Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Elvis

Medlem
Min fru är ingen "rosédrickare" egentligen och har bra näsa för kvalitetsviner. Hon gillar Tondonia Rosé men inte Selosse Rosé av någon anledning. Däremot Vilmart Rosé, Roederer Rosé och Gosset Rosé.

Av någon anledning förknippar hon sommar med "vanligt" rosévin men jag är säker på att hon kommer att älska Clos Cibonne Cuvée Prestige Caroline så jag kommer definitivt att köpa några flaskor. Dessutom kommer jag då att dricka det tillsammans med henne istället för att dricka öl. ;) Men det är klart, om svärmor kommer på besök och vill dricka rosévin blandat med Ramlösa kommer jag att ha något billigare hemma för ändamålet.

Det där med förväntningar är intressant. Om jag dricker ett glas San Pellegrino och tror att det är kranvatten kommer det att smaka vidrigt. Och vice versa!
 

gece

Man vänjer sig.
Min fru är ingen "rosédrickare" egentligen och har bra näsa för kvalitetsviner. Hon gillar Tondonia Rosé men inte Selosse Rosé av någon anledning. Däremot Vilmart Rosé, Roederer Rosé och Gosset Rosé.

Av någon anledning förknippar hon sommar med "vanligt" rosévin men jag är säker på att hon kommer att älska Clos Cibonne Cuvée Prestige Caroline så jag kommer definitivt att köpa några flaskor. Dessutom kommer jag då att dricka det tillsammans med henne istället för att dricka öl. ;) Men det är klart, om svärmor kommer på besök och vill dricka rosévin blandat med Ramlösa kommer jag att ha något billigare hemma för ändamålet.

Det där med förväntningar är intressant. Om jag dricker ett glas San Pellegrino och tror att det är kranvatten kommer det att smaka vidrigt. Och vice versa!
Behöver du ett referensvin, prova Aguila också.
https://www.systembolaget.se/dryck/roseviner/picaro-del-aguila-clarete-9249101

Själv tänker jag definitivt plocka upp en Cibonne eller två. Låter kul :)
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Håller egentligen helt och hållet med dig. Du som vet vem jag är vet troligtvis att jag alltid har förhoppningen att några ska gå igång på den typ utav viner men att jag sällan har förväntningar på att de ska göra det...

I de här fallen handlar det inte så mycket om kvalitetsökning men om viner som skiljer sig (enligt min mening) stilistiskt så pass mycket ifrån viner som brukar konsumeras i den "kategorin". Som @danryd säger handlar väldigt mycket om förväntningar och referensramar. Man måste nog veta vad man ger sig in på.

Serverar man Tondonia rosé till 10 personer som är vana att dricka "Cuvée Madame" och har det som referensram kommer du nog ha 2-3 som uttrycker "Åh fan, vad är det här?" (Positivt och nyfiket menat). Resterande 8 kommer nog mer säga "vad fan är det här?" (som i inte lika positivt).
Samma sak var det för ett tiotal år sen när man hällde upp Selosse till personer som bara hade druckit storhusstandardchampagne innan (vet inte hur många Selosse vi fick tillbaka som reklamationer...)

Engelsmännen har ju ett uttryck som jag älskar: "acquired taste". Väldigt få personer gillar vin jaune, sherry, snus, cigaretter, jazztobak, orangeviner eller egentligen alkohol första gången de smakar det. Det får ta lite tid... Ännu en gång förväntningar och referensramar...
Människan har ju en benägenhet och reflex att "få ur sig" det som känns obekant och/eller farligt. Har alltid ett minne ifrån när jag var liten och var på klassutflykt och drack ur min plunta för att kvartsekunden senare kräkas upp allting. Jag förväntade mig vatten, det var min favorit aprikosjuice...

@Elvis sorry för kapning av tråden och långt utlägg...
Är din fru uppvuxen på Minuty och Cuvée Madame eller är hon uppvuxen på Tondonia rosé och Selosse rosé? :D

Om det är så du menar förstår jag vad du åsyftade, reagerade bara över att det lät som det var svårt för någon som drack "standard" Rose att inte uppskatta en "dyrare" Rose. Klart att om man tror man får en "standard" Rose kan undra vad som är i glaset. Tror dock att många skulle gilla vinet ändå om man bara bjöd på det.
 

Dovberg

Medlem
Prova Clos Cibonne (90326), inte druckit själv men ser ut att va bland det mest spännande i roséväg SB har just nu.
Håller med fullt ut. Drack den för första gången på vinmässan i Göteborg för några år sen när Xwine presenterade vinet. Grymt bra så fick bli att jag beställde hem några lådor. Kan vara den bästa rosé jag har druckit, men har inte druckit många högkvalitativa roséviner heller. Oavsett var vinet väl värt pengarna. Det röda vinet från samma producent (Olivier) är också otroligt bra. Finns på xwine.se då jag ser att systembolaget bara har denna rose till beställning.
 

Jonas Sand

Medlem
Hej. Är det någon som smakat av Harper Estate Cab Monterrey Scheid 2016 som Philipsons har ett tillbud på 70 danska pengar istället för 140.
Jag letar efter något vettigt (och ”enkelt”) mjukare vin för att servera när andan faller på. Jag tänker att många som inte är jätteintresserade av vin gärna uppskattar en jänkar-cab av enklare mått under sommaren?
CellarTracker ger bara en not (89) och Vivino säger typ 3,8.
 

Elvis

Medlem
Prova Clos Cibonne (90326), inte druckit själv men ser ut att va bland det mest spännande i roséväg SB har just nu.

