Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 20 april 2018

Bastardo

Medlem
Kan bara nämna att Schäfer-Fröhlich Schiefergestein Bockenauer Riesling Trocken 2016 kostar nästan på ett öre lika mycket som hos våra danska trotjänare: atomwine.dk/ Efter att ha ändrat kursen till svenska pengar. Så, passa på att beställa så många ni har råd med! :) Säkert ett mycket gott vin, (92p RP), men priset ligger en aning högre än viner jag normalt brukar köpa. ;) Så jag avstår nog, får nästan två flaskor viner av en klass som duger åt mig. Och när det gäller rosévin, får jag nästan fyra flaskor! Och det är ett husvin för mig, speciellt på sommaren.
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Det känns lite som en icke-fråga det här; att ett vin får goda omdömen av professionella provare har vi ju sett förr, ofta i form av förtäckt reklam t ex. Å andra sidan så är det kanske också ett mer nyanserat omdöme än vad vi som glada amatörer kan erbjuda varandra, med tanke på att många av vinerna får samma poäng trots att det borde skilja sig utifrån prisläget (Heidsieck BdM vs Heidsieck BdB-11, för att nämna två med samma poäng trots vitt skilda priser...).

Problemet kan ju också ligga i att man provar vin i snabb följd och viss ordning:

Om det är provat i den här ordningen så är det kanske inte så märkligt att man tänker på Belle Naturelle som ett vin med låg syra, trots att Grüner Veltliner i den här prisklassen brukar leverera en helt ok syra i alla fall. Muscadet Sèvre et Maine är ju å andra sidan känt för att vara riktigt syrastinn så att den "sänker" Belle Naturelle här framstår som helt naturligt. :)

Däremot har jag inte provat något av ovan nämnda viner så jag kan inte säga att jag utgår från mer än teorier kring vinernas stil, men ett mer nyanserat omdöme hade möjligen lyft Belle Naturelle till något högre poäng. Men jag läser de här recensionerna för att de är roliga och ärliga, inte för att jag letar efter köptips! Oftast är det så att @Omar Khayyam och @Patrik Sellin har ungefär samma åsikter som jag när det kommer till vinerna jag är intresserade av, men tendensen är att de ligger något lägre i poängsättningen än vad jag gör. Där får man hitta sin egen nivå.

Så för att knyta ihop det, icke-frågan blir att vi inte riktigt kan sätta för stor tilltro till någon recensent om man inte sedan en tid tillbaka vet mer om personens smak och kunskapsnivå. Även om våra två journalistprovare här på forumet har gedigen kunskap så vet vi nog allihop hur knepigt det är att prova +20 viner under kort tid och med samlat sinne! :D

Att champagner för ungefär samma poäng trots vilt skilda priser priser är väl inte så konstigt? Man får betala rätt så mycket för att gå upp ett litet snäpp i kvalitet (från samma producent) och ofta är det dyrare vinet gjort för längre lagring. Jag funderade dock lite i samma banor i maj-släppen där jag gav samma betyg till Les Chéillons och Laforge Testa. Så här i efterhand tror jag att jag gillade Laforge Testa bättre :cool:.

Jag provar inte blint, men försöker att låta bli att titta i högerkolumnen i protokollet medan jag provar. Belle Naturelle sa mig absolut ingenting så jag hade inga förutfattade meningar - trodde att det var från Frankrike tills jag skulle renskriva mina anteckningar. Jag brukar också försöka att verifiera mina anteckningar genom att prova flighten från höger till vänster. Men just den här gången var det ett syrastinnt vin på andra sidan också, så effekten gick kanske inte att undvika?

@Omar Khayyam och jag diskuterade vår poängsättning senaste provningen och du har nog rätt i att våra provningsbetyg oftast ligger lite lägre än de skulle ha gjort om man testade vinet hemma under mer "normala" förhållanden.
 

Vingubben

Medlem
84B2EB51-C6E9-4FD1-961E-69FD815DDEF1.jpeg

Blev onekligen nyfiken på detta vin efter att ha läst tråden så det blev en pava på vägen hem efter jobbet.

