Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Jag drack i vintras en flaska Côte Pelée från Jean-Yves Peron på druvan Mondeuse (Noire) och är intresserad av att utforska druvan vidare. Är det någon som har några bra tips?
Det släpps ju något rött Savoie i små partier någon gång per år.

Den som finns kvar på SB är Claude Quenard för dryga 200 kr. Helt ok men ingen magi tyckte jag vid provningen. Tror det kanske gör sig bättre serverat litet svalt på en sommarkväll? Mondeuse i denna lättare, friskare stilen brukar ha litet fräscha tranbär typ.

Om du lyckas få tag på någon av Ganevats negociant-projekt där han blandar Mondeuse med Syrah och Trousseau (typ Poulprix, som jag tror t ex finns på restaurang Agnes och kanske på La Colline eller Folii också) så är det bra men oortodoxt.

Vin&Natur har minst en Savoie-bonde i stallet som du kan privatimportera: https://vinnatur.se/bonde/domaine-giachino/
har dock inte provat själv såvitt jag kan minnas.

Wink Lorch, som skrev en fantastisk bok om Jura-viner, nämner i intervjun med Levi Dalton i I'll drink to that att hon har ett projekt med att skriva om Savoie och Bugey också. Tror att hennes nästa bok som kanske innehåller detta är på g inom närmaste månaderna. Ngt att hålla utkik efter.

Rapportera in en smaknot till forumet om du hittar något intressant i dina efterforskningar!
 

Skaggs

Medlem
Wink Lorch, som skrev en fantastisk bok om Jura-viner, nämner i intervjun med Levi Dalton i I'll drink to that att hon har ett projekt med att skriva om Savoie och Bugey också. Tror att hennes nästa bok som kanske innehåller detta är på g inom närmaste månaderna. Ngt att hålla utkik efter.

Den verkar ha släppts i dagarna:
CE0462AE-CAAF-4D4F-8332-1131C8D4AD2B.png
 

Fredrik L

Medlem
@petterkalle och @Fredrik L Blev Aglianico-sugen igen efter besök på La Colline nyligen där Anna Mellfors säljer Cantine Madonna delle Grazie “Messer Oto” som är en utmärkt naturvins-Aglianico del Vulture för 570 kr/flaskan. Messer Oto är instegsvinet som är ståltankar. Har också där druckit Liscone (som de hade på glas tidigare i år) som är det vingårdsbetecknade och ekfatslagrade vinet ett snäpp upp. Samma producent har också två prestigeviner. Tror att det fortfarande är något hemlighetsfulle och restaurangförsäljningsorienterade Vinik som importerar #kvalitet.
Är dumt nog väldigt okunnig om Aglianico del Vulture, men det jag har druckit därifrån har varit mycket övertygande. Nördar ner mig i Taurasi, men kommer nog att röra mig mot Vulture vad det lider - vinerna är mycket bra.
 

Daniel A

Administratör
Det var dina mycket välskrivna inlägg som gjorde mig intresserad av producenten. Låter perfekt att det är ursprungstypiskt, syftet med beställningen är nämligen att börja utforska bourgogne. Tack!
Samma här @Daniel A. Jag likt ovanstående la också en beställning på Clos du Mouline aux Moines på fanwine, både på vita o röda sidan, efter dina kommentarer i tråden tillsammans med prisbilden. Jag passade också på att lägga en bokning på Durrmann från Alsace då jag druckit för lite därifrån och är nyfiken på dessa, så hoppas på de med.
Kul när ens inlägg inspirerar till köp! :)
 
Okej, dags att leva som man blindgillar. Amarone från vårt kära monopol. Vad är bra köp för rimligt omedelbar korkdragning (läs: i år)? Helst under tusenlappen, men kan betala mer ifall det är seriöst bra grejer.
Några förslag
78498
72172
Dessa två i första hand. Luftning tre timmar på karaff eller i glas.

Nedanstående bra saker också. Även dessa bortåt 2-3 timmars luftning
76427
74937
78540
74259
Mina spontana förslag
 

Poussard

Medlem
Några förslag
78498
72172
Dessa två i första hand. Luftning tre timmar på karaff eller i glas.

