?) som jag inte minns namnet på.

Alla var väll överens om att Tensley var den bästa för kvällen med White Hawk tät efter. Bien Nacido var inte alls på samma nivå och hade jag haft några fler av den så hade jag lämna tillbaka dem.


Tensley levererade direkt och påminde extremt mycket om Lillian som jag provade helgen innan. White Hawk behövde mycket luft (minst 5 timmar) innan den blir riktigt bra.

Okey, kan vara bra att ha i åtanke :) Då vet jag iaf att Ojai kräver mycket luft. Såg att det fanns lite Tensley, Three Creek Syrah kvar på SS. Får kanske skicka en löpare dit så jag har något att trösta mig med ;D
 

kayaker

Cyklist
SV: Sine Qua Non

David W skrev:
Det är tydligen svårt att hålla sig till att diskutera SQN
Om du ordnar fram ett par flaskor åt mig så lovar jag att diskutera SQN i minst 50 inlägg. ;)
Jag har tyvärr inte ens sett en flaska live, än mindre smakat. Jag hoppas att jag får möjlighet att åtgärda det men det dröjer säkert ett par veckor innan jag vet om det blir i år eller om jag får vänta.
 

kayaker

Cyklist
SV: Sine Qua Non

CH skrev:
Jag, Kayaker & Bubblarn testade Tensley Threee Creek Syrah, Ojai White Hawk Syrah och Ojai Bien Nacido Syrah + ytterligaren en Amerikans PN (Fort Ross?) som jag inte minns namnet på.
Japp, det var Fort Ross Pinot Noir Reserve. En riktigt bra PN när den också fått lite luft.
 

CH

Medlem
SV: Sine Qua Non

kayaker skrev:
Japp, det var Fort Ross Pinot Noir Reserve. En riktigt bra PN när den också fått lite luft.

Absolut, den bara kom lite i skymundan när de andra var rena Syrah.

Gällande SQN så har jag provat deras Papa (2003 Syrah) men det gjordes knappast under de bästa förutsättningarna eftersom vi hade provat en hel del skumpa innan.
Helt klart är i alla falla att den var grym och något som jag bara måste prova igen.

Jag lyckades komma över en flaska Atlantis Grenache på eBay ganska nyss men fick betala därefter då andrahands priserna är helt sjuka.
Jag var även med på en auktion i helgen på 3st Atlantis Syrah som slutade på 817 Euro. Ganska högt över min maxgräns kan man lugnt säga.

Med andra ord så hoppas jag precis som alla andra att jag blir tilldelad lite flaskor när de nu släpps.
Skulle man bli utan så får man väll trösta sig med Lillian som är väldigt likt SQN.
 

CH

Medlem
SV: Sine Qua Non

YES!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag fick en Raven Syrah i allokeringen. Underbart.
 

CH

Medlem
SV: Sine Qua Non

Fick mailet precis så det kan dyka upp ett hos dig när som helst.

Gunnar skrev:
Hej

Vi har nu gått igenom alla allokeringar till slut och försökt vara så rättvisa vi kan med vetskapen om att i princip ingen skulle få vad de ville ha.
Vi har använt principen att hellre göra några fler lyckliga med en flaska totalt, än att ge några 2 flaskor.
Även om det är ett trevligt problem att ha en större efterfrågan än tillgång i dessa dagar, så vurmar vi för att så många som möjligt i vår Divine Club skall bli nöjda.
Hur går det till:
Nedtill finns din allokering.
Alla flaskor hämtas ut på Regeringsgatan, Passagen i Stockholm, fr.o.m. den 29 april.
De flaskor som inte blivit uthämtade inom 2 veckor dvs. senast den 13 maj, kommer att erbjudas de som står i kö och inte fick några flaskor tilldelade i år.
Divine ser till att flaskorna kommer till Passagen, så ni behöver inte göra någon beställning i butik.
Tyvärr kan vi inte ha uthämtning på några andra Systembolag p.g.a. vår distributörs höga avgifter för flaskplock som de nyligen infört.
Så ni som inte kan hämta ut era flaskor på Regeringsgatan, var vänlig och meddela mig via mail senast 22 april.
Ni som inte vill ha den tilldelning ni fått var också vänlig att meddela snarast ,men senast 22 april.

Din tilldelning i år är:

Raven Syrah 2006 1 flaska
Ravens Grenache 2006

Med vänliga hälsningar,
Gunnar

PS. Vi återkommer senare med Antica Terra och Lillian som landar första veckan i juni DS
 

kayaker

Cyklist
SV: Sine Qua Non

Keen skrev:
Jag har inte hört nåt :'(
Inte jag heller, men CH har säkert mailbombat Divine så dom har väl gett honom en flaska för att hålla honom lugn... ;D
 
Toppen