Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Silenos

Medlem
Kul @Silenos och @Omar Khayyam tipsa gärna om det finns anledning till det! Jag hade kontakt med Vin&Natur angående ett potentiellt månadens vin. Jag frågade då om de hade något Cossard på lager vilket de desvärre ej hade. Däremot så tipsade de om Pierre Fenals, Maison En Belles lies vilket de tyckte kunde relatera till Fredric Cossard på något sätt om man gillar dessa. Verkar vara lite samma måncykelflumfilosofier hos de båda, vilket iofs inte behöver betyda någonting :) Men ändå. De finns som privatimport hos Vin&Natur. Någon som har druckit dessa?

Under förra helgen så rök en av Cossard'ena, Volnay 1er Lurets, 2017. Ett bra vin helt klart, men det var heller inget som stod ut på något särskilt sätt. Nästa provflaska kommer jag öppna med goda förhoppningar, men det var samtidigt inte så att jag slängde mig på påfyllarknappen direkt korken var dragen...

Vad jag vill komma fram till: du kanske inte nödvändigtvis endast måste rikta in dig på shaman-gänget i regionen. Min testflaska smakade som konventionell god burgunder, det finns det många som gör; fältet ligger öppet.
 

Jele

Medlem
Under förra helgen så rök en av Cossard'ena, Volnay 1er Lurets, 2017. Ett bra vin helt klart, men det var heller inget som stod ut på något särskilt sätt. Nästa provflaska kommer jag öppna med goda förhoppningar, men det var samtidigt inte så att jag slängde mig på påfyllarknappen direkt korken var dragen...

Vad jag vill komma fram till: du kanske inte nödvändigtvis endast måste rikta in dig på shaman-gänget i regionen. Min testflaska smakade som konventionell god burgunder, det finns det många som gör; fältet ligger öppet.

Tack, jag drack faktiskt Chassorneys ”vanliga” Volnay, Domaine de Chassorney Volnay 2016 igår och den övertygade mig inte alls på samma sätt som Saint-Romain ”Sous la Velle”. Däremot vann den överlägset över det andra som serverades sida vid sida och var ett jättefint vin. Jag efterfrågade Sous la Velle men den var tyvärr slut och alternativet de kunde erbjuda vad Volnayen. Jag drack också ett vitt från samma producent Saint-Romain ”Combe Bazin” 2017 vilket var kvällens bästa istället.

Det enkla svaret på trådens namn, vad jag ska köpa, är väl därmed lite blandat från Chassorney, varav två flaskor Sous la Velle då jag inte vill riskera att göra slut på min enda flaska och att den sedan är slut överallt. (För den som vill beställa genom sb och privatimport så hade Vin&Natur 2 flaskor ”Sous la Velle” kvar på lager och den låg på ca 800kr på magnum, senast jag var i kontakt med dom)
 

Jesper L

Medlem
Hej forumet!

Ska iväg på en liten resa och på förhand vet jag att dessa finns att köpa. Vilken/vilka hade ni valt?

Laurent-Perrier Cuvée Rosé Brut 349kr
Ruinart Blanc de Blancs Brut NV 455kr
Louis Roederer Blanc de Blancs (2011?) 599kr
Delamotte Blanc de Blancs vintage 2012 409kr
Louis Roederer brut premier 315kr
Laurent Perrier La Cuvée Brut 279kr
 

ranmos

Medlem
Hej! Är sugen på att köpa antingen Dom Perignon -08 eller Krug GC för att dricka nu. Vilken rekommenderar ni? Curveballs och andra förslag på schysst Champagne är välkommet också men primärt är det dessa jag siktat in mig på.
 

LarsW

Medlem
Hej forumet!

Ska iväg på en liten resa och på förhand vet jag att dessa finns att köpa. Vilken/vilka hade ni valt?

Laurent-Perrier Cuvée Rosé Brut 349kr
Ruinart Blanc de Blancs Brut NV 455kr
Louis Roederer Blanc de Blancs (2011?) 599kr
Delamotte Blanc de Blancs vintage 2012 409kr
Louis Roederer brut premier 315kr
Laurent Perrier La Cuvée Brut 279kr
Det där är ett rackans bra pris på Roederer's standardskumpa som håller mycket bra klass och åldras med värdighet (tips, med dessa priser kolla efter magnum...). Laurent Perrier är enligt min åsikt ganska klen i jämförelse men om man behöver en muggles-skumpa funkar den kanske bättre..?
Delamotten hade jag också köpt av. Bra år. Bra pris!
 