Nedanstående bra saker också. Även dessa bortåt 2-3 timmars luftning
76427
74937
78540
74259
Mina spontana förslag
Det hade varit trevligt med namn på vinerna, då det blir sökbart då samt det ju är teoretiskt möjligt att SB ändrar artikelnr.
 
Råkade såklart posta mitt inlägg av misstag innan det blev klart! -.-


Som några kanske sett har jag gått och köpt ett vinlagringsskåp, i och med det så ploppar det upp en massa frågor om hur man ska köpa vin nu..

Jag kommer i alla fall börja med att köpa hem en 3-4st flaskor av de vinerna jag vet att jag gillar, en för att öppna upp en ganska omgående och de andra för att hålla på lite längre

Eftersom man har en begränsad budget så blir man ju lite låst när man inte kan köpa allt man ser eller en massa flaskor av det man vill ha.

När man är rätt ny så har man inte riktigt fått hum om exakt om vad man gillar. t.ex ”den druvan gillar jag så, den ska va lagrad si och så, det ska va den producenten och inte den producenten. vinet ska komma från det landet, den regionen” osv …

Det finns ju massor av flaskor som man är intresserad av, mycket för dom fått bra betyg, det är stor efterfrågan, man har blivit rekommenderad, man ser dom lite varstans (på forum & sociala medier)

sin strategi för sina inköp ändras säkert med åren men hur gjorde ni när ni alla började köpa vin ”på riktigt” ? eller hur tänker ni när ni handlar och det kommer till era ”inte helt 100% inköpen”?

om ni ska inhandla ett vin ni alltid varit sugna/nyfikna på, det kanske kommer in på småpartierna/webblansering och man har bara just det köptillfället på sig för att sen är dom borta, hur gör ni då? köper ni 1, 2 eller kanske 6st?

det kanske kostar en del som gör att man måste tänka lite på plånboken, hur gör ni?

ja, man kan ställa hur många frågor som helst men jag hoppas jag fått fram poängen, så om man ska dra ihop mina frågor till en enda

Hur tänker ni när ni handlar vin?
 

Johan_H

Medlem
Hur tänker ni när ni handlar vin?

Grattis till skåpet. :) Det här är en intressant fråga och precis som du säger finns det många utgångspunkter att beakta.
Vad är (ditt personliga) syfte med vinlagringsskåpet? T.ex. att alltid ha goda viner hemma och en mångfald att kunna välja bland, eller att du gillar smaken av mogna viner, och/eller att få följa utvecklingen i ett vin över tid.

Jag tänker att de flesta som köper vinlagringsskåp, redan har hunnit drömma om vilka viner som de ska lagra, innan de äntligen bestämmer sig för att köpa ett skåp. Viljan att lagra vin måste komma inifrån och man bör utgå från sin egen smak (sedan förändras den ofta snabbt i början, och därför är ett råd att ha tålamod och låta samlingen växa med tiden). Sedan är det inte säkert att man gillar "samma unga vin som moget".

Boken "Konsten att bygga en vinkällare" tycker jag är bra. I den rekommenderas det att hellre köpa få sorter, men fler flaskor av samma vin, än många olika viner men få flaskor av varje, för att kunna följa deras utveckling över tid.
Personligen tycker jag att det är en strategi som lämpar sig bäst när man hittat "sin egen smak". I början (de första åren) tycker jag hellre att man bör fokusera på att dricka många olika viner. Precis som du säger finns det ju många viner som man vill hinna prova, och alla har vi i någon mån begränsat med tid, pengar och lagringsutrymme.

Jag har svårt att förstå poängen med att köpa 6 stycken flaskor av ett vin man aldrig tidigare provat, om man inte har stor erfarenhet av producenten sedan tidigare. Det finns så många olika viner som man vill prova, och det kommer alltid (nästan) en ny årgång. Personligen köper jag oftast bara 1-2 viner om det är första gången.

Vad gillar du att dricka i vardagen? Vilka viner passar till den mat som du gillar att laga hemma?
 
