Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Trydebull

Medlem
Och det verkar fortfarande finnas kvar på lager. Är det lågkonjunktur på gång?
Nu när det känns som att väntan på Winston 2008 börjar bli lång.
Eller att det inte finns tillräckligt med dyrbarheter att lägga julklappskassan på i de kommande släppen...

...så re-lanserar de Winston 2002 på måndag.:nagelbitare:
https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/cuvee-sir-winston-churchill-7236501
Ah, förhoppningsvis får jag min extralåda då! Den har varit uppe på två datum tidigare under oktober men sedan blivit struken. Nu var jag inte med - så tack för påminnelsen!

Jag har ett gäng äldre årgångar som är så dj-kla bra nu (90-talare med 95 och ffa 96 i spetsen) så jag ville verkligen stoppa ner lite extra 02! Och ordern har gått igenom så då är det ju ändå hyfsad sannolikhet att behöva bereda plats i Pol Roger-hörnan...
 

john b

Medlem
Ah, förhoppningsvis får jag min extralåda då! Den har varit uppe på två datum tidigare under oktober men sedan blivit struken. Nu var jag inte med - så tack för påminnelsen!

Jag har ett gäng äldre årgångar som är så dj-kla bra nu (90-talare med 95 och ffa 96 i spetsen) så jag ville verkligen stoppa ner lite extra 02! Och ordern har gått igenom så då är det ju ändå hyfsad sannolikhet att behöva bereda plats i Pol Roger-hörnan...

Finns det någon chans att dessa är sendegorgerade, eller hade de kostat ännu mer då? Om ens Pol Roger håller på med sådant?
 

Daniel A

Administratör
Jag behöver forumets expertis!

Känner ni till någon Côte-Rôtie med väldigt hög andel viogner i sig? Extra kul om det är max tillåtna (20 %), men över 10 % känns också rimligt mycket. Jag vet att Guigal La Mouline passar in här, men skulle önska att det fanns något med lite snällare pris. ;)
 

Daniel A

Administratör
Jag hade för mig att en del av de som odlar mycker Viognier har realtivt hög andel i sina Côte-Rôtie (Cuilleron, Gaillard), men jag ser nu att de ändå bara ligger på 10%. När jag kollade det hittade jag dock följande med 20% (som jag aldrig hört talas om innan):
https://www.eriksorensenvin.dk/rodvin-frankrig-rhone-cotes-rotie-marions-les-domaine-corps-de-loup

Tack så mycket! Lägger till det som ett stopp på nästa tripp till Köpenhamn (som nu kanske flyttade närmre i tiden). Spännande att det inte fanns en enda not på CT heller... men det ska inte hindra mig.
 

Håkan

Medlem
Tack så mycket! Lägger till det som ett stopp på nästa tripp till Köpenhamn (som nu kanske flyttade närmre i tiden). Spännande att det inte fanns en enda not på CT heller... men det ska inte hindra mig.
Jag tror att Francois Villard har mycket Viogner i någon av sina cuveer (ca 15%). Tror det är la Broucarde men det kan vara Gallet Blanc också.
 

Krabban

Medlem
Ska köpa en liten "gå bort"-gåva till en person som är väldigt förtjust i Chardonnay från Chablis och Sauvignon Blanc och behöver gärna lite tips!

Flaskan måste finnas på PK-huset i Stockholm, och jag ser gärna att vi hamnar under 300kr.

En snabb sökning gav de här:
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/chablis-premier-cru-9623401
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/sancerre-les-roches-551401
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/cloudy-bay-8262301

Andra tips? Något av de jag länkar ni tror kan gå hem?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Ska köpa en liten "gå bort"-gåva till en person som är väldigt förtjust i Chardonnay från Chablis och Sauvignon Blanc och behöver gärna lite tips!

Flaskan måste finnas på PK-huset i Stockholm, och jag ser gärna att vi hamnar under 300kr.
Vågar du på ett vin från små partierna? Så här skrev Patrik om vinet:
97087 Argos Les Poëte 2015 249 kr
N: Gödsel, aprikos, citrus och terpentin.
M: Aprikos, ananas och kryddpeppar. Fin frukt, en lätt bitterhet, men på det hela taget ett kul vin! 87-90p
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/argos-9708701

Gödsel och terpentin är underskattat!
 

Vian

Medlem
Hej!