Lite ek, rök och alkohol och mycket mineral i doften. Initialt låg syra och rätt intessägande men den kom fram både syra och anistoner efter lite tid i glaset. Lite taniner och läckert krispigt. Hade jag provat detta blint hade jag nog gått på en Chablis på ekfat. Några +90 poäng blir det inte idag men helt klar 87-88 pinnar. Skall bli intressant att prova igen i morgon.
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
2014 Gini Contrada Salvarenza Vecchie Vigne (Soave Classico) har fått 94 poäng av Wine Enthusiast, 90p av Wine Spectator, 94p av Antonio Galloni, 94p av James Suckling och 93p av Robert Parker och ni ger vinet så låga poäng!? Munskänkarna har gett vinet 15p, bkwine.com 14,5p så jag litar mer på de här källorna än herrarna här. :)
Om någon vinstil tilltalar inte er, så borde ni påpeka detta! Nu framstår era recensioner som naiva och okunniga. Kanske dags att lära sig mer av italienska vitviner, alternativt erkänna att det här var inte riktigt min likör? ;) För så här stora skillnader i omdömen är oerhört dramatiska.
Intressant iakttagelse och en bra fråga.
Som jag skrev tidigare försöker jag ha så lite information som möjligt om vinet innan jag provar, så betyget bygger inte på en förutfattad mening och det är inget försök att vara anti- mot experterna. Inte heller beror det på någon aversion mot italienska vita, eftersom jag gav ett hyfsat betyg till Fontanasanta Manzoni i samma flight.
Men det är nog så att vita viner med låg syra tar en del stryk i den här typen av provningar. Hade man testat vinet i fråga hemma utan referensvin kanske det hade klarat sig bättre. Inlägget från @Vingubben:
Initialt låg syra och rätt intessägande men den kom fram både syra och anistoner efter lite tid i glaset. Lite taniner och läckert krispigt.
tyder också på att det inte ska snabbprovas.
 

Bastardo

Medlem
Kom ihåg, att Ca’Rugate Monte Fiorentine Soave Classico 2009 var med här i juli 2015: Låt oss dela en pava över nätet. ;) Sen blev det så, att jag hittade en annan kandidat till soave som jag har beställt nu genom ”min” butik. Nämligen Pieropan Calvarino Soave Classico 2015. Recensenten heter Kerin O’keefe, som har skrivit även några böcker om italienska viner, så hon, om någon, borde förstå sig på vinerna därifrån.
Det finns två flaskor kvar, om saldot stämmer … :) Så snabba på om ni vill köpa. Det här vinet har fått hela 96 poäng i WE! Om det är frågan om glädjepoäng, eller ”riktiga” återstår att se; eller kanske rättare sagt smaka.
Fast jag söker efter viner nästan hela tiden, så missar jag nog en och annan godbit emellanåt. ;)
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
88p på CT baserat på 14 reviews.
De ger generellt ganska låga poäng, har jag märkt, men 96p låter oerhört mycket. Det är inte normalt möjligt att ett vin i den här prisklassen får eller förtjänar så mycket IRL! Winesearcher ger också ofta ganska låga poäng. 14p hos Munkis, men som generellt brukar ge en aning försiktiga recensioner.
Man får ”översätta” alla poäng beroende källan. finewines.se ligger också flera pinnar under andra kända källor. Men om grabbarna här ger ett högt betyg, så är det bara att köpa! :)
P.S. Jag har inget minne av alls att ha druckit soave någonsin, så det ska bli kul att få uppleva hur den smakar. Naturligtvis finns en chans att den tilltalar mig inte, men den tar jag gärna. Några 96p tror jag knappast på, men plus–minus 90 nånting vore kul. Producenten är alla fall erkänt och bland de bästa inom området. Och just det här vinet har inte sett någon ek.
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
2014 Gini Contrada Salvarenza Vecchie Vigne

Drack resten av flaskan i går och ingen utveckling sen dagen innan. Poängen stannar på 87p. Vinet kommer definitivt att klara några år i källaren men ser inte att detta kan ta det över 90 poängsstrecket. Kan inte svära på det, med skulle bli mycket förvånad om vinet inte har varit i kontakt med ek.
 

Bastardo

Medlem
2014 Gini Contrada Salvarenza Vecchie Vigne

Drack resten av flaskan i går och ingen utveckling sen dagen innan. Poängen stannar på 87p. Vinet kommer definitivt att klara några år i källaren men ser inte att detta kan ta det över 90 poängsstrecket. Kan inte svära på det, med skulle bli mycket förvånad om vinet inte har varit i kontakt med ek.
Det här vinet är definitivt ekfatslagrad, alla fall delvis; har inte hittat något riktigt bra källmaterial, men det är INTE det vinet som jag pratade om. :) Alltså Pieropan Calvarino Soave Classico 2015.
Förresten, jättekul att forumet blir lite mer upplyst om en bra soave, det var på tiden. ;)
Dessutom litar jag mer på omdömet av någon som är expert på landet och viner därifrån, och som dessutom har skrivit flera böcker om vin, än
cellartracker.com! (Tidigare inlägg, inte ditt.)
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
2014 Gini Contrada Salvarenza Vecchie Vigne

Drack resten av flaskan i går och ingen utveckling sen dagen innan. Poängen stannar på 87p. Vinet kommer definitivt att klara några år i källaren men ser inte att detta kan ta det över 90 poängsstrecket. Kan inte svära på det, med skulle bli mycket förvånad om vinet inte har varit i kontakt med ek.

Fermentation is wholly in wood – big barrels and French oak casks (aged 3 years minimum).
The wine matures for 12 months in oak barrels of 228 Lt capacity and in big barrels.

Källa.

Pieropan Calvarino Soave Classico är inte ekfatslagrad. Provade förra årgången och visst är det ett friskt och fräscht vitt vin men också ganska trist och generiskt i stilen.
 

