Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 20 april 2018

Skrutt

Medlem
Men allvarligt talat. Jag har alltså inte druckit port sen farsans hemgjorda när jag var en fjunig tonåring. Så låt inte mitt omdöme ledsaga dig i något köpbeslut. Men jag gillade det verkligen. :)
Tack för din omtanke. Jag har beställt exakt en st. pga att det lovar bli en klart annorlunda upplevelse, och lite för att jag känner några 40-åringar. Skulle aldrig beställa mer - det finns för mycket gött där ute.
 
Små partier 20 april, sent inkomna varuprov
Visa bifogad bild 12984
97056 Bollinger R.D 2004 1899 kr
N: Sötaktig med bröd och dyr parfym
M: Citron och pomerans, lätt och torrt och stramt, elegant med djup och längd. Känns rätt drickfärdigt. En stor champagne, men kanske inte 1900 kr stor. 90-92p
95551 Clos des Papes Rouge 2015 699 kr
N: Röda vinbär och rönnbär
M: Tät sval björbärsfrukt med massor av kaffe och ett uns choklad. Snygga tanniner, perfekt balans. Inget problem att njuta nu. 91-94p

Mina fem cent:
Bollinger R.D. 2004 1899 kr
N: Knäckig, nästan litet rökig. Brödig och härlig.
M: Hårdare och mer betydligt ofärdig än Les Chetillons 2010 som provades samtidigt. Kanske mer längd och struktur. Måste vila. 89-93

Clos des Papes Chateauneuf-du-Pape Rouge 2015 699 kr
N: Varm och inbjudande kryddig näsa.
M: Kryddig och ekad, framåt med mörk, litet söt, frukt, men med bra syra. Ett balanserat kraftpaket för de som gillar litet mer oomph i sina viner. Bra nu och bra sen. 88-90
 

Daniel A

Administratör
@Daniel A Så hur länge tror du den här Kopke Colheita håller öppnad?
Hu, här är jag oförskämd svarar långsamt. Om du har något kvar i flaskan såhär ett par dagar senare så behöver du inte oroa dig. Ge den några veckor, och följ utvecklingen. Gamla dammiga starkviner med lång fatlagring brukar må bra av dagar med (lite) luft i flaskan.
 

Gradin

Medlem
Chablis Premier Cru Fourchaume La Chablisienne 2004 (9920801), kan åter beställas. Observera att vid hög efterfrågan kan varan ta slut snabbt igen.

Tyckte mig ej se den vid själva släppet.
 

Christer J

Medlem
Chablis Premier Cru Fourchaume La Chablisienne 2004 (9920801), kan åter beställas. Observera att vid hög efterfrågan kan varan ta slut snabbt igen.

Tyckte mig ej se den vid själva släppet.

"Drycken kommer inte gå att beställa vid lanseringen 2018-04-20. Drycken kommer gå att beställa från och med 2018-04-25." Så säger systembolaget i en text när jag sökte.
Gårda i götet + andra har den på hyllan.
 

Magikern

Medlem
Clos des Papes Chateauneuf-du-Pape Rouge 2015 699 kr
N: Varm och inbjudande kryddig näsa.
M: Kryddig och ekad, framåt med mörk, litet söt, frukt, men med bra syra. Ett balanserat kraftpaket för de som gillar litet mer oomph i sina viner. Bra nu och bra sen. 88-90

Clos Des Papes 2015 har ju onekligen hypats av recensenter. Man undrar nästan om det inte är en trend att ge överbetyg till Chateauneuf-du-Pape. Bordeaux och röd Bourgogne verkar ju får relativt rättvisande betyg tycker jag. Kanske bara jag som tycker det? :)
 
Clos Des Papes 2015 har ju onekligen hypats av recensenter. Man undrar nästan om det inte är en trend att ge överbetyg till Chateauneuf-du-Pape. Bordeaux och röd Bourgogne verkar ju får relativt rättvisande betyg tycker jag. Kanske bara jag som tycker det? :)
Eller så ligger smakpreferenserna helt enkelt i linje på Bdx & Bgn men inte Cdp?
 