Jag skulle behöva lite tips på drickfärdig champagne, som gärna finns att köpa på bolaget. En släkting fyller jämnt och jag skulle behöva en lite finare födelsedagspresent. Samtidigt så vet jag att hon brukar säga att hon lite för otålig för att orka lagra ett vin och då försvinner många av mina spontana köpkandidater. Därför behöver jag hitta ett vin som redo att drickas och gärna finns på bolaget, då jag bara ska köpa en flaska.

Min spontana tanke var Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 1995 som fanns i våras och var magisk. Men såg nu att den är slut nu. Därför tar jag tacksamt emot tips på viner i samma nivå. Kanske kunde Cuvée Sir Winston Churchill 2006 vara något? Eller finns det något ännu bättre tips?
 

Pontus

Medlem
Hej!

Jag skulle behöva lite tips på drickfärdig champagne, som gärna finns att köpa på bolaget. En släkting fyller jämnt och jag skulle behöva en lite finare födelsedagspresent. Samtidigt så vet jag att hon brukar säga att hon lite för otålig för att orka lagra ett vin och då försvinner många av mina spontana köpkandidater. Därför behöver jag hitta ett vin som redo att drickas och gärna finns på bolaget, då jag bara ska köpa en flaska.

Min spontana tanke var Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 1995 som fanns i våras och var magisk. Men såg nu att den är slut nu. Därför tar jag tacksamt emot tips på viner i samma nivå. Kanske kunde Cuvée Sir Winston Churchill 2006 vara något? Eller finns det något ännu bättre tips?
Selosse Inital släpps imorrn, den kan vara ett alternativ kanske? Du får sitta beredd och lägga beställningen nån sekund efter 10.00 eller köa vid någon av de tre butikerna...
https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/jaques-selosse-9708101
 
Taket ligger väl vid ungefär 1500kr. Hon fyller 1 december.
Alternativ till Selosse Initial är väl nuvarande Krug Grande Cuvée 166 som har fått väldigt bra omdömen trots att den är så ung, men den kostar en hundrig mer än taket. Skulle nog ändå gå på Krug, tycker ung Initial nära inpå degorgering kan vara lurig ibland.
 

Vian

Medlem
Alternativ till Selosse Initial är väl nuvarande Krug Grande Cuvée 166 som har fått väldigt bra omdömen trots att den är så ung, men den kostar en hundrig mer än taket. Skulle nog ändå gå på Krug, tycker ung Initial nära inpå degorgering kan vara lurig ibland.
Tack för tipsen! Beställde faktiskt en flaska Selosse Initial, men åt mig själv. Blev lite svårt att hålla sig med så frestande tips ;)Men just som du säger vågade jag inte riktigt chansa på att den ska vara optimal nu, så Krug Grande Cuvée 166 låter som ett klart intressant tips!

Tack till både Pontus och Bengemarräng igen!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Någon som kan tipsa om bra Rosé Champagne, i ordinarie eller beställningssortiment som är relativt drickklar? :)
Gärna i spannet 0-700kr
Lite sent svar, men jag ser att ingen har tipsat om en klassiker: Gosset Grande Rosé (499 kr på SB). På sätt och vis lite krävande, eftersom Gosset kör utan malolaktisk jäsning (= högre syra = mer lagringsduglig och friskare, men tuffare som ung) på alla skumpor utom en (Excellence, som inte verkar säljas i Sverige just nu). Det som gör Gossets rosé tilltalande, är att den ofta har lite toner av "gammal röd bourgogne", typ undervegetation och multna löv, redan när den är ung.

I övrigt håller jag definitivt med om Roederer Rosé 2012, eftersom 1) Roederer är bra i största allmänhet, 2) Roederer är en av få vintage-roséer som inte kostar mer än motsvarande vita (i alla fall inte i Sverige) och 3) 2012 är en toppårgång i Champagne. Jag måste dock säga att jag aldrig blivit riktigt imponerad av Pierre Péters Rosé for Albane, som jag såg som ett tips. Tycker att denna cuvée är den enda i mycket imponerande sortiment som ofta är lite svajig. Men så är också Côte des Blancs-roséer (det området där de bästa blanc de blancs-champagnerna produceras) i största allmänhet lite "hit and miss": vissa producenter lyckas förena elegansen och stramheten hos en blanc de blancs med rosétoner, och andra bevisar mest att de borde hålla sig till Chardonnay och lämna allt som har med Pinot att göra åt andra... :confused: Det kan ha att göra med vilka rödviner de lyckas byta till sig, för väldigt få Côte des Blancs-odlare har egna odlingar i lägen som duger för att producera vettig röd Pinot.
 
Toppen