Jesper L

Medlem
Det där är ett rackans bra pris på Roederer's standardskumpa som håller mycket bra klass och åldras med värdighet (tips, med dessa priser kolla efter magnum...). Laurent Perrier är enligt min åsikt ganska klen i jämförelse men om man behöver en muggles-skumpa funkar den kanske bättre..?
Delamotten hade jag också köpt av. Bra år. Bra pris!
Man tackar och bockar! :D Återkommer med vad som inhandlades :rolleyes:
 

john b

Medlem
Hej! Är sugen på att köpa antingen Dom Perignon -08 eller Krug GC för att dricka nu. Vilken rekommenderar ni? Curveballs och andra förslag på schysst Champagne är välkommet också men primärt är det dessa jag siktat in mig på.

Jag föredrar dp 08 framför gc 166 i nuläget.
Tilltugg till kan avgöra iofs
 

Champagne99

Medlem
Hej forumet!

Ska iväg på en liten resa och på förhand vet jag att dessa finns att köpa. Vilken/vilka hade ni valt?

Laurent-Perrier Cuvée Rosé Brut 349kr
Ruinart Blanc de Blancs Brut NV 455kr
Louis Roederer Blanc de Blancs (2011?) 599kr
Delamotte Blanc de Blancs vintage 2012 409kr
Louis Roederer brut premier 315kr
Laurent Perrier La Cuvée Brut 279kr

Laurent-Perrier Cuvée Rosé Brut tycker jag är bra och priset är riktigt bra, 349:- istället för 649:- på bolaget. Jag gissar att du ska åka Viking Line och då brukar flaskan, som är annorlunda till formen, komma i en rätt schysst plåtbox också om du är intresserad av sånt. Jag skulle i.a.f. köpa med mig en sådan.

Laurent Perriers vanliga Brut och Roederers Brut tycker jag också är bra och fina priser med. Jag personligen är inte helt såld på BdB rent generellt men Ruinarts är rätt fin den med. Vet inte om det hjälpte något men hoppas att du får med dig några härliga flaskor hem.
 

Jesper L

Medlem
Laurent-Perrier Cuvée Rosé Brut tycker jag är bra och priset är riktigt bra, 349:- istället för 649:- på bolaget. Jag gissar att du ska åka Viking Line och då brukar flaskan, som är annorlunda till formen, komma i en rätt schysst plåtbox också om du är intresserad av sånt. Jag skulle i.a.f. köpa med mig en sådan.

Laurent Perriers vanliga Brut och Roederers Brut tycker jag också är bra och fina priser med. Jag personligen är inte helt såld på BdB rent generellt men Ruinarts är rätt fin den med. Vet inte om det hjälpte något men hoppas att du får med dig några härliga flaskor hem.
Tusen tack för din input! :)
 

HerrMelin

Medlem
Jag ska ha catering om ungefär en månad och det blir en massa falafel med olika kryddiga/starka såser, min första tanke va kanske riesling men man kanske vill ha lite mer kryddigt vin? Någon som har förslag?
 

Elvis

Medlem
Hej forumet!

Ska iväg på en liten resa och på förhand vet jag att dessa finns att köpa. Vilken/vilka hade ni valt?

Laurent-Perrier Cuvée Rosé Brut 349kr
Ruinart Blanc de Blancs Brut NV 455kr
Louis Roederer Blanc de Blancs (2011?) 599kr
Delamotte Blanc de Blancs vintage 2012 409kr
Louis Roederer brut premier 315kr
Laurent Perrier La Cuvée Brut 279kr

Kanonpris på NV Roederer och Delamotte 2012. Köp!

Om du orkar vänta i några år så tycker jag även att du ska köpa Louis Roederer BdB. En riktigt pärla efter några år i källaren. Liten produktion och brukar inte vara så lätt att få tag på heller.
 