Bastardo

Medlem
2014 Gini Contrada Salvarenza Vecchie Vigne (Soave Classico) har fått 94 poäng av Wine Enthusiast, 90p av Wine Spectator, 94p av Antonio Galloni, 94p av James Suckling och 93p av Robert Parker och ni ger vinet så låga poäng!? Munskänkarna har gett vinet 15p, bkwine.com 14,5p så jag litar mer på de här källorna än herrarna här. :)
Om någon vinstil tilltalar inte er, så borde ni påpeka detta! Nu framstår era recensioner som naiva och okunniga. Kanske dags att lära sig mer av italienska vitviner, alternativt erkänna att det här var inte riktigt min likör? ;) För så här stora skillnader i omdömen är oerhört dramatiska.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
2014 Gini Contrada Salvarenza Vecchie Vigne (Soave Classico) har fått 94 poäng av Wine Enthusiast, 90p av Wine Spectator, 94p av Antonio Galloni, 94p av James Suckling och 93p av Robert Parker och ni ger vinet så låga poäng!? Munskänkarna har gett vinet 15p, bkwine.com 14,5p så jag litar mer på de här källorna än herrarna här. :)
Om någon vinstil tilltalar inte er, så borde ni påpeka detta! Nu framstår era recensioner som naiva och okunniga. Kanske dags att lära sig mer av italienska vitviner, alternativt erkänna att det här var inte riktigt min likör? ;) För så här stora skillnader i omdömen är oerhört dramatiska.
Man tycker det man tycker. Har inte själv provat vinet ifråga, men det verkar vara intressant om man utgår från internationell media, så varför inte gå efter deras omdömen i detta fall? Att Omar och Patrik har sina åsikter spelar ju ingen roll för dig om du tycker annorlunda och litar mer på andra källor? Du har en poäng att det är bra att tydligt förtydliga om man generellt inte gillar vinstilen ifråga (om så skulle vara fallet här). Upplever ingen bristande kunskap för det.

Det här med vin är en sport med viss intersubjektivitet på sin höjd, några sanningar finns inte att hitta annat än i din egna mun. :)

Själv har jag generellt svårt med soave och har knappt druckit något vin som har stuckit ut. Jag hade troligtvis inte gått igång på det här vinet heller, trots annan medias hype. Nu har jag dock inte provat.
 

Silex

Medlem
2014 Gini Contrada Salvarenza Vecchie Vigne (Soave Classico) har fått 94 poäng av Wine Enthusiast, 90p av Wine Spectator, 94p av Antonio Galloni, 94p av James Suckling och 93p av Robert Parker och ni ger vinet så låga poäng!? Munskänkarna har gett vinet 15p, bkwine.com 14,5p så jag litar mer på de här källorna än herrarna här. :)
Om någon vinstil tilltalar inte er, så borde ni påpeka detta! Nu framstår era recensioner som naiva och okunniga. Kanske dags att lära sig mer av italienska vitviner, alternativt erkänna att det här var inte riktigt min likör? ;) För så här stora skillnader i omdömen är oerhört dramatiska.
Jag tror jag förstår vad du egentligen försöker säga här (apropå att du ofta anser dig missförstådd). Dock väljer jag att argumentera för det kunde nog uttryckts lite bättre.
Jag vill därför säga att jag absolut inte håller med dig om att recensionerna framstår som naiva och okunniga. Med tanke på antal viner som provas på kort tid är jag oerhört imponerad över att de på de stora hela lyckas beskriva vinerna oerhört bra, särskilt med tanke på att detta är en hobbyverksamhet. Det kommer väl alltid att gå att lyfta fram enstaka vin där en viss recensent skiljer sig från andra, och det finns väl massor av exempel där även professionella provare har helt olika åsikt om viner för att de har olika tycke om stilen (t ex naturvins-beaujolais). Det finns ju ingen sanning i detta, utan de rapporterar vad de tycker. Sen är det väl bara att kalibrera sina smaklökar mot dem, dubbelkolla mot andra källor (vilket du uppenbarligen gör) etc. Gillar du sedan inte vad de gör är det väl bara att sluta läsa? För min del tycker jag det är jättebra att veta att ett vin som hyllats av internationell press inte imponerade på "våra" provare!
 

ChristianB

DipWSET
Det känns lite som en icke-fråga det här; att ett vin får goda omdömen av professionella provare har vi ju sett förr, ofta i form av förtäckt reklam t ex. Å andra sidan så är det kanske också ett mer nyanserat omdöme än vad vi som glada amatörer kan erbjuda varandra, med tanke på att många av vinerna får samma poäng trots att det borde skilja sig utifrån prisläget (Heidsieck BdM vs Heidsieck BdB-11, för att nämna två med samma poäng trots vitt skilda priser...).