Grattis till skåpet. :) Det här är en intressant fråga
/.../
I början (de första åren) tycker jag hellre att man bör fokusera på att dricka många olika viner.
/.../
Det finns så många olika viner som man vill prova, och det kommer alltid (nästan) en ny årgång. Personligen köper jag oftast bara 1-2 viner om det är första gången.
Instämmer till 100 %. Jag är fortfarande framför allt i första fasen dvs de flesta grejer jag köper köper jag bara en flaska av. Sen hittar man med tiden några favoriter som både håller hög kvalitet, passar mina preferenser, visar tecken på att faktiskt utvecklas med ålder (inte självklart att alla viner man gillar blir bättre av att lagras!) och är inte för mig orimligt prissatta. Dessa rätt få producenter kan jag sedan jaga med ljus och lykta och köpa en låda av när jag kommer över dem.
 
Grattis till skåpet. :) Det här är en intressant fråga och precis som du säger finns det många utgångspunkter att beakta.
Vad är (ditt personliga) syfte med vinlagringsskåpet? T.ex. att alltid ha goda viner hemma och en mångfald att kunna välja bland, eller att du gillar smaken av mogna viner, och/eller att få följa utvecklingen i ett vin över tid.

Jag tänker att de flesta som köper vinlagringsskåp, redan har hunnit drömma om vilka viner som de ska lagra, innan de äntligen bestämmer sig för att köpa ett skåp. Viljan att lagra vin måste komma inifrån och man bör utgå från sin egen smak (sedan förändras den ofta snabbt i början, och därför är ett råd att ha tålamod och låta samlingen växa med tiden). Sedan är det inte säkert att man gillar "samma unga vin som moget".

Boken "Konsten att bygga en vinkällare" tycker jag är bra. I den rekommenderas det att hellre köpa få sorter, men fler flaskor av samma vin, än många olika viner men få flaskor av varje, för att kunna följa deras utveckling över tid.
Personligen tycker jag att det är en strategi som lämpar sig bäst när man hittat "sin egen smak". I början (de första åren) tycker jag hellre att man bör fokusera på att dricka många olika viner. Precis som du säger finns det ju många viner som man vill hinna prova, och alla har vi i någon mån begränsat med tid, pengar och lagringsutrymme.

Jag har svårt att förstå poängen med att köpa 6 stycken flaskor av ett vin man aldrig tidigare provat, om man inte har stor erfarenhet av producenten sedan tidigare. Det finns så många olika viner som man vill prova, och det kommer alltid (nästan) en ny årgång. Personligen köper jag oftast bara 1-2 viner om det är första gången.

Vad gillar du att dricka i vardagen? Vilka viner passar till den mat som du gillar att laga hemma?
Instämmer till 100 %. Jag är fortfarande framför allt i första fasen dvs de flesta grejer jag köper köper jag bara en flaska av. Sen hittar man med tiden några favoriter som både håller hög kvalitet, passar mina preferenser, visar tecken på att faktiskt utvecklas med ålder (inte självklart att alla viner man gillar blir bättre av att lagras!) och är inte för mig orimligt prissatta. Dessa rätt få producenter kan jag sedan jaga med ljus och lykta och köpa en låda av när jag kommer över dem.


Tack för era kloka tankar, man har ju en hum om hur man ska göra men ibland behöver man bara bolla lite tankar/ideér och prova sig fram så blir allt nog rätt bra :) ska även ta och beställa hem boken!
 

FredrikC

Medlem
Titari från Brunelli
Roccolo Grassi

Calcarole från Rizzardi
Damoli Checo
Torre D’Orti
Le Guaite di Noemi
Jag lägger till Magnum årgång 20006 av Costasera Riserva med nr 79136
Jag drack den där från Brunelli I vintras och är jag helt fel ute om både jag och frugan tyckte lakrits var enormt dominant? Drack på karaff över en hel kväll. Den föll oss tyvärr inte i smaken pga för mycket lakrits.
 

Johan_H

Medlem
För att fortsätta på frågan
Hur tänker ni när ni handlar vin?
(för lagring), så skulle det vara intressant att höra insikter i retrospektiv från medlemmar som köpt och lagrat vin i 10+ år.

* Vilka vininköp är ni nöjda/mindre nöjda med?
* Vilka viner utvecklades som ni trodde, eller bätttre/sämre?

Behöver inte vara specifika viner, utan kan lika gärna vara viner från regioner/stilar etc.
* Förändrades er smak, så att ni inte var lika intresserade av den vinstilen då vinet väl mognat som då ni köpte det?
 
Toppen