+1 på den. Den är grymt bra! Tillsammans med Aguilas Clarete det klart roligaste som finns på SB.
Tycker dock inte de ska jämföras med roséviner och lär troligtvis inte uppskattas så mycket av "rosédrickare". Helt enkelt två väldigt bra viner...

Stort tack för tipset om Clos Cibonne. Köpte tre flaskor i fredags och har redan druckit två. Ett mycket bra och matvänligt vin!

Varför skulle bra roséviner inte uppskattas av "rosédrickare"? Min erfarenhet av att bjuda "mugglare" på bättre vinare alla kategorier är att de brukar gilla de flesta.... Slutsats: Bra viner brukar vara goda och gillas av de flesta oavsett om de druckit bib hela livet...

Har testat den på några "rosédrickare" och den har varit mycket uppskattad. Min bror frågade vad den kostade men av döma av hans min kommer han inte att köpa någon själv. ;)
 

john b

Medlem
Prova Clos Cibonne (90326), inte druckit själv men ser ut att va bland det mest spännande i roséväg SB har just nu.

+1 på den. Den är grymt bra! Tillsammans med Aguilas Clarete det klart roligaste som finns på SB.
Tycker dock inte de ska jämföras med roséviner och lär troligtvis inte uppskattas så mycket av "rosédrickare". Helt enkelt två väldigt bra viner...

Håller med fullt ut. Drack den för första gången på vinmässan i Göteborg för några år sen när Xwine presenterade vinet. Grymt bra så fick bli att jag beställde hem några lådor. Kan vara den bästa rosé jag har druckit, men har inte druckit många högkvalitativa roséviner heller. Oavsett var vinet väl värt pengarna. Det röda vinet från samma producent (Olivier) är också otroligt bra. Finns på xwine.se då jag ser att systembolaget bara har denna rose till beställning.

Stort tack för tipset om Clos Cibonne. Köpte tre flaskor i fredags och har redan druckit två. Ett mycket bra och matvänligt vin!



Har testat den på några "rosédrickare" och den har varit mycket uppskattad. Min bror frågade vad den kostade men av döma av hans min kommer han inte att köpa någon själv. ;)

Efter de här inläggen drabbades jag av svår FOMO trots "köpstoppet" och tömde ett bolag i gbg-trakten på deras Cibonnet Cuvée Caroline. Lätt ekad rose låter perfekt för mig. Och kul att testa ny druva.
 

Elvis

Medlem
Efter de här inläggen drabbades jag av svår FOMO trots "köpstoppet" och tömde ett bolag i gbg-trakten på deras Cibonnet Cuvée Caroline. Lätt ekad rose låter perfekt för mig. Och kul att testa ny druva.

Mitt lokala Systembolag (Lidingö) har 57 kvar. Jag kommer att köpa fler men jag kommer inte att tömma hyllan. ;)
 

Zingo

Medlem
Försökt söka men hittar inget uppenbart men är säkert blind... Vill testa ett "Orange wine"; någon som har tips på bra "testvin" som finns på Systembolaget?
 

Poussard

Medlem
Försökt söka men hittar inget uppenbart men är säkert blind... Vill testa ett "Orange wine"; någon som har tips på bra "testvin" som finns på Systembolaget?
Exempel: 79631 Nino Barraco Grillo. I övrigt så får du hålla lite koll på vissa importörers utbud i BS och TS, Kvalitetsviner, En halvpall, Vin och natur, Wine trade, Wine waves m.m. Orange räknas som Vitt så det går inte att söka fram helt out of the box.
 
Last edited:

Zingo

Medlem
[
Exempel: 79631 Nino Barraco Grillo. I övrigt så får du hålla lite koll på vissa importörers utbud i BS och TS, Kvalitetsviner, En halvpall, Vin och natur, Wine trade, Wine waves m.m. Orange räknas som Vitt så det går inte att söka fram helt out of the box.

Ok, tack. Bor tyvärr för långt från STHLM för att få tag i det och är väl i "dyraste" laget för mig, får väl hålla utkik på SP helt enkelt. Ligger dessa viner i "övre" prisklassen?
 

Poussard

Medlem
Ok, tack. Bor tyvärr för långt från STHLM för att få tag i det och är väl i "dyraste" laget för mig, får väl hålla utkik på SP helt enkelt. Ligger dessa viner i "övre" prisklassen?
Vet inte om 250kr klassas till den övre prisklassen, men med tanke på att metoden är lite mer krävande, med tanke på att de som gör skalmacererade vita/orangea viner oftast är medvetna producenter och inte bulk dito, och med tanke på att det finns färre såna viner överlag än vanliga vita, är det rimligt att anta att de billigaste orangea är bra mycket dyrare än de billigaste vita.
 

Zingo

Medlem
Vet inte om 250kr klassas till den övre prisklassen, men med tanke på att metoden är lite mer krävande, med tanke på att de som gör skalmacererade vita/orangea viner oftast är medvetna producenter och inte bulk dito, och med tanke på att det finns färre såna viner överlag än vanliga vita, är det rimligt att anta att de billigaste orangea är bra mycket dyrare än de billigaste vita.

Ok, brukar ha runt ca 200:- som "smärtgräns" om det inte är något extraordinärt :)
 

nickle

Medlem
Försökt söka men hittar inget uppenbart men är säkert blind... Vill testa ett "Orange wine"; någon som har tips på bra "testvin" som finns på Systembolaget?
2015 Rkatsiteli Qvevri (2195) finns i standardsortimentet. Minns det som helt okej och det kostar inte särskilt mycket (118 kr).
 
Toppen