Problemet kan ju också ligga i att man provar vin i snabb följd och viss ordning:
96135 Bonnet-Huteau Goulaine Muscadet Sèvre et Maine 2014 189 kr
N: Söt, vanilj och fisksås.
M: Fin, ren äppelfrukt, snäckskal och en angenäm sälta. 85-88p

96176 Belle Naturelle 159 kr
N: honung, saffran och nässlor.
M: Avslagen fruktsoda, låg syra. 74-78p
Om det är provat i den här ordningen så är det kanske inte så märkligt att man tänker på Belle Naturelle som ett vin med låg syra, trots att Grüner Veltliner i den här prisklassen brukar leverera en helt ok syra i alla fall. Muscadet Sèvre et Maine är ju å andra sidan känt för att vara riktigt syrastinn så att den "sänker" Belle Naturelle här framstår som helt naturligt. :)

Däremot har jag inte provat något av ovan nämnda viner så jag kan inte säga att jag utgår från mer än teorier kring vinernas stil, men ett mer nyanserat omdöme hade möjligen lyft Belle Naturelle till något högre poäng. Men jag läser de här recensionerna för att de är roliga och ärliga, inte för att jag letar efter köptips! Oftast är det så att @Omar Khayyam och @Patrik Sellin har ungefär samma åsikter som jag när det kommer till vinerna jag är intresserade av, men tendensen är att de ligger något lägre i poängsättningen än vad jag gör. Där får man hitta sin egen nivå.

Så för att knyta ihop det, icke-frågan blir att vi inte riktigt kan sätta för stor tilltro till någon recensent om man inte sedan en tid tillbaka vet mer om personens smak och kunskapsnivå. Även om våra två journalistprovare här på forumet har gedigen kunskap så vet vi nog allihop hur knepigt det är att prova +20 viner under kort tid och med samlat sinne! :D
 
2014 Gini Contrada Salvarenza Vecchie Vigne (Soave Classico) har fått 94 poäng av Wine Enthusiast, 90p av Wine Spectator, 94p av Antonio Galloni, 94p av James Suckling och 93p av Robert Parker och ni ger vinet så låga poäng!? Munskänkarna har gett vinet 15p, bkwine.com 14,5p så jag litar mer på de här källorna än herrarna här. :)
Om någon vinstil tilltalar inte er, så borde ni påpeka detta! Nu framstår era recensioner som naiva och okunniga. Kanske dags att lära sig mer av italienska vitviner, alternativt erkänna att det här var inte riktigt min likör? ;) För så här stora skillnader i omdömen är oerhört dramatiska.
Nu kan det ju också vara så, Bastardo, att man älskar en vintyp för mycket och därför blir besviken.
Så var det för mig när jag blindtestade soaven: stram och fortfarande otillgänglig, inte med toppsoavens sköna ljuvlighet. Jag gissar att "proffsens" höga poäng är potentiella...
 

MagnusH70

Medlem
Nu kan det ju också vara så, Bastardo, att man älskar en vintyp för mycket och därför blir besviken.
Så var det för mig när jag blindtestade soaven: stram och fortfarande otillgänglig, inte med toppsoavens sköna ljuvlighet. Jag gissar att "proffsens" höga poäng är potentiella...
Själv har jag druckit Contrada Salvarenza vid ett flertal tillfällen och årgångar, och det är ett bra vin, som gärna får något år på rygg för att samla ihop sig.
 

Bastardo

Medlem
Jag köper alla argument här och ber om ursäkt, om jag kan uppfattas ibland som en ångvält … ;) Orden blir ofta hårdare än vad jag menar dem. Och själv är jag absolut ingen kännare av just soave.
Det kan mycket väl vara så att vinet bedöms efter sin bästa potentiella ålder, men en del kritikerna säger att det ska drickas inom ett par år.
Vore kul att prova vinet bara därför att bilda sin egen uppfattning. OM poängen hos de mer namnkunniga vore ärliga, så är vinet bra prissatt, men vi vet alla, att det förekommer en hel del glädjepoäng hos de stora drakarna. Wine Spectator är lite mer återhållsam i sitt betyg, som våra svenska källor, alltså de som jag har kunnat hitta. :)
Av de utländska källor hyser jag ganska stor aktning för Wine Enthusiast. De har rätt så namnkunnig skara skribenter som är alla experter på sina egna områden. Återstår att se om jag kommer att beställa vinet. Det går inte beställa direkt genom bolis, utan man får be sin bolis att ordna fram den direkt ur någon annan butik.
 
Det är bra att man vågar tycka det man själv tycker utan att ta intryck av andra. Betyg som "avviker" ser jag mer som en styrka hos provaren. Oavsett vad är det upp till var och en och bedöma, finns inga rätt eller fel.
Håller inte helt med, klyschan "finns inga rätt eller fel" används konsekvent av populistskribenter. Gäller möjligen för kännare - vilka populisterna INTE riktar sig till - men knappast annars.
Har hört folk som ansett att Simrishamns Nordic Pee gör Jättebra viner. FEL!
 
Toppen