Poussard

Medlem
Dessutom litar jag mer på omdömet av någon som är expert på landet och viner därifrån, och som dessutom har skrivit flera böcker om vin, än cellartracker.com! (Tidigare inlägg, inte ditt.)

Antar att det här var en känga till mig. Det är upp till var och en, men jag litar mer på ett medelbetyg av 14 st vinintresserade randoms än 1 betyg från en kändis. Tycker det blir pålitligare med fler omdömen. Att det är ”randoms” är i mitt tycka bara bra. Man behöver inte vara WSET Diploma för att ge ett riktmärke om ett vins drickbarhet.
 

Bastardo

Medlem
Antar att det här var en känga till mig. Det är upp till var och en, men jag litar mer på ett medelbetyg av 14 st vinintresserade randoms än 1 betyg från en kändis. Tycker det blir pålitligare med fler omdömen. Att det är ”randoms” är i mitt tycka bara bra. Man behöver inte vara WSET Diploma för att ge ett riktmärke om ett vins drickbarhet.
Jag brukar leta efter så många recensioner, som möjligt innan jag köper något okänt vin. Men mest litar jag på våra svenska bedömare. Munskänkarna brukar ha bra omdömen för det mesta, men de är ganska försiktiga i sina betyg. Vinbanken och bkwine.com är för det mesta mycket bra också. Och om våra egna bedömare ger ett relativt högt betyg för viner i mer normala prisklasser, lyssnar jag på de också. :)
Sen väger det ganska tungt i min våg, om de flesta utländska källor ger ett högt betyg för ett vin. Wine Spectator brukar vara ganska ofta lite mer restriktiva i sina bedömningar. Och jag har ganska bra förtroende för människor, som är så pass duktiga, att de kan skriva även riktiga vinböcker. Decanter brukar blanda och ge så mycket, så man vet inte till sist vad ska man tycka. Livets Goda var det länge sen man tappade förtroendet med. :( Med sina alla överbetyg för billiga viner. ;) De verkar vara köpta, som ni har diskuterat en del även här. Annars kan man inte förstå det.
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Fermentation is wholly in wood – big barrels and French oak casks (aged 3 years minimum).
The wine matures for 12 months in oak barrels of 228 Lt capacity and in big barrels.

Källa.

Pieropan Calvarino Soave Classico är inte ekfatslagrad. Provade förra årgången och visst är det ett friskt och fräscht vitt vin men också ganska trist och generiskt i stilen.
Tack för det, Magnus L!
Har en vag känsla att jag gillar inte så himla mycket ekade vitviner, förutom Sauternes. Men jag kan ha fel, som sagt. Därför borde det vara en god idé att köpa det här vinet också, för att bilda sin egen uppfattning. :)
 

Bastardo

Medlem
plus-minus 90 får jag till 88-92 så då stämmer ju CT betyget.
Du har fullständigt rätt och jag yrar i nattmössan, (som vanligt). ;) Hur som helst, Gambero Rosso har gett vinet 3 bicchieri, och då blir det lite annan aspekt på tillställningen.
För att få röra i grytan ännu mer, kan jag bara inflika att skillnaden mellan Pieropan Calvarino Soave Classico och Pieropan Soave Classico är över 100 kronor på vinmonopolet och bara en tia hos oss. Importören måste ha gjort en tavla eller kanske det är frågan om planerat marknadsföring? Det är stor skillnad i priset även när man tittar på andra håll.
P.S. Hur vanligt det är att man dumpar priser på kvalitetsviner medvetet?
P.S.S. Kan man tänka sig att även producenten har någonting med det att göra?
Ibland undrar man när vissa viner är oerhört snällt prissatta hos bolis. Vad är syftet och hur har importörerna råd med det? Jag misstänker att de har fått köpa partiet ”på extrapris” eller på något annat sätt fått köpa mycket förmånligt.
 
Last edited:

Keen

slan
Vill bara flika in att jag har druckit och gillat Soave. Franska Vinlistan hade en habil sådan för några år sedan. Dock var den rätt lynnig i flaskvariation, ena flaskan enastående och nästa smakade såpa.
Samt att jag hyser större tilltro till 10 användare på CT än experterna, iallafall om jag vill dricka vinet nu och vinet är i denna prisklass.
 

Bastardo

Medlem
Vill bara flika in att jag har druckit och gillat Soave. Franska Vinlistan hade en habil sådan för några år sedan. Dock var den rätt lynnig i flaskvariation, ena flaskan enastående och nästa smakade såpa.
Samt att jag hyser större tilltro till 10 användare på CT än experterna, iallafall om jag vill dricka vinet nu och vinet är i denna prisklass.
Jag bör nog tänka om i det här tänket. Men kruxet är bara, att de har inte alla viner med recensioner eller kanske betalande medlemmar kan se dem. 96–97 poäng motsvarar 18 Munkispoäng, och så högt betyg får bara ytterst få viner. Och det är inte möjligt att ett vin som kostar under 200 kronor skulle få fin recension. :) Så lite glädjebetyg sker det ibland hos experterna. Det gäller nog även RP och hans gäng. ;)
 
Toppen