Elvis

Medlem
Nu har förrådet att (stilla) rosévin sinat hemma. Finns det något vettigt att köpa på Systembolaget inklusive BS? Det är mest min fru som dricker nu under sommaren men jag vill att det ska vara något bra.
 

Swedish

Medlem
Prova Clos Cibonne (90326), inte druckit själv men ser ut att va bland det mest spännande i roséväg SB har just nu.
+1 på den. Den är grymt bra! Tillsammans med Aguilas Clarete det klart roligaste som finns på SB.
Tycker dock inte de ska jämföras med roséviner och lär troligtvis inte uppskattas så mycket av "rosédrickare". Helt enkelt två väldigt bra viner...
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
+1 på den. Den är grymt bra! Tillsammans med Aguilas Clarete det klart roligaste som finns på SB.
Tycker dock inte de ska jämföras med roséviner och lär troligtvis inte uppskattas så mycket av "rosédrickare". Helt enkelt två väldigt bra viner...

Varför skulle bra roséviner inte uppskattas av "rosédrickare"? Min erfarenhet av att bjuda "mugglare" på bättre vinare alla kategorier är att de brukar gilla de flesta.... Slutsats: Bra viner brukar vara goda och gillas av de flesta oavsett om de druckit bib hela livet...
 
Varför skulle bra roséviner inte uppskattas av "rosédrickare"? Min erfarenhet av att bjuda "mugglare" på bättre vinare alla kategorier är att de brukar gilla de flesta.... Slutsats: Bra viner brukar vara goda och gillas av de flesta oavsett om de druckit bib hela livet...
Håller egentligen med dig i sakfrågan, men om förväntningar ligger på "ett typiskt rosé" kan det ju vara så att mycket smak och komplexitet (eller nått annat) är något man inte vill ha just då, lika lite som att man vill ha en typisk pinne när man är sugen på Parker-viner eller vice versa.

Mycket beror väl på värderingen i "rosédrickare"
 

Swedish

Medlem
Varför skulle bra roséviner inte uppskattas av "rosédrickare"? Min erfarenhet av att bjuda "mugglare" på bättre vinare alla kategorier är att de brukar gilla de flesta.... Slutsats: Bra viner brukar vara goda och gillas av de flesta oavsett om de druckit bib hela livet...
Håller egentligen helt och hållet med dig. Du som vet vem jag är vet troligtvis att jag alltid har förhoppningen att några ska gå igång på den typ utav viner men att jag sällan har förväntningar på att de ska göra det...

I de här fallen handlar det inte så mycket om kvalitetsökning men om viner som skiljer sig (enligt min mening) stilistiskt så pass mycket ifrån viner som brukar konsumeras i den "kategorin". Som @danryd säger handlar väldigt mycket om förväntningar och referensramar. Man måste nog veta vad man ger sig in på.

Serverar man Tondonia rosé till 10 personer som är vana att dricka "Cuvée Madame" och har det som referensram kommer du nog ha 2-3 som uttrycker "Åh fan, vad är det här?" (Positivt och nyfiket menat). Resterande 8 kommer nog mer säga "vad fan är det här?" (som i inte lika positivt).
Samma sak var det för ett tiotal år sen när man hällde upp Selosse till personer som bara hade druckit storhusstandardchampagne innan (vet inte hur många Selosse vi fick tillbaka som reklamationer...)

Engelsmännen har ju ett uttryck som jag älskar: "acquired taste". Väldigt få personer gillar vin jaune, sherry, snus, cigaretter, jazztobak, orangeviner eller egentligen alkohol första gången de smakar det. Det får ta lite tid... Ännu en gång förväntningar och referensramar...
Människan har ju en benägenhet och reflex att "få ur sig" det som känns obekant och/eller farligt. Har alltid ett minne ifrån när jag var liten och var på klassutflykt och drack ur min plunta för att kvartsekunden senare kräkas upp allting. Jag förväntade mig vatten, det var min favorit aprikosjuice...

@Elvis sorry för kapning av tråden och långt utlägg...
Är din fru uppvuxen på Minuty och Cuvée Madame eller är hon uppvuxen på Tondonia rosé och Selosse rosé? :D
 
Toppen