Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Haha. Ja. :)
Tror d


Haha, ja. Då förstår jag vad du menar! :)
Jag gjorde bara en snabb filtrering på SB hemsida, på druvan semillon för att se vad som fanns, och just eftersom att du nämnde blandningen semillon & sauvignon blanc så letade jag efter detta.

Tänkte om det kanske fanns några tips, eller springer de flesta semillon iväg i pris om de är bra?
Min kunskap om vitt är ilka stor som kulturvänsterns om skumpa.:cool:

Vit Bdx är bra men inte gratis, mitt tipps blir vita italienare och undvik SB som druva. Kolla denna tråden för tips:
http://www.finewines.se/threads/italiens-vita-viner-vad-ar-bra.3649/
 

ChristianB

DipWSET
Har inte provat något av dem men jag vill säga att det är fint av dig att köpa ett så fint vin till din pappa! :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Är det just Bourgogne som är hans vinpreferens eller har han några andra distrikt som också kan fungera?
 

Vino fino

Medlem
Alla tre viner är väldigt fina representanter för sitt ursprung och sin producent.

Däremot kräver de en del lagring för att komma till sin rätt. Vill du ge något som farsgubben kan dricka direkt eller har han tålamod och plats att lagra viner?
 

David L

Medlem
Är det just Bourgogne som är hans vinpreferens eller har han några andra distrikt som också kan fungera?

Nej, inte egentligen. Ett av de första vinerna vi drack tillsammans var en mogen Bourgogne, vilket gör det lite kul. Jag funderade på Côte-Rôtie också men jag är ganska svag för Clos Vougeot personligen.
 
Last edited:

David L

Medlem
Alla tre viner är väldigt fina representanter för sitt ursprung och sin producent.

Däremot kräver de en del lagring för att komma till sin rätt. Vill du ge något som farsgubben kan dricka direkt eller har han tålamod och plats att lagra viner?

Ja, han har vinkyl för långlagring och källare. Jag hade väl siktat på att dricka vinet när han fyller 70 ungefär (om 10 år alltså) ;).
 

chambertin

Medlem
Utan att ha provat ngt av dessa viner men en del från båda domänerna så skulle jag välja Faiveley 9 ggr av 10.
 

Magikern

Medlem

Det beror en del på hur mycket tålamod han har när det gäller lagring. 2012 Anses ofta vara överprisad men att kolla cellartracker och expertomdömen är alltid intressant. Själv gör jag det alltid.
 

Hipshot

Medlem
Fick ett litet ryck igår och beställde en resa till Dubrovnik som avgår imorrn. Någon som har tips på bra kroatiska viner?
 

Magikern

Medlem
Fick ett litet ryck igår och beställde en resa till Dubrovnik som avgår imorrn. Någon som har tips på bra kroatiska viner?

Zlatan Plenkovic är en av de bästa producenterna i kroatien. Zlatan Otok Porat och Plavac Grand Cru är 2 av flaggskeppen.

Vi kanske får se honom producera det bästa kändisvinet i framtiden, vem vet. :p
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag sitter och funderar lite på producenter, kvantiteter och olika kvalitér. Jag behöver dela med mig av mina tankar så att jag kan se hurvida jag är helt ute och cyklar, eller om jag på sätt och vis kan begränsa all information om vin, lite mer.

Är det på något sätt intressant att hålla koll på vilka producenter som gör flest antal viner i olika länder? Exempelvis Australien, där Penfolds står för 9,2% av kvantiteten? På CT så gör jag en avancerad sökning på land, sedan sorterar jag på Producent och kvantitet (Fallande). Vad är det jag får fram då? Hur många flaskor som Australien har producerat, eller bara de som har registrerats på CT?

När jag väl har fått fram informationen att Penfolds är den största producenten (sett till antal flaskor producerade) så tar jag denna information med mig och går till systembolagets hemsida för att se utbudet. Där jag hittar femton olika alternativ när det gäller rött vin.

Nu börjar det roliga, vilket vin av dessa har snittat högst på CT, vilken årgång hade bäst förutsättningar av de olika alternativen och vilken druva är jag sugen på.

Det är en konst att försöka, med oavsett information försöka att gissa hur ett vin kommer att smaka. Men med erfarenhet blir det lättare att göra fler kvalitativa bedömningar.

Men till min fråga; På CT så får jag upp 7000 olika producenter i landet Australien. Hur vet jag vilka som är värda att hålla koll på? Någon som vet en bra hemsida, eller flera, för att lära sig känna de största producenterna? Eller det kanske inte ens spelar någon roll, det kanske inte är de största producenterna som gör de bästa vinerna? Någon här har ju nämnt att Penfolds som exempel, är på fall.
 

Vino fino

Medlem
På CT så får jag upp 7000 olika producenter i landet Australien. Hur vet jag vilka som är värda att hålla koll på? Någon som vet en bra hemsida, eller flera, för att lära sig känna de största producenterna? Eller det kanske inte ens spelar någon roll, det kanske inte är de största producenterna som gör de bästa vinerna? Någon här har ju nämnt att Penfolds som exempel, är på fall.
James Halliday är ju numera referenskritikern för australiensiskt vin. Jag kan tycka att han (precis som Rååbert) ger lite höga poäng men han är oerhört konsekvent. Jag tror knappast det finns någon annan i vinvärlden som provar och kan så mycket australiensiskt vin.

http://www.winecompanion.com.au
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
James Halliday är ju numera referenskritikern för australiensiskt vin. Jag kan tycka att han (precis som Rååbert) ger lite höga poäng men han är oerhört konsekvent. Jag tror knappast det finns någon annan i vinvärlden som provar och kan så mycket australiensiskt vin.

http://www.winecompanion.com.au

Tack för tipset! Det ska jag kika in.
Några fler förslag för övriga länder?

Vad tycker du för övrigt, något man bör hålla i åtanke när man tänker på hur stor/liten producenten är?
 
Last edited:
Toppen