Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

FredrikC

Medlem
Är i behov av råd. Om ni fick välja, skulle du köpt en av varje eller tre av en (och i så fall vilken)?
Winston Churchill -08 (1279nok)
DP legacy -08 (1350nok)
A.D Coutelas Cuvée 1809 brut nature 2005 (1390nok)

Lutar mot WC -08 för ögonblicket...
De två övre lätt! Får man fråga vart herrn hittar dessa?
 

Henrik_L

Medlem
Välkommen till forumet. Det skadar inte att titta på andra leverantörer är systembolaget.
Mitt tips är att köpa 2013 från Flavio Saglietti. Hos BaroloBrunello.com får du Brunate eller Cerequio för €25,90, vilket är ett mycket bra pris för de lägena. Vi är många på forumet som har handlat från BaroloBrunello och det brukar inte vara några problem.
Hur funkar leverans och inget strul med tull?
 

Jonas Sand

Medlem
Hej.
Någon som har tips på något roligt från Sauternes för en nybörjare? Jag tänker mig saffran och aprikos som tydligaste smakmarkörer. Gärna något som erfarna direkt, blint serverade, säger ”det här är från Sauternes”.
Krav: skall finnas via Systembolaget. Helflaskepris på <500 kronor.
 

chambertin

Medlem
Skulle se om det fanns ngt kul från Barsac också...:neej:
Capture Bassac.JPG
 
Ingen koll på vilka som skickar 12-bas från europa så får maila o kolla.
Verkar som de flesta höjt priset 5-10 procent när jag skummar av lite sidor.
Jag beställde från les cave men de är dyra i frakt när det gäller under 3 lådor.
Kolla med @Sörplarn o @Crist(al)ian 77 om de har några sidor o tipsa om.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Venus Vins har bra pris. Ca 700 för magnum betalade jag. Har ej fått flaskorna ännu så vet ej basårgång. Magnum brukar dessutom släpa efter lite. Själv bryr jag mig mindre om basårgangar. Har aldrig upplevt någon korrelation mellan bra år och bra NV. Snarare tvärtom...
 

LarsW

Medlem
Venus Vins har bra pris. Ca 700 för magnum betalade jag. Har ej fått flaskorna ännu så vet ej basårgång. Magnum brukar dessutom släpa efter lite. Själv bryr jag mig mindre om basårgangar. Har aldrig upplevt någon korrelation mellan bra år och bra NV. Snarare tvärtom...
Jobbig försäljare för mig då min franska är typ värdelös och deras engelska sida inte fungerar.
Ser ut som vettiga priser då. 36 euro för hela. Lite rabatt för magnum.
 

MartinE

Medlem
Venus Vins har bra pris. Ca 700 för magnum betalade jag.
Riktigt bra pris!

Har ej fått flaskorna ännu så vet ej basårgång. Magnum brukar dessutom släpa efter lite
Just för Charles Heidsieck Brut Réserve upplever jag att de degorgerar löpande och blandar ganska friskt mellan basårgångarna. Jag köpte en magnum med 2012-bas i höstas som är degorgerad redan 2016. Samtidigt har jag sett halvmagnum med 2010-bas med senare degorgeringsdatum.
 

Elvis

Medlem
Jag drack en underbar röd Bourgogne i förra veckan: 2011 Philippe Leclerc Gevrey-Chambertin 1er Cru Champonnets. Jag har rätt begränsad erfarenhet av röd Bourgogne. Någon som kan rekommendera något vin i samma stil?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Någon som vet om det kommer någon Sassicaia -16 allokering till Sverige, eller bör man börja jaga flaskan som tydligen är "slutsåld" världen över?
 
Någon som vet om det kommer någon Sassicaia -16 allokering till Sverige, eller bör man börja jaga flaskan som tydligen är "slutsåld" världen över?
Inte hört något men har extremt svårt att tänka mig att de inte dyker upp några flaskor på sb.
är det något år som inte har funnits på sb med nuvarande importör?
 
Toppen