Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Jonas Sand

Medlem
Någon som vill rekommendera något trevligt vin från Sancerre? Jag tänker mig det i första hand som ett vin en trevlig vårkväll så det får gärna klara att bära en upplevelse utan mat.

Jag ser helst sub 200/20€. Kan tänka mig att handla från näthandel.
 

Zingo

Medlem
Någon som har något nytt tips på franska lite fylligare Chenin Blanc med smärtgräns runt ~200kr? (Helst utan fatkaraktär)
 

jrick

Medlem
Någon som vill rekommendera något trevligt vin från Sancerre? Jag tänker mig det i första hand som ett vin en trevlig vårkväll så det får gärna klara att bära en upplevelse utan mat.

Jag ser helst sub 200/20€. Kan tänka mig att handla från näthandel.
Min teori är att cavistelanseringen på torsdag är Delaporte. Har inte provat själv men många verkar gilla. Finns förstås att köpa från Frankrike också. Annars gillar jag Gerard Boulay mycket, bas-Sancerre landar under 20 euro.
 

Jonas Sand

Medlem
Min teori är att cavistelanseringen på torsdag är Delaporte. Har inte provat själv men många verkar gilla. Finns förstås att köpa från Frankrike också. Annars gillar jag Gerard Boulay mycket, bas-Sancerre landar under 20 euro.
Hur fungerar det? Man hänger på låset på deras hemsida klockan 14 och försöker skaffa sig en uppfattning om priset så snabbt man kan och sen beställer genom dom?
 

jrick

Medlem
Hur fungerar det? Man hänger på låset på deras hemsida klockan 14 och försöker skaffa sig en uppfattning om priset så snabbt man kan och sen beställer genom dom?
Ja så fungerar det, prenumererar du på nyhetsbrev så får du en blänkare men den kommer ofta lite senare än kl 14.
https://www.caviste.se/cav/cav0085-domaine-delaporte/
Du kan titta på förra lanseringen för jag tror priserna kommer vara snarlika och beskrivningarna av vinerna lär inte skilja avsevärt. Men jag är ju inte säker på att det är Delaporte, det är en teori. Någon gång under våren borde det dock komma.
 
Last edited:

vinosofi

Medlem
Ja så fungerar det, prenumererar du på nyhetsbrev så får du en blänkare men den kommer ofta lite senare än kl 14.
https://www.caviste.se/cav/cav0085-domaine-delaporte/
Du kan titta på förra lanseringen för jag tror priserna kommer vara snarlika och beskrivningarna av vinerna lär inte skilja avsevärt. Men jag är ju inte säker på att det är Delaporte, det är en teori. Någon gång under våren borde det dock komma.
Din teori bekräftades precis av Grappe via IG.
 
  • Like
Reactions: PIC

Jonas Sand

Medlem
Hur fungerar det? Man hänger på låset på deras hemsida klockan 14 och försöker skaffa sig en uppfattning om priset så snabbt man kan och sen beställer genom dom?
Så där, nu är första Caviste-lådan beställd. Skall bli trevligt att få undersöka flaskorna närmare. I sedvanlig anda landade det på mer än föreskriven budget per flaska men man börjar ju bli luttrad.
 

LarsW

Medlem
Halloj vinvänner.
Har en muggle-vän som gillar gott vin som fyllde 50 nyss och tänkte meka ihop en liten blandlåda från BaroloBrunello med viner från 1969.
Budgeten ligger på 3000-5000 beroende på hur många som är med på presenten.
Några hyfsat "säkra" kort eller något jag absolut ska styra undan? Några ni provat som är goda?
Tänker att fick man ihop en låda om 6 flaskor blandade roligheter hade det vart optimalt men om det blir den lägre budgeten kan vi nog nöja oss med 3-4 flaskor.
 

glenn_peter

Medlem
Hej!
Ska hålla i en provning med temat Vita Klassiker.
Så det blir vin från Sancerre (Sauvignon Blanc), Chablis (Chardonnay) och Mosel (Riesling).
Har lite tankar själv, men ville kolla med alla ni duktiga här i forumet.
Kriterier:
* Finns på PK-huset, ev BS (beror lite på datum och hur mycket tid jag får på mig att förbereda)
* Ca 150kr
* Torrt (dvs Kabinett i rieslingfallet och eftersom jag gillar en petrolium-touch, gärna det också)

Tack på förhand!
 
Toppen